Rychlé Audi S8 se pyšní unikátním podvozkem, který oceníte nejen při transportu tajemných kufříků

přidejte názor

Viděli jste Ronina? Pak víte, jaké auto potřebuje skupina black ops k taktickým přesunům v městské zástavbě. Hodně místa pro lidi i pro zavazadla výzbroj, dostatek síly (čtyři chlapi a hromada munice něco váží), čtyřkolka pro jistý pohyb i po mokrém pařížském dláždění a k tomu všemu nenápadný vzhled, aby vaše jednotka nepoutala zbytečnou pozornost, pokud zrovna nevysílá z bočních okének k týmu konkurenčních operativců olověnou morseovku.

Nevíme, jaká je na trhu agentů-žoldáků aktuální poptávka po transportu tajemných kufříků, ale jsme si docela jisti, že i dnes by De Niro a spol. udělali dobře, pokud by znovu sáhli po Audi S8. I po dvaceti letech si vrcholné provedení „á-osmičky“ zachovává všechny vyjmenované vlastnosti a přidává k nim jedno zásadní vylepšení.

Pokud to jediné, co na vás bude z S8 mířit, budou její čtyři výfukové koncovky, můžete mluvit o štěstí. Foto: Jiří Červenka

O místu snad nemusíme diskutovat. Při třímetrovém rozvoru a délce bezmála 5,2 m se vzadu pohodlně usadí i urostlý zabiják v taktické vestě. Místa pro kolena, kalašnikov i zásobníky je tu dostatek. Na komfortní převoz smontované odstřelovací pušky uvnitř ale zapomeňte, průvlak na lyže zde chybí. Nechybí ovšem vymoženosti známé z jiných verzí A8 i dalších limuzín. Přední sedadla jsou navzdory částečně anatomickému tvarování nejen úžasně pohodlná, ale také odvětrávaná, vyhřívaná a opatřená masážní funkcí s různými režimy – takže můžete zvolit aktivační masáž před horkou fází operace nebo naopak uklidňující, když potřebujete po kontaktu s protivníkem vychladnout stejně jako hlaveň vaší služební zbraně.


Kulturní vložka 1


To ale umějí i normální varianty A8. Tady jde především o pohon. Benzinový osmiválec, známý už z mnoha různých aplikací napříč značkami skupiny VW, zde sice není naladěn tak divoce jako v některých jiných modelech, ale 571 koní a 800 Nm k úspěšnému provedení taktického transportu bohatě stačí. Vždyť zrychlení z klidu na 100 km/h trvá kolosu s provozní hmotností 2,3 tuny pouhé 3,8 s! Navíc se odehrává zcela bez dramat. S8 si nehraje na čtyřdveřový supersport, produktoví plánovači Audi jí dali do vínku charakter pohodlného dálničního expresu. Při běžné jízdě na automatický nebo komfortní režim se plíží tiše jako elektromobil, teprve při opravdu prudké akceleraci v dynamickém módu podbarví scénu jakoby velmi vzdálená kulometná palba roztáčeného osmiválce. Oproti záměrně teatrálním mercedesům AMG je tohle úplně jiná filozofie. Samozřejmě velmi vhodná, když plníte úkoly v nepřátelském prostředí.

Umazat všechny ty krásné materiály olejem na zbraně by byla trochu škoda, ale práce je práce. Foto: Jiří Červenka
Při dlouhých honičkách potřebujete jak pohodlí, tak pevné vedení těla. Tyhle sedačky zvládají obojí. Foto: Jiří Červenka

Vzhled nejvýkonnější A8 je podobně decentní jako její projev. Pozorné oko si všimne snížené siluety pevně usazené na velkých kolech a hliníkových prvků exteriéru, ale jediným opravdu prozrazujícím detailem jsou dva páry kulatých koncovek výfuku na zádi. Na fotkách tak auto může trochu nudit, naživo z něj však vyzařuje nevtíravá elegance podtržená skutečně jen symbolickou dávkou atletické dravosti. Rozhodně se tedy není třeba bát, že vás průzkumníci protistrany identifikují v provozu na kilometr daleko.


Kulturní vložka 2


To je sice hezké, říkáte si, ale co když jejich pozornosti stejně neutečete? Pak přijde na řadu únik. A na ten je S8 připravena vskutku fenomenálně. První věc, nedotáčivost. Respektive její absence. Od dob Ronina v tomhle Audi udělalo ohromný posun a také v případě S8 platí, že její nemalá hmota poslušně následuje směr vytyčený přesným a na poměry třídy solidně komunikujícím řízením. Kromě příznivějšího rozložení hmotnosti a elastokinematiky víceprvkového zavěšení ve všech rozích jí v tom pomáhají moderní technické vychytávky.

V úzkých uličkách, patrových parkovištích a podobných místech zvyšuje natáčení zadní nápravy manévrovatelnost takovým způsobem, že S8 se řidiči jeví mrštnější než většina o dvě třídy menších aut. Klikaté silnice nad Azurovým pobřežím dají vyniknout aktivnímu zadnímu diferenciálu, který dá limuzíně ve výjezdech z ostrých úzkých serpentin jemný nádech zadokolkové hravosti. A všude jinde přichází ke slovu technická chlouba modelu, aktivní podvozek.

Na rozdíl od adaptivních podvozků, které přizpůsobují aktuální situaci tuhost tlumení a někdy i odpružení, aktivní zavěšení dokáže koly samo pohybovat. V případě Audi oběma směry, nahoru i dolů. Řídicí elektronika zohledňuje vstupy z řízení, senzorů stabilizační soustavy i přední kamery, která snímá povrch vozovky. V praxi se díky tomu téměř vytrácejí kolébavé pohyby karoserie okolo příčné i podélné osy, a to i při velmi prudkých manévrech. K nezaplacení, když se během divoké honičky odpolední špičkou snažíte z bočního okna zamířit na řidiče konkurenční party a netrefit přitom zbytečně mnoho civilistů.

https://autobible.euro.cz/nejluxusnejsi-rolls-si-ziska-skoro-kazdeho-okoli-svym-majestatem-posadku-nevsednim-tichem/

Ale teď vážně. Na asfaltu bez ostrých nerovností občas úplně vymizí pocit spojení kol s povrchem, v prchavých chvilkách se cítíte jako na příslovečném létajícím koberci. V režimu „Comfort+“ se S8 dokonce v zatáčkách nakloní dovnitř jako motorka, ale jen o pár stupňů – nanejvýš o tři. V režimu Sport zase redukuje boční náklony na dva a půl stupně, což je přibližně polovina hodnoty dosažitelné s konvenčním odpružením. (U aktivního podvozku by teoreticky nebyl problém eliminovat je zcela, jenže pak by se vytratila čitelnost na mezi přilnavosti, zejména za mokra.)

Systém také umožňuje různé doplňkové funkce, jako přizvednutí o pět centimetrů při otevření dveří, aby se lépe nastupovalo či vystupovalo. Všespásným lékem na český infrastrukturní dluh ale není. Na klasicky záplatované české okresce s velkým množstvím náhodných malých ostrých nerovností se S8 i na aktivním podvozku chová „jen“ jako dobře naladěný luxusní sedan s konvenčními podvozkovými technologiemi. Zkrátka normálně drncá, zvlášť v nejkomfortnějším nastavení. Pro běžné ježdění třeba i po Praze se mi zdál nejvhodnější dynamický režim, v němž S8 už nepůsobí tak zázračně plavně, ale odezva podvozku je vyváženější.

Krásná 21" kola Audi Sport stojí 75 300 Kč. V rozpočtu na celou operaci se takové drobné naštěstí ztratí. Foto: Jiří Červenka
Ovládání auta nejen v kolonách a na dálnicích usnadňují nejmodernější asistenční systémy. Foto: Jiří Červenka

Upřímně, není to auto pro každého. A tím nenarážíme na cenu, která se u marnivě vybaveného kusu přiblíží na dohled pěti milionům korun. Mnoha potenciálním zájemcům se S8 nejspíš bude zdát málo sportovní, zatímco klientela toužící po dálničním komfortu nenajde mnoho přesvědčivých důvodů, proč připlácet prémii za vrcholný model. Je to specifická záležitost pro lidi, kteří přesně vědí, co a proč chtějí. A nemusí jít zrovna o přepravu ožehavých kufříků.

[wpsm_comparison_table id="1393" class=""]

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?