Off-roady nejsou na českém trhu právě hit, řada z nich se prodává a prodávala jen v desítkách kusů ročně. Platilo to i pro Suzuki Jimny, jehož minulá generace vydržela na trhu téměř 20 let. To se ale změnilo s nástupem novinky. Hranaté, roztomilé a hlavně stále schopné Jimny nahradilo starý model tak zdařile, že ve fanoušcích původního vozu vyvolalo silnou touhu si novinku pořídit.
Záhy se však ukázalo, že automobilka nemůže svým slibům dostát. Do Česka se jí podařilo přivézt pár kusů, pak se ale objednávky začaly protahovat. „Čekací doba na Suzuki Jimny je minimálně rok. Ale nemůžu vám přesně říci, jak dlouho byste čekal, když byste si auto objednal dnes. To není jasné," řekla v letos v lednu Autobibli mluvčí českého zastoupení japonské automobilky Dominika Baborská.
Už tou dobou se snažili špatné situace využít spekulanti. Vůz, který se na českém trhu nabízel jako nový za 468 900 korun, prodávala společnost Emil Frey jako skladový za 739 900 korun. Tedy o 271 tisíc korun dráž, v procentech o 58 navíc. Situace se příliš nezměnila ani po deseti měsících, kdy Suzuki Jimny podle dat Sdružení dovozců automobilů zaznamenalo 46 registrací malého off-roadu. Ten už totiž aktuálně v nabídce Suzuki vůbec nefiguruje.
Najdete ho jen v „Áčkách“
Na nedostatkovém Suzuki Jimny se nyní snaží vydělat největší český autobazar AAA Auto. Prostřednictvím své značky Mototechna nabízí tmavě zelený kousek s nájezdem 6955 kilometrů za rovných 700 tisíc korun. Má i stříbrný s tisícikilometrovým nájezdem za stejnou cenu nebo s 8 600 kilometry za 690 tisíc korun. Jinde nový Jimny v nabídce není.
Situace je obdobná i v Německu. Tam je samozřejmě nabídka širší, našli jsme kolem stovky vozů na prodej. Cenově je ale situace podobná. Jedním z nejlevnějších kusů je například vůz z Ingelheimu. Ten vyjde na 35 500 eur, tedy asi 640 tisíc korun. Má najeto 9615 km. I další auta se s cenou pohybují okolo 700 tisíc korun. Například v Nizozemsku ale můžete narazit i na vůz za 43 tisíc eur (1 173 000 korun).
Spekulanti si ale budou muset s prodejem pospíšit. Už na jaře příštího roku by se totiž situace mohla dramaticky změnit. Suzuki, které Jimny z Evropy stáhlo kvůli přísným emisním normám, ho na místní trhy zřejmě zase vrátí. Jen ve změněné podobě, jako lehké užitkové auto s odděleným nákladovým prostorem a místem pro dva cestující. Tím se vyhne problému s vyššími nominálními emisemi CO2. Pro užitkové vozy totiž platí jiné limity.
České zastoupení Suzuki zatím neupřesnilo, kdy začne užitkové Jimny nabízet a kolik bude stát. Jakmile se ale objeví v cenících, je zřejmé, že extrémní ceny ojetin výrazně klesnou. Na druhou stranu není jasné, zda se dostanou pod cenu nového užitkového modelu. Spekulanti by totiž stále mohli sázet na výhodu toho, že prodávají osobní vůz s dalšími dvěma místy k sezení.