Tuzemská modla i neúnavný nezmar, který táhne odspodu a jezdí za tři litry, slaví. Fabii je 25 let

17.09.2024
přidejte názor

Letos v září tomu je přesně 25 let od premiéry první generace Škody Fabia. Hatchabck a později kombi postavený s německou precizností dodnes vesele jezdí v tuzemském provozu a mnozí na něj nedají dopustit. 

Škoda Fabia první generace si odbyla premiéru na frankfurtském autosalonu 14. září roku 1999. Fabia přišla jako nástupce Felicie a představovala pořádný skok kupředu. Mnozí si jistě vzpomenou na vysmívanou levnou verzi Junior, na tříválce HTP, které dostávaly různé přezdívky typu „hromada technických problémů“, ale také na nesmrtelné motory SDI nebo silná „tédéíčka“. 

Byla to éra, kdy bylo možné téměř cokoliv. Fabia proto vznikla také jako sportovní RS osazené právě naftovým čtyřválcem, absolutním vrcholem první generace se ale stal speciál určený pro WRC. 

První Fabia se stala základem úspěchu mladoboleslavské značky v kategorii malých hatchbacků a na tento úspěch navázaly i další generace. 

Škoda Fabia 1. generace (1999–2008)

Fabia byla veřejnosti představena v podobě pětidveřového hatchbacku s délkou 3960 mm jako nástupce modelu Škoda Felicia. Necelý rok po premiéře následovala karoserie kombi a v roce 2001 se do výroby dostal sedan. Design první generace modelu Fabia vznikal v týmu asi dvou desítek designérů pod vedením tehdejšího šéfdesignéra značky Škoda Dirka van Braeckela. 

Video: Škoda Fabia v dobové reklamě

Zdroj: Youtube.com

Fabia první generace dostala k dispozici moderní koncernovou platformu pro malá auta označovanou PQ24 a širokou paletu pohonných jednotek. V březnu 2003 se na autosalonu v Ženevě představila sportovní varianta RS s turbodieselem 1,9 TDI o výkonu 96 kW, který vhodně kombinoval dynamiku s úsporností.

Škoda Fabia 2. generace (2007–2014)

V březnu 2007 měla na ženevském autosalonu premiéru 2. generace malého vozu Fabia. Novinka vycházela z podvozkové platformy první generace, avšak mírně narostla do délky (+22 mm) a do výšky (+47 mm). V září 2007 se veřejnosti ukázalo praktické provedení kombi. 

V roce 2009 doplnilo nabídku provedení Scout s outdoorovým vzhledem a o rok později byl pro druhou generaci modelu Fabia připraven facelift. V témže roce potěšilo řidiče provedení RS s benzinovým přeplňovaným motorem 1,4 TSI (132 kW), které bylo dostupné pro obě karosářské varianty. Poprvé se u této modelové řady rovněž objevuje verze Monte Carlo.

Outstream Placeholder

Škoda Fabia 3. generace (2014–2022)

Říjnový pařížský autosalon 2014 byl místem, kde byla odhalena Škoda Fabia 3. generace. Technicky těžila z moderní platformy PQ26 a po designové stránce získala od tehdejšího šéfdesignéra Jozefa Kabaně ostřejší a dynamičtější rysy, čemuž pomohla i změna proporcí – vůz narostl do šířky o 9 cm a zároveň se o 3 cm snížil. 

Proč byla milionová Škoda Fabia tak rychlá? A jakou dynamiku doopravdy nabízí?
Přečtěte si také:

Proč byla milionová Škoda Fabia tak rychlá? A jakou dynamiku doopravdy nabízí?

Ani u této generace nechybělo v nabídce praktické provedení kombi, outdoorová verze Scoutline nebo dynamicky vyhlížející Monte Carlo. Došlo rovněž k dalšímu významnému rozšíření bezpečnostní a komfortní výbavy. Škoda Fabia byla například poprvé vybavena systémem Front Assist, adaptivním tempomatem či systémem hlídajícím únavu řidiče. Zejména výbavovou oblast pak dále rozšířila modernizace v roce 2018, která přinesla třeba full LED světlomety a hlídání mrtvého úhlu.

Škoda Fabia 4. generace (2021 – současnost)

Aktuální generace malého vozu Škoda Fabia se představila na jaře 2021 jako pětidveřový hatchback na platformě MQB A0. Pod jejím designem je podepsán tým šéfdesignéra automobilky Škoda Auto Olivera Stefaniho. Délka čtvrté generace přesahuje 4,1 metru a zavazadlový prostor mezigeneračně vzrostl o 50 litrů na celkových 380 litrů. 

Automobil disponuje špičkovou výbavou, k níž patří například Asistovaná jízda 2.0, Automatické parkování, Asistent jízdy v pruzích (Lane Assist), Rozpoznávání dopravních značek, Asistent změny jízdního pruhu (Side Assist) nebo Front Assist s prediktivní ochranou chodců a cyklistů.

Škoda Fabia R5 za pět milionů korun slaví prodejní úspěch. Předáno bylo už sto exemplářů
Přečtěte si také:

Škoda Fabia R5 za pět milionů korun slaví prodejní úspěch. Předáno bylo už sto exemplářů

Škoda Fabia v motorsportu 

Ve všech svých generacích Škoda Fabia zanechala a stále zanechává nepřehlédnutelnou stopu ve světové rallye. Poté, co do tohoto odvětví motorsportu automobilka vstoupila s první generací vozu Fabia v provedení WRC (2003), rozhodla se v druhé generaci svého modelu soustředit na cenově dostupnější soutěžní kategorii, a tak se v roce 2009 postavila na start s vozem Škoda Fabia Super 2000, s nímž jak tovární tým Škoda Motorsport, tak zákaznické týmy po celém světě, zaznamenaly plejádu úspěchů. 

Skutečným milníkem, který potvrzuje špičkovou kompetenci mladoboleslavské značky na poli motoristického sportu, však byla třetí generace vozu Fabia, která v roce 2015 vstoupila do kategorie WRC-2. Soutěžní týmy po celém světě si pořídily přes 470 vozů Rally2 a Rally2 evo. Tato provedení se stala nejprodávanějším a zároveň i nejúspěšnějším rallyovým speciálem. Ze současné 4. generace malého vozu pak vychází aktuální provedení Škoda Fabia RS Rally2, které pokračuje v cestě lemované mimořádnými úspěchy a bezprecedentním počtem vítězství.

Zdroj: tiskový servis Škoda Auto

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?