Uspokojit jedním „vrzem“ zákazníky toužící po vizuálně atraktivním kompaktním kombi a současně i bruselské úředníky, bedlivě studující tabulky s hodnotami emisí oxidu uhličitého, to je úkol pro chytrou horákyni. A u Fordu si na ní zahráli. Výsledkem je u modernizovaného Focusu výbavová verze ST-Line X, která vypadá sportovně a hezky se vyjímá také v emisních přehledech.
Tradičně velmi úspěšný rodinný model se loni dočkal rozsáhlého a patrně i vůbec posledního faceliftu. Nejsnáze tuto verzi poznáte podle loga na přídi, které je nyní umístěno v mřížce chladiče. Další viditelnou změnou jsou také ostřejší a výše umístěné světlomety, poupravená kapota nebo nové a širší nárazníky. LED světlomety jsou teď standardem u všech verzí, zatímco adaptivní LED světlomety s vykrýváním protijedoucích aut jsou dostupné za příplatek.
Hlavní vnější změnou u modernizované verze jsou ostřejší a výše umístěné světlomety, poupravená kapota a nově tvarované nárazníky.
Vzadu jsou změny hůře identifikovatelné. LED proužky v koncových světlech mají nyní trochu jiný tvar, ale museli byste obě varianty postavit vedle sebe, abyste tento rozdíl odhalili. Testovaná verze ST-Line X má sportovní vizáž s černými lištami kolem oken dveří, unikátní přední masku, boční nástavce prahů lakované v barvě karoserie, zadní nárazník s difuzorem a také dvojitou koncovku výfuku.
Tlačítková dieta
V interiéru Focusu je hlavní změnou obrovský středový displej infotainmentu se systémem Sync 4, který v již stárnoucí palubní desce působí možná až trochu neobvykle. Displej si za grafiku, rychlost a přehlednost zaslouží chválu. Již „pohltil“ i tlačítka pro ovládání klimatizace, ale naštěstí na rozdíl od konkurence vždy zůstávají na obrazovce.
Digitální přístrojový štít s jasně modrým podkladem zůstal. Ve sportovním režimu, kdy se upravuje odezva posilovače řízení a reakce motoru na plynový pedál, přechází do tmavě šedé s červenou.
Velký středový displej infotainmentu se systémem Sync 4 má hezkou grafiku, je rychlý a přehledný. Již „pohltil“ i tlačítka pro ovládání klimatizace, ty jou ale stále vidět.
Poloha za volantem je tradičně skvělá a v zatáčkách pomůže i dobrá boční opora velkoryse dimenzovaných předních sedadel. Tradičně dobře sladěné jsou i ovládací síly. Místa na hlavu, pro nohy i v oblasti loktů je dostatek a solidní je i nabídka místa na zadních sedadlech. Není to na úkor zavazadlového prostoru, který ve verzi Kombi pojme 635 litrů.
Hektolitr se startér-generátorem
Focus zatím stále lze koupit ve sportovní verzi ST se čtyřválcem 2,3 EcoBoost, těžiště nabídky tvoří litrový tříválec ve dvou výkonových verzích se 125 a 155 k, v nabídce je i diesel 1,5 l/115 k, u něj ale Ford avizuje delší dodací lhůty a neposkytuje na něj akční slevy. Vychází tedy mnohem dráž.
Kombi nese na zadních dveřích odznak Hybrid, který však trochu mate. Namísto plně hybridního systému umožňujícího elektrickou jízdu na krátké vzdálenosti má mild-hybridní asistenci, která zážehovému motoru pomáhá s trochou točivého momentu navíc a ušetří i nějakou tu kapku benzinu. Systém se 48V sítí a řemenem poháněným startér-generátorem pomáhá nejen při rozjezdech a zrychlování, ale jeho účinek je znát i při zpomalování a jízdě z kopce, kdy auto více brzdí motorem.
Při jízdě si fakt, že máte pod kapotou jen litrový tříválec, který je několikanásobným nositelem titulu Motor roku mezi litrovými agregáty, příliš neuvědomujete. Na semaforech se samozřejmě s „okřídlenými“ kompakty, jejichž řidiči s vámi občas chtějí soupeřit v akceleraci, příliš nechytáte. Tam je i přes vaši usilovnou snahu patrné, že 155 koní opravdu není to, čím disponuje čtyřválcový EcoBoost 2.3 v modelu ST s výkonem 280 koní. Ale na druhé straně máte k dispozici krátkodobý overboost, který zvýší točivý moment na 220 Nm, a ve sportovním módu ještě o 20 Nm výše.
Silnější verze ale generuje hezký sportovní zvuk. Motor má nadprůměrný litrový výkon a prahne po otáčkách, ale na druhé straně postrádá větší výkonovou rezervu. Spotřeba se pohybuje okolo solidních 7 l/100 km. Pokud nechcete zbytečně vydávat navíc 60 000 Kč za sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku, a rádi řadíte, tak oceníte příjemný šestistupňový manuál. Je ale nakrátko odstupňovaný a při jízdě po dálnici zvyšuje otáčky, což se projevuje vyšší hlučností. Verze ST-Line X má trochu tužší naladění podvozku než Titanium. Duši z vás rozhodně nevytřese, ale na velkých krátkých nerovnostech rozdíl rozeznáte.
Focus i v nejnovější variantě dostojí své pověsti. Má přesné komunikativní řízení a výborné jízdní vlastnosti. Ford tak z kompaktní třídy nadále vyčnívá svým celkovým sportovním pojetím. S radostí se vrhá do zatáček a bez zaváhání drží stopu. Vyvést ho z míry je opravdu těžké. Asi nejslabším místem jsou nadále příliš malá vnější zpětná zrcátka.
+ Posaz za volantem, jízdní vlastnosti a ovladatelnost, přesné řízení s dobrou odezvou, dobře dávkovatelné brzdy, dobře tvarovaná sedadla, bohatá výbava |
---|
- Malá vnější zpětná zrcátka, větší citlivost testované verze na krátké příčné nerovnosti, nakrátko odstupňovaná převodovka zvyšuje otáčky při jízdě po dálnici |
Technické údaje | Ford Focus Kombi ST-Line X Hybrid |
---|---|
MOTOR | |
Konstrukce: | Přeplňovaný zážehový tříválec, uložený vpředu napříč |
Zdvihový objem válců (cm3): | 999 |
Ventilový rozvod: | DOHC, 4 ventily na válec |
Nejvyšší výkon (kW/min-1) | 114/6000 |
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): | 190/1900–5500 |
Převodovka: | Šestistupňová manuální |
Poháněná kola: | Pohon předních kol |
JÍZDNÍ VÝKONY | |
Akcelerace 0–100 km/h (s): | 9,1 |
Nejvyšší rychlost (km/h): | 209 |
Spotřeba paliva kombinovaná (l/100 km) | 5,3 |
ROZMĚRY A HMOTNOSTI | |
Délka (mm): | 4672 |
Šířka bez zrcátek (mm): | 1825 |
Výška (mm): | 1487 |
Rozvor náprav (mm): | 2700 |
Provozní hmotnost (kg): | 1533 |
Objem zavazadlového prostoru (l): | 635/1653 |
CENY | |
Cena modelu od (Kč): | 632 900,– |