Minitest čtyřkolky TGB Blade 1000 LT EPS: Chléb a hry

přidejte názor
Autor: Redakce

+

  • Výkonný a kultivovaný motor
  • Kvalitní podvozkové komponenty
  • Bohatá základní výbava včetně posilovače řízení

  • Horší čitelnost přístrojového panelu
  • Titěrné ovládací prvky

Litrový Blade na pohled vypadá jako zmenšenina traktoru, která se bude dobře hodit na tahání dříví z lesa, ale sotva na sbírání zásadních adrenalinových zážitků. Váží skoro půl tuny, ložnou plochou nosičů se může měřit s menším pick-upem a výbava čítající tažné zařízení, naviják či uzávěrku obou diferenciálů dává jasně najevo, že tady jde hlavně o praktičnost. I v oblasti pracovní módy se však trendy posunuly hodně dopředu a ani TGB neztrácí krok s dobou. Příkladem budiž třeba pohledné hliníkové ráfky nebo LED pásky denního svícení, vkusně zakomponované do přední masky. Za moderním designem celku pokulhávají snad jen některé detaily, jako přístrojový panel nebo ovládací prvky. Ty vypadají poněkud titěrně v kontrastu s celkovou robustností Blada, již podtrhují masivní nárazníky a pneumatiky, které mu dodávají respekt obrněného transportéru.

Minimalismus přístrojového panelu se projevuje na horší přehlednosti. Informací je tu ale dostatek
V ráji páček se pravá ruka zorientuje snadno. Také ovládání uzávěrek a předního pohonu je intuitivní

Ani rozměrná dvousedačka, vzadu opatřená opěradlem jako z ušáku, zrovna neláká k tomu, zajet si po dobře odvedené práci s kamarády trochu zaskotačit na motokrosovou trať nebo do lomu. Jenže po prvním přidání plynu a pár zatáčkách projetých „dveřmi napřed“ se ukáže druhá tvář Blada. V jeho ohromných útrobách totiž dříme překvapivě živý vidlicový dvouválec se čtyřventilovou technikou, rozvodem SOHC a elektronickým vstřikováním paliva, jehož maximální výkon 83 koní dokáže rázem proměnit hrocha v gazelu. Stačí nastavit páku voliče rychlostí do polohy H a povypínat všechny přídavné pohony. Při práci v lese (nebo úmyslném brodění bahnem) přijde elektronicky ovládaná funkce 4x4 a samostatně vypínatelné uzávěrky předního a zadního diferenciálu vhod každou chvíli, jejich služba však prakticky končí se složením posledního polena do kůlny a odpojením vozíku. Když zbyde čas na oblíbené kratochvíle – ať už je to zametání okolních polňaček párem zadních Maxxisů Bighorn, nebo skok daleký z přilehlé meze, samotný pohon zadních kol se postará o tu správnou legraci. Bez elektrického posilovače řízení by se však gymnastika na tak těžkém stroji proměnila v kulturistiku.

Komponenty podvozku jsou bezpečně chráněny před poškozením. Předpětí pružin nastavíte raz dva
Řadicí páka se moc často ke slovu nedostane, většinu práce obstará automatický variátor

Sportovnímu vyžití se nebrání ani bohatě dimenzovaný podvozek. Všechna kola jsou zavěšena na nezávislých dvojitých A-ramenech a odpružena tlumiči EVO, které s přehledem konzumují i hluboké díry v cestě a Blade tak – i díky svojí hmotnosti – po kostrbatém povrchu pluje s velkou grácií. Komfortní sériový set-up lze díky nastavitelnému předpětí všech čtyř pružin celkem snadno přizpůsobit sportovnějšímu, či dokonce adrenalinovému stylu jízdy. A když je třeba trochu zkrotit vášně, v záloze čekají připravené čtyři výkonné kotoučové brzdy, které kolos zpomalí či zastaví s lehkostí a samozřejmostí, jako by vážil o sto kilo méně.

TGB Blade 1000 LT EPS: Verdikt

Blade je mnohem víc než pomocník do chalupy nebo na farmu. Má v sobě sílu pivovarského valacha, ale i obratnost dostihového plnokrevníka. Dlouhý podvozek mu dává stabilitu při jízdě do svahu, ale nepřekáží při driftování, kvalitní odpružení zvládne hodně náročný terén a motor v kombinaci s univerzálním naladěním variátoru umí zabrat v tahu i ve sprintu. Za jedny peníze tak dostanete vlastně dvě čtyřkolky.

Foto: David M. Bodlák


Cena testovaného modelu: 249 900 Kč
Technické údaje TGB Blade 1000 LT EPS
ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Rozvor (mm): 1445
Výška sedla v nezatíženém stavu (mm): 935
Zdvihy pérování vpředu/vzadu (mm): -
Úhel krku řízení (°): -
Pneumatika vpředu AT25 x 8 - 12
Pneumatika vzadu AT25 x 10 - 12
Hmotnost (kg): 451
Nádrtž (l): 23
PODVOZEK
Rám: dvojitý kolébkový z ocelových trubek
Zavěšení vpředu: nezávislá dvojitá A-ramena
Zavěšení vzadu: nezávislá dvojitá A-ramena
Brzdy vpředu: 2× kotoučová
Brzdy vzadu: 2× kotoučová
MOTOR
Konstrukce: čtyřdobý kapalinou chlazený vidlicový dvouválec
Zdvihový objem válců (cm3) 997
Nejvyšší výkon (kW/min-1): 61/7000
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): -

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?