-
Kompaktní SUV Audi Q3 vjíždí do modelového roku 2019 ve druhé generaci
-
Ve srovnání s předchůdcem nabízí výrazně více prostoru pro lidi i zavazadla
-
Design vychází ze stylu představeného vlajkovou lodí řady Q
-
Zpočátku budou k mání tři motorizace. Všechny mají filtr pevných částic
-
Patnáctistovka se dodává jen s předním pohonem a verze 35 TDI quattro je jediná, ke které lze objednat manuál
-
Ve verzi 45 TFSI je Audi Q3 něco jako ostrý hatchback mezi kompaktními crossovery
-
České ceny budou začínat někde okolo 670 tisíc korun
Audi Q3 první generace bylo v roce 2012 jedním z prvních kompaktních SUV v prémiovém segmentu. Prodalo se jich více než milion a v domácím Německu se Q3 etablovala jako oblíbený model třeba i v autoškolách. Druhá generace, kterou jsme poprvé vyzkoušeli v italských Dolomitech, má však ambice oslovit ještě širší publikum včetně rodin.
Proto výrazně narostla. Oproti předchůdci má Audi Q3 2019 o 77 mm delší rozvor a karoserie se prodloužila bezmála o deset centimetrů. Výsledek? V kombinaci se zdařilým obestavěním prostoru a posuvnými zadními sedadly to znamená mnohem více místa vzadu. Dva dospělí muži průměrného vzrůstu se za sebou usadí zcela pohodlně. I díky tomu, že pod předním sedadlem je dostatek místa pro chodidla, takže není nutné sedět s pokrčenými koleny. Zavazadlový prostor má objem 530 litrů, což zhruba odpovídá kompaktním kombi. Sklopením zadních opěradel ho lze zvětšit na 1525 l.
Pro zajímavost se podívejte na porovnání základních rozměrů s konkurenty. Zejména s BMW X1, kterého Audi považuje za hlavního konkurenta nové Q3 (třída GLA je přece jen letitá a čeká na nástupce):
[wpsm_comparison_table id="701" class=""]
Design odpovídá nejaktuálnějšímu tvarosloví SUV značky Audi. Podobně jako velká Q8 má Q3 dramatickou osmiúhelníkovou masku a zvýrazněné linie blatníků, inspirované legendárním kupé Ur Quattro z 80. let. Vzniká tak dojem pevného, široce rozkročeného postoje. A není patrný jen zvenku. Stupňovitá linie zadních blatníků je dobře vidět i ve zpětných zrcátkách.
Interiér prošel stejně rozsáhlou proměnou jako exteriér. Mnohoúhelníky s ostrými hranami, rozlehlé plochy a efektní velké displeje, to je styl, který známe už z nejnovější generace velkých Audi, opět včetně Q8. Q3 však nemá ventilační otvory natažené přes celou šířku palubní desky. Místo nich přidává jiný detail: dekorační plochy z Alcantary. Na výběr je několik odstínů a lidé z Audi se na prezentaci dušovali, že materiál bude vypadat dobře i po letech. Prý ho důkladně testovali na odolnost vůči slunečnímu záření, ohmatání i umaštění a několik původně zvažovaných odstínů nakonec vyřadili, protože si nedokázaly zachovat původní senzorické vlastnosti.
Pozice za volantem je příjemně „normální“. Nesedíte jako na bidýlku. Před sebou máte digitální „virtuální“ kokpit. Přepínat tentokrát můžete nejen rozložení jednotlivých prvků, ale i grafický styl. Jejich nabídku najdete v menu systému MMI, jehož velká dotyková obrazovka je zde natočena směrem k řidiči a využívá stejný vzhled grafického rozhraní jako ve velkých modelech. Na rozdíl od nich tu však už není spodní displej. Klimatizace se ovládá tradičními knoflíky a tlačítky. Pokud jde o nás, je to jenom dobře.
Prohlídce nového Audi Q3 jsme se nicméně docela obsáhle věnovali už při jeho statické premiéře:
https://autobible.euro.cz/audi-q3-druhe-generace-hezci-modernejsi-vyrazne-prostornejsi-videodojmy/
Proto raději pospěšme za volant.
Audi Q3 přijde na trh se třemi motory: 35 TFSI (1,5 l, 110 kW), 45 TFSI (2,0 l, 169 kW) a 35 TDI (2,0 l, 110 kW). Patnáctistovka se dodává jen s předním pohonem a verze 35 TDI quattro je jediná, ke které lze objednat manuál. Stejně jako u jiných koncernových modelů na platformě MQB jsou motory pochopitelně uloženy napříč. Pohon všech kol u verzí quattro zajišťuje elektronicky ovládaná mezinápravová lamelová spojka (dříve známá jako Haldex), automat je vždy dvouspojková sedmistupňová skříň „S tronic“ se spojkami v olejové lázni. Všechny plánované motorizace včetně základních technických údajů najdete pro přehlednost v tabulce:
[wpsm_comparison_table id="700" class=""]
Na prezentaci v okolí italského Bolzana jsme vyzkoušeli všechny tři úvodní motorizace. Všechny motory jsou dobře odhlučněné, k uším posádky se dostanou jen ty příjemnější složky jejich akustického spektra. Základní 1.5 TFSI 35 TFSI není pocitově nedostatečná, i do kopců táhne docela srdnatě a má příznačně lineární průběh výkonu. S předním pohonem je auto agilní, svižně mění směr i v rychle se střídajících sekvencích ostrých zatáček, které jsou pro hornaté oblasti Itálie typické, a má opravdu přesné řízení. Tohle auto jezdí jako slušně naladěný běžný hatchback. Adaptivní tlumiče ho nechávají na delších nerovnostech mírně pohupovat. Jakmile však vezmete prudčeji za volant, okamžitě podepřou auto z vnější strany.
Model 45 TFSI podle očekávání jede. I ve vysokých nadmořských výškách okolo 2000 metrů má pořád dost síly. Audi přivezlo na prezentaci tuto motorizaci ve sportovní specifikaci se sportovním podvozkem s pasivními tlumiči. Taková Q3 se projevuje jako ostrý hatchback, byť s utlumeným projevem. Do nejostřejších horských serpentin se „láme“ přes předek jako každé auto s motorem a převodovkou vpředu. S tím spojková čtyřkolka nic nezmůže. Ve středně rychlých zatáčkách je však auto příjemně pevné a jisté. A motor má přesvědčivý vršek, rád se točí až téměř k sedmi tisícům. Musíte ovšem počítat s citelným poklesem komfortu odpružení na zvrásněných silnicích. Pro český trh nebude tahle specifikace to pravé ořechové.
https://autobible.euro.cz/srovnani-audi-e-tron-vetsi-nez-i-pace-eqc-ma-nizsi-dojezd-pomalejsi/
Tuzemský zákazník ale stejně vrcholný benzinový motor kupovat nebude. Svatá válka proti dieselům k nám zatím doléhá jen jako vzdálená ozvěna dělostřelecké palby ze západní fronty, takže Audi předpokládá největší zájem o dvoulitrový diesel. Ten se v Q3 projevuje mimořádně kultivovaně. Zní vysloveně příjemně, na tradiční rachtání můžete úplně zapomenout. Také se pocitově velmi hladce vytáčí. Ale až zhruba od dvou tisíc otáček dál. Při prudkém sešlápnutí plynu z cestovní rychlosti okolo 1700 min-1reaguje překvapivě letargicky. Patrně jde o důsledek kalibrace na emisní normu Euro 6d-temp a měřicí cyklus WLTP. S ním bude souviset chování převodovek S tronic u obou benzinů. Při jemném popojíždění občas cukaly, zato s kickdownem si při předjíždění uměly dát na čas. To jsme z „mokrých” koncernových DSG v posledních letech neznali. Téměř jistě je to ale jen otázka softwaru. Předpokládáme, že Audi se v rámci aktualizací brzy dopracuje k obvyklému vysokému standardu plynulosti a odezvy. Dynamika je ovšem na úrovni. I základní motorizace zvládne akceleraci 0-100 km/h hluboko pod deset sekund.
Z funkčních prvků výbavy nás zaujalo výborně hrající audio Bang & Olufsen s prostorovým zvukem a také kombinace adaptivního tempomatu s adaptivním vedením v pruhu. Na základě krátké zkušenosti se nebojíme konstatovat, že funguje zase o něco lépe než v dosavadních kompaktních modelech skupiny VW a snese srovnání s velkými modely i jiných prémiových značek.
Nová Q3 přijde na náš trh v polovině listopadu. České ceny dosud stanoveny nebyly. V Německu startují na 33 500 €, což dělá v přepočtu přibližně 860 tisíc korun. Podrobné informace o druhé generaci Audi Q3 si můžete přečíst v obsáhlém press kitu: