Mercedes skončí se spalovacími motory dříve než VW. Zda to pomůže životnímu prostředí, to se ještě uvidí

6 nových názorů
Autor: Redakce
  • Automobilka Daimler odhalila plány, podle kterých nebude do dvaceti let prodávat nic jiného než elektromobily 

  • Strategie Ambition2039 zároveň počítá s více než padesátiprocentním podílem elektromobilů nebo plug-in hybridů do roku 2030

  • I samotná EU přiznává, že ne vždy jsou elektromobily z pohledu šetrnosti k životnímu prostředí lepší volbou než spalovací motory 

Zdá se, že masový nástup elektromobilů je věc zcela nevyhnutelná. Evropská unie fakticky svými předpisy nařídila automobilkám produkci elektrifikovaných vozů a na tuto kartu později vsadil celý koncern Volkswagen, který má v plánu ukončení výroby automobilů se spalovacími motory do roku 2040. Teď se přidala další velká automobilka. Daimler dnes představil vizi Ambition2039. Podle té bude do dvaceti let, tedy do roku 2039, prodávat už jen automobily s nulovou produkcí emisí.

Daimler toto oznámil v rámci prezentace modelu EQC, což je první elektromobil značky Mercedes moderní éry. Podle zmíněné strategie budou v rychlém sledu následovat další elektrifikované vozy. Do roku 2030 mají v nabídce automobilky tvořit už více než padesát procent elektromobily a plug-in hybridy. Spolu s tímto bude Daimler rovněž pracovat na snížení produkce emisí svých továren a ke stejné strategii bude pobízet i subdodavatele.

Přínos elektromobilů je zatím diskutabilní 

Jenže přínos elektromobilů z pohledu celkové zátěže na životní prostředí nemusí být až tak jednoznačný. Sama Evropská unie v jednom ze svých nedávných dokumentů přiznává, že výroba a pozdější likvidace elektromobilů je ve srovnání s klasickými automobily ekologicky méně šetrná, takže v celkovém součtu dost záleží na způsobu výroby elektrické energie.

Ekologicka narocnost vyroby elektromobilu Infografika ukazující porovnání produkce emisí u různých druhů automobilů. Elektromobil je z tohoto pohledu co do výroby a likvidace horší. Jeho faktický přínos se odvíjí od toho, jak šetrná je výroba elektrické energie. Porovnání pracuje s údaji z roku 2014, dnes by jistě vypadalo jinak (zdroj: European Environment Agency)

Podle oficiálních údajů je už v rámci EU průměrný energetický mix na takové úrovni, že mají být elektromobily z pohledu produkce emisí celkově výhodnější. Jenže porovnání pracuje s automobily z roku 2014 a jak víme, spalovací motory prodělaly v posledních letech co do produkce emisí dramatický vývoj.

EU zároveň do budoucna předpokládá další rozšiřování obnovitelných zdrojů. Jenže není tak docela jisté, zda nástup obnovitelných zdrojů bude dostatečně rychlý k tomu, aby pokryl příval elektrifikovaných aut, který se na nás chystá. Důkazem budiž Německo.

Německo své plány nenaplní 

Německo bylo dlouhou dobu v tomto směru dáváno za příklad kvůli svým plánům na ukončení produkce elektrické energie z jaderných elektráren, omezení uhelných elektráren a přechod na obnovitelné zdroje. Jenže tento plán naráží na své limity. Například kvůli tomu, že vyžaduje obrovské investice. Německo utratilo za obnovitelné zdroje podle informací magazínu Forbes za posledních pět let každoročně 35 miliard eur. Jejich podíl u našich sousedů aktuálně činí v 35 %. Další rozvoj nepostupuje dostatečně rychle, takže Německo už přiznalo, že své původně stanovené cíle na snížení produkce emisí pro rok 2020 naplnit nedokáže. Minulý rok navíc došlo k rozšíření jednoho německého hnědouhelného dolu.

Elektromobily potřebují kobalt. Těží ho v Africe děti, které pracují v otřesných podmínkách
Přečtěte si také:

Elektromobily potřebují kobalt. Těží ho v Africe děti, které pracují v otřesných podmínkách

Pro rok 2022 je v plánováno definitivní odstavení jaderných elektráren, které se aktuálně produkují 11,8 % elektřiny vyrobené u našich západních sousedů. Spolu s tím se mají omezovat také uhelné elektrárny často využívané pro vykrývání dnů, kdy z obnovitelných zdrojů není dostatek elektrické energie. Do toho přichází na trh jedno elektrifikované auto za druhým, takže spotřeba elektřiny poroste. A je otázkou, zda rostoucí spotřeba elektrické energie vůbec dovolí další redukci ekologicky méně šetrných elektráren. Pro zajímavost, Forbes píše, že Německo by potřebovalo ke zvýšení podílu obnovitelných zdrojů ze 35 % na 100 % mezi roky 2025 a 2050 sedmkrát vyšší investice než to, co bylo a ještě bude investováno v letech 2000 až 2025.

Aby elektromobily prosazované EU dávaly smysl a tudíž jezdily na čistou energii, takto vysoké investice se budou týkat i jiných států. Ne všude se ale najde pro takové změny dostatečná vůle a ne každý stát si to může dovolit.

Jak to všechno dopadne, to se teprve uvidí. I Daimler nakonec uvádí, že bude pracovat současně také na technologii palivových článků. Některé automobilky navíc stále vidí budoucnost dokonce i v dieselech. Jisté je dnes pouze to, že nadcházející roky budou na automobilovém trhu hodně zajímavé.

Alex (neregistrovaný)
Mě příjde, že zapomínáte na jádro věci. Zásoby ropy nejsou nekonečné a ať chcete nebo ne, dojdou. V poslední době se začala opět skloňovat těžba ropy z břidlice, což zjednodušeně znamená napustit do podloží chemikálie a trvale znečistit podzemní vodu. Těžba navíc dosahuje poměrně slušnou rentabilitu, takže se dá očekávat navyšování produkce ropy z břidlice, aj., v souvislosti s vyčerpáním současných nalezišť. Je velmi krátkozraké dívat se do budoucna na spalovací motory jako alternativu pohonu v dopravě a naopak jedinou funkční a nahraditelnou variantou se zdá být elektřina. Jiné možnosti nejsou. Kritika odvětví elekromobility by měla zaznívat až v okamžiku, kdy vymyslíte použitelný jaderný pohon ;)
Alexandr (neregistrovaný)
To, že Mercedes přestane vyrábět své dnes velice čisté spalovací motory, je škoda. Životní prostředí to nepozná. Omezení chovu dobytka a prasat při nižší spotřebě masa by naopak poznat bylo. Stejně tak stažení z provozu či omezení starých kouřících aut s vykuchanými výfuky a načipovanými motory. Proč se exhalační úředníci nestarají i o lodní motory a letadla? Tanker při cestě do Evropy vypustí víc škodlivin než pak vznikne spalováním té ropy, kterou veze.
Martin (neregistrovaný)
Lepší chodit pěšky než se ukajet elektromobilem!! Je to opor a věc, které věří jen blázen duševně nemocný evropskou emisní zlobou.
JohnST (neregistrovaný)
Pan Radovan zbytocne sa tu strapnujete. A testy typu ze sa zavriete do garaze a tym padom nema elektromobil uhlikovu stopu tym mozete balamutit kamosov pri pive. A aj ti budu musiet byt dost tupy aby vam na to naleteli.
Radovan (neregistrovaný)
Placenou inzerci petrolejářské lobby prosím označujte podle pravidel slovy Komerční sdělení nebo Placená inzerce. A panu Lukáši Dittrichovi laskavě snižte honoráře, když je tak líný, že v květnu roku 2019 se ohání studií z roku 2014, která už navíc tehdy byla dělaná na zakázku s úmyslem dokázat, jak jsou elektromobily vlastně špinavé. Mohu panu redaktorovi nabídnout garážový test, aby své tvrzení dokázal. Já se zavřu do garáže se svým elektromobilem a zapnu ho. On se svým spalovacím automobilem a nastartuje ho. Kdo po 2 hodinách přežije, vyhrál a má čistý automobil. A jestli mi namítnete, že elektromobil má komín v nejbližší elektrárně, tak jen na rafinaci 1 L benzínu pro spalovací automobil, se spotřebuje 1,3 kWh elektřiny. Na tu - čistě, tiše, bez jedů a vibrací - ujede elektromobil rovnou 10 kilometrů.
  • Našli jste v článku chybu?