Zdá se, že masový nástup elektromobilů je věc zcela nevyhnutelná. Evropská unie fakticky svými předpisy nařídila automobilkám produkci elektrifikovaných vozů a na tuto kartu později vsadil celý koncern Volkswagen, který má v plánu ukončení výroby automobilů se spalovacími motory do roku 2040. Teď se přidala další velká automobilka. Daimler dnes představil vizi Ambition2039. Podle té bude do dvaceti let, tedy do roku 2039, prodávat už jen automobily s nulovou produkcí emisí.
Daimler toto oznámil v rámci prezentace modelu EQC, což je první elektromobil značky Mercedes moderní éry. Podle zmíněné strategie budou v rychlém sledu následovat další elektrifikované vozy. Do roku 2030 mají v nabídce automobilky tvořit už více než padesát procent elektromobily a plug-in hybridy. Spolu s tímto bude Daimler rovněž pracovat na snížení produkce emisí svých továren a ke stejné strategii bude pobízet i subdodavatele.
Přínos elektromobilů je zatím diskutabilní
Jenže přínos elektromobilů z pohledu celkové zátěže na životní prostředí nemusí být až tak jednoznačný. Sama Evropská unie v jednom ze svých nedávných dokumentů přiznává, že výroba a pozdější likvidace elektromobilů je ve srovnání s klasickými automobily ekologicky méně šetrná, takže v celkovém součtu dost záleží na způsobu výroby elektrické energie.
Podle oficiálních údajů je už v rámci EU průměrný energetický mix na takové úrovni, že mají být elektromobily z pohledu produkce emisí celkově výhodnější. Jenže porovnání pracuje s automobily z roku 2014 a jak víme, spalovací motory prodělaly v posledních letech co do produkce emisí dramatický vývoj.
EU zároveň do budoucna předpokládá další rozšiřování obnovitelných zdrojů. Jenže není tak docela jisté, zda nástup obnovitelných zdrojů bude dostatečně rychlý k tomu, aby pokryl příval elektrifikovaných aut, který se na nás chystá. Důkazem budiž Německo.
Německo své plány nenaplní
Německo bylo dlouhou dobu v tomto směru dáváno za příklad kvůli svým plánům na ukončení produkce elektrické energie z jaderných elektráren, omezení uhelných elektráren a přechod na obnovitelné zdroje. Jenže tento plán naráží na své limity. Například kvůli tomu, že vyžaduje obrovské investice. Německo utratilo za obnovitelné zdroje podle informací magazínu Forbes za posledních pět let každoročně 35 miliard eur. Jejich podíl u našich sousedů aktuálně činí v 35 %. Další rozvoj nepostupuje dostatečně rychle, takže Německo už přiznalo, že své původně stanovené cíle na snížení produkce emisí pro rok 2020 naplnit nedokáže. Minulý rok navíc došlo k rozšíření jednoho německého hnědouhelného dolu.
Pro rok 2022 je v plánováno definitivní odstavení jaderných elektráren, které se aktuálně produkují 11,8 % elektřiny vyrobené u našich západních sousedů. Spolu s tím se mají omezovat také uhelné elektrárny často využívané pro vykrývání dnů, kdy z obnovitelných zdrojů není dostatek elektrické energie. Do toho přichází na trh jedno elektrifikované auto za druhým, takže spotřeba elektřiny poroste. A je otázkou, zda rostoucí spotřeba elektrické energie vůbec dovolí další redukci ekologicky méně šetrných elektráren. Pro zajímavost, Forbes píše, že Německo by potřebovalo ke zvýšení podílu obnovitelných zdrojů ze 35 % na 100 % mezi roky 2025 a 2050 sedmkrát vyšší investice než to, co bylo a ještě bude investováno v letech 2000 až 2025.
Aby elektromobily prosazované EU dávaly smysl a tudíž jezdily na čistou energii, takto vysoké investice se budou týkat i jiných států. Ne všude se ale najde pro takové změny dostatečná vůle a ne každý stát si to může dovolit.
Jak to všechno dopadne, to se teprve uvidí. I Daimler nakonec uvádí, že bude pracovat současně také na technologii palivových článků. Některé automobilky navíc stále vidí budoucnost dokonce i v dieselech. Jisté je dnes pouze to, že nadcházející roky budou na automobilovém trhu hodně zajímavé.