Rotačka, chrochták, nezmar, sazomet, bahenní pumpa... Říká se mu různě, ale legendární vznětový motor 1.9 TDI s rotačním čerpadlem, který koncern Volkswagen montoval snad do všeho a samozřejmě také do první generace Škody Octavia, si u nás vybudoval status uctívaného božstva. Aby také ne, protože při dodržování aspoň základních servisních a uživatelských zásad je to pořádný držák.
Doporučujeme: Proč byla milionová Škoda Fabia tak rychlá? A jakou dynamiku doopravdy nabízí?
Tyhle motory najíždějí stovky tisíc kilometrů a jeden takový pod kapotou Škody Octavia se dostal do rukou známého britského magazínu Car Throttle. Proč si proboha někdo bere dvacet let starou Octavii? No třeba proto, aby zjistil, jak tohle auto po skoro 700 000 km funguje.
„Testovaná“ Octavia 1.9 TDI si už prošla mnoha zatěžkávacími zkouškami a nyní ji Car Throttle vzal na motorovou brzdu. V sériovém stavu před dvaceti lety měl motor 66 kW (90 koní) a 210 Nm, ale bývalý majitel nechal auto upravit s cílem dosáhnout lepší spotřeby a průběhu výkonu. Auto by tak mělo mít po úpravě 110 koní a 256 Nm. Aspoň před devíti lety.
Doporučujeme: 10 ekologických „kazítek“, která prodražují provoz auta
Jak je tomu dnes po devíti letech a dalších 320 000 km? Na motorové brzdě naměřili po čtyřech zkouškách průměrně 106,8 koní a 244 Nm, což není zas taková ztráta vzhledem k velké kilometrové porci, jakou za sebou auto má. A pořád je to víc, než nabízel motor v sériovém stavu. Navíc po dálkové etapě naměřil Car Throttle Octavii spotřebu 3,8 litru na 100 km.
Ukazuje to, že se někdo o auto velice dobře staral, což potvrdila i rozborka motoru. A také jsme si nemohli nevšimnout, že od oka tahle olítaná Octavia vypadá nějak lépe než většina aut v inzerátech, u kterých jsou údaje 175 000 km a „po starším pánovi, který moc nejezdil“...