To co konkurence zatím jen slibuje, Bonmoto už nějaký pátek nabízí a má skladem. Doba airbagová je tady, technologie jdou neustále dopředu a mechanickým airbagům (“na trhačku”) už odzvonilo. Je na čase vybavit se elektronickým airbagovým systémem.
V čem tkví jejich výhoda? Už žádné připoutávání se k motorce, žádný strach z toho, že se zapomenu “odpoutat”, v případě nehody nemusím z motorky “odletět” dostatečně daleko, aby se systém vůbec aktivoval.
Současné airbagy pracují úplně jinak. Pomocí senzorů přepočítávají různé algoritmy a pokud zjistí, že jezdci hrozí nebezpečí, airbag aktivují ještě než dojde např. k nárazu, či pádu. Takové airbagy nabízí více společností, avšak jen málo z nich je aktuálně skutečně v prodeji.
Francouzská společnost In&Motion už nějaký pátek tyto airbagy úspěšně dodává různým motorkářským značkám. Jejich strategie je odlišná od konkurence jako je třeba Dainese, nebo Alpinestars, které svoje airbagové systémy léta vyvíjeli na závodní dráze.
In&Motion šla cestou opačnou a data, na základě kterých airbagový systém vyvíjí, začala sbírat v provozu, na silnicích a šotolinách. Avšak ani na okruhové jezdce nezapomněli a dnes již nabízí speciální mód i pro ně. Ten se již 4 rokem testuje jezdci MotoGP.
A jak to vlastně celé funguje? In&Motion a tradiční francouzský výrobce motorkářského oblečení Furygan se spojili a vyvinuli vestu, která se upne do kompatibilní bundy, která musí mít vhodnou velikost, aby se v případě aktivace airbagu měla vesta kam nafouknout. Vesta je ušitá z prodyšné 3D mesh síťoviny, takže nabízí pohodlí i v letních měsících. Dostupná je ve velikostech S-3XL. V zadní části vesty je vložený páteřový chránič (Level 1), který je schovaný pod plastovou skořepinou, do které se vkládá In&Box. To je vlastně mozek celého systému.
In&Box je řídící jednotka a baterie zároveň, ukrývá v sobě akcelerometry, gyroskop a GPS. Více než 1000krát za vteřinu přepočítává jednotka algoritmy a pokud situaci vyhodnotí jako nebezpečnou, spustí airbagový systém. Bombička za necelých 60 milisekund (33 milisekund detekce a 22 milisekund aktivace) nafoukne airbag ukrytý ve vestě. Máte představu jak je to rychle? Třeba mrknutí oka trvá přibližně 30 milisekund. Co to ale znamená v reálném provozu? Třeba to, že v okamžiku např. čelního nárazu, kdy akcelerometr pozná nepřirozené zpomalení, aktivuje bombičku, airbag se aktivuje a než dojde k nárazu do pevné překážky, už je airbag nafouklý 12 litry vzduchu a vy tak padáte “do měkkého”. V případě čelního nárazu v mechanickém airbagu by se systém aktivoval, až by byl jezdec v dostatečné vzdálenosti od motorky a trhačka se vytrhla. Tato úspora času může znamenat velký rozdíl ve zdravotních následcích po nehodě.
Jaké části vlastně airbagová vesta od Furyganu kryje? Kromě zad, kde najdete páteřový chránič, jsou po aktivaci bombičky a nafouknutí airbagu chráněná také žebra, hrudník, klíční kosti a krk. To vše po dobu několika minut, popř. jde vyfouknutí urychlit odšroubováním bombičky.
Nesmíte však zapomínat na to airbag nabíjet. Baterie má výdrž přibližně 20 h nepřetržité jízdy. In&Box má v sobě však naprogramovaný standby mód, který pozná neaktivitu a uspí se.
Výhodou je, v případě že není vesta a airbagový systém poškozen, že stačí vyměnit bombičku a výrobek používat dál. Vesta je uzpůsobena až ke 3 spuštěním airbagového systému. To ocení zejména okruhový jezdci, kde často nehody neznamenají konec ježdění. Vždy je ale důležité po pádu celou vestu překontrolovat, po třetím spuštění se jednotka zablokuje.
A jak je to s cenou? Vestu najdete na www.bonmoto.cz za 9790 Kč, v balení je přiložen In&Box, který se musí aktivovat založením uživatelského účtu na www.inemotion.com, tam si zvolíte, jak chcete In&Box platit. Na výběr je několik možností:
- jednorázová platba 399€, nebo
- forma pronájmu, která je výhodnější z hlediska aktualizace systému a také výměny In&Boxu za nový, v případě dostupného nového modelu. Na výběr je platba:
- 120€/rok, nebo
- 12€/měsíc zde je výhodou, že pokud jezdíte málo, platíte si jen měsíce, kdy službu využíváte.
Pokud rádi zavítáte i na okruh, můžete si přikoupit službu a mód “track” za 8€/měsíc nebo 25€/rok. Nastavení, platby a vše co se airbagu týče, najdete v přehledné aplikaci “My In&Box”. Tam také budete nastavovat, který režim chcete zrovna využívat, jestli standardní mód “street”, který funguje od 25 km/h a eliminuje tedy zbytečnou aktivaci při nízkých rychlostech, při kterých nejsou většinou následky nehody velké, nebo mód “track” který funguje od 50 km/h, ale má algoritmy na rozpoznání highsiderů a lowsiderů.
Že byste si vestu chtěli pořídit, ale nevíte jestli se vejde pod Vaši bundu a jestli s ní bude kompatibilní? Doporučujeme navštívit jednu z poboček Bonmota a vše zkonzultovat s prodejci. Novější bundy Furygan již mají přípravu na vložení vesty, avšak je třeba si uvědomit, že pod bundou je potřeba mít místo jednak na vestu samotnou a v případě aktivace také na dalších 12 litrů vzduchu.
Myslete na svou bezpečnost, zranění hrudníku je v současné době statisticky nejčastější příčina, proč končí nehody motorkářů smrtí. Tato zranění tak přebrala smutnou štafetu od zranění hlavy, kterou si již naprostá většina motorkářů chrání helmami, nejlépe z lehkých kompozitních materiálů.