Elektromobily mají řadu výhod. Jejich fanoušci rádi zdůrazňují kromě jiného také ekonomickou stránku věci, protože v kombinaci s nějakou domácí fotovoltaikou lze nabíjet prakticky zdarma. Jenže takhle jednoduché to zdaleka není a návratnost investice do pořád dost drahého elektromobilu je i tak hodně diskutabilní.
Zejména ve chvíli, kdy budete chtít bateriové auto prodat jako ojetinu. Podle průzkumu KFZ-betrieb se totiž starší elektromobily prodávají s tak velkou ztrátou, že je prodejci už vůbec nechtějí vykupovat a navíc v průměru takové auto čeká na svého zákazníka násobně déle oproti klasickým automobilům.
Ojetý elektromobil je prakticky neprodejný
Studie KFZ-betrieb se zaměřuje na německý trh a uvádí velmi zajímavé výsledky. Například osmdesát procent prodejců uvedlo, že obchodování s ojetými elektromobily vykazuje ztrátu. Zhruba 61 % hodnotí ztrátu jako velmi vysokou, 19,1 % jako mírnou, 9,9 % prodejců alespoň dokázalo pokrýt náklady, 6,1 % uvádí mírné zisky a jen 3,8 % na prodeji ojetého elektromobilu dokázalo vydělat.
Právě odtud také pramení důvod, proč 51,1 % dotázaných prodejců hodnotí ojeté elektromobily jako prakticky neprodejné. Většina musela snížit cenu oproti původním představám, v průměru museli prodejci slevit o 27 %, aby se auta zbavili. Elektromobily se totiž mezi ojetinami prodávají extrémně dlouho. Průměr všech ojetých aut v Německu je 88,3 dnů, než si najdou svého zákazníka. U elektromobilů je to ale více než půl roku. Přesně řečeno to je 207,6 dnů.
Elektromobil na protiúčet? Ne, děkujeme
Německá studie dále uvádí, že kvůli všem zmíněným důvodům někteří prodejci už vůbec nechtějí brát ojetý elektromobil na protiúčet. A podíl takovýchto obchodníků přitom není vůbec malý. Přesně to je 68,7 % z dotázaných prodejců, tedy více než dvě třetiny.
Koupili byste si ojetý elektromobil?
Důvody problematického prodeje ojetých elektromobilů jsou logické. Technologie se vyvíjí velmi rychle, takže třeba už po dvou letech přijde modernizace, která zlepší všechny zásadní věci a často i sníží pořizovací cenu nového vozu, což pak znamená výraznou ztrátu hodnoty aut, která už jsou v provozu. Dalším problémem je obecná nedůvěra lidí k ojetým elektromobilům, zejména kvůli možné ztrátě kapacity baterie, což je suverénně nejdražší díl automobilu.
Zdroj: KFZ-betrieb