Ekonomická nevýhodnost elektromobilů v plné kráse. Většina prodejců je odmítá vzít na protiúčet a považuje elektrickou ojetinu za neprodejnou

25.07.2024
přidejte názor
Autor: Tiskový servis Tesla

Prodej ojetého elektromobilu se ukazuje jako velmi problematický. Většina prodejců uvádí, že takové auto nakonec musí prodat se ztrátou, a proto aktuálně dvě třetiny prodejců elektromobily vůbec na protiúčet neberou. 

Elektromobily mají řadu výhod. Jejich fanoušci rádi zdůrazňují kromě jiného také ekonomickou stránku věci, protože v kombinaci s nějakou domácí fotovoltaikou lze nabíjet prakticky zdarma. Jenže takhle jednoduché to zdaleka není a návratnost investice do pořád dost drahého elektromobilu je i tak hodně diskutabilní.

Zejména ve chvíli, kdy budete chtít bateriové auto prodat jako ojetinu. Podle průzkumu KFZ-betrieb se totiž starší elektromobily prodávají s tak velkou ztrátou, že je prodejci už vůbec nechtějí vykupovat a navíc v průměru takové auto čeká na svého zákazníka násobně déle oproti klasickým automobilům. 

Ojetý elektromobil je prakticky neprodejný 

Studie KFZ-betrieb se zaměřuje na německý trh a uvádí velmi zajímavé výsledky. Například osmdesát procent prodejců uvedlo, že obchodování s ojetými elektromobily vykazuje ztrátu. Zhruba 61 % hodnotí ztrátu jako velmi vysokou, 19,1 % jako mírnou, 9,9 % prodejců alespoň dokázalo pokrýt náklady, 6,1 % uvádí mírné zisky a jen 3,8 % na prodeji ojetého elektromobilu dokázalo vydělat.

A je po elektrickém problému. Britský elektromobil se nabije do pěti minut a zvládne 900 000 km bez ztráty kapacity
Přečtěte si také:

A je po elektrickém problému. Britský elektromobil se nabije do pěti minut a zvládne 900 000 km bez ztráty kapacity

Právě odtud také pramení důvod, proč 51,1 % dotázaných prodejců hodnotí ojeté elektromobily jako prakticky neprodejné. Většina musela snížit cenu oproti původním představám, v průměru museli prodejci slevit o 27 %, aby se auta zbavili. Elektromobily se totiž mezi ojetinami prodávají extrémně dlouho. Průměr všech ojetých aut v Německu je 88,3 dnů, než si najdou svého zákazníka. U elektromobilů je to ale více než půl roku. Přesně řečeno to je 207,6 dnů. 

Elektromobil na protiúčet? Ne, děkujeme 

Německá studie dále uvádí, že kvůli všem zmíněným důvodům někteří prodejci už vůbec nechtějí brát ojetý elektromobil na protiúčet. A podíl takovýchto obchodníků přitom není vůbec malý. Přesně to je 68,7 % z dotázaných prodejců, tedy více než dvě třetiny. 

Koupili byste si ojetý elektromobil?

Důvody problematického prodeje ojetých elektromobilů jsou logické. Technologie se vyvíjí velmi rychle, takže třeba už po dvou letech přijde modernizace, která zlepší všechny zásadní věci a často i sníží pořizovací cenu nového vozu, což pak znamená výraznou ztrátu hodnoty aut, která už jsou v provozu. Dalším problémem je obecná nedůvěra lidí k ojetým elektromobilům, zejména kvůli možné ztrátě kapacity baterie, což je suverénně nejdražší díl automobilu. 

Zdroj: KFZ-betrieb

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?