Chytré dálnice jsou nebezpečné, zjistili Britové. Zahynulo na nich už 38 lidí

27.01.2020
2 nové názory
Autor: Redakce
  • Systém umožňuje měnit dopravní značení podle potřeby, tím má zvyšovat průjezdnost

  • Na chytrých dálnicích lze proměnit odstavný pruh v aktivní

  • Chybějící místo pro únik ale znamená také vyšší nebezpečí pro řidiče

Zhruba před pěti lety spustili ve Velké Británii pilotní projekt chytrých dálnic. Úkol byl jediný – zvýšit bezpečnost a průjezdnost ve špičce. Lepší kapacity chytré dálnice dosahují tím, že mění povolenou rychlost nebo pomocí světelného značení udělají z odstaveného pruhu průjezdný. Jenže nemožnost „utéct“ bezpečně z provozu stála od doby jejich vzniku život už 38 lidí. Informovala o tom zpravodajská stanice BBC.

Celkem 38 úmrtí za pět let se nemusí zdát mnoho, jenže chytré dálnice ve Velké Británii tvoří jen malou část celé sítě. Konkrétně to je pouhých 320 ze zhruba 3700 kilometrů. Zajímavé je i srovnání nebezpečí. Díky kamerám se podařilo dohledat takzvané „near miss“ incidenty, což jsou nebezpečné situace, které mohly potencionálně skončit zraněním. Před zavedením chytré dálnice jich bylo na daném úseku 72, po zavedení pak 1485, tedy dvacetkrát víc.

Řada nehod vznikla tím, že řidič neměl v případě poruchy nebo střetu s jiným vozidlem prostor k odstranění svého auta z aktivního jízdního pruhu. Před spuštěním systému se totiž testovací provoz odehrával na dálnici, která měla záchranné odstavné plochy každých 500 metrů, na většině úseků chytrých dálnic je ale nyní rozestup až tři kilometry. Lidé s porouchanými auty přitom v pruhu stáli v průměru přes půl hodiny, než se dočkali pomoci.

Elektronické dálniční známky měly špiclovat řidiče. Nikdo nezaručí, že nebudou
Přečtěte si také:

Elektronické dálniční známky měly špiclovat řidiče. Nikdo nezaručí, že nebudou

Chytrá dálnice umí teoreticky zareagovat poměrně rychle. Pokud je vůz vidět na kameře, může pruh vypnout rozsvícením červeného X. Podle informací britského magazínu Autoexpress ale nejde o spásné řešení. Řada řidičů si značení nevšímá a pokračuje dál v jízdě. Do pruhu také nesmí standardní odtahové služby. Místo toho musí člověk ve voze počkat na servisní auto, které pak ještě pomocí fyzických bariér pruh uzavře. Teprve pak může dojít k odtahu.

Podle statistiky za roky 2017 a 2018 projelo pruhem s červeným X na 180 tisíc řidičů. Dostali od policie jen varovný dopis. Teď se už průjezd v uzavřeném pruhu pokutuje částkou 100 liber (zhruba 3000 korun) a třemi trestnými body do karty řidiče.

Britská vláda nyní přemýšlí, jak s chytrými dálnicemi naloží. „Musí být stejně bezpečné nebo dokonce ještě bezpečnější než obyčejné dálnice. Jinak bychom je neměli mít vůbec,“ řekl britský ministr dopravy Grant Shapps. Podle BBC vláda zřejmě jak první zruší možnost proměny odstavného pruhu na aktivní. Jaké budou další kroky se zatím neví.

Vladimír Lukele (neregistrovaný)
Jediná možnost pro zmíněné úseky je dálnici rozšířit a nebo vybudovat náhradní trasu. Proměnlivá rychlost nefunguje. Kolikrát se děje, že svítí 40 (což je asi minimum), ale auta se už téměř nehýbají. Např. z M6 kolem Warringtonu se stává ve špičce parkoviště ( česká D1 je proti tomu pohádka). Zrovna na tomto úseku se kříží několik spojnic vede tu M6 z Birminghamu (Londýna) do Skotska, M62 ze severu manchesteru do Liverpoolu a M56 z jihu Manchesteru do západní části Liverpoolu, Chesteru a severního Walesu. Ty dálnice jsou tu 6-8 proudé, ale když přijde špička tak nemají šanci ten nápor zvládnout.
Petr Ježek (neregistrovaný)
Nejen z uvedeného zjištění, ale také z rizika blackoutu či prostému výpadku z jiného důvodu je celá koncepce chytré dálnice made in UK nesmysl par excellence. Jede-li pruh vozidel neměnnou rychlostí, je riziko střetu blízké nule. Pokud systém mění rychlost jízdy v pruzích a otevírá a uzavírá jízdní pruhy, znamená to vznik kolizní situace. Tohle si uvědomí každý myslící člověk. Ti, co ve VB projektovali a zaváděli chytrou dálnici, mají v hlavách co? Pražská Blanka je proti tomu super bezpečný tunel.
  • Našli jste v článku chybu?