BMW už vyrobilo 100 000 elektromobilů i3. Díky úlevám a dotacím se mu daří

31.10.2017
přidejte názor
Autor: Redakce
  • BMW i3 slaví metu 100 000 vyrobených kusů

  • Každý den sjede z výrobní linky v Lipsku 120 nových i3

  • Nejen v Evropě se elektromobily těší štědrým dotacím a úlevám

  • Na dotace se skládají všichni, tedy i ti, kteří na nový elektromobil nikdy nedosáhnou ani s dotacemi

Od roku 2013 dodalo BMW zákazníkům už 100 000 elektromobilů i3, což představuje pro automobilku důležitý milník. Elektromobil BMW i3 je totiž prvním sériově vyráběným vozem značky s tímto typem pohonu a navíc první s celokarbonovým skeletem. V současné době vyrábí linka BMW v Lipsku 120 vozů i3 denně.

V loňském roce BMW vyrobilo 26 633 vozů i3 a 15 000 jich zamířilo na evropské silnice a 7600 do USA. Pro srovnání, levnější Nissan Leaf si našel v Evropě v roce 2016 něco málo přes 18 000 zákazníků, v USA pak přes 14 000. Nejvíc elektromobilů v Evropě prodal Renault, model Zoe si našel skoro 22 000 zákazníků. Velká Tesla Model S zaujala 12 500 kupujících.

Doporučujeme: Elektrický srovnávací test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Jakkoli je BMW i3 zajímavé auto a mnoho lidí si ho pořizuje čistě jako „módní doplněk“, nelze uniknout faktu, že bez dotací, úlev a pobídek by tak extrémně úspěšné nebylo. Například v Evropě nejsou nijak elektromobily zvýhodňovány jen v Litvě, Estonsku, Bulharsku, Chorvatsku, Polsku a na Maltě a na Kypru. Ve všech ostatních zemích je na elektromobily poskytována nějaká úleva. Přehled zvýhodnění elektromobilů v různých zemích najdete třeba v dokumentu asociace ACEA.

Ve většině zemí jsou elektromobily osvobozeny od silničních daní nebo daní z registrace, jinde na jejich nákup dostávají zákazníci dokonce i peníze. Například v Německu stojí BMW i3 37 550 eur s tím, že dotace činí 4000 eur. I to pořád dělá z tohoto elektromobilu luxusní zboží. Nízkopříjmové skupiny na něj stejně nedosáhnou, naopak ze svých daní platí luxusní hračku lidem z vyšších příjmových skupin, pro které by evidentně nebyl nákup takového vozu problém i bez dotace. Inu, tomu se říká sociální spravedlnost... Podobně to funguje třeba ve Francii, kde dotace dosahuje až 10 000 eur, pokud necháte sešrotovat svůj diesel.

Z těchto výhod netěží jen BMW i3, ale samozřejmě všechny ostatní elektromobily, hybridy či plug-in hybridy. Když se pak někde dotačním penězovodům k elektromobilům utáhnou kohoutky, najednou se neprodávají. Čím to asi bude?

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?