10 zásadních událostí roku 2021: Konec pekelné D1, nedostatek čipů, záplava elektromobilů a konečně i „autosalon“

Zdroj: Tiskový servis MDČR
  • Rok 2021 byl pro automobilový průmysl velkou zkouškou. Bohužel se nezdá, že by rok 2022 měl být nějak významně lepší 

  • V roce 2021 byla dokončena rekonstrukce D1. Několik úseků se ale rovnou muselo opravit a rekonstrukce jednoho vůbec nezačala 

  • Dorazila záplava elektromobilů. Třešničku tomu nasadila v prosinci Toyota odhalením patnácti elektrických aut 

  • Došlo ale přece jen také na zajímavé neelektrické vozy, jako třeba osmiválcový Defender, Mercedes-Benz SL nebo pětiválcové Audi RS 3

  • Do ČR dorazila nová vodíková Toyota Mirai. Slibované dvě české vodíkové stanice ale do ČR v roce 2021 nedorazily 

  • V roce 2021 se také hlasitě mluvilo o konci spalovacích motorů 

Rok 2021 přinesl řadu zajímavých a příjemných momentů, ale jako celek byl v mnoha směrech spíše velkou zkouškou. V automobilovém průmysl se nesl v duchu nedostatku čipů, který bude podle všeho ještě řadu měsíců přetrvávat. Na plochy obsypané odstavenými nedokončenými Škodovkami jsme si už tak nějak zvykli, stejně jako si musíme zvyknout na dlouhé dodací lhůty, zvyšující se ceny automobilů a v návaznosti na tyto skutečnosti začaly růst i ceny ojetin a i těch začal být nedostatek. Protože je česká ekonomika na automobilovém průmyslu hodně závislá, měli bychom si při novoročních oslavách přát, aby se vše zase v dobré obrátilo.

Na každý pád je rok 2021 minulostí. Jak tomu tak bývá před silvestrovskými oslavami zvykem, pojďme si ještě připomenout alespoň některé zásadní momenty, které nám přinesl.

1. (Dočasný) Konec pekla na D1

Pro českého řidiče není zásadnější událost roku 2021. Do svého zdárného cíle dospěla rekonstrukce D1 probíhající od roku 2013. Radost ale nevydržela dlouho. Pár dnů poté, co čeští politici prohlásili D1 za dodělanou, byla D1 v okolí 24. km zcela neprůjezdná, protože zde musel být ještě instalován jeden nadjezd. Zároveň se z původního rozsahu rekonstrukce vyjmul most Šmejkalka. A kromě toho na některých již opravených úsecích došlo k poškozením, takže se zde omezení na kratší dobu objevila znovu. Příští rok se dopravní peklo přesune do okolí Brna, kde začne rozšiřování D1 na tři pruhy v každém směru.

Dálnice D1 dostane k 50. narozeninám (ne)dokončenou modernizaci. Omezení zde budou i v roce 2022

2. Nedostatek čipů

Potíže ve výrobě hlásily v roce 2021 v podstatě všechny automobilky. Základním problémem byl nedostatek čipů. Jak dlouho tento stav potrvá, to se teprve uvidí, ale jen tak neskončí. Důvodem je kromě jiného také skutečnost, že automobilky potřebují prodávat hlavně elektromobily. Těch rychle přibývá, ale na rozdíl od spalovacích automobilů potřebují zhruba desetkrát více čipů. Tento stav vedl k dlouhým dodacím lhůtám, někdy i k rušení objednávek, častému zastavování výroby a k omezování nabídky. Automobilky tak hlásí ztráty. Přestože zájem o nová auta by byl, výrobci často nemají co prodávat.

Problémy s nedostatkem čipů přetrvávají. Mercedes tento týden zastavuje výrobu, stejně jako Volvo

3. Dorazila nová generace Škody Fabia, ovšem ne jako kombi 

Další velkou tuzemskou událostí byla premiéra nové generace Škody Fabia. Ta konečně přijela na platformě MQB, takže je oproti minulosti mnohem lepší. Ještě daleko větší ohlas ale vzbudila zpráva o tom, že v této generaci již nevznikne u nás tolik oblíbená karosářská verze kombi, přestože taková možnost byla do poslední chvíle ve hře.

Škoda má teď úplně jiné starosti než chystat model víceméně určený pro české zákazníky. Ve vzduchu také pořád visí hrozba v podobě normy Euro 7, která jednoznačně nejvíce dopadne na malá auta typu Fabie. Reálně by se tak mohlo stát, že by Škoda musela Fabii Combi stáhnout krátce poté, co tento model začne prodávat. Kromě toho je nová Fabia výrazně větší než dříve a je tudíž mnohem blíž ke Škodě Scala. Je otázkou, zda má vůbec smysl mezi tyto dva modely dávat ještě jeden třetí.

Nová Škoda Fabia konečně stojí na platformě MQB. Nedostane diesel ani hybrid, ale může mít 150 koní

4. Vodík dorazil do ČR, vodíkové stanice nikoliv 

Toyota v roce 2021 oficiálně uvedla na český trh novou generaci vodíkového automobilu Mirai. Velmi zajímavý vůz má v našich končinách jednu zásadní nevýhodu. V podstatě ho není kde tankovat. První dvě moderní veřejné vodíkové stanice, které měly být také otevřeny v roce 2021, nabraly zpoždění. To víte, problémy s dodávkami se zdaleka netýkají pouze automobilů.

Šéf koncernu VW se mezitím nechal slyšet, že vodík je nesmysl. Není to ale moc velké překvapení, protože koncern VW vsadil vše na elektromobily a to poslední, co potřebuje, je masovější rozšíření jiné alternativy. Stejně tak nepřekvapí, že názor o nesmyslnosti vodíku u automobilů podpořil Elon Musk. Vodíku v individuální automobilové dopravě ale nejsou nakloněny ani evropské instituce.

Na český trh přijíždí revoluční Toyota Mirai. Z „výfuku“ jí teče voda

5. První opravdový autopilot se stal realitou 

O situacích, kdy nastavíte rychlost, dáte ruce z volantu a vše ostatní už obstará automobil sám, sní zejména majitelé vozů značky Tesla. Elon Musk záměrně označuje asistované řízení za autopilota a vytváří tak dojem, že Tesly už dosáhly autonomního řízení třetí úrovně. Jenže realita je úplně jiná. Jedním z těch nejdůležitějších rozdílů mezi úrovní dva (případně 2+) a úrovní 3 je fakt, že ve chvíli, kdy vůz jede v režimu plně autonomního řízení, za něj přebírá zodpovědnost automobilka. O tom, že by Tesla někomu něco zaplatila za nehody způsobené během jízdy s aktivovaným systémem Autopilot, se ale příliš nepsalo.

První skutečný sériově vyráběný automobil nabízející třetí úroveň autonomního řízení dorazil až v roce 2021. Nenabídla ho Tesla, ale Honda. V humbuku kolem čipů a jiných věcí tato událost zanikla, ale jde o skutečný milník. Možnosti plně autonomního řízení jsou ale zatím omezené. Týkají se pouze vybraných úseků, výrazně je omezena i nejvyšší rychlost. Honda Legend má dokonce i speciální modrá světla, aby okolní řidiči poznali, že vůz neřídí člověk. Je to ovšem první krok. Rychle se budou rozšiřovat úseky i zvyšovat rychlost. V Evropě by se autonomní řízení třetí úrovně mělo objevit příští rok.

Ani Tesla, ani Němci. S autonomním řízením všechny předběhla Honda

6. Konečně se konal „autosalon“

Pandemie koronaviru způsobila zrušení všech autosalonů. Ten první relativně velký se konal letos v září v Mnichově, jenže už jako IAA Mobility. Auta se spalovacími motory se příliš hlasitě neprezentovala. Šlo zejména o elektromobily, udržitelnost, ekologii, případně o jiné druhy mobility. Některé automobilky navíc na salonu vůbec nebyly, pouze v době konání výstavy uspořádaly v Mnichově vlastní akce, kde prezentovaly své novinky. Ačkoliv šlo o veletrh zaměřený hlavně na ekologické vozy, některým aktivistům to nezabránilo v pořádání protestů proti automobilům.

7. Toyota převzala kolínský závod

Takzvaná kolínská trojčata se stala minulostí, stejně jako je minulostí název TPCA. Tuzemský výrobní závod u Kolína převzala začátkem roku 2021 Toyota. Místo kapesních městských automobilů se zde začal vyrábět model Yaris a také novinka v podobě crossoverově střižené Toyoty Aygo X.

8. Konec spalovacích motorů 

O ukončení výroby spalovacích motorů se v roce 2021 mluvilo opravdu hlasitě. Hlavním motorem této debaty jsou předpisy v rámci EU. Evropská komise oficiálně navrhla jako termín ukončení prodeje nových automobilů vypouštějících emise rok 2035. Volkswagen na stejný rok naplánoval konec prodeje spalovacích motorů v Evropě. U Audi by k tomuto kroku mělo dojít ještě dříve. U Jaguaru už ani s ničím jiným než s elektromobily nepočítají, to samé platí o Volvu nebo řadě značek koncernu FCA, a to včetně Alfy Romeo. Na klimatické konferenci v Glasgow pak zazněl návrh, podle kterého by měl být celosvětový prodej spalovacích motorů ukončen v roce 2040. Ne všichni ale souhlasí. Třeba takové BMW zatím pouze na elektromobily vsadit nechce.

Zákazníci by měli mít možnost vybrat si druh pohonu, řekl šéf BMW v narážce na konkurenci

9. Příval elektrických novinek, a to i těch opravdu velkých 

Rok 2021 přinesl opravdu velké množství nových elektromobilů. Jmenovat můžeme třeba Kiu EV6, Cupru Born, BMW iX, BMW i4, Hyundai Ioniq 5, Volkswagen ID.5, Subaru Solterra a sesterský model Toyota bZ4X, elektrický Renault Mégane, Audi e-tron GT, Peugeot e-Rifter a spoustu dalších. Korunu všemu nasadila Toyota, která se ještě donedávna elektromobilů zdráhala. V prosinci ale oznámila elektrickou revoluci a najednou odhalila patnáct aut.

Doslova velkou novinkou je i nástup full-size pick-upů v elektrickém provedení v čele s Fordem F-150 Lightning. Neméně zajímavou elektrickou novinkou podobných rozměrů je znovuzrozený Hummer, taktéž vybavený elektrickým pohonem.

Konec váhání, jako elektromobil nabídne Toyota všechno od terénního pick-upu po sportovní Lexus

10. Nejen elektro

Ale nejen elektromobily živ je zákazník. I v letošním roce se našly zajímavé automobily preferující klasický motor. Namátkou můžeme jmenovat pětiválcové Audi RS 3, novou generaci Mercedesu-Benz SL, BMW řady 2 Coupé, Land Rover Defender s pětilitrovým osmiválcem, pětiválcovou Cupru Formentor nebo novou generaci Opelu Astra a Peugeotu 308.

10 zásadních událostí roku 2021: Konec pekelné D1, nedostatek čipů, záplava elektromobilů a konečně i „autosalon“
Ohodnoťte tento článek!
3.3 (66.67%) 3 hlas/ů

PŘIDAT KOMENTÁŘ: