Dali byste před elektromobilem raději přednost vodíku? Tento sen je dnes údajně u konce

Zdroj: Toyota
  • Strategie Evropské unie v oblasti rozvoje vodíkových technologií chce odsunout automobily využívající palivové články stranou 

  • Vodík by se měl uplatnit především v dekarbonizaci těžkého průmyslu, případně v letecké a námořní dopravě 

  • Podle studie německého think tanku Agora Energiewende je využívání palivových článků u osobních automobilů nevhodné 

Vodík bývá zmiňován jako alternativa k bateriovým elektromobilům. Pro některé uživatele je tato technologie daleko přijatelnější, protože způsob používání automobilů typu Toyota Mirai nebo Hyundai Nexo je mnohem bližší současným spalovacím motorům. Evropská unie ale v rámci své strategie pro rozvoj vodíkových technologií chce osobní automobily s palivovými články odsunout stranou. Vodík má hrát klíčovou roli v jiných oblastech. V případě individuální mobility trh podle aktuálních trendů údajně ovládnou bateriové elektromobily.

V rámci EU probíhá už delší dobu projekt zaměřený na rozvoj vodíkových technologií. Na konci listopadu bylo odstartováno už třetí kolo, které dostalo název Partnerství pro čistý vodík. Jak píše web Euractiv, nové kolo projektu odráží změnu v postojích EU. Vodík by se měl využívat v „méně kontroverzních oblastech než je mobilita.“ Konkrétně je řeč o dekarbonizaci těžkého průmyslu, případně pro leteckou a námořní dopravu. Současně by měl vodík sloužit jako záložní zdroj obnovitelné energie.

Toyota oslavila 20. výročí hybridů. Vůbec poprvé zavítala do ČR také vodíková Mirai

Německý think tank Agora Energiewende zveřejnil studii, podle které je vodíkový pohon využívaný v automobilech a lehkých užitkových vozech doslova špatným nápadem. Za kontroverzní označuje zmíněná studie dokonce také vodíkové autobusy a nákladní vozy. V sektoru dopravy má být vodík smysluplný u dálkové letecké a námořní dopravy. „Ještě před deseti lety se zdálo, že elektromobily na palivové články jsou budoucností automobilového průmyslu. Dnes je sen u konce,“ cituje Euractiv odborníka na vodík Gniewomira Flise ze zmíněného think tanku.

Evropská unie chce podporovat takzvaný čistý vodík vyrobený elektrolýzou využívající elektrickou energii získanou z obnovitelných zdrojů. Na této technologii je založen také syntetický benzin vyvíjený automobilkou Porsche. Aktuálně je ale tento způsob výroby podstatně dražší oproti stávající alternativě v podobě výroby vodíku s využitím zemního plynu. EU chce čistý vodík výrazně zlevnit. Spolu s tím ale poroste cena zemního plynu. Podle studie organizace Agora Energiewende by se měl zemní plyn zdražit alespoň dvojnásobně.

S vodíkovou mobilitou v rámci EU přesto není konec. Podle návrhů Evropské komise má do roku 2030 vzniknout po Evropě dostatečné množství vodíkových stanic pro flotilu šedesáti tisíc vodíkových nákladních automobilů. Právě takové množství by se podle odhadů Evropské komise mělo v roce 2030 po evropských silnicích pohybovat.

Proti vodíkovému pohonu se před časem vymezil také šéf koncernu VW Herbert Diess, kterého podpořil Elon Musk. Volkswagen ale s vodíkem vůbec nepočítá, stejně jako Tesla. Naopak ve vodíku vidí budoucnost například Toyota, Hyundai nebo Mercedes-Benz.

Dali byste před elektromobilem raději přednost vodíku? Tento sen je dnes údajně u konce
Ohodnoťte tento článek!
3.2 (63.13%) 64 hlas/ů

15 KOMENTÁŘE

  1. EU vládne banda zelených ekosilenců bez potřebných znalostí fyzikálních zákonů. Odstoupení z tohoto společenství je jedinou záchranou prosperity,rozvoje tak i sociálních jistot.

    • Souhlasím s Vámi. Jinak když by byla nutná volba tak vodík. Elektřinu do auta nikdy. Ale věřím že dojezdim na klasiku. I proto jsem obnovil vozový park. Měl jsem možnost vyzkoušet většinu elektoaut a nic mě nezaujalo. Mám rád auta s pořádným motorem.

      • Vodík vyrobíte s tak nízkou účinností srovnatelnou s pohonem na klasické spalovací motory, neboť elektrolízou ztratíte polovinu energie a druhou půlku ztratíte v palivovém článku auta. Valný smysl to nemá, protože distribuce vodíku pro osobní přepravu je další nákladnou položkou, abyste nekňučeli a měli vodíkovou stanici na každém rohu. Každý prd máte na baterie, ale v autě je nechcete a jediným důvodem je zvyk a tedy vaše lenost.

  2. Pokud bych neřešil extrémní náklady, nemožnost kdekoli natankovat a současně bych byl pro vyšší emise, pak proč ne. Takto však jako mírně ekologický naladěný člověk volím čistý diesel.

    • Kdyby politici podpořili alternativu jako je vodík, tak by mohli být studie a projekty, které by podpořili vývoj k efektivnější produkci vodíku a pohon. Toyota je velmi štědrá, že jejich patent je zcela zadarmo, dává tím prostor pro další nápady.

    • tie vyssie emisie ste zobrali kde? Budete sa odvolavat na neekologicke baterky? Pozrite sa aka je momentalna (nie pred 5 rokmi) uhlikova stopa vyroby baterii. Uz po par desiatkach tisic km je ekologia v prospech elektromobilov. Jedine, kde to nie su desiatky, ale stovky tisic km je Polsko

  3. Pakliže bude vodík ze zemního plynu ztrácí smysl kvůli emisím skleníkových plynů, pakliže bude vyroben obnovitelnou elektřinou elektrolýzou z vody a použit v palivovém článku bude celková účinnost mezi 20-25% v porovnání s energií elektřiny. Pakliže se použije elektřina přímo bude její celková účinnost 80-85%. Takže vodík je mrhání energií.

  4. Není nad benzín či naftu ❗❗
    Spalovací motory jsou již na takové úrovni, že v konečném důsledku jsou ekologičtější, než z hysterie vnucovaná auta na baterky.

    • to ze si to budete stale dokola opakovat, neznamena, ze sa to stane pravdou.
      Spalovacie motory po 100 rokoch vyvoja uz takmer neni kam posunut. Elektromobily a baterky este len zacinaju a potencialu na vylepsovanie je este stale vela. A uz teraz su ekonomickejsou a ekologickejsou variantou. Za 20 rokov sa za tento nazor, ktory ste mali v 2021 budete hanbit

  5. Elektroautum vcelku fandim, ale taky si uvedomuju jejich limity. Pro typickou jizdu par km denne jsou OK, ale pokud s tim mam jet 600km na dovolenou a z 6hodin se mi cesta protahne diky “tankovani” o vic nez 2 hodiny, tak to je nepouzitelne. Bohuzel mam onu zkusenost z letosniho leta. Proklamace, ze na 80% je nabito za 20 minut bohuzel nevyuzijete, diky slabe siti dobijecich stanic je treba natankovat do plna a posledni procenta lezou strasne pomalu. A to se clovek jeste boji, aby na te dalnici u te stanice nebo plno a necekal jsem hodinu nez na me vubec dojde rada…
    Z tohohle pohledu se mi vodik jevi jako privetivejsi varianta. Pro nakladak, autobusy a delsi trasy jezdici osobni auta urcite.

  6. Vodik nema proti elektromobilite sanci. Spotreba auta je cca 1 kg vodiku na 100km. Na vyrobu 1 kg vodiku a jeho kompresi do nadrze auta potrebujete min. 60 kWh. Elektroauto spotrebuje do 20 kWh/100km. Jeden z vice duvodu proc automobilky od vodiku davno odstoupili.

  7. Ano ale zase tu nebere v potaz výrobu, kvalitu a výdrž baterií každopádně. Další věc lithium je na planetě jen v určitém množství tak proč s ním teď plítvat na tyto baterie. Elektroautomobil se měl začít vyrábět až zdokonalí baterie, momentálně baterie nejsou na tak dobré úrovni jak by měli být.

PŘIDAT KOMENTÁŘ: