Na nová auta se kvůli čipům čeká i měsíce. Prodeje ojetin díky tomu letí nahoru

Zdroj: Dalibor Žák, Autobibile.cz
  • Nedostatek čipů nadále trápí automobilový průmysl. Zákazníci na některé modely musí čekat dlouhé měsíce 

  • Problémem pro zájemce o vůz se spalovacím motorem je i fakt, že automobilky upřednostňují elektromobily – a ty potřebují čipů řádově více

  • Kvůli dlouhým dodacím lhůtám roste zájem o ojetiny, tradiční i online prodejci aut z druhé ruky hlásí rekordní prodeje

Nedostatek čipů stále trápí automobilový průmysl. Jak jsme psali před časem, automobilky musí kvůli tomuto problému zastavovat výrobu, v lepších případech se omezuje nabídka výbavy. Velké množství vozů pak čeká na odstavných plochách na chybějící součástky. V praxi to znamená, že dodací lhůty se u některých variant některých modelů výrazně prodlužují. Tato situace má vliv také na trh ojetých vozů. Dokazují to mimo jiné statistiky autobazaru AAA Auto, který během letošního léta prodal 17 250 vozů a zaznamenal tak nejsilnější letní měsíce ve své historii.

Pro AAA Auto znamená letošní výsledek nárůst o plných 19 % ve srovnání s rokem 2019, který ještě nebyl poznamenán aktuální pandemií a problémy automobilového průmyslu s nedostatkem čipů. Největší nárůst poptávky po ojetinách v „áčkách“ zaznamenali na českém a polském trhu. Zákazníci nejčastěji vyhledávají modely Škoda Fabia a Škoda Octavia.

„Poptávka po vozech z druhé ruky je v posledních měsících takřka enormní v celé Evropě. Automobilky nestíhají vyrábět, protože nemají dostatek potřebných dílů. Na odstavných plochách stojí tisíce nedodělaných aut, která nemohou na trh. Lidé se tak přesouvají do segmentu zánovních aut, na která nemusí čekat, protože jsou k dispozici ihned,“ komentuje situaci Karolína Topolová, generální ředitelka a předsedkyně představenstva skupiny Aures Holdings, která síť bazarů AAA Auto provozuje.

Podobně situaci vnímá také Jakub Šulta, generální ředitel evropského online tržiště s ojetými auty Carvago.com: „Ačkoliv během letních měsíců obvykle prodeje ojetých vozů klesají, letos naopak potávka stoupla oproti předchozím měsícům v průměru o 15 až 20 procent. V meziročním srovnání byla nejvyšší za poslední roky,“ říká.

Trh ojetin byl digitálem skoro nepolíbený a my se toho nebáli, tvrdí Jakub Šulta. Jeho službě Carvago je už Česko malé

Významnou roli podle Šulty sehrála skutečnost, že zákazníci v době lockdownu ještě plně nevyužili možnosti nákupu online a odkládali koupi na dobu, kdy budou moct osobně navštívit prodejce. Do trhu s ojetými auty se navíc promítly také problémy automobilek s dodacími lhůtami nových vozů.T o vše obchodníkům přineslo významný nárůst letních prodejů, ale na druhé straně také zapříčinilo  rekordní nedostatek aut na trhu. „Zákazníci, kteří jsou zvyklí nakupovat auta v kamenných prodejnách, jsou teď odkázáni na extrémně omezený výběr – nejnižší za posledních pět let, a ještě k tomu za ceny, které jsou u nejprodávanějších modelů aut v průměru až o 13 procent vyšší, než byly ještě před půl rokem. Často tak odjíždějí domů zklamaní s nepořízenou, anebo ve voze, který původně koupit nechtěli,“ domnívá se šéf Carvaga. 

Vyšší zájem o auta z druhé ruky se pochopitelně odráží i na jejich cenách. Podle pravidelné analýzy trhu, kterou provádí Aures Holdings, vzrostla střední hodnota ojetin v České republice za poslední rok o 20 000 korun, od předcovidového roku 2019 dokonce o 26 000 Kč.

Čekání na škodovku dlouhé jako těhotenství

Na trhu nových i ojetých vozů je u nás tradičně největší zájem o modely Škoda, ale podle iDnes.cz například právě na novou Octavii zákazníci mohou čekat až 40 týdnů. Podle přitom nejsou pouze dodací lhůty jako takové, ale i jejich nepředvídatelnost. Jde přesně o ty případy, kdy je automobil vyroben, ale místo k zákazníkovi zamíří na odstavnou plochu, kde čeká na chybějící díly. Nejdéle se čeká na Octavii a Kodiaq. Zájemci, kteří si Octavii objednají dnes, ji podle iDnes dostanou příští rok, a to možná až ve druhém čtvrtletí. U ostatních výrobců není situace o mnoho lepší.

Problémem z pohledu vozů vybavených spalovacím motorem je také skutečnost, že automobilky upřednostňují při rozdělování nedostatkových čipů elektromobily. K tomu je nepřímo tlačí evropské emisní předpisy. Nedokončené vozy se do flotilových statistik nezapočítávají. A v autech poháněných elektřinou je čipů násobně více. Magazín Autoevolution s odkazem na šéfa evropského Fordu Gunnara Herrmanna uvedl, že běžný vůz typu Fordu Focus využívá zhruba 300 čipů, zatímco elektromobil jich má i desetkrát tolik. Automobilky se tak při nedostatku čipů snaží kvůli evropské legislativě prodávat především vozy, které jich potřebují výrazně více.

Všeobecně se má za to, že by se situace měla zlepšit v roce 2023. Nicméně Gunnar Herrmann pro CNBC uvedl, že neočekává vyřešení problému dříve než v roce 2024, respektive že dnes těžko může někdo odhadnout, kdy přesně bude čipů pro automobilový průmysl opět dostatek. Právě vzhledem ke svým plánům na přechod k elektrické mobilitě jich totiž výrobci aut budou potřebovat stále více.

Na nová auta se kvůli čipům čeká i měsíce. Prodeje ojetin díky tomu letí nahoru
Ohodnoťte tento článek!
5 (100%) 1 hlas/ů

33 KOMENTÁŘE

  1. Procházím teď autobazary a různé inzerce, třeba tu na https://autobazar.biginzerce.cz/ a ty ceny jsou fakt extrémně vyšponované. Dal jsem si na pořízení ojetiny rozpočet 200 tisíc a skoro si říkám, že to budu muset asi zvednout, protože se do něj nemám šanci vejít. A to nemyslím, že mám nějaké přemrštěné požadavky. Prostě jen nákupní tašku na kolečkách pro manželku. 🙂

  2. ještě že jsem koupil na podzim novou octávku, za 40 let co pamatuju nic nezlevnilo, jen zdražilo… není na co čekat…

    • Taky si myslím, že kdo to odkládá a myslí si, že se to zlevní, tak ten dělá velikou chybu. Dobré pořídit teď a ještě lepší při tom svoje původní auto prodat => získat za něj finance => a mít tak solidní auto na novýho mazlíka

      • Rozhodně to chce peníze směnit za zboží, za služby, jako nějaké architektonické návrhy, nákupy nábytku, stavebnin, kola, auta, pneumatiky, vybavení do domácnosti, a to rychleji než peníze ztratí ještě další hodnotu

  3. Ahoj, přesně tohle auto má můj manžel a je z něj úplně na větvi. On to auto miluje snad víc než mě :-D. Teď řeší první výměnu pneumatik na zimní a myslím si, že to až moc prožívá! 😀 Prý si vyhlédl tuto firmu: https://www.pneuok.cz/. Já teda jezdím normálně do servisu, co máme kousek od baráku a úplně mi to stačí, ale on musí mít zase něco extra!

  4. Já jsem se před nedávnem po přečtení článku na https://www.duofinance.cz/auto-na-uver-nebo-leasing rozhodl, že si pořídím nové auto na leasing. Po tom co jsem obešel pár automobilových dealerůjsem zjistil, že jsou tak vysoké čekačky, že se opravdu vyplatí raději koupit zánovní vůz, který je o něco levnější a navíc jej můžete mít ihned.

  5. Při nákupu autu bych věřil jedině úvěru, který nabízí přímo tam, protože vědí, na co peníze použiju, narozdíl od banky

  6. Ty čipy to je věc, je na tom závislej celej svět, aniž bychom si to neuvědomovali. A i proto bych byl radši pro starší auto, kde těch čipů není tolik, za mě tedy nákup jedině v autobazaru.

  7. Upřímně ruku na srdce, kdo normálně zaměstnanej v normální práci má na to, aby financoval všechny hypotéky a úvěry a poplatky a ještě aby mu zbylo na nové auto. Já jsem se vždycky spokojil s ojetinou a dycinky jsem byl spokojenej, protože ty auta jsou zajetý a člověk ušetří a dokonce si může dovolit i auto kvalitnější, než nové auto, které je z logiky věci rovnou dražší

    • Přesně ani mně nepřijde rozumný zbavovat se hotovosti v týhle době. takže když jde auto i zánovní na splátky, proč toho nevyužít

      • To není o zbavování hotovosti. Když si teď pořídí auto, na které by normálně ani nepomyslel, tak je to rozhodně lepší, že si do něj uloží peníze a ještě bude mít krásný auto, který mu bude dlouho a dobře sloužit, oproti jeho starému auto a penězům pod slamníkem.

  8. Je to škoda, ty čipy, jak se plíživě dostaly do všeho a výroba už bez nich prakticky možná není 🙁 Ještě že není třeba kupovat nový auto a čekat na něj měsíce, když jsou autobazary plný hodně dobrejch vozů.

    • Zatím jich je dostatečk i v bazarech, ale uvidíme, co přinese čas, jestli všechno bude takhle dál zdražovat. Ale souhlasím s argumentem, že novýho auta by se jeden nedočkal

      • No zlevňovat nebudou ani nová ani bazarová auta. Dost mě poslední dobou překvapuje ale počet elektromobilů. To je to opravdu taková výhra? Počkám, až půjdou pořídit ojeté, jestli to je opravdu takový boom.

          • u nového auta člověk zbytečně platí za to, že mu přijelo z výrobní linky .Předváděcí auta jsou výrazně levnější, přitom kvalita stejná.

  9. Já jsem to vyřešil hezky při jednom. Jedno ojeté jsem koupil a druhé ojeté ,resp. předváděcí, jsem si odvezl domů. Rozdíl peněz jsem doplatil ze svýho, protože za starý auto jsem dostal docela dost peněz. Jinak bych asi financoval úvěrem.

    • Já to tak dělám, že vždycky přijedu do AAA auto s jedním autem a odjíždím s jiným. Jinak by to v mém případě ani udělat nešlo 🙂

  10. Tuhle jsem viděl, že dodávka čipů do ČR byla na podzim obnovena a automobily jedou. Přesto bych si radši vybral auto z autobazaru, kde je jistota, že to auto je pojízdné a ihned k mání

  11. Tuhle jsem viděl, že dodávka čipů do ČR byla na podzim obnovena a automobily jedou. Přesto bych si radši vybral auto z autobazaru, kde je jistota, že to auto je pojízdné a ihned k mání.

    • Spíš bych měl otázku, proč to bez čipů opravdu nejde. To je docela smutné zjištění, že to bez nich nejde 🙁 Zlatá nějaká bezčipová ojetina.

      • Čipy mají určitě i ty auta, které stojí v autobazarech, ale tam je právě ta výhoda, že už tam stojí, dají se prohlédnout, dají se koupit a hned je mít. Na rozdíl od aut, která je nutné vyrobit. Chápu, že někteří lidi mají možnost uložit do auta peníze, vybrat si výbavu atp., ale přijde mi to zbytečné plýtvání penězi a hlavně časem, když jsou i autobazary, jako třeba Mototechna, kde se specializují právě na zánovní nebo předváděcí auta, která jsou prakticky jako nová, ale hned k dispozici a za jiný peníze

  12. Neumím si představit čekat a nechávat si vyrábět auto na míru. zase tolik peněz nemám, abych potřeboval jó káru.

  13. Ceny letí opravdu nahoru extrémně rychle, všechno se zdražuje, všechno, od pohonných hmot, přes pneumatiky, po nákup garáže a pořízení auta. Nemyslím si, že lidi, kteří potřebují auto, mají čas čekat přes půl roku, než se jim vyrobí auto na míru, proto jsou ojetiny jasná volba. A dneska se už za to nikdo nemusí stydět, že má auto z autobazaru, jsou tam auta většinou po prvních majitelích, s prodlouženou zárukou a ceny jsou jinde, než u koupě novinek sjetých z výrobní linky hlavně

      • Dost by mě zajímalo, co k tomu ty lidi vede, jestli jsou pak na to auto nějak pyšnější, když si ho museli “vyčekat” 🙂 Já bych z toho radost neměl, ještě ta suma peněz, která se musí zaplatit. Já na nové auto nemám nestydím se za to a nestydím se ani za to, že si můžu v autobazaru vybrat auto pěkné a mít ho hned, takhle, lusknutím prstu 🙂

      • Ano je to v zásadě plýtvání. Proč podporovat výrobu nových aut tak masivně, když stejně většina lidí z finančního hlediska volí nákup v autobazaru. Těch nových aut je určitě přebytek a proto se pak prodávají jako předváděcí, vystavované vozy. Což dobře pro kupce, že jsou levnější.

  14. Koupit si v dnešní době úplně nové auto je sebevražda. Jak z ohledu čekání, tak z ohledu vysoké ceny.

  15. Pandémia bola vyvolaná vlnou strachu a politickou mocou, že politici opäť MOHLI rozhodovať. Ako sa ukazuje, Švédsko išlo lepšou cestou, bez lockdownov a úmrtnosť bola menšia. U nás zomrelo veľa ľudí aj na ten strach a zanedbanie starostlivosti, keď sa báli k lekárovi. A to je to tiež na trhu s autami. Ako sa ľudia báli covid-19, obchody sa zastavili, bohužiaľ to nemalo iný následok ako zdražovanie, ale bude to horšie, na výmenu auta je teraz najvyšší čas, za minútu 12. Práve teraz si môže človek zaobstarať najlepšie auto, aké kedy mal, a to hovorím o ojazdených autách. Nové auto nemá cenu kupovať.

  16. Ať si říká kdo chce, co chce, po tom všem, co jsem zažil, viděl a vyzkoušel, jsou Áčka nejlepší autobazar co tu máme. V esách se padělají smlouvy, o menších bazarech se ani vyjadřovat nebudu.

PŘIDAT KOMENTÁŘ: