Z Prahy do Ženevy a zpět: Dva tisíce kilometrů se Škodou Fabia Combi 1.0 TSI

  • Na ženevský autosalon jsme letos vyrazili s naší dlouhodobě testovanou Škodou Fabia 

  • Celkově jsme během tří dnů ujeli 2090 km 

  • Fabia si v průměru řekla o 6,82 l/100 km

  • I když je to „pouze“ Fabia, cestování na dlouhé trasy není problém 

Ženevský autosalon má několik výhod. Tou největší je místo, kde se nejdůležitější akce svého druhu v Evropě koná. Areál Palexpo leží v podstatě na letišti, takže pokud koupíte včas letenky na přímou linku, dostanete se sem z Prahy za necelé dvě hodiny. My jsme ovšem tentokrát zvolili cestu autem. To nám dalo větší svobodu, protože jsme mohli zůstat na autosalonu, jak dlouho bylo třeba. Zároveň to byla dobrá příležitost, jak důkladně vyzkoušet na delší trase naší dlouhodobě testovanou Škodu Fabia Combi 1.0 TSI a nabrat zkušenosti, které v rámci běžných sedmidenních testů nemáme čas získat.

Připomeňte si předchozí články dlouhodobého testu
  • Škoda Fabia Combi 1.0 TSI v dlouhodobém testu — Půl roku s tříválcem
  • Co udělá víc oktanů s výkonem tříválce 1.0 TSI? Naše Škoda Fabia vám to ukáže
  • Komu všemu ujede naše Fabia s litrovým tříválcem? Možná se budete divit

Pokud se motorističtí novináři rozhodnou pro cestu na autosalon po vlastní ose, obvykle si domluví větší rodinné auto se silným motorem, aby cesta pěkně ubíhala. V Ženevě jsem například zahlédl kolegy s Peugeotem 5008 nebo se Škodou Superb. Zřejmě proto se nikomu, komu jsem řekl, že já pojedu Fabií, můj záměr příliš nezamlouval.

Skoda Fabia Combi 10 TSI-9
Škoda Fabia je v principu jednoduché malé auto, určené zejména k dennímu popojíždění, a karoserie kombi na tom mnoho nemění. Jak se ale ukázalo, ani delší trasy nejsou ničím nepříjemným

Asi se to dá pochopit. Fabia je v principu jednoduchý městský automobil a karoserie kombi na této skutečnosti mnoho nemění. Na druhou stranu, o to by taková cesta mohla být zajímavější. Že se Superbem dojedete do Ženevy v klidu a v maximální pohodě, to by snad mělo být samozřejmé. Ale s tříválcovou Fabií?

S řízením vám příliš nepomůže 

Náš dlouhodobě testovaný exemplář si na chudou výbavu stěžovat nemůže, ale co se týká jízdních asistentů, nenabízí vůbec nic. Žádné hlídání jízdních pruhů, žádný adaptivní tempomat (ten si ovšem zájemci dokoupit mohou, pouze náš vůz ho nemá. Po faceliftu lze také pořídit hlídání mrtvých úhlů a automatické přepínání dálkových světel). Když si otevřeme menu palubního počítače věnované těmto systémům v naší Fabii, najdeme zde jedinou položku: přednárazový systém Front Assist. Už si ani nepamatuji, kdy naposledy jsem takto dlouhou cestu absolvoval s autem, které nemělo alespoň hlídání jízdních pruhů.

Doporučujeme: Škoda Fabia 2018 — TSI s filtrem pevných částic, diodová světla a sledování mrtvých úhlů

Fabia možná není na první pohled moc zajímavé auto, ale i to má své nesporné výhody. Malá Škodovka se v interiéru drží tradičního uspořádání ovládacích prvků a tradiční pozice za volantem. Vše je tam, kde to má být, sedadla mají příjemný tvar, posaz je přirozený. Vůz po vás nechce nic speciálního, což je dobrý základ k tomu, abyste bez problémů absolvovali i mnoho kilometrů. V našem případě přibližně dva tisíce.

Vestavěná navigace průběžně upravuje trasu podle aktuální dopravní situace. Bohužel se ukázalo, že speciálně na tuto funkci nelze moc spoléhat
sdr
Stejně tak nás Fabia upozorňovala na různé problémy na trase. Konkrétně zde „olej na vozovce“ jsme ale nepotkali

Ještě jednu důležitou věc bychom měli zdůraznit. Celou trasu jsem absolvoval sám. Mějte to na paměti zejména ve chvílích, kdy se v následujících odstavcích dostaneme k hodnocení dynamiky motoru ve vysokých rychlostech nebo ke spotřebě. Obecně ve mně Fabia po této cestě zanechala velmi dobrý dojem, hodnocení by ale asi bylo trochu jiné, kdybychom v autě jeli čtyři a měli plně naložený kufr.

Dálnice zvládá s přehledem

Z Prahy až do Ženevy se jede vcelku příjemně, protože celá trasa vede po dálnici. Jenže není dálnice, jako dálnice. V Německu se dá jet samozřejmě rychleji, zatímco ve Švýcarsku je naopak na dálnicích rychlost omezena na 120 km/h a navíc jsou zde celkem časté úseky s ještě nižším limitem. V zásadě tak tahle trasa nabídla zajímavou příležitost zjistit spotřebu jak při rychlé jízdě, tak naopak při jízdě vysoce ekonomické.

Doporučujeme: Zvládne Škoda Fabia s litrovým tříválcem víc než 200 km/h? Ano, a nemá s tím problém

Dálniční provoz nečiní naší Fabii žádný problém, o čemž jsme se v dosavadních několika měsících přesvědčili mnohokrát. Aby také ne, když testovaný tříválec o výkonu 82 kW (110 k) představuje vrcholnou motorizaci. Motor má dost točivého momentu na to, aby vůz utáhl i na šestku v dálničních stoupáních při rychlostech kolem 130 km/h, kdy točí necelé tři tisíce. Tohle je jedna z výhod malých přeplňovaných jednotek, které na rozdíl od těch atmosférických nemusíte při vyšších rychlostech tolik vytáčet, což je pohodlnější.

cof
První tankování proběhlo už u Rozvadova po nějakých 180 km. Ne proto, že bychom museli, ale proto, abychom na konci Německa mohli po dalším dotankování vypočítat spotřebu. Nádrž o objemu 45 l je pro svižný průjezd Německem tak akorát

Kolem tachometrových 130 km/h je i díky poměrně dlouhým převodům v interiéru možná až překvapivé ticho, takže můžete nerušeně poslouchat třeba docela slušně hrající audiosystém doplněný o navigaci. I ve Fabii lze zadávat adresu do navigace pomocí hlasového ovládání, a funguje to velmi dobře.

K navigaci se ale vztahuje jedna z méně pozitivních zkušeností této cesty. Na základě aktuální dopravní situace vůz upravuje trasu a snaží se vás provést kolem kolon, jenže informace nejsou příliš aktuální. Během těchto tří dnů nás Fabia několikrát vedla kolem zácpy, která ale už podle aplikace Google Maps (a hlavně reálně) neexistovala, nebo se nás vůz snažil vést kolem „dopravního kolapsu“, což ovšem byla kolona kamionů čekající před švýcarskými hranicemi. V tomto směru nelze na navigaci příliš spoléhat. Chytrý telefon udělá lepší službu.

V Německu bez obav 

Největší výzvou měl být pro litrovou Fabii německý provoz na úsecích bez rychlostního limitu. Původně jsem nechtěl malý motor v Německu příliš trápit, ale brzy se ukázalo, že pro něj nejsou rychlosti kolem 160 km/h žádný problém, takže jsem začal jeho potenciál využívat poněkud více. Udržet se v levém dálničním pruhu zvládá Fabia bez větších potíží, samozřejmě za předpokladu, že občas uhnete někomu rychlejšímu. Nakonec i tempo kolem 200 km/h nepůsobí nenaložené Fabii moc velké potíže. Což mi přijde docela zajímavé vzhledem k tomu, o jaký vůz se jedná a jak malý má motor.

Skoda Fabia Zeneva_18
Zatímco v České republice bylo začátkem března velmi chladno, v Německu to vypadalo docela jinak. Teploty nad deset stupňů a jasno
sdr
V kombinaci s poklidným dopoledním provozem to byly ideální podmínky k vyzkoušení maximální rychlosti

Z počátku bylo ovšem potřeba zvyknout si na podvozek. Nedá se říci, že by Fabia byla v rychlostech blízkých jejímu maximu nějak zásadně rozevlátá, podvozek je ovšem naladěn spíše na komfort a vůz je trochu neklidný. Přirozeně na tom má svůj podíl také nízká hmotnost a ne zrovna nejširší rozchod kol.

Celkově ale pro mne byla jízda po Německu s naší Fabií příjemným překvapením. Po cestě zpět, kdy jsem ze Ženevy vyrážel až po obědě a popravdě i celkem unaven pochodováním po výstavišti, už nebylo co řešit. Pokud to šlo, volil jsem rychlost kolem 180 km/h. Cesta i v tomhle malém kombi pak příjemně ubíhá.

Spotřeba není špatná 

Abychom zjistili přesnou spotřebu při jízdě po Německu, došlo k prvnímu tankování už u Rozvadova. Fabia má nádrž o objemu 45 litrů, což by mělo stačit pro průjezd Německem. Nakonec to bylo tak akorát, kdy jsme po ujetí 525 km dotankovali 39 litrů. Cestu napříč Německem Fabia dala za 7,6 l/100 km.

Doporučujeme: Za polárním kruhem (nejen) se Škodou Karoq —  Sobi, zábava, kýč a zamrzlá příroda

Zpátky jsme stejný postup zopakovali s tím, že jsme tankovali na první německé čerpací stanici a dotankovali opět u Rozvadova. Zpět bylo tempo svižnější, a to se na spotřebě podepsalo. Fabia si vzala 39,93 litrů po ujetí 499 km, v průměru tedy jela za 8 l/100 km. Tato hodnota ale navíc obsahuje hodinové poskakování zácpou kolem Karlsruhe. Pravdou také zůstává, že při rychlostech blížících se 200 km/h klesá ručička palivoměru téměř před očima. Padle palubního počítače je v takových chvílích spotřeba zhruba 15 l/100 km.

Skoda Fabia Combi 10 TSI-7
Krátká zastávka u klidného Ženevského jezera představovala dokonalý kontrast k tomu, co se tou dobou dělo na výstavišti
Skoda Fabia Combi 10 TSI-8
Obdélník pod SPZ značí přítomnost systému Front Assist. Ten nás v jedné z německých kolon patrně uchránil před drobnou kolizí z nepozornosti

Švýcarsko ukázalo spotřebu při opačném stylu jízdy. Na dálnicích klidných 120 km/h, někdy i méně, plynulý provoz, žádný spěch. Nádrž o objemu 45 l vystačila na dojetí z německých hranic do Ženevy, popojíždění v jejím okolí, jednu vskutku nekonečnou ženevskou zácpu a návrat zpět do Německa. Řečí čísel to znamená 705 ujetých kilometrů, natankování 39 litrů a průměr 5,5 l/100 km. Pro úplnost, palubní počítač byl o desetinku optimističtější.

Pokud vezmeme v úvahu úplně celý ženevský výlet, pak Fabia spotřebovala na trase dlouhé 2090 km dohromady 142,53 litrů, což nám dává průměrnou spotřebu 6,82 l/100 km. To lze vzhledem k tomu, že jsme většinu trasy absolvovali ve svižnějším tempu, brát jako sympatický výsledek. Zejména v Německu jsem očekával vyšší spotřebu.

I když je Fabia pro mnoho lidí takové to obyčejné auto, vhodné leda pro dojíždění do práce a zpět, výlet do Ženevy ukázal, že ani takto dlouhé trasy pro ni a především pro řidiče nejsou žádný problém.

Stav najetých km Dotankováno Ujetá trasa Dopočítaný průměr Poznámka
6178 km --- --- --- Start, plná nádrž
6359 km 12,07 l 181 km 6,66 l/100 km Tankování u Rozvadova
6884 km 39,8 l 525 km 7,6 l/100 km Tankování po průjezdu Německem cestou do Ženevy
7589 km 39,00 l 705 km 5,5 l/100 km Tankování za švýcarskými hranicemi cestou zpět
8088 km 39,93 l 499 km 8,0 l/100 km Tankování u Rozvadova po průjezdu Německem
8268 km 11,73 l 180 km 6,52 l/100 km Dotankování do plné nádrže na úplném konci cesty
Celkem 142,53 l 2090 km 6,82 l/100 km ---
Z Prahy do Ženevy a zpět: Dva tisíce kilometrů se Škodou Fabia Combi 1.0 TSI
Ohodnoťte tento článek!
4.24 (84.76%) 42 hlas/ů

31 KOMENTÁŘE

  1. To musel být očistec. Já jel z nouze do Itálie Fóbií a od té doby jsem ve vozidle této značky neseděl.

    • Pane Brazdil a se který stejně velkým autem jiné značky to pro vás je zážitek? Jen aby jsme byli v obraze. Souhlasím ze pokud v stejném autě jak v testu bude základní motor, není to nic moc. To ale platí všeobecně. S touto motorizaci jsem nějaky tisíc km najel a mužů říct ze příjemných tisic. To jsem zvykli na větší třídy aut.

  2. Když si zaplatím ve Fabii ten největší a nejsilnější motor jaký výrobce nabízí, tak bych čekal, že zvládne i jízdu po dálnici. Ještě by bylo potřeba doplnit, zda se jedná o náhodně vybraný vůz z běžné dealerské sítě nebo o připravený testovací speciál. Vlastnosti se můžou lišit (hluk, výkon, spotřeba,..).

  3. Fabia si v průměru řekla o 6,82 l/100 km. Ha Ha Ha. Průměrná spotřeba u mé Audi Quattro 3.0 TDI z roku 2008 je 7,4. A o jízdních vlastnostech a pohodlí nelze vůbec polemizovat. Tak proč kupovat koloběžku. Jen k vůli tzv. ekologii? A co jízdní vlastnosti, pohodlí a hlavně bezpečnost. Zase tak zásadní ekologický přínos to není.

    • Zkuste si jen tak pro pořádek srovnat pořizovací cenu Fabie a vašeho quattra. To, že má vaše auto 10 let na tom nic nemění.

  4. Hahaha protože třeba někdo nechce olítanou naftu ale nové auto se zárukou hahaha. Třeba někdo přes týden jezdí jen ve městě a jednou za 14 dní pojede někam dál tak nechce velkou naftu hahaha.. Bože.

    • Tak to mohu jen potvrdit a to mám 4kolku 2l s automatem a ještě syrovým motorem 6000Km . Ve měste kde mám 90% jízd nyní průměr 7,1. Na dalnici predpisova 130 kolem 6l. Zvukový projev těchto 3 valcových naspeedovaných motorů do sekaček na trávu ani není třeba komentovat. Nikdy bych si to nekoupil:)

      • Oba asi neumíte nebo spíš nechcete číst. Spotřeba je vcetne německé dálnice s jízdou hodně nad naše limity. Moje zkušenost s timhle autem za tisic km okresky dálnice mesto je 5,4 svižným tempem. Což beru jako adekvátní.

  5. Fábii mám a jsem spokojen. Konfort jízdy a vše je fajn.Do rodiny jako druhé auto super.Mám 1,2 čtyř válec. Neskutecně obratné auto a svižné.Jenom předjíždim super zátach je lechká a proto jí ten motor stačí.Nechápu čechy proč si pořád pomlouvaji škodovku v jiných státech je to top značka asi vtom nikdy neseděli.

    • to je fakt jaromis-mám combi 1,2 a super vůz-špička-patří mezi nejlepší a to těm voslům,co se na ni nezmohli-vadí.To auto je fakt dobré

  6. Článek je OK – popsánou co od toho čekat. Je to prostě malý vůz, který bude vyhovovat určité skupině lidí. Ale pro našince je důležitý kufr a to i Fabie kombi má solidní. Dávám přednost praktičnosti, rozumné ceně a stále jsem čech, tak nehodlám pomlouvat naše zboží. To mi totiž češi umíme. Snad jen k těm dalším komentářům doplňuji : pořád lepší nový benzínový motor než 10 let starej smradlevej diesel z merk.ova. Nelze přeci vše srovnávat. PS: dodávám, že o tom , že Škoda je z německého koncernu vím 🙂 Ale je místní 🙂

  7. paráda ……. jo auto dobrý to jo ale prostěs tímhle motorem ani náhodou ,kdysi jsme se smaly htpčku ale tohle je otřesný ,máme v práci 12 těchto povedených kousků zkusil už někdo do toho naložit váhu užitečného zatížení a jet s tím třeba k moři …pak to má i problém na dálnici a to se nebavím a tom že bych jel po kopcovitých okrskách … nebo nedej bože si na to dát tažný zařízení či rakev na střechu a co ten motor bude říkat až bude mít najeto tak 80 000 km ..asi už moc ne …. a to bohužel není problém jen škodovky ale všech těhle maloobjemových srágor … protože výkon na papíře a na brzdě je uplně něco jiného než v bězném provozu kde chcete jen třeba bezpečne předjet …… pozitivní na tom je asi to že časem nebude moc starých ojetin protože tohle bude jezdit tak pět let .

    • V podstatě jste si odpověděl sám.
      Když si koupíte oblek, tak s ním nepolezete kydat hnůj a když si koupíte montérky, tak v nich asi nepůjdete do opery. Jinak řečeno “naložit váhu užitečného zatížení a jet s tím třeba k moři” chce jiné auto, než to, co je určené pro jízdu kolem komína. Bohužel lidi kupují auta ne podle toho, co potřebují, ale podle toho, co má soused nebo co jim dovolí peněženka. No a pak se občas někteří do té opery pokusí i v těch montérkách (navíc vyžehlených) dostat.

    • Mám fabii 1.0 tsi 81kW, dlouhodobý průměr 5,3l, delší trasy se dá jezdit okolo 4,5l .. tak nevím co to tu povídate za bludy ..

  8. Měl jsem dvoulitrovou Fabku první generace. Na delších trasách byl slabinou aerodynamický hluk od sloupků a malé nepohodlné sedačky. Asi se to od té doby zlepšilo, když si autor článku nestěžoval. Dnešní TSíčka mají velmi dobrou dynamiku, i to litrové TSíčko by dvoulitru ujelo, ale spotřeba se o moc nesnížila a mě osobně se těžko zvyká na turboefekt u 1.4 TSI.

  9. Nevím o co tu jde těm majitelům vozů s motorama o obsahu 2-3 litry , když vezmu, že mimo obec se jezdí 90km/h v obci 50km/h a na dálnici max 130km/h a to jen na určitých úsecích. A pokud s vozem jezdíte do práce tak přeci ta fabie musí stačit, nebo jezdíte s 3litrem do práce?

  10. Schizofrenie? Tak jel jen ridic nebo jich bylo na vylete vic? Nejdriv zduraznuje ze jel sam, potom opakovane mnozne cislo…

  11. Dobrý auto, mělo by ale stát o čtvrtinu míň než 4 válec, když má jenom 3 válce.
    Výkon úžasný, rychlost trvale 200 km/h, spotřeba nikoho nezajímá, emise taky ne.
    Jak je dobré se dovíme za 5 let. HTP taky vychvalovali, jak je to úžasný motor S high torgue…a dnes se říká něco jiného.

  12. Dobrý den,
    v nastavení navigace lze samozřejmě odškrtnout volbu “Dynamická trasa”. Poté se trasa již nebude přeplánovávat, jen vás bude zvukově v českém jazyce informovat o případných problémech na naplánované trase.
    Za uvedenou situaci nemůže ani tak škodovácká navigace jakožto poskytovatel dopravních informací. Stejný dodavatel obstarává dopravní informace i pro některé jiné značky a to i dokonce mimo koncern VW, holt žádný systém není dokonalý.
    Já osobně kombinuji vestavěnou navigaci se smartphonem (ať už Google maps nebo Waze) a musím říct, že nejlepší je spolehnout se vždy na vlastní úsudek a zdravý rozum, jelikož ani tyto navigační aplikace nefungují vždy 100%.
    Pokud chcete používat Google Maps na displeji vestavěné navigace, není nic jednoduššího, než telefon (pokud je androidí) připojit přes USB a mapu zobrazit na displeji infotainmentu. V případě iPhonu jsou k dispozici Apple maps a jejich navigace.

  13. Mám fabii ve stejné motorizaci 81 kw/6kv. Dynamika naprosto v pohode. Samozřejmě je znát každé kilo navíc, ale loni v říjnu Itálie, 4 dospělí cestující se zavazadly, syrový motor ( cca 1500km) a rozhodně jsem neměl pocit, že bych na dálnici někoho zdržoval. Při tachometrových 130-140 motor točí kolem 2500 ot.a spotřeba mezi 5-6 lt. Celková spotřeba na této cestě 5,9. Každý motor vydrží podle toho jak se k němu chováte. Osel oddělá i 3 litr. Potřebuji mít auto, aby mi sloužilo, ne abych si léčil mindrák.

  14. Mám Rapid se stejným motorem, taky 6 kvalt a 81 Kw, jízdní vlastnosti super na tak malý motor, a kupodivu i plně naložené to jede se solidní spotřebou s životností to vidím na jedno staré přísloví ,,jaký pán, takový krám”. Můžete motor odrovnat po 40 000, ale taky vám vydrží v pohodě 200 000 i více při správném zacházení a údržbě, podle mého názoru. Jinak je to motor nové generace a myslím si že je na dobré úrovni a ani v Octávii nebude tento motor dělat ostudu. Takže vy rádoby odborníci, raději si o tomto motoru nejprve všechno zjistěte a popř. vyzkoušejte a pak suďte to jak moc je špatný.

  15. Každý pták chválí svoje peří… a koncern to svoje vychvaluje jak…..
    Spíše než jak to jede úúúúžasně po německé dálnici mne zajímá něco jiného:
    Jak se to sezbírá v křižovatce z volnoběžných otáček skoro bez plynu???
    Co se stane když se to naloží a pojede do Itálie???
    Co se stane po 80 – 120 – 180 tisících (po 200 je to auto mrtvý to dá rozum) servisní náklady na provoz a jak je to často???
    Jinak tu úžasnou spotřebu cca 7l/100 a tankování po 500 km jsem schopen zajet níž s nižšíma emisema i s 14 let starým autem a mnohem větším motorem (1.8l/170k/5kv ve 4 kolce) a to na LPG proč to škodovka nedělá ???
    Takže za mne je to jen cestovní zpráva o výjezdu do Ženevy bez podstatných zdělení autora chválím za vycpání místa na serveru a rozpoutání flamu – doufám, že dostal slušnej honorář a příště napíše něco co bude mít hlavu, patu a hlavně obsah!!!!!!!

PŘIDAT KOMENTÁŘ: