Mladá značka Cupra ukázala-neukázala svůj první elektromobil. Ale i SUV s 390koňovým pětiválcem

Zdroj: Cupra
  • Cupra slaví třetí narozeniny dvěma důležitými novinkami

  • Formentor VZ5 je díky pětiválci Audi 2.5 TSI rychlejší než Ferrari z přelomu milénia

  • Elektromobil Born má zlepšit hospodaření značky

  • Loni Cupra prodala 27 tisíc aut, letos očekává dvojnásobek

Na oslavu svých třetích narozenin si Cupra, která v impériu skupiny Volkswagen spadá pod křídla Seatu, nadělila dva takříkajíc kontrastní dárky – elektroauto Born a vrcholnou verzi svého sportovního SUV Formentor, která se pyšní pětiválcem 2.5 TSI o výkonu 287 kW (390 k). Značka chce letos zdvojnásobit své loňské prodeje a dosáhnout 10procentního podílu na celkových prodejích Seatu.

Varianta VZ5 korunuje dosavadní nabídku motorizací modelu Formentor. Díky pětiválci Audi 2.5 TSI akceleruje z nuly na 100 km/h za 4,2 sekundy. Nejvyšší rychlost je omezena na 250 km/h. Poháněna jsou samozřejmě všechna kola prostřednictvím 7stupňové dvouspojkové převodovky. Snížený podvozek na 20palcových kolech umožňuje 15 (!) úrovní nastavení adaptivních tlumičů DCC, brzdy mají šestipístkové třmeny. Sportovní styl auta dotvářejí čtyři koncovky výfuku, karbonové detaily a výrazně anatomicky tvarovaná sedadla.

Ani Formentor VZ5 se neobejde bez křiklavých bronzových detailů. Značka plánuje vyrobit sedm tisíc kusů

Parametry španělské novinky výmluvně ilustrují, kam se výkony aut za poslední dvě dekády posunuly navzdory stále se zpřísňujícím emisním limitům i omezující „klimatické“ legislativě. Přestože Cupra VZ5 není špičkové sportovní SUV prémiové značky a téměř jistě bude stát pod dva miliony korun, má prakticky stejný výkon jako Ferrari 360 Modena nebo BMW E39 M5 (shodně 294 kW) a díky pohonu všech kol lepší akceleraci z místa (4,2 vs. 4,5, respektive 5,1 s.).

Model přijde na trh v posledním čtvrtletí roku 2021 v limitované edici čítající 7000 kusů.

Crossover Cupra Formentor nadchne jízdními vlastnostmi, dynamikou i designem

Protiváhu ostrého pětiválce představuje elektromobil Cupra Born. O něm značka nic moc neprozradila, kromě obecných proklamací typu „Cupra Born přinese svým podnětným designem a okamžitými výkony revoluci na trh elektricky poháněných vozů“. Na rozdíl od Formentoru VZ5 navíc nezveřejnila ani žádné produktové fotografie. Podoba vozu v online prezentaci se ale shoduje s loňským konceptem.

Jasné je použití koncernové platformy MEB, na níž jezdí i Škoda Enyaq. Naznačený dojezd 500 km napovídá použití 150kW varianty modulárního pohonu s 82kWh baterií. Cupra o svém elektromobilu říká, že jí pomůže zvýšit ziskovou marži, což je pozoruhodné, protože elektromobily se zatím považují pro automobilky spíše za rozpočtovou zátěž. Jedním z cílů platformy MEB ale bylo dosáhnout takových úspor z rozsahu, aby auta s elektrickým pohonem byla pro zákazníky dostupnější a pro výrobce výnosnější.

Kvalita oficiální fotografie z pondělní prezentace Seatu naznačuje, že sériová podoba elektromobilu Born má zatím zůstat zahalena tajemstvím

Předseda představenstva Cupry Wayne Griffiths očekává, že značka letos zdvojnásobí prodeje a dosáhne 10procentního podílu na celkovém odbytu mateřského Seatu. V roce 2020 našla Cupra 13 300 zákazníků pro model Leon, 10 500 pro svoji verzi Seatu Ateca a 3600 pro samostatný Formentor. Ten se ale začal prodávat až v závěru roku.

Mladá značka Cupra ukázala-neukázala svůj první elektromobil. Ale i SUV s 390koňovým pětiválcem
Ohodnoťte tento článek!
4.8 (96%) 5 hlas/ů
Sdílejte

PŘIDAT KOMENTÁŘ: