Mazda připravuje čtyřválec se třemi turby, jedno bude elektrické

22.08.2017
3 nové názory
Autor: Redakce
  • Mazda si patentovala čtyřválec přeplňovaný třemi dmychadly 

  • Motor má elektrický kompresor pro eliminaci turboefektu

  • Patent naznačuje, že Mazda počítá se zástavbou vpředu podélně

  • Že by značka chystala nějaký větší sporťák než MX-5?

Klasický pístový spalovací motor ještě není mrtvý. Například japonská automobilka Mazda mu věří a stále hledá nové směry jeho dalšího vývoje. Jak nyní vychází najevo, nechala si patentovat systém trojitého přeplňování se dvěma výfukovými turbodmychadly a jedním elektrickým kompresorem. Patent se týká čtyřválce určeného k zástavbě podélně.

Motor Mazda (1) Patent se týká klasického pístového spalovacího motoru. Elektrický kompresor eliminuje přirozený turboefekt výfukových dmychadel
Motor Mazda (4) Patent Mazdy naznačuje, že tento čtyřválec je zamýšlen do modelu s motorem vpředu podélně. Že by byl na cestě větší sporťák než MX-5?

Sice se mluví o návratu legendárního kupé RX s motorem Wankel, ale patent se týká klasického pístového motoru. Údaje z patentového úřadu nepřibližují výkony, od čtyřválce se třístupňovým přeplňováním lze nicméně očekávat „hezká“ čísla. Stejně jako v podobných aplikacích jiných výrobců i zde elektrický kompresor využívá energii získanou při brzdění rekuperací.

Doporučujeme: Mazda představí ve Frankfurtu nový „dieselový motor na benzín“

Po sešlápnutí plynu začne tlačit vzduch do motoru nejprve elektrický kompresor, který dokáže reagovat prakticky okamžitě., pak se do hry zapojí menší a následně větší výfukové turbodmychadlo. Cílem je kompaktní čtyřválec, který by lineárním nárůstem výkonu a reakcí na plyn připomínal mnohem větší motory. Elektrický kompresor pomůže eliminovat tzv. turboefekt neboli prodlevu způsobenou postupným nárůstem plnicího přetlaku turbodmychadel.

Pro Mazdu MX-5 by byl podobný motor asi příliš složitý a zřejmě i moc těžký a drahý. Nabízí se tedy otázka, jestli právě tuhle jednotku nedostane nějaký větší sportovní model. Logickým uchazečem by ale bylo i nějaké velké SUV.

Marp (neregistrovaný)
Na otázku, jestli tuhle pohonnou jednotku nedostane nějaký větší sportovní model, když je pro MX-5 příliš složitá a zřejmě i moc těžká a drahá, se mi, při podledu na její kompaktnost, jeví jako odpověď možná zástavba do RX-Vision. Mazda by ho tak dostala do hledáčku širšího okruhu zájemců, nejen ortodoxních "rotačáků", což se jí posledně, přidáním dvojice dveří a míst k sezení, moc nepodařilo. S wanklem by se RX-Vision mohl nabízet taky, při využití moderního 3D tisku (jako Desktop Metal) by jeho výroba mohla být finančně návratná i při malém objemu produkce.
jouda (neregistrovaný)
Dneska nemůžete kvůli normám udělat 8mi válcový motor (viz. maximálně 4 válcové Volvo). Tohle je jediná šance, jak pořád vyrábět auto s pocitově velkým výkonem.
Pepa (neregistrovaný)
Na co tam je vůbec ten motor? Na pohon auta by mělo stačit turbo samotný, ideálně axiální turbína. Sice to nepotáhne odcpodu, zato nahoře pojede jak raketa.
  • Našli jste v článku chybu?