Galerie: Mazda oslavuje 50 let motoru Wankel. Jen tak se do aut nevrátí

30.05.2017
přidejte názor
Autor: Redakce

[su_label type="info"]TIP[/su_label] Galerii otevřete klepnutím na první obrázek

  • Mazda slaví 50 let výroby motoru Wankel

  • První model bylo kupé Cosmo Sport

  • Mazda jako jediná dokázala s Wankelem vyhrát v Le Mans

  • Dnes se žádné sériové auto s Wankelem nevyrábí

Před padesáti lety začala prodávat první produkční Mazda s motorem vyrobeným podle patentu německého inženýra Felixe Wankela. Zážehový motor s rotujícím pístem byla na konci 60. let 20. století nejen velmi neobvyklá, ale především velice nadějná koncepce. Je potřeba to vložit do souvislostí, i když dnes víme, že se Wankel nakonec ve větší míře neprosadil.

Mazda Cosmo Sport (5) Mazda Cosmo Sport bylo první sériové auto Mazdy, které mělo motor Wankel. Začalo se vyrábět přesně před padesáti lety
Mazda 787B (1) Mazda 787B s Wankelem je jediné japonské auto a také jediné auto s jiným než tradičním pístovým motorem, které vyhrálo v Le Mans

Především technologické postupy zpracování kovů nebyly v šedesátých letech takové, aby mohly automobilky levně vyrábět výkonné a spolehlivé motory. Wankel se zdál jako odpověď. Vždyť měl mnohem menší počet dílů, dosahoval vyšších otáček a vzhledem ke svému objemu a velikosti měl velký výkon. Při jedné pracovní otáčce motoru Wankel totiž proběhnou všechny čtyři cykly najednou.

Vyšší spotřeba se moc neřešila, většinou ji kompenzoval nárůst výkonu. Naopak Wankelův motor představoval zajímavou cestu, jak snížit emise NOx. Pracuje totiž při nižších teplotách. Velice příjemný je i jeho vyvážený a kultivovaný chod. Měl ale několik slabých konstrukčních míst, především utěsnění spalovací komory.

Doporučujeme: Líbila by se vám hybridní motorka s Wankelem? Můžete podpořit její vývoj

Mazda je jedinou automobilkou, která se vývoje Wankelova motoru nevzdala a dotáhla ho až do třetího tisíciletí v modelu Mazda RX-8, než byl tento motor definitivně pohřben kvůli emisním normám. Mazda ale do jeho vývoje stále investuje. Jakkoli se s ním už asi nesetkáme jako s motorem, který by přímo poháněl kola, například v hybridních aplikacích má veliký potenciál.

Určitě bychom si měli také připomenout, že speciál Mazda 787B je doposud jediné auto, které vyhrálo závod 24 h Le Mans s jiným než tradičním pístovým motorem. A také je to doposud jediné japonské auto, které slavný vytrvalostní závod vyhrálo. Mazdu 787B a její úchvatný zvuk si můžete připomenout na přiloženém videu. Takhle už asi závodní speciály LMP1 nikdy znít nebudou...

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?