Za účasti pětinásobného vítěze Le Mans Franka Biely uvedlo tuzemské zastoupení Audi formálně na český trh model Audi RS5, který je v prodeji už od května. Druhá generace sportovního kupé má opět pohon všech kol a stejný výkon jako dříve – 331 kW neboli 450 koní. Říznost atmosférického osmiválce 4,2 l ale vyměnila za hutnou sílu šestiválce dopovaného dvojicí turbodmychadel.
Nový motor s označením 2.9 TFSI je vidlicový šestiválec s turbodmychadly umístěnými mezi řadami válců. Jejich přičiněním podstatně narostl točivý moment. Z dřívějších 430 je newtonmetrů 600, navíc dostupných už od 1900 otáček za minutu. Přenos hnací síly na všechna čtyři kola zajišťuje nikoliv dvouspojkový S tronic jako dříve, ale osmistupňová skříň ZF. Audi RS5 si zachovalo unikátní systém diagonálně propojených tlumičů pérování, zde ovšem ve zdokonalené verzi s elektronickou regulací tuhosti.
Importér se rozhodl objednat prezentační exemplář RS5 v netradičním tmavě zeleném odstínu Sonoma. Ve spojení se čtyřmi kruhy je taková barva trochu nezvyk, ale tvarům karoserie sluší a pěkně kontrastuje s černými exteriérovými detaily. V kabině najdete sportovní volant a sportovní sedadla (na přání mohou být prošívaná zelenou nití, aby ladila s exteriérem), jinak se ale prostředí uvnitř příliš neliší od běžného modelu A5, který jsme docela nedávno testovali ve variantě Sportback:
Test Audi A5 Sportback 2.0 TDI quattro: Stěhovák v utajení
Nebylo by svědomité formulovat nějaké dalekosáhlejší závěry na základě kratičké seznamovací projížďky v okolí Čestlic, to si necháme na redakční test. Dvě velké změny byly ale zjevné okamžitě: motor a podvozek. U první generace RS5 se frenetický charakter vysokootáčkového osmiválce trochu tloukl s těžkopádným chováním v zatáčkách. Přeplňovaný motor nového modelu táhne bez prodlevy a dokonale lineárně. Možná až příliš. Čísla na rychloměru naskakují děsivou rychlostí, ale pocit z akcelerace nemá tu gradaci jako dřív. A nakolik lze soudit z jednoho svižněji projetého dálničního nájezdu a sjezdu, v zatáčkách bude nové Audi RS5 daleko agilnější než jeho předchůdce.
Audi tvrdí, že je to nižší hmotností šestiválcového motoru (celkově auto zhublo 60 kg). Nevím jistě, osobně bych velký díl zásluh přičetl i zdařilejšímu naladění kinematiky pětiprvkového zavěšení na obou nápravách a samozřejmě i odpružení a tlumení. Faktem je, že nová RS5 netlačí v oblouku přední kola ven ze stopy, ale naopak při přidání plynu postupně přidřepne na zadní a nechá se vyvézt k dokončení zatáčky v krásně neutrálním postoji.
Vzhledem k zaměření auta možná podružným, ale v každodenním provozu nepochybně vítaným překvapením je komfort odpružení. S adaptivním tlumením přepnutým do komfortního módu přejíždělo Audi RS5 retardéry v Nupakách s grácií hodnou dobrého luxusního sedanu. Bez přehánění.
Čeští zákazníci mohou objednávat nové Audi RS5 už od května. Základní cena činí 2 254 900 Kč, ale množství lákavých příplatků ji hravě navýší na více než tři miliony korun – jako u prezentačního zeleného kusu.
Podrobné informace o Audi RS5 druhé generace si můžete přečíst v obsáhlé tiskové zprávě: