V aktuálním ročníku tradiční studie Initial Quality Survey společnosti J.D. Power je letos poprvé zahrnutý i kalifornský výrobce elektromobilů Tesla Motors. A výsledky si za rámeček nedá. Z 32 hodnocených značek skončil na posledním místě. Ovšem neoficiálně. Tesla totiž neudělila J.D. Power povolení k dotazování svých zákazníků v 15 amerických státech, kde je takové povolení vyžadováno. Společnost však shromáždila dostatek údajů z ostatních států.
Studie Initial Quality Survey zjišťuje dotazníkovou formou, s kolika problémy se zákazníci setkali za prvních 90 dní od pořízení vozu. Výsledkem je číslo PP100, vyjadřující počet problémů na 100 vozů dané značky. Respondenti odpovídají na 223 otázek, rozdělených do devíti kategorií. Nejčastěji si zákazníci stěžují na problematickou funkčnost infotainmentu, konektivity, dotykových obrazovek nebo bezdrátového spojení.
Výsledky J.D. Power Initial Quality Survey 2020 můžeme brát jako statistické potvrzení řady anekdotických důkazů o problémech Tesly s kvalitou a spolehlivostí. Zdokumentované nedostatky jsou četné a sahají od nekvalitního laku až po bizarní záležitosti typu samovolně praskajících oken či upadlého volantu. Různé drobné problémy se svým Modelem 3 veřejně dokumentoval na sociálních sítích třeba i český influencer Petr Mára.
Příliš důvodů k hrdosti nicméně při pohledu na aktuální výsledky IQS 2020 z Ameriky nemají ani zavedené prémiové značky. Pro Land Rover je místo na chvostu žebříčku už smutnou tradicí, propadlo však také Audi, Volvo nebo Mercedes. Překvapivé je umístění Porsche hluboko pod průměrem a naopak dobré výsledky některých domácích značek, jež dříve v průzkumech tohoto typu příliš nezářily.
J.D. Power realizuje i řadu dalších výzkumů a statistik, a to i z velkých evropských trhů. A třeba výsledky provozní spolehlivosti na horizontu několika let vycházejí často jinak než studie IQS, která z principu zachytí třeba otravné, ale technicky spíše méně závažné drobné nedostatky.