Dlouhých 12 let si udržel pozici nejrychlejšího auta na světě. V garáži ho měly celebrity od brunejského sultána přes Nicka Masona z Pink Floyd až po komika Rowana Atkinsona. A dnes patří k nejvyhledávanějším sběratelským vozům, protože jich nikdy nevzniklo víc než 106 – a z toho pouhých 64 bylo homologováno pro silniční provoz. McLaren F1 je legenda, a teď je k mání jeden exemplář s mimořádně nízkým nájezdem.
Specializovaná aukční síň Gooding & Company nabídne v srpnové aukci na Pebble Beach vůz s číslem podvozku 029, který od roku 1995 najel pouhých 390 kilometrů. To naznačuje, že už původní majitel ho pořídil především jako investici. Všechno je na něm původní, včetně pneumatik Goodyear Eagle F1. Prohlédnout si jej můžete nahoře v oficiálním prezentačním videu Gooding & Co.
Společnost očekává, že by za něj mohla dostat více než 15 milionů dolarů, což je v přepočtu zhruba 313 milionů korun. Nový majitel obdrží k vozu i servisní knížku, původní návod, titanové nářadí, hodinky TAG Heuer a knihu „Driving Ambition“, kterou tehdy McLaren zákazníkům rozdával.
Nabízený vůz strávil většinu své existence v Japonsku, jeho aktuální majitel však žije v USA. Kromě nízkého nájezdu je výjimečný také barvou – je to jediný F1 dodaný v hnědém odstínu Creighton Brown, pojmenovaném po jednom ze zakládajících manažerů automobilky McLaren.
Duchovním otcem supersportu, v němž řidič sedí uprostřed mezi dvěma spolujezdci, byl dnes už legendární konstruktér Gordon Murray. Díky konstrukci z uhlíkového kompozitu, kevlaru a titanu byl F1 velmi lehký, vážil pouhých 1138 kilogramů. Jeho atmosférický dvanáctiválec o objemu 6,1, který pro něj vyrábělo BMW, přitom dosahoval tedy zcela astronomického výkonu 627 koní.
Výsledkem byla i na dnešní dobu excelentní dynamika, vůz dokázal zrychlit z klidu na 200 km/h zhruba za devět sekund. Slávu ale McLarenu F1 zajistila jeho maximálka.
Poslední březnový den roku 1998 dosáhl závodník Andy Wallace s prototypem F1 na rychlostním oválu Ehra-Lessien rychlosti 386,4 km/h. Žádný produkční kus se potom na takovou rychlost nerozjel, ale i 340 km/h naměřených v roce 1994 britským časopisem Autocar stačilo. O titul nejrychlejšího automobilu přišel McLaren až v roce 2005, kdy Bugatti Veyron přepsalo dosavadní představy o hranicích možného maximální rychlostí 408 kilometrů v hodině.