• Chtěli jsme vyzkoušet, jaké to bude, když vyrazíme s moderním elektromobilem na víkendovou cestu jako s normálním autem

  • Jeli jsme v pátek z Berouna až do Uherského Brodu a v neděli zase zpátky

  • I když jsme nabíjeli jen na „rychlých“ 50kW stojanech, stejně jsme strávili u nabíječek nepříjemně dlouhou dobu

  • Několikrát jsme se navíc setkali s technickými problémy

  • Bez ústupků v dynamice jízdy bychom museli nabíjet ještě častěji

  • Omezený dojezd by tolik nevadil, kdyby nabíjení trvalo kratší dobu


Elektrická revoluce je tady. Po letech přešlapování se automobilky pod tlakem evropské CO2-legislativy pouštějí nejen do elektrifikace benzinových a naftových motorů, ale také do čistých elektromobilů. Zatímco ještě nedávno byla elektrická auta dostupná na českém trhu spíše zajímavými kuriozitami s nepoužitelným dojezdem, v posledním roce nových modelů rychle přibývá. I těch prémiových. Tesla už má v ČR oficiální zastoupení. Nedávno jsme podrobně porovnali luxusní crossovery Audi e-tron a Jaguar i-Pace, krátce po nich jsme podrobili stejné testovací proceduře Mercedes EQC. A byl to právě e-tron, který mě inspiroval k docela odvážnému podniku. Při prvním setkání jsem se k elektrickému Audi stavěl ještě hodně zdrženlivě, ale při srovnání s Jaguarem jsem docenil jeho celkovou propracovanost, použitelný dojezd a rychlé nabíjení. Vlastně jsem si říkal, že s takovým autem bych už docela rád žil.

A protože elektrický Mercedes s papírově podobnými parametry navštívil naši redakci zrovna v termínu, kdy jsme plánovali víkendovou cestu na Moravu, zkusmo jsem doma navrhl, že bychom vyrazili v něm. (Rodinné cesty obvykle absolvujeme vlastním autem. Strašně mě nebaví přendávat do testovacích vozů dětské sedačky a pak uklízet ten binec, co děti zvládnou za pár hodin vzadu udělat.) Žena se na mě napřed podívala takovým tím pohledem, ve kterém se zračí pochyby, zda se před lety u oltáře vyslovila správně. Nakonec však musela dát za pravdu mým argumentům, že to bude „zajímavé“ a že alespoň bude o čem psát. Vskutku.

EQC využívá základ existujícího modelu GLC. To znamená jednodušší výrobu a nižší cenu, ale také kompromisy v prostornosti, dojezdu a vlastnostech elektrického pohonu
Nová generace palubního rozhraní MBUX se dvěma širokoúhlými displeji je vizuálně atraktivní, i když ne vždy dokonale přehledná. Řadu funkcí lze obstojně ovládat hlasem. I v češtině

Kdybychom jeli někam k Brnu, nic moc ke psaní by nebylo. Po cestě i v Brně a okolí je nabíječek dost. My jsme ale potřebovali až do Uherského Brodu – sedmnáctitisícového městečka na Slovácku, kde máme já i žena rodiče, naše děti tím pádem prarodiče, a v inkriminovaný víkend se tam konaly „hody“. Správně růžencová pouť. Čti „víkend, kdy rodiče přes den utratí půl výplaty za kolotoče a cukrovou vatu a po noci proklopýtané mezi postelí a toaletou si svatosvatě slibují, že už nikdy, ale opravdu nikdy nebudou pít“. To vše pod záminkou oslav blahoslavené Panny Marie růžencové, jíž je zasvěcen zdejší farní kostel.

Otázky a odpovědi

Jak poznám, jestli piju pravý burčák?

Nepijete. Ale po třetím kelímku vám to bude jedno.

Protože starší dcera už chodí do školy, nemohli jsme jinak než vyrazit v pátek odpoledne tam a v neděli odpoledne zpět. Samozřejmě po D1. Což je samo o sobě dostatečně zdlouhavé a stresující i bez přidaného vzrušení z udržitelné mobility. Ale právě o to mi šlo. V klidu domova si pro zajímavost propočítat, jak dlouho by taková cesta trvala a kolikrát by bylo potřeba nabíjet, je jedna věc. Odžít si to se vším všudy včetně netrpělivých dětí a kolon, to už bude jiná písnička.

Stiskem tlačítka se symbolem nabíječky se na displeji MBUX vyvolá specifická obrazovka s elektrickými funkcemi
Podobně jako v e-tronu zde lze jednoduše nastavit, aby se baterie nabíjela jen na 80 % (nebo jinou hodnotu)

Nezbytné poznámky, než vyrazíme na cestu: Ze čtenářských ohlasů, diskuzí na sociálních sítích a podobně je naprosto zřejmé, že velká část české motoristické veřejnosti cítí k elektromobilům silnou zášť. Nikoliv neopodstatněně v nich vidí něco, co se jim kdosi shora bude v následujících letech pokoušet vnutit bez ohledu na to, zda se takové auto hodí nebo nehodí do jejich konkrétní životní situace. Vy, kterých se to týká, budete tuto reportáž chápat jako důkaz praktické nepoužitelnosti elektromobilů. Na druhou stranu elektromobilisté mají podobně silné sklony vidět svá auta i souvislosti jejich praktického provozu růžovými brýlemi.

Těm prvním bych rád připomněl, že

  • Fakt, že pro většinu lidí není dnes elektromobil dobrým řešením, neznamená, že nejsou lidé, pro které dobrým řešením je. Praha je plná velkých SUV, která jezdí jako druhé auto v rodině v podstatě jen mezi vilami v lepších čtvrtích a podzemními garážemi nákupních center
  • Navzdory tomu, čemu byste rádi věřili a v čem vás z vypočítavosti utvrzují některá média, elektromobily nejsou ekologicky škodlivější než auta se spalovacím motorem a s rostoucím podílem elektřiny z obnovitelných zdrojů se bilance překlápí více a více v jejich prospěch
  • Až si jednou vyzkoušíte nepřerušovaný silný zátah a naprostou kultivovanost moderního elektromobilu, váš zamilovaný diesel se vám bude zdát zemědělsky hrubý a v reálných provozních situacích pomalý. Protože takový je
  • Není elektromobil jako elektromobil. Tesla Model 3 LR má WLTP dojezd 560 km a maximální rychlost nabíjení neuvěřitelných 900 km/h, pokud umí tolik „dávat“ nabíječka (oproti 600 km/h u e-tronu, 430 u EQC a bídných 350 u i-Pace)
  • A konečně, nulové emise zdraví škodlivých látek v místě provozu jsou dostatečně pádný argument samy o sobě.

I auta se spalovacími motory spotřebovávají elektřinu. Sice nepřímo, ale málo jí není

Těm druhým bych zase rád řekl, že cílem této reportáže není deklasovat elektrický pohon a jeho fanoušky. Ve skutečnosti elektrickým autům fandím, vidím v nich smysl a baví mě uvažovat o tom, že by naše příští auto mohlo být už elektrické. Pokud si takové budu moci dovolit. Jsem ale novinář a toto je reportáž. Smyslem reportáže je zprostředkovat osobní zkušenost a podat zprávu o stavu věcí. Nikoliv zavírat oči před nedostatky nové technologie. Včetně těch ekologicko-sociálních.

Otázky a odpovědi

Platí vás fosilní, nebo elektrická lobby?

Záleží, kdo dá víc.

Je pátek po poledni. Vzal jsem si dovolenou, abychom mohli vyrazit, jakmile Natálce skončí škola. Auto jsem nabil už ráno. Bydlíme sice v bytovce, takže nabíječku nemáme a jen tak mít nebudeme, ale u nádraží nedávno vyrostly dva 50kW stojany ČEZu. Desetiminutová procházka mi nevadí, pěšky chodím často a rád. Zato v destinaci to bude s dobíjením složitější. Proto je třeba plánovat dopředu.

A Mercedes nám s tím nepomůže. Zabudovaná navigace se sice tváří, že naplánuje trasu s ohledem na nabíjení, jenže bere v úvahu pouze partnerské nabíječky. A těch má zatím automobilka v programu MeCharge zoufale málo. Alespoň na českém území. Když tedy svěříte plánování trasy palubní navigaci, popřípadě aplikaci MercedesMe, dostanete v obou případech tento výsledek:

Přestože okolo D1 i v Brně je spousta rychlonabíječek, váš chytrý Mercedes by vás klidně poslal k 22kW nabíječce PRE u nákupního centra na Skandinávské a nechal vás u ní trčet skoro dvě hodiny, jen abyste sotva dojeli do Brodu. Co si člověk neudělá sám… Takže plánovat budeme raději vlastnoručně.

Slovácko sa nenabíjá

Moravské Slovácko je rázovitý kraj. Oplývá slivovicí, vlčnovskými vdolečky a nadšenou domácí produkcí tekutiny, kterou lze začasté označit za víno pouze s oběma očima zavřenýma. A chuťovými pohárky vyleptanými celoživotní konzumací těch patoků. Čím Slovácko neoplývá, to jsou nabíječky. Rychlá není od Hodonína nahoru vlastně žádná. Nejbližší 50kW stojan ČEZu najdete před dealerem BMW Synot ve Zlíně, což už je technicky vzato Valašsko.

Hic sunt leones: Slovácko je kraj zaslíbený folklóru a slivovici, nikoliv bezemisní mobilitě. Rychlonabíječka standardu CCS je pouze v Hodoníně, který nemáme po cestě ani přibližně (Zlín už patří na Valašsko) Zdroj: EVmapa.cz

Z Berouna do Uherského Brodu je to necelých tři sta třicet kilometrů. Při odjezdu ukazuje digitální přístrojový panel systému MBUX dojezd 256. Plán máme zhruba následující: Cestou tam nabijeme v Ostrovačicích, přes víkend zajedu podle potřeby dobít do Zlína a v neděli se stavíme znovu v Ostrovačicích. Jako záložní varianty na neděli jsem předem vybral Rousínov (je blíž než Ostrovačice) a rychlonabíječku EON u Vystrkova. Nemám s ní žádnou zkušenost, ale je tam 175kW stojan a nabíjet by mělo být možné i bez registrace.

Podobně jako Škoda Scala a Rolls-Royce Cullinan má EQC konektory USB-C. A já nemám redukci, takže jsme nemohli využít CarPlay. Proto telefon v držáku. V pátek odpoledne se kolonám člověk nevyhne ani s Waze

Cesta se vleče, ale typ pohonu za to nemůže. Páteční provoz v kombinaci s uzavírkovým peklem na D1 tvoří dlouhé kolony. Na adaptivním tempomatu mám nastavených 140 km/h (s jiným autem by možná bylo o něco víc, ale nechci se připravit o rezervu dojezdu pro případ nenadálých potíží), průměrná rychlost je však výrazně pomalejší. Pomalu se jede před sjezdem na Benešov, u Velkého Meziříčí i kousek před Brnem. K hotelu D1 u Ostrovačic jsme přijeli o tři čtvrtě na tři – bezmála tři hodiny od startu, a to za sebou máme jen 216 km s jednou krátkou zastávkou na záchod.

Auta na CNG jsou ke klimatu šetrnější než elektromobily, říká nová studie

Displej ukazuje zbývajících 25 % v baterii a dojezd 88 km. Připojuji auto ke stojanu ČEZ a zapínám aplikaci Polyfazer. Nabíjení přes ni sice vychází draho (platí se po minutách), ale funguje i bez registrace, takže pro mě s půjčeným autem představuje jediné praktické řešení.  V prázdné hotelové restauraci si podle plánu dáváme pozdní oběd, aby nám čekání uteklo. Mladší Nikolka si přeje obědvat kečup. Milostivě souhlasila vzít si k němu i hranolky, ale ty nakonec skoro celé zůstaly mně, protože jí mnohem víc chutnaly moje batátové mřížky coby příloha k masu. O hodinu později máme dávno snězený oběd i dezert a vypitou kávu, ale nabíjení ještě není u konce. Za hodinu a čtvrt jsme si nabili 203 kilometrů dojezdu – celkem máme 291, respektive 96 % baterie, což nám bohatě stačí. Jdeme se opět postavit do kolony.

Na okraji Ostrovačic je velké odpočivadlo s nově vybudovaným hotelem D1. Co je ale podstatné, jsou tu také rychlonabíjecí stojany
Na zdech restaurací jsme už viděli leccos, ale Barkas ještě ne. Kdybychom jeli normálním autem, zastavili bychom jen na pumpě a o tuhle dekoraci se ochudili

Palubní navigace je toho názoru, že máme jet obvyklou cestou na Slavkov. Já ale na základě opakovaných srovnání víc důvěřuji Waze, která se chce vyhnout rozkopanému obchvatu Slavkova a posílá nás po dálnici až do Zlína, odkud je to do Brodu zhruba třicet kilometrů přes kopce. To znamená minimálně 15 km navíc, k tomu vysokou rychlostí po dálnici. Už v ten moment je mi jasné, že i kdybych přes víkend v Brodě neujel jediný kilometr, zpět do Ostrovačic v neděli nedojedeme. Po rozdělení dálnice na Olomouc a na Zlín provoz velmi zřídne a jede se velmi příjemně, zvlášť s využitím asistenčních systémů. A také díky tomu, že Mercedes EQC je velmi tichý. Možná ještě tišší než Audi. Děti jsou protivné jen tak přiměřeně a do Brodu jsme dorazili v docela dobrém rozpoložení. Skoro jsme si nevšimli, že cesta, která za optimálních podmínek trvá tři a půl hodiny, nám zabrala hodin rovných šest. Zbývající dojezd: 121 km.

Výlet z donucení

V sobotu dopoledne mám volno a jezdit elektromobilem mě pořád baví. Rozhodl jsem se tedy vyrazit na nabíječku do Zlína. Pobaveně zjišťuji, že palubní navigace místo před dealerstvím BMW nezná, ačkoliv o jiných nabíječkách ČEZ ví (jen s nimi neumí počítat při automatickém plánování trasy). Že by konkurenční nevraživost? To stěží. Když se palubního systému MBUX zeptáte, co si myslí o BMW, dozvíte se, že „jsou fajn“. Což je pozitivnější, než o nich mnohdy tvrdím já sám.

V týlu nepřítele: zlínská rychlonabíječka stojí před dealerstvím BMW

K Synotu je to 28 kilometrů po pěkné klikaté silnici. Protože budu nabíjet, nehledím na spotřebu a vychutnávám si okamžitý tichý zátah, slušnou ovladatelnost i aktivní spolupráci zadního elektromotoru na výjezdech ze zatáček. Mercedes EQC určitě není tak hravý jako i-Pace, ale ani tak těžkopádný jako Audi. Na místě leje jako z konve a v blízkém okolí nic není. Prodejna je naštěstí otevřená, tak se infiltruji, srkám kafe z automatu za pět korun a s mobilem v ruce čekám v křesílku. Zaměstnanci mě nechávají na pokoji (když se předtím ujistí, že nic nepotřebuji), zákazníci tu žádní nejsou. Bezplatná rada: Klientela prémiové německé automobilky by možná víc než pětikorunovou cenu ocenila, kdyby kafe chutnalo alespoň přibližně jako kafe.

Elektromobily by se v budoucnu mohly nabíjet z obsahu vaší toalety

Za tři čtvrtě hodiny mě už čekání nebaví a poprvé mě napadá, že je celá ta záležitost tak trochu ubíjející. Zvlášť když si vzpomenu, že jsem včera ignoroval prosby kamaráda, který chtěl autem svézt, protože by mi nevyšel dojezd. Auto musím ještě vyfotit (v posledních dnech tomu nepřálo počasí) a odpoledne bych chtěl se ženou do nedalekých Luhačovic připomenout si výročí. Dobil jsem 33 kWh, což odpovídá dojezdu sto až sto třicet kilometrů podle stylu jízdy. Zpátky k našim se vracím údolní trasou a zkouším režim Eco. Je chytrý. Odstavuje „plyn“ tak, aby auto mělo v další křižovatce nebo třeba na začátku obce tu správnou rychlost. Takový styl jízdy ovšem klade vysoké nároky na trpělivost řidičů jedoucích za vámi…

Oslava výročí nevyšla úplně podle plánu. Chtěli jsme zajít do vinárny U Racka, kam jsem před 18 lety vylákal dceru svého tehdejšího zaměstnavatele na první rande. Nad Luhačovicemi ale byla opět průtrž mračen. Prohlásil jsem, že dnes jsem už jednou pořádně promokl a prochladl na kolotočích s dětmi a že zůstaneme v autě. I tak to nakonec bylo fajn. Jenže z té zhruba stovky kilometrů, co jsem si ráno slavnostně nabil ve Zlíně, už moc nezbylo. Necelých třicet jsem spotřeboval na cestu ze Zlína domů a dalších 26 na výlet z Brodu do Luhačovic a zpět.

Nabíjecí stanice ČEZ u Rousínova jsou v areálu čerpací stanice Benzina přímo u D1. Na druhé straně parkoviště je i motorest. Pohlreichova gastro revoluce do něj (jako do mnoha jiných koutů východní Moravy) zatím nedorazila, ale u místních je zjevně v oblibě. V době naší návštěvy tam probíhalo hned několik menších oslav

V neděli ráno vyrážím ještě na myčku a najít místo k focení. Jezdím už jen na režim Eco a s pravým pedálem zacházím, jako by pod ním byla vyskládaná vajíčka. Je zjevné, že nabíjet budeme muset v Rousínově, je to zhruba 74 km. Odjezd jsme si znovu naplánovali před polednem, abychom si dali během nabíjení oběd a čekání nám lépe uteklo. Dojezd lehce nad sto kilometrů mi na klidu nepřidá, celou cestu jedeme na adaptivní tempomat v režimu Eco. Abych za sebou v buchlovských kopcích zdržoval vláček aut, to jsem opravdu dlouho nezažil. Vlastně nikdy. K nabíjecím stojanům (opět ČEZ) jsme ale dorazili bez potíží a se zbývajícím dojezdem 38 km. Už rutinně připojuji auto a jdeme do motorestu. Číšník v přeplněné restauraci se omlouvá, že na jídlo se čeká až 40 minut. S úsměvem odpovídám, že máme času dost. Manželka se moc pobaveně netváří. Začíná jí docházet, že domů přijedeme pozdě. Starší dcera je znuděná a mladší zlobí.

Nový druh pohonu, nové problémy

Po chvíli nám zpestřuje čekání na oběd nečekaný problém. Na mobilu vyskakuje notifikace „chyba dobíjení“. Stejná svítí na stojanu. Pro jistotu jsem auto přeparkoval k vedlejšímu a všechno běží, jak má. Tedy až do chvíle, kdy chceme zhruba za hodinu odjet. Nabíjení sice probíhá řádně, aplikace Polyfazer však ztratila spojení se stojanem. Považuje stojan za obsazený jiným autem a doporučuje mi kontaktovat řidiče. V aplikaci tedy nabíjení ukončit nejde. Na stojanu také ne, protože po stisknutí softwarového tlačítka „Ukončit nabíjení“ se zobrazí hlášení „ukončete nabíjení na telefonu“.

Vytáčím číslo linky na stojanu, abych se dozvěděl, že mi rádi pomohou v pracovní dny od devíti do pěti. Což je legrační. Když jsem o den dříve hledal na internetu informace o nabíječce E.ON u Vystrkova, na prvním místě mi vyskočil placený odkaz ČEZu „Nám se dovoláte kdykoliv“. Nepřišel jsem na jiný způsob, jak nabíjení ukončit a uvolnit kabel ze zástrčky, než stisknout červené tlačítko nouzového vypnutí na stojanu.

Podle mluvčího ČEZ bývá za takovýmito chybami ztráta komunikace mezi stanicí a autem, obvykle z důvodu na straně auta

Mluvčí ČEZ, a.s. Martin Schreier později v odpovědi na náš dotaz připustil, že aplikace Polyfazer má mezery, spočívající právě ve ztrátě spojení mezi aplikací a stojanem z nejrůznějších důvodů. (Třeba vypnutí aplikace na pozadí operačním systémem telefonu.) Vše by měl údajně vyřešit nový systém, který společnost plánuje spustit ještě v letošním roce. Pro úplnost dodejme, že Polyfazer je zamýšlen jako nouzové řešení pro příležitostné uživatele. Majitelům elektrických aut jinak ČEZ nabízí dobíjení za měsíční paušál 450 korun. K identifikaci pak slouží RFID čip. Podobně to funguje u dalších poskytovatelů.

Mercedes EQC je tady. Srovnali jsme jeho reálnou dynamiku, spotřebu i prostornost s Audi e-tron a Jaguarem i-Pace

Zpátky na dálnici. Dojezd nám až domů nevystačí. Ujišťuji ženu, že poslední nabíjení bude pohoda, protože vyzkoušíme rychlou 175kW nabíječku u Vystrkova a baterie bude dostatečně nabitá, než vypijeme kávu. Před Velkým Meziříčím nás Waze posílá dolů do města, abychom se vyhnuli gigantické koloně před zúžením. Pak to jakž takž jede, ale hodin je najednou nějak moc a ke 175kW stojanu E.ON zajíždíme až o půl čtvrté. Za normálních okolností, bez nabíjení a nuceného dlouhého oběda po cestě, bychom už byli doma. Posílám holky na pumpu, po chvílí tápání ve webové aplikaci E.ON zadávám údaje své platební karty a klikám na „Zahájit nabíjení“. Vím, že Mercedes EQC umí maximálně 112 kW, ale i tak by to mělo frčet jinak než na dosavadních 50kW stojanech. Koneckonců včera jsem na Facebooku viděl, že se tu jiný Mercedes EQC nabíjel.

Ale ouha!

Zkouším proces zahájení nabíjení znovu a znovu. Kvedlám hlavicí nabíjecího kabelu v zástrčce. Zkouším auto odemykat a zamykat, startovat a vypínat. Pořád to samé. Zmocňuje se mě zlost, ale co. Vedle je 50kW stojan, ty jsem použil už mnohokrát. Ovládací rozhraní vypadá stejně jako u ČEZu. Zkusím to na něm. Výsledek je však stejný!

Martin Pultzner z facebookové skupiny Majitelé a příznivci elektromobilů v ČR / SK, kam jsem se s problémem také obrátil, má následující vysvětlení: „Nedošlo k uzamčení konektoru. Stačí koncovku kabelu při zapojování zatlačit a mírně nadzvednout a je to. To samé to někdy dělá u e-tronu a dalších novějších aut. Je to problém nabíječek ABB. Vědí o tom a řeší to.“

I starší Tesly mají větší dojezd než nejnovější konkurence z Evropy. Vděčí za to konstrukci baterie

Podobně to vidí Martina Slavíková, vedoucí koncernové komunikace E.ON: „Podle kolegů došlo k situaci, kdy auto nezamklo dobíjecí kabel v zásuvce. Ze zkušenosti víme, že přesně toto se děje lidem, kteří to zkoušejí poprvé a nikdo je na to neupozorní. Kabel má nějakou váhu, a pokud ho elektromobilista nepodrží v zásuvce, dokud nedojde k uzamčení, tak se vzpříčí a zamykací pin nepřetlačí váhu kabelu. Na stejném místě jako Vy dobíjel jen o pár hodin dříve jiný Mercedes EQC a vše bylo v pořádku. Stanice (ani jedna z nich) žádnou interní chybu nehlásila.“

To dává smysl. Až na ten drobný detail, že já to nezkoušel poprvé. Auto jsem během týdenního testu dobíjel nejméně osmkrát na šesti různých stojanech, a na takový problém jsem nenarazil. Stejně jako při dřívějším dobíjení jiných elektrických nebo plug-in aut.

Morálka mužstva ženstva klesá

Ale vraťme se na odpočívadlo. Ke vzteku se přidává lehká panika. Hledám v mobilu, kde jsou v okolí nabíječky ČEZu, který mám vyzkoušený, nebo PRE, se kterým má zase smlouvu Mercedes. S úlevou zjišťuji, že ČEZ je pár kilometrů odtud u McDonald’s na D1, a jdu oznámit tu radostnou novinu děvčatům. Nacházím je utábořené u stolečku nad svačinou. Žena otráveně říká, že všechny potřebují ještě na záchod. Když pak jedeme dál, v autě je nálada pod psa. Děti z nás cítí nervozitu. Manželka, obvykle mírná a tichá bytost, která nevypustí z úst ani lehkou vulgaritu, cedí mezi zuby cosi o „prom*aném času“, a před Mekáčem u Lokte nevybíravě vyhazuje z míst vyhrazených elektromobilům auta, která tam nemají co dělat.

Otázky a odpovědi

Chtěl bych dát po letech našemu vztahu nový impuls. Co mám udělat?

Vezměte ženu i s dětmi na dlouhý výlet elektromobilem.

Snažím se minimalizovat škody ujišťováním, že nabijeme jenom tolik, abychom s jistotou dojeli domů. Mladší dcera mezitím v autě usnula, obě starší dámy se uklidňují fast foodem. Začíná se stmívat. Za půl hodiny přiteklo do baterie 24 kWh, což znamená dojezd asi 150 km a pohodlnou rezervu na těch 107 km zbývajících domů. Zbytek cesty už obnáší běžné náležitosti. Tedy dlouhou a velmi pomalou kolonu před sjezdem na Benešov; řidiče úspěšně blokující všechny pruhy kromě pravého za ním; a čím dál zpruzenější děti (malá se v koloně zase probudila, samozřejmě do kňouravé nálady), které se už nenechají ukonejšit žádným z obvyklých uklidňovacích prostředků, což jsou i-Pad, svačinky a vyhrožování.

Otázky a odpovědi

Kdy už tam budeme?

Až tam budeme😤🤬🤷‍♂️ Pusťte si pohádku!

Jakmile opustíme zahuštěnou D1 a sjedeme na Pražský okruh, spotřebu už moc nehlídám, chci být hlavně rychle doma. Před vchodem parkujeme v 18.17. Bez patnácti minut po sedmi hodinách od chvíle, co jsme vyrazili od tchýně. Ani to ale ještě není úplný konec. Po vyložení nákladu musím odvézt auto k nádraží na nabíječku, abych ho mohl v pondělí ráno vrátit. Zase na druhou stranu, není taková poklidná procházka večerním městem účinný lék na pocuchané nervy?

Když nepočítám poslední dobíjení po ukončení cesty, na osm set kilometrů najetých během víkendu jsme strávili nabíjením celkem 256 minut + zhruba 60 u Rousínova, kde ani jedno ze dvou nabíjení nebylo ukončeno řádně, a tudíž nemám v telefonu doklad s vyčíslením. To je nějakých šest hodin nabíjení na jedenáct hodin jízdy. A těžká zkouška trpělivosti pro všechny zúčastněné.

Před McDonald’s u Lokte. Jak byla žena v ráži, už se chystala vykázat i parkujícího řidiče Golfu. Naštěstí si včas všimla loga „e-Golf“
Konečně doma. Za soumraku dávám Mercedes nabíjet v Berouně u nádraží. V baterii zbývá necelých 5 kWh. Plně nabitá bude za hodinu a 42 minut

Jestli něco elektromobily nyní naléhavě potřebují, aby je veřejnost začala brát vážně, není to ani tak větší dojezd, jako podpora rychlejšího nabíjení. Ve stojanech i v samotných autech. Rychlost 50 kW se považuje za rychlonabíjení, ale i ta v praxi znamená dlouhé desítky minut čekání. Zvlášť když ani čerstvá novinka na trhu od prémiové značky s nominální rychlostí nabíjení 112 kW neumí těch padesát naplno využít. Znovu se ukázalo, o kolik je Tesla – automobilovými fanoušky tu vysmívaná, tu opovrhovaná, často právem – v otázkách elektrického pohonu a jeho praktické použitelnosti napřed před zbytkem světa.


Elektrickým Mercedesem na Moravu a zpět: Reportáž psaná u nabíječek
Ohodnoťte tento článek!
4.8 (96.84%) 38 hlas/ů

39 KOMENTÁŘE

  1. Skvělá práce.. děkuji za článek. Napsáno vtipně a s praktickým pohledem na celou situaci okolo EV. OM

    • P. r. a. k. t. i. c. k. ý. m. ? To je nějaká tajná zkratka pro neschopnost strčit auto do zásuvky přes noc? Strávil u babičky víkend, kdy dle svých slov chlastal (čti nemohl řídit) a nenabíjel ani vteřinu z obyčejné zásuvky.

      Za nějakých 30 hodin nabíjení u babči mohl mít 70 % baterky.

      Fakt zoufalství.

      • Naši bydlí v domově pro seniory. Když jsme v Brodě, bývám u nich a žena s dětmi u své matky, která bydlí v bytovce. Ani na jednom z těch míst nabíjet ze zásuvky nejde, pokud bychom nechtěli tahat fakt dlouhou prodlužovačku. A tím myslím v desítkách metrů. Ne všechny babičky bydlí v domečku s dvorečkem.

        • Klidně se poohlídnu po okolí a poprosím i cizího člověka o dobíjení.

          A tohle není zrovna moc česky: “rychlost je však výrazně pomalejší.”

          • To jako myslite, ze Vam nekdo da desitky kWh? Tusite vubec, kolik energie musite do toho auta dostat? Ma-li vubec privod do baraku dostatecnou kapacitu. Je mel doma jednou eGolfa s malou baterkou a draty byly pekne zhave.

        • Oprava:
          Není to zoufalé, ale smutné.

          Žádný starý kamarád, žádný soused, žádné přátelství, žádná pomocná ruka -> žádné nabíjení.

          • Máte pravdu. Kdybych moc chtěl, mohl jsem nějak vecpat auto přes noc k jednom nebo dvěma lidem, kteří bydlí na druhé straně města. Jestli myslíte, že by nutnost pěšího přesunu tam a zpátky, zvlášť v tom mimořádně nevlídném počasí, které v době naší návštěvy v Brodě panovalo, popřípadě nutnost otravovat někoho, ať mě ještě navíc odveze, přesvědčila veřejnost o bezproblémovosti elektromobility víc než scénář, který jsem zvolil, příště to mohu zvážit.

    • Souhlas, napsáno vtipně a praktickým pohledem na celou situaci situaci okolo EV, ALE člověkem co mu strčili do ruky EV ať jede ale NIC O TOM NEVÍ. To je stejné jako mě posadit do formule ať obkroužím 1 kolo. Výsledek by byl že vlastně jet jednu velkou cenu se rovná zázraku. Až pan autor najede s EV pár tisíc km ať si výlet zopakuje a možná se budeme divit jaký bude rozdíl.

      • V cem bude rozdil? IMHO byl autor pripraveny dobre a situaci popsal velmi realne. Jestli mate jiny nazor, muzete byt konkretnejsi?

  2. Pro pobavení super článek jinak dost smutný.Autor by si měl půjčit Teslu 3 a klidně i SR verzi – tedy nejhorší co se týká dojezdu, vyrazit s plnou baterií následně 1x nabít do plna u Humpolce a myslím si že by v klidu dorazil do cíle při dálniční rychlosti 130Km/h. V cíli bych nabíjel přes víkend z obyčejné zásuvky do plna a pak zase v Humpolci. Celková ztráta času nabíjením by byla max 40minut! Tesla 3 SR bude za dva roky ojetá za 800K a podle mne to bude nejlepší ojeté elektro cena/výkon…

  3. Vážený pane Autore,
    mám takový dojem že jste si to komplikoval jen pro to aby ten článek byl delší a více zapadal do Vaší představě o elektromobilitě.
    Napíši můj výlet na Moravu minulý týden do sklípku ve Velkých Pavlovicích. Jízda Teslou Model 3 LR. Bydlím v Klatovech:
    Ráno auto nabito na 80%. Jízda Klatovy – Praha – Klatovy do práce na otočku, 260km. Po cestě jsem se zastavil na oběd v Přešticích, dobil na “rychlodobíječce” ČEZu, domu dojel s 65%. Připojil na Wallbox v garáži a za 1hod měl 90%. Mezitím dorazila dcera a manželka domů, nasedli jsme do auto a vyrazili. První zastávka v Humpolci (na záchod a dlabanec), auto pripojeno na už skutečnou rychlodobíječku Tesla Supercharger, za 20min jsme opět s 90% vyrazili na Pavlovic. Dorazili jsme po asi celkem 4hod (D1 samozřejmě) s 60% baterie. S majitelem sklípku jsme se bez problémů domluvili jestli si auto nemůžeme píchnout na obyčejnou zásuvku (beztak jsem mu udělal útratu za pár kartonů vína), přes noc nabito opět na 90%. Jen pro informaci, ten den najeto 570km. V neděli cesta zpět, opět přes Humpolec (20min zastávka na WC a dlabanec). Doma v autě ještě 60% baterie (cca 250km).
    Já jsem tedy žádný problém neměl. Jestli ona chyba není někde mezi sedačkou a volantem.

    • Koukám, že moje nablblé hlody, jsou nic oproti realitě. 😀

      Chudák recenzent, takhle ho tepat, když nemá kde nabíjet.

    • Všiml jste si, že jsem nejel Teslou Model 3 LR a že EQC má podstatně menší dojezd a nižší rychlost nabíjení, že ano?

      • Nemá. EQC dojede rychlostí 90 km/h kolem 400 km. Že vy jste nastavil tempomat na 140 km/h, to je holt jiná věc. Kdybyste jel 110 km/h, budete v cíli zhruba o 10 minut později, ale bez potřeby nabíjení.

      • No jistě :-), stejně jako má horší dojezd chudák IONIQ, se kterým se jezdí v pohodě do Alp, nebo i3 kterou se jezdí na Nordkap.

        Nechme toho, udělal jste recenzi dle svých schopností a znalostí.

        Dovolím si Vám doporučit YT kanál Fully Charged a také kanál Bjorna Nylanda. Mají vcelku hodnotné poznatky o elektromobilitě.

    • No TVL ekoposuk na vylete..Ekovylydz, koucsrfink, elektroauto…to, ze jsi byl v nadherne prirode sis kvuli svemu hipsterstvi ani nestacil vsimnout. A 60x nabijet za 22 dnu, no reknete, kdo z vas to ma?

  4. Poslední komentář a končím 🙂

    Co takhle vyzkoušet CNG auto? Třeba pořádným výletem do Sarajeva? 😀

  5. Zdravím, článek je napsaný dobře, souhlasím jak s pravdou o matějské, tak s praktičností elektromobilu. Mně osobně by se nehodil k ničemu. Jako každý umím i já kritizovat, tak bych Vám rád oznámil, že u nás v Brodě jsou 3 druhý vín a to : dá sa vypít, dá sa svařit a dá sa čecháčkovi. Asi už jste zde dlouho nebyl, že nevíte co všechno se na našem krásném Slovácku ukrývá.

  6. V cem bude rozdil? IMHO byl autor pripraveny dobre a situaci popsal velmi realne. Jestli mate jiny nazor, muzete byt konkretnejsi?

  7. Díky za zajímavě a čtivě napsaný článek z pohledu někoho, kdo elektromobil nevlastní.
    Jako uživatel elektromobilu bych asi některé věci dělal jinak. Ale chápu že novinář je neřeší… 🙂

    Ale v čem mne ten článek utvrdil?

    Tesla má jedinečnou výhodu v tom, že kromě auta má i ve své režii svou síť Supercharger nabíječek, které jedou na 150kWh, na těch lokacích jsou v dostatečných počtech a navíc když se blížíte a stojany jsou plné, umí upozornit Ty co mají nejvíce nabito že se blíží další auto…
    Navíc neřešíte žádné autorizace, čipy, ceny a placení.. jen zasunutí a nabíjíte. Pak přijde faktura s cenou cca 6.3Kč/kWh
    A ta rychlost nabíjení je u těchhle aut s větší kapacitou baterie nutnost!

    A ty lokace Praha Vestec, Vystrkov, Olomouc a brzy další 3 lokace pro ty dálkové cesty dostačující…

    Dokud tohle nebudou mít ostatní automobilky, zákazníky bude získávat nadále Tesla!!!

    • Podivejte se na posledni Garaz na Seznamu od desate minuty. Je tam test Audi e-tron a Jaguaru i-pace. Nevidel bych budoucnost Tesly tak ruzove. Vite, ony ty ostatni automobilky na rozdil od Tesly umi stavet auta.

  8. To je nápad století, jet po D1 z Prahy až do Zlína max. 90km/h!
    Max. 90, tj, mezi kamiony a za kamiony, určitě ne před nimi, natož v levém pruhu. Jet 90 km/h v levém pruhu dálnice tak na Vás ostatní řidiči, jedoucí v normálních autech namísto baterkosráče, po právu zavolají fízly a dostanete pokutu za bezdůvodně pomalou jízdu.
    Přihlašte to někam do TV jako kandidáta na “vtip roku”, máte téměř 100% jistotu že vyhrajete!
    90 km/h po dálnici – to snad ani nemůžete myslet vážně, takovou hovadinu! To mohl J. Č. rovnou sednout do IC/EC, ten taky jede na elektřinu a měl by to jistě rychleji, nesrovnatelně klidněji a jednodušeji a jen o málo méně pohodlněji.
    Pane Červenko, příště si na takový výlet vezměte něco normálního, třeba Range Rover V8 Supercharger, v tom se i s děvčaty svezete tisíckrát lépe než v nějakém křápu na baterky!

  9. Ako článok trocha lepší akjo minule.
    + uvedený čas na nabíjačkach
    + uvedený čas jazdy (asi tých 11h jazdy)

    Lenže, ani v jednom článku ani v jednom komentári nie je napísané:
    – nevuedená cena nabíjania
    – aký bola teplota okolia, na akú teplotu bola nastavená klimatizácia/kúrenie
    – ako boli posádou využívane palubné systémy -> dobíjali sa tablety/telefóny, boli zapnuté dáta a wifi… ?
    – aká bola priemerná rýchlosť
    – prečo tu nieje aspoň jedna reálna fotka štatistiky palubného systému “od štartu” alebo “trip”

    Ako stráviť 6h čakaním na to aby som išiel 11h jazdy je brutal…
    A nespraví to ani sieť supernabíjačiek… prečo?
    – nie je ich z čoho napájať
    – nemá ich kto a za čo stavať
    – ak sa rozšíria elektroauta nebude aj tak kde nabíjať (plná obsadenosť)
    – a znova nebude čím napájať (neposatačuje kapacita siete)

    Ak sa presadia obnovitelné zdroje energie bude už len horšie. Lebo tie sú totálne závisle od počasia.

  10. Je to neschopnosti užívat elektromobil. O tom celý ten článek je. Pán musí jet 140 na tempomat, aby ušetřil doslova pár minut a pak prostál hodiny u nabíječek, páč auto žere, stejně jako žere v těch rychlostech spalovák. Pán je neschopný domluvit si v místě pobytu pomalou zásuvku a nabít auto přes noc, místo toho se chová jako řidič spalováku a zajíždí na “čerpací stanici” do vzdáleného města. Pokud ti rodiče jsou v domově důchodců v Uherském Brodě Za humny 2292, tak tam je zásobovací ulička s rampou, kde mohlo auto o víkendových nocích stát a nabíjet se, zásuvka tam bývá naprosto běžně, i velký červený pětikolík. Takže je to jenom o tom chtít. Ne napsat v diskusi “Naši bydlí v domově pro seniory. Když jsme v Brodě, bývám u nich a žena s dětmi u své matky, která bydlí v bytovce. Ani na jednom z těch míst nabíjet ze zásuvky nejde, pokud bychom nechtěli tahat fakt dlouhou prodlužovačku. A tím myslím v desítkách metrů. Ne všechny babičky bydlí v domečku s dvorečkem.” Protože i kdyby to mělo být 20 metrů, tak prodlužovačka stojí 3-5 stovek. Pořád říkám nepouštějte petrolheady testovat elektromobily. Ví o nich kulové. Stejně jako o nabíjení.

    • Jasně nabalit si do kufru 2 bubny s 20m prodlužovákem, na dálnici jet 90 mezi kamionama, obcházet jak socka baráky v okolí, kdo mě nechá nabít auto. To je kurva pokrok 21. století. Jdi s tím do prdele, s takovým komfortem. Tobě to nevadí, tak si tak jezdi a organizuj život podle toho tamagoči. Já mám auto, abych s ním jezdil, jak potřebuju a ne se přizpůsobovat autu.

      • My jsme si potykali Pepíčku? A Vy si myslíte, že v době kdy tu nebyla benzínka za každým rohem, což není tak dávno, že lidi nevozili kanystr s retervou aspoň 5 litrů v kufru? Když benzínky zavíraly v 8 večer, ale i v 5 odpoledne a na vesnicích byly jedině v areálech JZD? Pán měl k dispozici mercedes s obrovskou baterkou a stejně se ukázal jako totální neschopa. Já mám pro Vaši informaci jen 16 kWh a auto bylo ve Vídni, v Bratislavě, v Tatrách, v Hradci …… V pohodě.

    • Souhlas. Když ehm nocoval v jednom hotelu tak jsem se jen tak ze zvědavosti zeptal jestli bych si nemohl u nich někde nabít baterii elektromobilu. Nutně jsem to nepotřeboval ale pár kWh ze zásuvky by se hodilo.
      Nejdřív mi recepční tvrdila že o ničem nevím že nikde nic nemají. Tak jsem se odešel ubytovat. Za 30 minut mi volá s takovým tím vytezoslavnym tónem v hlase že mám přijít na recepci že to pro mě mají. Asi pod přílivem euforie z toho jak mi chtěli vyhovět a hledali řešení i když jsem to po nich nechtěl jsem si nevšiml jak to přesně vyslovila. Řekla vyzvednete si ji na recepci!
      Sranda byla když mi na recepci podávala nabíječku na autobaterie :-)))))

      Nicméně po vysvětlení situace mi provozní velmi ochotně dovolil zajet ke kuchyni kam jezdí zásobování a tam z obyčejné zásuvku v pohodě přes noc dobít.

      Takže ano jde to jen je to přesně o tom jak pall Radovan. Změnit myšlení že se musí nabíjet jen na vyhrazených stanicích.

      Nabíjet se dá prakticky všude kde je zásuvka! A ta je skoro všude. Stačí se jen zeptat na místě kde to auto stojí.

      Jinak souhlas s ostatními, že je to krásná ukázka toho že není elektromobil jako elektromobil.

      Tesla má obrovskou výhodu v síti SC a v propracovaném systému navíjení, navigace a celého systému.

      O proti automobilkam jako slavná Mercedes, která to auto vyrábí jen kvůli tomu aby nemuseli platit pokuty za ty jedy co jejich spalovací auta vypouštějí do vzduchu který všichni dýcháme.
      Podle toho to také tak vypadá. Podobně jako u svého jiného eauta do kterého pro jistotu ani nedali možnost rychlonabijeni!
      A pak můžou psát o tom že oni ty eauta vyrábí ale že je nikdo nechce!
      Bodejť by někdo takový zmetky a parodie na elektromobily chtěl!

      Takže sice máte perfektně slycovany auto ale že už se nedá používat už nikomu nevadí.
      Sory rádií Teslu s 1cm mezerou ale jako pořádný eauto. A ne tyhle výmluvy a parodie.

  11. Nechapu proc kritizujete autora? Tlaci nam elektroauta na bezne pouziti, tak by ho tak chtela vetsina pouzivat. Popravde, takovou pripravu jako delal autor delam pred cestou nekolik tisic kilometru na (jiho)vychod. Pri ceste na zapad se tak maximalne podivam do mapy kudy pojedu abych to do Waze zadal na 3x, coz je ale specifikum Waze algoritmu a ne auta. To ze napise jaky je s elektrem voser je prece spravne.
    Mimochodem, nejsem zasadne proti elektroautum, dokonce jsem pro ne typicka cilovka, bydlim v dome, mam NT a najedu ~80-100 km denne. Presto mi to stale nevychazi :).

    • Přesně tak. Pro moje potřeby by to taky bylo super, ale 7 místný elektrický auto rodinný auto za max. 800 000,- Kč neexistuje. A malý auto typu Zoe ve velikosti Clia za 900 000,- je absolutní ekonomická píčovina.

      • Je potřeba si uvědomit že nic nejde hned. Reinkarnace eaut začala v podstatě před cca 10 lety. Na rodinné auto pod 800 tisíc si ještě pase let počkáme. Ale je videt že se to dost hýbe už dnes. Příklad za všechny.
        Asi před 5 lety malý auto do města VW eUP, cena 800 tisíc, baterie 18kWh, dojezd po dálnici as 90 km.!
        Dnes, stejné auto Škoda citigoe IV má 2x větší baterii 36kWh, Rudiš 2x větší dojezd. A za poloviční cenu 430 tisíc.
        Je to samozřejmě i tak dost, ale demonstruje to vývoj jetty stále pokračuje a má obrovský potenciál!

  12. Jak to funguje s těmi nabíjecími stanicemi?
    To si jako zařídím kartu (čip) od ČEZ, PRE a E.ON, případně jim ještě platím měsíční poplatek, a pak pak u nich mohu brát elektriku levně nebo zdarma?
    A když pojedu třeba do Itálie? Tak ještě budu objednávat karty pro Rakousko, Německo a Itálii?

  13. Mercedes má smlouvu s hlavními poskytovateli v Evropě, jenom v ČR to moc nefunguje. To znamená, že máte účet v autě, který obsahuje všechny nabíječky kolem, a auto prostě nabíjí a žádnou kartu nepotřebujete. Ale samozřejmě to ještě není 100%.

  14. Moc příjemný a čtivý článek z pohledu rozumného a poučeného uživatele auta bez předsudků. Pro časový průběh testu bylo velmi pozitivní, že elektroaut je opravdu pomálu – vždycky bylo u nabíječky volné místo. Jak by to asi časově vypadalo, kdyby byly oba stojany (třeba v tom Rousínově) obsazeny. Hodiny čekání navíc…

    Jinak, místní elektrosekta je fakt hustá!

    • Když neumí jezdit elektromobilem a ví o tom kulové, tak ať proboha dělá recenze spalováků. To je jako kdyby kdysi koňák testoval první Ford T.

PŘIDAT KOMENTÁŘ: