Je opravdu dieselový Mercedes stejně čistý jako elektromobil? Samozřejmě, že ne

  • Bruselská organizace rozhodně nedala facku Bruselu, jak jste se mohli dočíst

  • Diesely se čistotou nevyrovnají elektromobilům, pokud z pojmu „čistota“ arbitrárně nevyjmete emise CO2

  • Třída C od Mercedesu vykázala senzačně nízké emise škodlivin, celkově však od Green NCAP obdržela jen tři hvězdičky z pěti možných

  • Celková „čistota“ elektromobilů závisí na čistotě výroby elektřiny – a ta se v posledních letech zlepšuje

Hned několik tuzemských motoristických médií informovalo v tomto týdnu o nejnovějších výsledcích hodnocení Green NCAP. To má ambici stát se pro ekologickou udržitelnost aut tím, čím je Euro NCAP pro jejich bezpečnost. O způsobu, jímž se kolegové tématu chopili, dostatečně vypovídají už titulky. Například Nesmyslný hon na diesely? V posledních testech se čistotou vyrovnají elektromobilům (Auto.cz, článek samotný je vcelku vyvážený) a zejména kouzelný Bruselská organizace dala facku Bruselu, diesel vyšel z testu čistý jako elektromobil (Autoforum.cz).

Psát to, co čtenáři chtějí číst, je v dnešní době běžná mediální strategie. Nehledě na to, že články s takovými titulky se opravdu snadno šíří po sociálních sítích. Zvlášť když k tomu na Facebooku připíšete, že Evropská unie chce diesely zakázat, což je zřejmá nepravda. (Auto Bulletin je jedna z mnoha facebookových stránek, které vydavatelství Czech News Center využívá k virálnímu šíření obsahu svých online automobilových titulů). Materiál kolegů z Autofóra sdílelo v mém sociálním okruhu hned několik lidí, kteří jinak automobilovou tématiku neřeší. OK, každý klik se počítá. Pokud vám příliš nesejde na tom, kde je pravda.

O co šlo? Mercedes-Benz C 220 CDI si z nejnovějšího kola Green NCAP odnesl v disciplíně „Index kvality ovzduší“ maximální možný počet bodů 10 z 10 možných, stejně jako elektrický Nissan Leaf. To je samozřejmě samo o sobě znamenitý úspěch. A potvrzuje to další podobné testy, které ukazují, že moderní diesely v reálném provozu skutečně vypouštějí minimum zdraví škodlivých látek. Což ovšem není výsledek „přirozeného vývoje“, jak píšou na Autofóru (sorry, Petře a Pavle, vy víte, že vás mám rád), ale soustředěného politického tlaku odstartovaného aférou Dieselgate:

Automobilky se chlubí čistotou dieselů v reálném provozu. Škoda, že až teď (komentář)

Co je však podstatné – index kvality ovzduší je pouze jedno z dílčích hodnocených kritérií. Celkově Mercedes C 220 CDI získal pouhé tři hvězdičky, zatímco Opel Corsa (rovněž testovaný v aktuálním kole) čtyři a Nissan Leaf maximálních pět. Green NCAP totiž hodnotí také energetickou účinnost, v níž třída C získala jen 5,3 bodu z 10 možných. Přiznejme spravedlivě, že obě citované redakce to uvádějí. Ovšem hluboko ve svých textech, kam se čtenář potěšený potvrzením svého pohledu na svět už nedočte, protože spěchá sdílet článek na sociálních sítích.

Takto vypadá celkové hodnocení tří aut z posledního kola Green NCAP. Jak vidíte, opěvovaný Mercedes má ve skutečnosti nejnižší počet hvězdiček. Leafu se totiž vyrovnal pouze v jednom ze sledovaných kritérií

Od energetické účinnosti auta se odvíjí spotřeba paliva a od té zase jeho emise CO2. Green NCAP zatím nezohledňuje celý životní cyklus vozu, což by měla. Ale ani se započítáním výroby a recyklace baterií není pravda, že elektromobily jsou na tom hůř než klasická auta, jak se lze často dočíst. Alespoň pokud nesrovnáváme hrušky s jablky. Ano, v regionu, kde se elektřina vyrábí kompletně z hnědého uhlí, může Tesla S vycházet celkově hůř než malý lehký hatchback s jednoduchým benzinovým motorem. I v takovém teoretickém uhelném království by ale Model S vycházel o poznání šetrněji než podobně velké německé luxusní auto s alespoň přibližně srovnatelnou dynamikou.

Studií porovnávajících celkovou ekologickou bilanci aut s elektrickými a spalovacími motory vychází celá řada a jejich výsledky se značně různí – obvykle podle toho, kdo a s jakým cílem je zadával. Evropská agentura pro životní prostředí před časem spočítala, že celková energetická bilance elektrického auta je asi o 17 až 30 procent příznivější oproti srovnatelnému se spalovacím motorem. S výhledem dalšího zlepšování podle toho, jak poroste podíl obnovitelných zdrojů v energetické bilanci EU. Seriózní zámořské studie na toto téma přicházejí s podobnými výsledky.

Průměrná CO2 bilance elektrických a spalovacích aut v různých evropských zemích. Transport & Environment je „bruselská neziskovka“, podobně jako Green NCAP. To samo o sobě může u některých čtenářů vyvolat pochybnosti o objektivitě výpočtů. Jenže k podobným závěrům dospívají i jiné studie na toto téma, včetně těch od renomovaných vědeckých pracovišť mimo Evropu

Pochopitelně je zcela na místě žádat hlubokou debatu o tom, nakolik těch 17 (popřípadě 30) procent může přispět ke zmírnění nežádoucích klimatických změn. A zda tento eventuální přínos, bude-li vůbec jaký, stojí za nemalé náklady, které budou s masivním rozvojem elektromobility „shora“ spojené, popřípadě zda by tyto prostředky nešlo vynaložit účelněji – například na adaptaci, vývoj CO2–neutrální energetiky a podobně. Je velkou chybou, že Evropský parlament a Evropská komise se ani nepokusily náklady a výnosy dalekosáhlé transformace evropského automobilového trhu vyčíslit, než schválily legislativu, která automobilky i zákazníky fakticky donutí kupovat elektrická a elektrifikovaná auta ve velkém. (Což ovšem není totéž jako úplný zákaz dieselů či spalovacích motorů obecně. O tom uvažují některá města i některé národní vlády, na úrovni EU se ale nic takového nepožaduje. Zatím, dodali by možná skeptici.)

Různé předpisy pro různá auta. V Rakousku mohou elektromobily beztrestně překračovat rychlost

I my rádi zveřejníme každou zprávu ukazující, že moderní auta s konvenčními motory nepředstavují takovou hrozbu pro ovzduší a lidské zdraví, jak někteří radikální odpůrci individuální mobility předstírají. A rozhodně před čtenáři netajíme značné ekologické a sociální dopady výroby baterií pro elektrická auta. Nemyslíme si ani, že existuje dostatečně pádný důvod auta s nejmodernějšími spalovacími motory zakazovat nebo jim omezovat kamkoliv vjezd. Podporovat ovšem kvůli oblíbenosti a čtenosti ve veřejnosti dojem, že celková ekologická stopa aut se spalovacím motorem je stejná nebo dokonce menší než těch elektrických, dost dobře nemůžeme. Protože podle aktuálních poznatků to tak jednoduše není.

Je opravdu dieselový Mercedes stejně čistý jako elektromobil? Samozřejmě, že ne
Ohodnoťte tento článek!
4 (80%) 1 hlas/ů

13 KOMENTÁŘE

  1. Opravdu, někdy mě připadá, jako by mě někdo chtěl namluvit, že auta se spalovacíma motorama jsou vlastně pojízdné čističky vzduchu. Protože nasají špatný a znečištěný vzduch a procesem přepálení vyfouknou z výfuku naprosto čistý vzduch, naopak elektrická auta kam vjedou, všude jen zanechávají špatný a znečištěný vzduch.

  2. Mě pořád připadá sranda že se řeší osobní auta, když je to jen malej zlomek toho co vypouští průmysl a nákládní doprava (kde rozumná alternativa prostě neni – to nemluvim o tom že spousta se toho vozí zbytečně sem tam) ba dokonce i zemědělství. Ještě vtipnější je že se hystericky řeší CO2 a o skutečnejch jedech a toxickejch látkách se nemluví.

  3. Zo spalovacích motorov l znečisteniu najviac prispievajú lodné motory , letecké motory, lokomotívy, náklaďáky s až potom osobná doprava
    Kdesi som čítal, že z tohoto balíka predstavuje sobmá doprava ” až ” 1,7 %.

    • Normálním lidem (neekoteroristům) jde o lokální znečištění. Je sice pravda, že lodní motory vypouštějí značné množství škodlivých látek, je to ale převážně v místech, kde není žádné osídlení. Část škodlivin se dostane například do ryb, které pak sníme, množství škodlivin je ale neporovnatelné s tím, když vám auto kouří doslova u nosu.

      To samé platí u elektráren spalujících uhlí (osobně bych byl pro nahrazení těchto elektráren jadernými, to je ale nereálné, úspěch bude, pokud se podaří rozšířit Dukovany). Elektrárny mají velmi vysoké komíny a než se splodiny dostanou k lidem, tak jsou velmi výrazně naředěné. Spaliny z výfuku auta, který mají lidé několik metrů (někdy několik desítek centimetrů) od nosu, jsou téměř nenaředěné.

      • jenže ta moderní auta kouří minimálně, zapomněl jsem na lokální topení a průmysl, třeba v Ostravě. A znečištění od automobilů je z velké části od prachu a ty produkují elektromobily stejně. A nenechat je dojezdit by byla ekologická katastrofa. Nebo řekněte lidem, že budou chodit pěšky a poženou vás vidlema a na to bych se přišel podívat.

  4. Už jste někdo zkusil připojit vlek za elektromobil? Pokud ho připojíte za diesel, ani to na spotřebě nepoznáte, ale elektromobil ho ani tahat nemůže.

  5. Líbí se mi, jak se autor snaží napravit clicbait titulky a uprostřed článku na mě skočí článek “V Rakousku mohou elektromobily beztrestně překračovat rychlost”

  6. Hon na čarodejnice. Nikdo nikdy nezávisle netestoval ani jedno nákladné auto! Holt obyčajný motorista nemá nikoho kdo by za neho loboval! Vypláva jeden krížnik v hre na vojakov a môžeme sa voziť mesiace. A novinári píšu podľa toho, kdo ich platí. Tvrdiť, že ja som ten nezávislý je nehorázná drzosť. Všetci papkajú z ruky! Piata veľmoc!

  7. Recyklace baterií? Pohádka, bohužel… Pokud se elektromobilu započítá kompletní uhlíková stopa, vyjdou hodně, hodně špatně.

  8. To je právě ten problém. Výroba elektromobilu a jeho provoz je jen tak ekologický, jak je ekologická jeho výroba a výroba elektřiny pro něj. A to už raději nemluvím o výrobě baterií.

  9. Aky vypovednu hodnotu ma tento clanok?
    Len dalsi clickbait.
    Hlavne ze autor tvrdi ze ine weby porovnavaju hrusky a jablka
    Autor radsej neporovnal nic iba vypisal fakty a urobil zaver.
    A cele Euro NCAP a Green NCAP stoja za uplne ho*no !!!
    Ved len kvoli hviezdickam v katalogu a reklame mame zbytocne v autach tolko sprostych systemov a somarin az to oekne neni.
    A ukazte mi jednu jedinu nehodu kde auta burali presne podla predom danych podmienok a predpisov v NCAP teste. Z * sa stala len dalsia fraska pre potesenie EU politikov.
    A presne to iste sa stane aj z Green NCAP. Dalsia ultra super duper nezavysla organizacia s vypovednou hodnotou 5 *****

    • Je sice pravda, že automobilky optimalizují auta tak, aby obstála v nárazových testech. To ale neznamená, že se reálná bezpečnost nezvyšuje. Stačí se podívat na reálný střet nového auta a 10-15 let starého auta.

      Bezpečnost by se jistě zlepšovala i bez EURONCAP, pravděpodobně ale ne tak rychle.

      S hvězdičkami za bezpečnostní asistenty to přehání, každý ale má možnost podívat se a porovnat to, co ho zajímá (např. ochrana dospělé posádky nebo dětí).

      Vy byste si klidně koupil auto, které dostalo velmi nízké hodnocení za ochranu posádky jen proto, že reálné nehody jsou stejně jiné, než standardizovaný test?

PŘIDAT KOMENTÁŘ: