Elektromobily potřebují kobalt. Těží ho v Africe děti, které pracují v otřesných podmínkách

  • Lithium-ion baterie elektrických a elektrifikovaných aut potřebují velké množství kobaltu

  • Významným zdrojem kobaltu pro světové trhy jsou doly v Demokratické republice Kongo

  • Na těžbě kobaltu se podílejí i desetitisíce dětí, které pracují v otřesných podmínkách

Nastávající boom elektromobilů s sebou nese prudký růst poptávky po kobaltu. Stříbřitý kov se totiž používá jako materiál pro výrobu katod do lithium-ion akumulátorů. Zatímco v baterii mobilního telefonu se nachází ani ne deset gramů kobaltu, v mohutné soustavě článků potřebných k pohonu elektrického auta je ho až patnáct kilogramů. Jen Volkswagen bude na realizaci svých elektrických plánů do roku 2025 potřebovat asi 30 tisíc tun tohoto kovu. Podle iDnes.cz budou výrobci baterií za šest let potřebovat asi 75 tisíc tun.

Pokud nevznikne 40 obřích továren na akumulátory, elektromobily nebudou mít na co jezdit, tvrdí VW

Jenže kobalt se těží jen na několika málo místech na světě. A často v podmínkách, které nejdou příliš dohromady s proklamacemi o udržitelném rozvoji, korporátní zodpovědnosti a ochraně životního prostředí. Britská televizní stanice Sky News zmapovala otřesné poměry v obřích dolech Katanga v Demokratické republice Kongo. V silně znečistěném prostředí pracují tisíce dětí, se kterými se navíc zachází jako s otroky. Některým jsou přitom teprve čtyři roky.

Kobalt je lidskému zdraví nebezpečný. Způsobuje onemocnění plic a už pouhá konzumace rostlin, které vyrostly na zamořené půdě, může vést k průjmu, poškození štítné žlázy nebo selhání plic, píše Daily Mail, který o reportáži Sky News informoval. Zdravotní rizika ale nejsou zdaleka jediné nebezpečí, které dětem pracujícím v konžských dolech hrozí. Pracují bez jakýchkoliv ochranných pomůcek v minimálně zabezpečených důlních chodbách, dozorci na ně křičí a hrozí jim bitím. Dívky jsou často terčem sexuálního násilí.

Malá auta zdraží až o polovinu. Kvůli elektrifikaci, varuje znovu Volkswagen

Pro obyvatele chudé země je namáhavá a těžká práce v dolech jednou z mála možností, jak si vydělat alespoň na skromné živobytí. Firma LG Chem i šéf Tesly Elon Musk se už dříve nechali slyšet, že kobalt z Konga odebírat nebudou. Další výrobci ale nejsou tak útlocitní. Vzácný kov z DRK vozí nákladními loděmi do Číny, kde ho firma Zhejiang Huayou Cobalt přeprodává subdodavatelům velkých nadnárodních firem.

Velké zásoby kobaltu se kromě Demokratické republiky Kongo (dříve Zair) nacházejí také v Austrálii, na Kubě, v Číně, Rusku, Zambii a Zimbabwe. Třeba Čína se ale svůj kobalt ze strategických důvodů vyvážet nechystá. Vzhledem k tomu, že minimálně v EU nemají automobilky na výběr a elektromobily musí svým zákazníkům doslova vnucovat, nelze očekávat, že se světový průmysl bez kobaltu z Konga obejde. Otázkou je, zda mírné snížení emisí CO2 za celý životní cyklus elektromobilu (cca 20 % oproti benzinovému autu) představuje adekvátní protiváhu za ekologickou a sociální katastrofu, která se ve vznešeném jménu ochrany klimatu v Kongu odehrává.

Elektromobily potřebují kobalt. Těží ho v Africe děti, které pracují v otřesných podmínkách
Ohodnoťte tento článek!
4.4 (87.94%) 204 hlas/ů

24 KOMENTÁŘE

  1. Nekupujte elektromobily a jiné elektro debility !!! Ropa se těží strojně, nikoli ručně jako ten kobalt. TESLA, VW a jiní novodobí otrokáři zotročují děti v rozvojových a chudých zemích a vy je jen podporujete !

  2. Ano, i tohle je odvrácená strana ekologické demagogie. Tohle nikdo nevidí, spíše nechce vidět.
    V tomhle by měl zasáhnout Brusel a nařídit, že z žádného Konga apod. se kobalt brát nebude. A ani jim nejde argument, že se chtějí v Evropě zbavit závislosti na fosilu a nerostech z ostatních podivných zemí.

    • Musím reagovat … Brusel zasáhl … Nastavil emisní limity “tečka” … Pokud je surovina žádána nikdo to nezastaví … Zákon trhu …

      • Takže zákon trhu je, když úředníci nastaví nesmyslné normy, které se už ani nedaji splnit, vymyslí dotace na elektroauta a v podstatě tímto nutí výrobce do elektroaut? Jako fakt?

  3. Vzhledem k desetileti HUMANITARNI pomoci se tamni POPULACE namnozila do poctu PREVISUJICI PUVODNI POPULACI a UZIVITELNOST V REGIONU.

    TYTO DETI MAJI NA VYBRANOU BUT PRACOVAT NEBO UMRIT HLADY.

    TAKZE ZLATY HUMANISTI PROSIM SEBERTE JIM JEDINY ZPUSOB OBZIVY KTERY TAM JE A ODSOUDITE JE K SMRTI HLADEM.

    PRISTE SI ASPON ROZMYSLITE POSILAT HUMANITARNI POMOC ROZVOJOVYM STATUM PROTOZE TOTO JE PRESNE TO CO SPUSOBITE!!!

    HUMANISTI JSOU NEJVETSI VRAZI NA PLANETE!

  4. A co jako ? Jaky je rozdil jestli zemre v dole nebo hlady. Muzou si za to sami, pokud nemam na to abych uzivil dite tak si zadne nedelam, natoz jich mit 15

  5. jo a měď, niob nebo tantal, které najdeme v každé elektronice, tam asi těží v ultramoderních provozech, že jo? Pokrytci. Stejně tak je namístě se ptát jakým způsobem se těží platina a palladium (katalyzátory), nebo třeba Iridium (svíčky) v JAR, nebo Zimbabwe …

  6. Velké firmy a nadnárodní společnosti nekoukaj kdo tam v dolech pracuje,těm jde hlavně o zisk.Lidi v dolech trpí protože jejich vládě to je jedno mají z toho taky zisky.U nás když se najde žába,dálnice se přestane stavět.Ale o lidi vůbec nejde těch je dost.

  7. Jak jako nedělám? Tohle můžete říct vy, ve vyspělé zemi, kde k tomu máte prostředky a možnost volby.

  8. Z elektrické debility se brzo výrobci proberou a vrátí se k osvěčenému pohonu plynem ať už lpg,cng nebo vodík.Elektrické auto se prostě nevyplatí nikdy.Baterie je těžká,v zimě má omezenou kapacitu,nabití trvá nějaký čas,tahat půl tuny v autě taky není to pravé,auto za milion taky každý nekoupí a novou baterii za 320 tis kč taky ne….Tuhle elektrickou debilitu vymyslel Brusel,protože nějaký euroúředník si všiml,že elektrické auto nemá výfuk a tak si myslí,že je 100 % ekologické.Je to nesmysl,jen se vyrobené zplodiny vypustí někde jinde než to auto jede.To nemluvím o toxických bateriích,které jsou pro přírodu katastrofa.Plyn jezdí za korunu na kilometr a akorát po mnoha letech se vymění nádrž na plyn.PS.Kdybych bral plat jako úředník v Bruselu tak si elektorauto koupím,jen tak ze srandy jak to jede a tak.Je to prostě hračka pro milionáře.Nic víc a nic míň!

  9. To je taky dūvod proč není zájem Afriku modernizovat. Všem vyhovuje že je zaostalá a všechny suroviny se v tunách nakupují za pakatel. A kdo brzdí rozvoj LPG ,CNG a vodíku státy OPEC tedy těžaři. Vždyť i studenti ČVUT Brno před lety sestrojili auto na vodík!!! Sám jezdím na LPG 50% nákladů na provoz dole a naprostá spokojenost.

  10. Říkám si, jestli je embargo na konžský kobalt tím správným způsobem boje proti takovémuto vykořisťování. Jak zaznělo, má to svá pro i proti. Taky se ale ptám, komu to prospěje – Číně? Nebo ropnému businessu (lobby, Saúdúm …)? Nemohla by to být jen rafinovaná snaha ovlivnit veřejné mínění a zbrzdit rozvoj elektro-dopravy?

    V dnešní době fake news je třeba obezřetnost a vysoká míra kritičnosti.

  11. Dospejú a budú z nich ekonomicky migranti, čo od takychto necivilizovanych neardeltalcov cakať, len agresivitu a pod . Aj takto sa vyrábajú migranti len mi ich nevykorisťujeme nech si ich beru memci.

PŘIDAT KOMENTÁŘ: