Rolls-Royce Phantom je titán na kolech, i dlouhá třída S vedle něj vypadá jako zmenšená. Co ale prostor uvnitř?

  • Rolls-Royce Phantom EWB je nejmohutnější sedan na trhu

  • Je o více než 13 procent delší, o šest procent širší a o 11 procent vyšší než prodloužený Mercedes třídy S

  • Obvykle měřené vnitřní rozměry však o tolik větší nejsou – samozřejmě až na prostor pro nohy vzadu. Ať řidič dělá se svým sedadlem, co chce, vy máte stále k dispozici přes půl metru

  • Právě extrémní velikost v kombinaci s tvary klasického sedanu je důvodem, proč Phantom působí na své okolí tak majestátně


Pravidelní čtenáři vědí, že nedávno se u nás v redakci zastavil nový Rolls-Royce Phantom. Dokonce ve vrcholném provedení s prodlouženým rozvorem náprav a přepážkou oddělující přední a zadní cestovní oddíl. Komfortní funkce, speciality a designové detaily Phantomu jsme vám už ukázali v článku s fotogalerií:

Na zadním sedadle Rolls-Royce Phantom LWB: Jízdní dojmy z pozice člověka, který za vůz utratí 20 milionů

Dnes se zaměříme na jiný aspekt prestižní Phantomu. Na fotografiích vidět není, a přece právě on se v reálném světě významnou měrou podílí na majestátní a impozantní auře této výjimečné limuzíny. Samozřejmě máme na mysli velikost. Největší Rolls-Royce má sice proporce klasického sedanu, ale půdorysem se podobá spíš menšímu náklaďáku a na výšku není o moc menší než běžná SUV. K ilustraci velikosti Phantomu použijeme náš oblíbený nástroj, totiž tabulku. A jako měřítko si vezmeme Mercedes-Benz třídy S v prodloužené verzi, protože ho zrovna máme po ruce.

Nejprve se podíváme na vnější rozměry:

Mercedes-Benz S 560e L Rolls-Royce Phantom EWB
Délka (mm): 5266 5982
Šířka (mm): 1899 2018
Výška (mm): 1494 1656
Rozvor náprav (mm): 3165 3772
Provozní hmotnost (kg): 2215 2610
Při délce skoro 5,3 m je třída S „v longu“ obrovské auto, ale Phantom je bezmála o tři čtvrtě metru delší! V poměrovém vyjádření to dělá 13,6 procenta. Je také o dvanáct centimetrů širší (na zúžené pruhy na D1 zapomeňte) a o 16 centimetrů vyšší. Ostatně podívejte se na titulní obrázek, Phantom EWB i S 560e L jsou na něm ve správném poměru!
Jak se takové rozdíly odrazí na vnitřním prostoru? Překvapivě málo, pokud měříte standardní míry. Vnitřní šířka není o moc větší a prostor pro hlavu také ne. To je dáno tím, že přední i zadní sedadla Phantomu jsou ve voze umístěna velmi vysoko. Sedíte „s nohama pod sebou“ a relativně kolmými zády, spíše jako ve velkých SUV. Taková poloha je příjemnější na nastupování a také méně zatěžuje páteř, ve většině běžných aut jí však nelze dosáhnout právě kvůli omezené vnitřní výšce. Až dodatečně jsme zalitovali, že nás nenapadlo změřit v obou autech výšku od podlahy po strop.
Prostor pro cestující (cm) Mercedes-Benz S 560e L Rolls-Royce Phantom EWB
Šířka v úrovni loktů vpředu: 157 156
Šířka v úrovni loktů vzadu: 155 156
Prostor pro hlavu vpředu min/max: 94/104 94/103
Prostor pro hlavu vzadu: 93 95
Minimální prostor pro nohy vzadu: 21 51
Maximální prostor pro nohy vzadu: 50 51
Prostor pro nohy vzadu za 178cm řidičem: 36 51
Prostor pro nohy vzadu za 190cm řidičem: 32 51
Rozsah podélného seřízení sedadla řidiče: 29 -
Rozsah výškového seřízení sedadla řidiče: 10 9
Délka sedáku vpředu: 50-55 46-52
Délka sedáku vzadu: 46-50 48
Délka opěradla vpředu: 60 64
Délka opěradla vzadu: 64 67
Šířka prostředního sedáku vzadu: 26 -
Obě auta mají nastavitelné sedáky vzadu. Prostor pro nohy jsme měřili se sedáky v zasunuté pozici a u Rolls-Royce je ve všech řádcích stejná hodnota, protože se jedná o vzdálenost k pevné přepážce, nikoliv k opěradlu předního sedadla.
Pro zajímavost jsme změřili také zavazadlový prostor, i když ten asi klientelu Phantomu trápit nebude. Mercedes S 560e je plug-in hybrid, takže délku jeho ložné plochy omezuje „schod“, pod nímž se ukrývá vysokonapěťový akumulátor. Zavazadelník Phantomu překvapí malou šířku mezi mohutnými podběhy, je však extrémně hluboký:
Prostor pro zavazadla (cm) Mercedes-Benz S 560e L Rolls-Royce Phantom EWB
Šířka mezi bočnicemi: 94 78
Výška po plato: 50 51
Délka ložné plochy: 59 131
Výška nakládací hrany: 68 70
Šířka vstupního otvoru: 113 102
Výška vstupního otvoru: 62 71
Teoretický minimální kvádr (dm3): 277 521
Přestože srovnání na dálku je vždycky trochu ošemetné, s oběma auty jsme jezdili krátce po sobě, takže si na stručné zhodnocení komfortu troufneme. Rolls působí bez debat prostorněji, i když z čísel to tak vypadat nemusí. Jak už jsme řekli, pozice těla (vpředu i vzadu) je v něm přirozenější, samotná sedadla se nám však zdála pohodlnější v Mercedesu. To se ale nedá říct o komfortu odpružení. Zatímco německý plug-in hybrid povážlivě drncal, dlouhá, těžká a dokonale odhlučněná limuzína plula po silnici s bezkonkurenčně klidnou důstojností. Pokud nemáte na nejdražší Rolls-Royce v plné výbavě, i Mercedes za sedminu ceny – nebo čtvrtinu, když budeme brát v úvahu porovnatelnější dvanáctiválec S 600 L – vám udělá obstojnou službu. Jestli ale těch plus minus dvacet milionů na Phantom EWB s přepážkou v kasičce najdete, nemusíte se bát, že nepoznáte, za co jste tolik peněz zaplatili. A poznají to i všichni okolo, až na ně váš majestátní kolos vrhne svůj gigantický stín.
Rolls-Royce Phantom je titán na kolech, i dlouhá třída S vedle něj vypadá jako zmenšená. Co ale prostor uvnitř?
Ohodnoťte tento článek!
4.2 (84.83%) 29 hlas/ů

PŘIDAT KOMENTÁŘ: