• Mercedes-Benz EQC má rychlý odpich, v dálničních rychlostech však oba soupeři akcelerují lépe

  • Jaguar i-Pace i Audi e-tron jsou prostornější než EQC

  • Při reálné spotřebě 30,2 kWh a využitelné kapacitě akumulátoru 80 kWh vychází dojezd na podprůměrných 265 km

  • Ani v rychlosti nabíjení elektrické SUV od Mercedesu příliš nezazářilo

Jen o pár týdnů se na redakčním parkovišti minul Mercedes-Benz EQC s konkurenčními elektrickými crossovery Audi e-tron a Jaguar i-Pace. Nejde tedy o běžný srovnávací test a nebudeme se pokoušet o hodnocení subjektivních kritérií, kde může paměť klamat. S Mercedesem jsme ale podstoupili stejné měřící procedury jako s oběma dříve testovanými soupeři, takže si dnes můžeme porovnat čísla. A nebude jich málo. Techniku, výbavu a cenu dnes příliš rozebírat nebudeme. Podrobně to udělal nedávno Lukáš Dittrich při prvním seznámení s novým elektrickým Mercedesem:

Krátké svezení s Mercedesem-Benz EQC: Další prémiový elektromobil je něco mezi I-Pace a e-tronem

Abychom ale věděli, o čem se bavíme, mějme před očima alespoň klíčové parametry všech tří aut.

Audi e-tron vs. Jaguar i-Pace vs. Mercedes-Benz EQC: Srovnání technických parametrů

Audi e-tron 55 quattro Jaguar I-Pace EV400 AWD Mercedes EQC 400 4Matic
Uspořádání elektromotorů: 2x asynchronní elektromotor (ASM) 2x synchronní elektromotor 2x asynchronní elektromotor
Nominální kapacita baterie (kWh): 95 90 85
Maximální nabíjecí výkon (kW): 155 104 112
Nejvyšší výkon hnací soustavy (kW/k): 300/408 294/400 300/408
Nejvyšší točivý moment (Nm): 664 696 765
Provozní hmotnost (kg): 2490 2133 2425
Akcelerace 0-100 km/h (s): 5,7 4,8 5,1
Nejvyšší rychlost (km/h): 200 200 180
Spotřeba paliva kombinovaná (kWh/100 km): 23,8 21,2 19,2
Dojezd dle WLTP (km): 411 470 417
Elektrický crossover M-B nestojí na nové platformě, využívá modifikovaný technický základ třídy GLC
Patrně i kvůli tomu je skoro stejně těžký jako Audi e-tron, přestože je uvnitř stísněnější a má menší baterii
Délkou se EQC řadí mezi oba rivaly. Rozvor má ale nejkratší a subjektivně působí nejstísněnějším dojmem, což čísla beze zbytku potvrzují. Pocit omezeného prostoru ještě umocňují masivní dveře, široká konzola mezi předními sedadly (Proč? Odkládací prostory v ní nejsou větší než v konvenčním autě) a zužující se boční prosklení vzadu. Mercedes má také nejkratší zadní sedáky. Naopak nastavitelné přední lze elektricky vysunout na stejnou délku jako ve třídě S, přestože samotná sedadla jsou relativně úzká.

Audi e-tron vs. Jaguar i-Pace vs. Mercedes-Benz EQC: Srovnání prostoru pro cestující

Prostor pro cestující (cm) Audi e-tron Jaguar i-Pace Mercedes EQC
Šířka v úrovni loktů vpředu: 156 151 151
Šířka v úrovni loktů vzadu: 155 152 147
Prostor pro hlavu vpředu min/max: 91/99 93/100 90/98
Prostor pro hlavu vzadu: 99 94 94
Minimální prostor pro nohy vzadu: 18 18 11
Maximální prostor pro nohy vzadu: 42 41 36
Prostor pro nohy vzadu za 178cm řidičem: 29 26 25
Prostor pro nohy vzadu za 190cm řidičem: 23 21 22
Rozsah podélného seřízení sedadla řidiče: 24 23 25
Rozsah výškového seřízení sedadla řidiče: 8 7 8
Délka sedáku vpředu: 47-50 51 48-54
Délka sedáku vzadu: 48 47 45
Délka opěradla vpředu: 65 65 65
Délka opěradla vzadu: 68 66 66
Šířka prostředního sedáku vzadu: 26 28 29

Zavazadlový prostor nevyniká výškou pod roletkou ani průřezem nakládacího otvoru. Díky velké šířce mezi podběhy ale nakonec teoretický kvádr (šířka x výška x délka) nevychází o moc menší než v e-tronu.

Bronzové detaily a modrá kůže jsou specifickými prvky edice „1886“ (rok faktického založení Mercedesu)
Udávaný objem 500 l je menší než u soupeřů, protože Mercedes ho udává poctivě po roletku, ne po střechu

Z obestavění vnitřního prostoru jsou patrné limity zvolené strategie Mercedesu. Značka se nevydala cestou zcela nové platformy, ale modifikovala technický základ modelu GLC. Takové řešení je na jednu stranu levnější a operativnější – EQC se vyrábí na stejné lince jako GLC. Na druhou stranu logicky svazuje konstruktérům ruce víc než zcela nová podlahová plošina, určená od základu jen pro elektrický pohon.

Audi e-tron vs. Jaguar i-Pace vs. Mercedes-Benz EQC: Srovnání prostoru pro zavazadla

Prostor pro zavazadla (cm) Audi e-tron Jaguar i-Pace Mercedes EQC
Šířka mezi bočnicemi: 102 103 110
Výška po plato: 44 47 41
Délka ložné plochy: 106 87 101
Výška nakládací hrany: 83 71 79
Šířka vstupního otvoru: 111 106 103
Výška vstupního otvoru: 94 99 89
Výška otevření pátých dveří: 194 181 195
Maximální délka nákladu: 230 204 199
Teoretický minimální kvádr (dm3): 478 417 455
Zajímavé věci se ukázaly také při měření akcelerace. Příležitostným čtenářům připomeňme, že vždy podnikneme několik pokusů oběma směry a výsledky prezentované v tabulce představují průměr dvou nejlepších jízd – každé jedním směrem. Dopadlo to následovně:

Audi e-tron vs. Jaguar i-Pace vs. Mercedes-Benz EQC: Srovnání reálné akcelerace

Akcelerace Audi e-tron 55 quattro Jaguar i-Pace EV400 AWD Mercedes EQC 400 4Matic
0-50 km/h (s): 2,68 2,14 2,12
0-100 km/h (s): 5,85 4,69 5,24
0-130 km/h (s): 9,00 7,21 8,92
0-150 km/h (s): 12,19 9,66 12,63
0-170 km/h (s): 16,53 12,90 18,41
30-50 km/h (s) 1,11 0,90 0,88
50-70 km/h (s) 1,105 0,90 0,92
80-120 km/h (s) 3,39 2,73 3,87
130-150 km/h (s) 3,19 2,45 3,71
Všimněte si, že odpich na 50 km/h má Mercedes nejlepší ze všech. Do sto třiceti se ještě udrží před Audi, i když jen těsně, a pak začíná jeho akcelerace vadnout. Nesouvisí to ovšem s dosaženou rychlostí, ale dobou trvání soustavné akcelerace – když šlápnete na plyn z ustálené dálniční rychlosti, vystřelí EQC dopředu velmi razantně. Podobně jako e-tron však Mercedes po několika sekundách maximální akcelerace výkon sníží kvůli ochraně akumulátoru. A vzhledem k naměřeným číslům je očividné, že pokles je větší než u Audi, ačkoliv přesná čísla jsme od Mercedesu nezískali.
Graf akcelerace 0-170 km/h. Mercedes EQC (červená křivka) dokáže být zpočátku o chlup rychlejší než Jaguar (zelená). Ve vysokých rychlostech ale hodně poleví a na konec měřeného úseku dojede už později než modrý e-tron

A konečně část, které bude většinu potenciálních zájemců zajímat asi nejvíc. Totiž ke srovnání reálné spotřeby, dojezdu a rychlosti nabíjení.

Postupovali jsme stejně jako v dřívějším srovnávacím testu. Auto jsme nejprve nabili na 100 procent, zajeli s ním téměř stejný okruh zahrnující obce, mimoměstské silnice i dálnici (kvůli novým okolnostem na trase se celková vzdálenost zkrátila o 1,2 km, na 97,5), vrátili se ke stejné nabíječce a znovu nabili na plnou kapacitu. Díky tomu, že nabíjecí stanice zobrazí přesné množství dodané elektřiny, jsme mohli vypočíst reálnou spotřebu i dojezd.

Při jízdě jsme opět v maximální možné míře využívali adaptivní tempomat. Tentokrát jsme bohužel neměli takové štěstí na opakovatelnost jako při srovnávacím testu a průměrná rychlost nám vyšla o něco nižší. Spotřeba se ukázala být nejvyšší ze všech tří aut, totiž 30,2 kWh. Při využitelné kapacitě baterie (80 kWh, nejmenší ze všech) to znamená vypočtený dojezd pouhých 265 km.

Audi e-tron vs. Jaguar i-Pace: Podrobný srovnávací test luxusních SUV na elektřinu

Pokud jste náš srovnávací test četli, víte, že jsme sledovali i rychlost nabíjení. Audi e-tron těžilo z předimenzované chladicí soustavy, stavěné na dobíjení výkonem až 150 kW, a až do úplného nabití nechávalo téct elektřinu do baterie maximálním výkonem nabíječky. Mercedes se nenabíjí tak pomalu jako Jaguar, ale stále o dost pomaleji než Audi. V aplikaci MercedesMe jsem na dálku sledoval, jak nabíjení postupně zpomaluje. Při 75 procentech 42 kW, při 85 % 34, při 95 už jen 28 a těsně před koncem (99 %) nabíjení zpomalilo na 23 kW. Výsledek byl, že auto přistavené k 50kWh nabíječce s baterií nabitou na 65 procent se do plné kapacity nabilo za 49 minut.

Audi e-tron vs. Jaguar i-Pace vs. Mercedes-Benz EQC: Srovnání reálné spotřeby, dojezdu a rychlosti nabíjení

Audi e-tron 55 quattro Jaguar I-Pace EV400 AWD Mercedes EQC 400 4Matic
Ujetá vzdálenost dle palubního počítače (km): 96,8 98,0 96,0
Ujetá vzdálenost dle GPS (km): 98,7 98,7 97,5
Průměrná rychlost dle palubního počítače (km/h): 70,0 73,0 68,0
Průměrná rychlost dle GPS (km/h): 75,03 75,69 72,9
Průměrná spotřeba elektřiny dle palubního počítače (kWh): 27,0 28,4 28,6
Spotřebovaná elektřina dle nabíječky (kWh): 26,7 29,7 29,46
Průměrná spotřeba elektřiny dle nabíječky (kWh/100 km): 27,1 30,1 30,2
Vypočítaný dojezd: (km): 309 282 265
Zjištěná rychlost nabíjení (kW): 49,4 21,3 35,9
Zkušení elektromobilisté možná namítnou, že při běžném používání by se baterie stejně měla nabíjet jen asi do 80 procent a že při větším vybití probíhá nabíjení mnohem rychleji. Dobrá, ale Audi se i tak zvládá nabíjet za 70 do 100 % na 50kWh nabíječce rychlostí 50 kWh. Nicméně i na jiné scénáře nabíjení se podíváme. S Mercedesem EQC jsme totiž podnikli poměrně dobrodružnou cestu, když jsme se s ním vypravili na víkend na východ Moravy do města, kde není jediná nabíječka. O zajímavé elektromobilní zážitky nebyla nouze. Ale o tom později v samostatné reportáži.
Mercedes EQC je tady. Srovnali jsme jeho reálnou dynamiku, spotřebu i prostornost s Audi e-tron a Jaguarem i-Pace
Ohodnoťte tento článek!
5 (100%) 5 hlas/ů
Sdílejte

PŘIDAT KOMENTÁŘ: