Denní vs. mlhová světla v podzimním počasí: Kdy a čím svítit?

25.10.2019
6 nových názorů
Autor: Tiskový servis MDČR
  • Pravidla pro svícení ve dne nejsou stejná jako pravidla pro používání mlhovek

  • Světla do mlhy lze použít opravdu jen, kdo by to byl řekl, v mlze

  • Myslete na to, že denní světla nesvítí vzadu

  • Odstavené auto na silnici musí svítit

  • Policistovi nesmíte nikdy říct, že víte, že vám nesvítí světlo

S příchodem mlhavých podzimních rán se opět ukazuje, že mnozí řidiči mají s používáním vnějšího osvětlení auta nepřekonatelné problémy. Není snad dne, abychom nepotkali někoho, kdo i v krémově husté mlze jede jen na denní svícení (takže mu vůbec nesvítí zadní světla). A extrémně časté jsou případy, kdy řidiči vypalují ostatním oči mlhovkami jen proto, že kus nad jejich hlavami se vznáší lehký opar, ačkoliv dopředná viditelnost se počítá ve stovkách metrů. Jistě, jsme jen lidé a někdo si prostě rozsvítit zapomene. Nebo zase zhasnout, jakmile z mlhy vyjede. Ale když už člověk svítí, měl by svítit nejen v souladu s předpisy, ale především tak, aby byl vidět a neoslňoval.

Jak postupovat při dopravní nehodě – a co raději nedělat
Přečtěte si také:

Jak postupovat při dopravní nehodě – a co raději nedělat

Osvětlení vozidel upravuje v zákoně 361/2000 Sb. § 32 takto:
(1) Motorové vozidlo musí mít za jízdy rozsvícena obrysová světla a potkávací světla nebo světla pro denní svícení, pokud je jimi vybaveno podle zvláštního právního předpisu. Tramvaj musí mít rozsvícena potkávací světla nebo světla pro denní svícení.
(2) Vozidlo musí mít za jízdy při snížené viditelnosti rozsvícena obrysová a potkávací nebo dálková světla, pokud je jimi vybaveno podle zvláštního právního předpisu.
(3) Řidič nesmí užít dálková světla, je-li vozovka dostatečně a souvisle osvětlena nebo mohl-li by být oslněn řidič protijedoucího vozidla, řidič vozidla jedoucího před ním nebo jiný účastník provozu na pozemních komunikacích, strojvedoucí vlaku, řidič jiného drážního vozidla nebo řidič plavidla. Při zastavení vozidla před železničním přejezdem nesmí řidič užít ani potkávací světla, pokud by jimi mohl oslnit řidiče vozidla v protisměru.
(4) Přední světla do mlhy smí řidič užít jen za mlhy, sněžení nebo hustého deště. Zadní světla do mlhy musí řidič za mlhy, sněžení nebo hustého deště užít vždy.
(5) Činná plocha světel nesmí být zakryta nebo nadměrně znečištěna.

§ 33 pak doplňuje následující:
(1) Motorové vozidlo nebo jízdní souprava, jejichž rozměry nebo rozměry nákladu přesahují míry stanovené zvláštním právním předpisem, musí mít za jízdy rozsvícena obrysová a potkávací světla.
(2) Vozidlo stojící za snížené viditelnosti v obci na místě, kde tvoří překážku provozu na pozemních komunikacích, nebo na pozemní komunikaci mimo obec musí mít rozsvícena alespoň na straně přivrácené ke středu pozemní komunikace obrysová nebo parkovací světla, popřípadě musí být osvětleno na straně přivrácené ke středu pozemní komunikace alespoň jedním bílým neoslňujícím světlem viditelným zpředu i zezadu. To neplatí na parkovišti.

Co to ale znamená v praxi a jak se máte při používání světel chovat? Asi bude nejlepší, když si to probereme po jednotlivých paragrafech.

Pozor, denní svícení nesvítí vzadu

§ 32/1: Povinnost svítit ve dne splníte jen v tom případě, kdy použijete schválená světla. V tomto případě potkávací (tedy hlavní sklopená světla) a obrysová světla (na moderních autech svítí dohromady vpředu, obrysová nebo též tzv. parkovací světla svítí vždy vzadu). Pokud má vaše auto homologovanou sadu světel pro denní svícení (dnes jsou to nejčastěji diodové proužky), můžete svítit i jimi. U některých aut se zapínají automaticky, u jiných je potřeba je zapnout ručně. Některé vozy mají možnost denní svícení vypnout v menu palubního počítače.

Přečtěte si také:

V případě tzv. denních světel se neřeší nesvícení zadními obrysovými světly, ale praxe ukazuje, že policie to neřeší a vlastně současný stav plošně toleruje. Nepočítejte ale se shovívavostí, když klesne viditelnost. Jezdit v šeru nebo v tunelu na denní ledky bez rozsvícených zadních obrysových světel je nejen nebezpečné, ale i neslušné. Netolerují se ani mlhovky. Mlhová světla v kombinaci s obrysovými světly vpředu neodpovídají zákonu a přísného policistu jen tak neumluvíte.

Co je to vlastně snížená viditelnost?

§ 32/2: Snížená viditelnost je hodně široký pojem, ale i ten upravuje zákon. §2 odstavec ff říká, že „snížená viditelnost je situace, kdy účastníci provozu na pozemních komunikacích dostatečně zřetelně nerozeznají jiná vozidla, osoby, zvířata nebo předměty na pozemní komunikaci, například od soumraku do svítání, za mlhy, sněžení, hustého deště nebo v tunelu.“ V takovém případě musíte mít vždy rozsvícená přední potkávací světla a obrysová světla a zadní obrysová světla, případně přední světla dálková, pokud tím není porušena jiná povinnost. Ani v tomto případě se nedovoluje svícení mlhovými světly, protože to upravuje samostatný odstavec zákona.

§ 32/3: Ohledně dálkových světel je to snad každému jasné, ale například stání u přejezdu s rozsvícenými potkávacími světly také mnoho řidičů nedodržuje. S tím souvisí i jedna drobnost. Když stojíte dlouho u přejezdu, nestůjte na brzdě. Intenzivní brzdové světlo by mohlo oslňovat řidiče za vámi. Zákon to neupravuje, ale ale určitě se vám nic nestane, když zatáhnete parkovací brzdu.

Mlhovky? Opravdu jen do špatného počasí

§ 32/4: A teď se konečně dostáváme k diskutovaným mlhovkám. Smí se použít jen za hustého deště, sněžení nebo mlhy. Raději si to v samostatném odstavci ještě jednou zopakujme:

Za hustého deště, sněžení nebo mlhy.

Má snad svéprávný řidič problém poznat, co je to husté sněžení, déšť nebo mlha? Pozor ale na povinnost zadní mlhovku v takových podmínkách použít vždy. Zejména na dálnici se v dešti za vozidlem tvoří velká vodní tříšť a běžná obrysová světla nejsou vůbec vidět. Auta mají také v palubní desce kontrolky informující o rozsvícených mlhovkách, takže až podmínky pro mlhovky pominou, zase je vypněte. Děkujeme.

5 druhů nejhorších a nejotravnějších řidičů: Jste jedním z nich?
Přečtěte si také:

5 druhů nejhorších a nejotravnějších řidičů: Jste jedním z nich?

§ 32/5: Za mouchy na světlech vám policista pokutu nedá, ale za světla zastříkaná blátem a zejména silně znečištěná zadní světla pokutu dostat můžete.

§ 33/2: Nezapomeňte v autě odstaveném mimo označené parkoviště, které zasahuje do vozovky, rozsvítit obrysová nebo též parkovací světla. Zároveň je povinnost takové auto označit nějakým neoslňujícím bílým světlem, pokud obrysová světla nefungují.

Jaká hrozí pokuta?

Za porušení povinnosti v souvislosti s osvětlením vozidla hrozí bloková pokuta do 2000 Kč, bodů se ale bát nemusíte. Vedle nerozsvícených světel nebo naopak oslňování ostatních dálkovými světly či bezdůvodným svícením mlhovkami můžete dostat pokutu také za neschválená světla, ať už jsou to různé světelné rampy, podsvícení podvozku neony a podobně. Policie si ráda smlsne třeba na obrysových světlech neodpovídající barvy. Myslete také na to, že musí fungovat i osvětlení registrační značky.

A na závěr jedna drobná rada. Povinností řidiče je si před jízdou osvětlení vozidla zkontrolovat. Takže když vás zastaví policie a zeptá se vás „Víte, že nám vzadu nesvítí světlo?“ a vy odpovíte „Jo, vím...“, tak to můžete mít až za dva tisíce. A dobře vám tak.

Lumír K. (neregistrovaný)
Opět se setkávám se špatným vysvětlením §32/4 §32(4) Přední světla do mlhy smí řidič užít jen za mlhy, sněžení nebo hustého deště. Zadní světla do mlhy musí řidič za mlhy, sněžení nebo hustého deště užít vždy. Předřazením slova "hustého" před mlhu, sněžení nebo déšť (Smí se použít jen za hustého deště, sněžení nebo mlhy?), měníte správný slovosled a tím i význam §32/4. Zákon 361/2000Sb. neupravuje hustotu mlhy a sněžení.
Filip (neregistrovaný)
Zrovna na favorita jsem si denní svítilny napojoval asi 3x za život. Nejlevnější pár polských denních svítilen na 21w, a ano, mají schválení podle předpisu č. 87, cca 500, plus 3x relé cca 100, plus pojistka a kabeláž 100 = 700. Přímo od autobaterie napájení přes pojistku, prvé relé jako spínací, na něj tenký kabel od spínací skříňky, měřákem najdeš pin, na kterém je napětí, jakmile zapneš zapalování, druhé relé jako rozpínací od spínače potkávacích světel, třetí relé jako rozpínací od spínače mlhových světlometů. Jednoduché, funkční, nesere se to, žádná složitá elektronika, vadné relé, případně, koupíš všude a máš jedno s sebou náhradní. Denní svítilny se dají na místo mlhových světlometů, mlhové světlomety se posunou blíže k registrační značce, anžto mezi nimi nemusí být vzdálenost 600 mm. Ty originál mlhové světlomety škoda jsou stejně nepoužitelné.
Pavel Koškár (neregistrovaný)
Právě jsem se vrátil z konzultace ohledně instalace denního osvětlení na mého stařičkého Favorita,zapomínám totiž světla zhasnout, při opuštění vozidla. Moje radost z konzultace byla zkalena cenou této dodělávky - souprava pro denní svícení 2500 Kč-práce 2000 Kč. celkem 4500-tak to je bomba.Řešil jsem to svícením mlhovkama /zapojení provedl servis-přes relé a nastartování vše zhaslo jen mlhovky svítily/ - blbost a proti všemu , můžu prý svítit parkovačkama - tak to nevím . Budu asi nadále jezdit a svítit hlavníma potkávacíma světlama.Nebo nainstaluji-nechám nainstalovat akustickou signalizaci zapnutých světel. Poradí někdo ?
Jan (neregistrovaný)
P.S. Velice dobře to je ošetřeno v Německu - použití mlhovek jen při dohlednosti do 50m a max 50 km/h. A obávám se, že kdyby tam jel nějaký náš lulan s mlhami jen tak jako pozerstvím, oflastrovali by ho pěkně.
Jan (neregistrovaný)
Dobrou léčbu oslňovačů mají v Číně. https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/policie-cina-dalkovky-dalkova-svetla.A161105_013033_automoto_fdv? A troufnu si říct, že s minutou jsou na ně ještě hodně mírní. Zejména na našich cestičkách kapacitně odpovídající 60. létům, přetížených a bez možností bezpečného a legálního předjetí (když po mrtě zatáčkách a horizontech přijde rovinka, je v protivce stejně tolik aut, že zase smolík) jsou to kolikrát hodně dlouhé chvíle, když má člověk na zádeli pověšenou pí, co nestáhne dálky, má bezdůvodně zapnuté mlhy, nebo má potkávačky co nejvíce nahoru a oslnění těch před sebou mu dělá radost. A aby se ho člověk zbavil, jak? Maximálně někde zajet do zastávky, pak si pěknou chvíli počkat na mezeru a doufat, že aspoň chvíli bude klid... Taková praxe by se měla zavést i u nás a aplikovat nejen na nestáhnutí dálek, ale rovněž na zmíněné mlhovkáře, tuzery mající v halogenové parabole "xenony", či obdobné lulany mající potkávačky co nejvíce nahoru, asi aby se potkávali s helikoptérami... Kdyby v celém kraji byl jediný takový kkt, co si myslí, že oslnění protijedoucí na něj blikají na pozdrav, asi by to za pozornost tolik nestálo. Ale takových lulanů je snad pětina účastníků provozu. To jsou tak natvrdlí, nebo z vypalování očí druhým mají prasečí radost? Asi podobně jako lulani, kteří si při odbočení doleva "nadjedou" doprava, aby křižovatkou nikdo další neprojel... Je fakt k popukání, za kolik vesměs formálních prohřešků dokáží policisté dávat flastry a technici na STK auta nikoho neohrožující vyhazovat, ale že tady jezdí tolik aut, která oslňují, potažmo tolik "řidičů", kteří tento stav schválně navozují, to režimu nevadí. Asi se bude muset vymlet někdo z mocipánů vlivem oslnění druhým autem, aby se konečně začalo něco dít.
Petr (neregistrovaný)
"Takže když vás zastaví policie a zeptá se vás „Víte, že nám vzadu nesvítí světlo?“ a vy odpovíte „Jo, vím…“, tak to můžete mít až za dva tisíce. A dobře vám tak." Takze kdyz pred jizdou zjistim, ze mi nesviti svetlo, mam volat odtahovku? Opravdu???
  • Našli jste v článku chybu?