Vodík bývá zmiňován jako alternativa k bateriovým elektromobilům. Pro některé uživatele je tato technologie daleko přijatelnější, protože způsob používání automobilů typu Toyota Mirai nebo Hyundai Nexo je mnohem bližší současným spalovacím motorům. Evropská unie ale v rámci své strategie pro rozvoj vodíkových technologií chce osobní automobily s palivovými články odsunout stranou. Vodík má hrát klíčovou roli v jiných oblastech. V případě individuální mobility trh podle aktuálních trendů údajně ovládnou bateriové elektromobily.
V rámci EU probíhá už delší dobu projekt zaměřený na rozvoj vodíkových technologií. Na konci listopadu bylo odstartováno už třetí kolo, které dostalo název Partnerství pro čistý vodík. Jak píše web Euractiv, nové kolo projektu odráží změnu v postojích EU. Vodík by se měl využívat v „méně kontroverzních oblastech než je mobilita.“ Konkrétně je řeč o dekarbonizaci těžkého průmyslu, případně pro leteckou a námořní dopravu. Současně by měl vodík sloužit jako záložní zdroj obnovitelné energie.
Německý think tank Agora Energiewende zveřejnil studii, podle které je vodíkový pohon využívaný v automobilech a lehkých užitkových vozech doslova špatným nápadem. Za kontroverzní označuje zmíněná studie dokonce také vodíkové autobusy a nákladní vozy. V sektoru dopravy má být vodík smysluplný u dálkové letecké a námořní dopravy. „Ještě před deseti lety se zdálo, že elektromobily na palivové články jsou budoucností automobilového průmyslu. Dnes je sen u konce,“ cituje Euractiv odborníka na vodík Gniewomira Flise ze zmíněného think tanku.
Evropská unie chce podporovat takzvaný čistý vodík vyrobený elektrolýzou využívající elektrickou energii získanou z obnovitelných zdrojů. Na této technologii je založen také syntetický benzin vyvíjený automobilkou Porsche. Aktuálně je ale tento způsob výroby podstatně dražší oproti stávající alternativě v podobě výroby vodíku s využitím zemního plynu. EU chce čistý vodík výrazně zlevnit. Spolu s tím ale poroste cena zemního plynu. Podle studie organizace Agora Energiewende by se měl zemní plyn zdražit alespoň dvojnásobně.
S vodíkovou mobilitou v rámci EU přesto není konec. Podle návrhů Evropské komise má do roku 2030 vzniknout po Evropě dostatečné množství vodíkových stanic pro flotilu šedesáti tisíc vodíkových nákladních automobilů. Právě takové množství by se podle odhadů Evropské komise mělo v roce 2030 po evropských silnicích pohybovat.
Proti vodíkovému pohonu se před časem vymezil také šéf koncernu VW Herbert Diess, kterého podpořil Elon Musk. Volkswagen ale s vodíkem vůbec nepočítá, stejně jako Tesla. Naopak ve vodíku vidí budoucnost například Toyota, Hyundai nebo Mercedes-Benz.