Jak vzniká design SUV

09.10.2018
přidejte názor
Autor: Redakce
  • Robustní, elegantní vnější linie jsou klíčovými stylistickými prvky těchto vozidel

  • Tlumené metalické odstíny jsou u těchto velkých modelů v módě jako symbol elegance

  • Nový člen produktové řady SUV má útulný interiér se sofistikovanými tkaninami a materiály

„Musí to být automobil, který vyzařuje charakter, sílu a prestiž“ – tak znělo zadání, které předal šéfdesignér značky SEAT Alejandro Mesonero svému týmu. Jak však proměnit směs laků a rozemleté slídy v elegantní barvu? Nebo jaký výběr tkanin dodá interiéru vozidla sofistikovaný vzhled? Po světové premiéře modelu SEAT Tarraco jsme nahlédli za oponu kreativního procesu vývoje tohoto druhu vozidla a seznámili jsme se s hlavními pilíři nového designérského stylu společnosti:

- Láska na první pohled:V segmentu SUV se 65 % zákazníků rozhoduje o koupi na základě vnějšího designu. Vnější linie proto patří mezi charakteristické znaky těchto vozů: „Jsou agresivnější, mohutnější, impozantnější,“říká Xavier Villanueva, designér exteriérů vozidel značky SEAT. Příď je jednou z nejdůležitějších součástí modelu SEAT Tarraco: „Maska chladiče má v porovnání s ostatními druhy vozidel strmější sklon. Našemu prvnímu velkému SUV tím vizuálně prodlužuje kapotu a umocňuje jeho robustní tvary,“dodává.

- Nové výzvy pro designéry: Prostor pro cestující v SUV je relativně větší než v ostatních modelech. Pro tým designérů to však představuje výzvu: „Zákazníci požadují správný poměr komfortu, ergonomie, výkonů… je to další aspekt, na který je nutné při návrhu designu SUV pamatovat,“vysvětluje Daniel Hervás, vedoucí vnitřního designu ve společnosti SEAT. Ve specifickém případě modelu SEAT Tarraco řešil tým umístění a design displeje, který vyčnívá z přístrojové desky. „Navzdory jeho rozměrům jsme museli zajistit, aby byla u linií středové konzoly zachována lehkost,“doplňuje Hervás.

- Silný charakter díky barevnému pigmentu: „Rozměry, silueta a cílová skupina určují paletu barev pro každý model. Každý segment má své vlastní barvy,“ říká Jordi Font, designér v oddělení Color&Trim společnosti SEAT. Paleta pro SUV musí vyjadřovat „bezpečnost a ochranu“. „To vyžaduje tlumené nebo metalické odstíny a v závislosti na velikosti vozu si můžete pohrát s různými prvky, jako jsou barevně odlišená střecha a specifické ozdoby,“dodává Font. Paleta barev pro model SEAT Tarraco zahrnuje osm odstínů, „které mu poskytují elegantní geny, jež definují jeho charakter,“ dodává.

- Vhodná výzdoba: Při výběru materiálů pro ozdobné prvky největšího SUV značky SEAT pracovali designéři s prémiovými materiály. „Vybrali jsme tkaniny z melanžové příze a poprvé také ozdobné prvky z matného chromu, které umocňují sofistikovanost vozidla,“ vysvětluje Amanda Lópezová z oddělení Color&Trim. Velký počet kombinací vnitřního designu byl ověřován ve virtuální realitě.

- Virtuální realita jako nejlepší nástroj: Tato technologie hraje stále významnější roli, ať se jedná o vzhled interiéru, linie exteriéru nebo aerodynamické aspekty. „Pomocí dřívějších prostředků mohli designéři posuzovat svou práci pouze s 60% realismem. Díky virtuální realitě se tento ukazatel zvýšil na 90 %. Tím se ušetří hodně času,“říká Manel Garcés, vedoucí vizualizace ve společnosti SEAT. Díky poradám a úzké spolupráci nabízí oddělení vizualizace nezbytné nástroje pro optimalizaci práce designérů. „Tým, který navrhuje design interiéru, obdrží již za několik minut po dokončení skici její prostorový model,“dodává Garcés.

- Čtyři modeláři a více než 320 hodin:Navzdory využívání nových technologií je výroba hliněného modelu i nadále zásadní, aby bylo možné poprvé posoudit rozměry a proporce nového vozidla v životní velikosti. Při cizelaci tvarů modelu Tarraco se spotřebovalo 5000 kilogramů modelářské hlíny a největší výzvou bylo „zajistit vyváženost ploch a proporcí tak velkého vozu“, říká modelář značky SEAT Carlos Arcos.

- Všichni odložte tužky:Práce celého oddělení končí „zmrazením“ designu, což je model nového vozu ve finální podobě, schválené pro sériovou výrobu. Jedná se o poslední krok v procesu návrhu designu, jehož realizace je následně svěřena inženýrům.

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?