V letošním roce uvede Česká republika do provozu pouhých 34 kilometrů dálnic. Kdo by ale doufal, že v příštím roce tempo odmazávání infrastrukturního dluhu konečně zrychlí, bude zklamán. Nových dálničních kilometrů přibude naopak ještě méně, konkrétně 21,3. I to je ale lepší než loňský výsledek, kdy se ministerstvu dopravy podařilo zprovoznit pouhé čtyři kilometry dálnic.
Oněch 21 kilometrů bude rozděleno mezi tři úseky – dva na „karlovarské“ dálnici D6, jeden na D48 u Frýdku-Místku. V čísle není započítaná modernizace dálnice D1, kde ministerstvo dopravy plánuje na příští rok dokončit tři stavby o celkové délce 29,5 km.
K prvnímu lednu 2019 měla Česká republika celkem 1273 km dálnic. Za posledních 15 let přibylo necelých 300 kilometrů. Zatímco v Polsku měli v roce 2003 405 km dálnic, do roku 2017 se jejich síť rozrostla na 1704 km tedy více čtyřnásobně. Podobně se situace vyvíjela v Maďarsku, ukazuje graf veřejnoprávního zpravodajského webu iRozhlas.cz.
Tempo výstavby nových dálnic v ČR je…
Podle dřívějších vyjádření ministerstva dopravy má být dálniční síť dostavěná a modernizovaná v roce 2030. To by vyžadovalo otevírat v průměru více než 70 km nových dálnic ročně.
Od roku 2014 je ministerstvo dopravy vedeno hnutím Ano, které v roce 2016 kandidovalo do krajských a senátních voleb mimo jiné s heslem „dálnice, dálnice, dálnice“.