Volkswagen Užitkové vozy představil v Hamburku nový e-Crafter, dodávku nové generace s nulovými emisemi a užitečným zatížením až 1,72 tuny. Počínaje zářímse e-Crafter s výkonem 100 kW (136 k) připojil k nové generaci dodávek Crafter jako první velký vůz značky Volkswagen s nulovými emisemi.
Volkswagen e-Crafter jsme si během představení mohli přímo v centru Hamburku vyzkoušet, a to na třech předem připravených trasách. Novinka na nichhravě prokázala, že Volkswagen má nyní na trhu silného hráče. Pod kapotou nového Crafteru je elektromotor s výkonem 100 kW a točivým momentem 290 Nm. Spolu s jednostupňovou převodovkou EQ 290 přenáší výkon na přední kola. Podle měřicího cyklu NEDC je dojezd nenaloženého automobilu přibližně 173 km při rychlosti omezené na 90 km/h. Automobil je primárně určený pro subjekty, jako jsou doručovací, kurýrní a další logistické služby, řemeslníky, maloobchodníky operující na území měst, kde přijde vhod hbitost a snadné ovládání. Odpadají problémy filtru pevných částic a servisů na výměny olejů, zkrátka ideální alternativa do velkých měst, která má budoucnost. Celkově nás automobil mile překvapil.
Lithioiontové akumulátory s kapacitou 35,8 kWh jsou ukryté pod podlahou nákladového prostoru, automobil tím dostal dobré rozložení hmotnosti a díky nižší poloze těžiště má nyní dobré jízdní vlastnosti. Nabíjením ve stanici CCS o výkonu 40 kW (stejnosměrný proud) lze akumulátory nabít na 80 procent za 45 minut. CCS je zkratka pro mezinárodně standardizovaný systém kombinovaného nabíjení (Combined Charging System), jenž využívá stejnosměrný prouda je do vozidla e-Crafter integrován standardně. Pokud je použita nabíječka typu wallbox se střídavým proudem s napájecím výkonem 7,2 kW, baterie může být nabita na 100 % během 5 hodin a 20 minut.
Po dobu testování jsme udržovali spotřebu přibližně 21,5 kWhna 100 km, což odpovídá spotřebě 2,1 litru nafty na 100 km. Drželi jsme se tedy skutečně hodnot, které udává výrobce. Zajímavostí je systém rekuperace, jízdním stylem řidiče lze docílit toho, že v běžném provozu lze brzdy využívat jen minimálně. Volič jízdních režimů například nenabízí možnost zapnout režim zvýšené rekuperace, dle požadavků od zákazníků to zkrátka není třeba. Z prvků bezpečnosti nás zaujalo, že není možné se rozjet bez zapnutí bezpečnostních pásů. Standardní bezpečnostní výbava zahrnuje parkovací senzory Park Pilot včetně funkce pro ochranu bočních stěn, samočinné nouzové brzdění, zpětnou kameru, asistent kompenzace bočního větru nebo multikolizní brzdu. Mezi další prvky výbavy modelu e-Crafter patří například LED světlomety, vyhřívání sedadel, která jsou dle našeho pocitu skutečně komfortní, automatická klimatizace Climatronic, tepelné čerpadlo a vyhřívaní předního skla nebo navigační systém Discover Medias funkcí App-Connect, hlasovým ovládáním a bluetooth rozhraním pro mobilní telefony. Prostřednictvím programu Car-Net Guide & Informlze využívat i mobilní internetové služby.
Volkswagen e-Crafter vychází z verze s vysokou střechou a středním rozvorem, pojme 10,7 metrukrychlovéhonákladu a čtyři europalety. Přibližná cena automobilu je 1,7 milionu korun bez daně, je to tedy dvojnásobek ceny za podobně vybavený vůz s naftovým motorem. Za necelé tři roky přijde e-Crafter, který nabídne dojezd až 400 kilometrů, a to už je velmi slušná hodnota.