+
- I Dacia Duster modelového roku 2018 je v základu ten starý dobrý, robustní a levný Duster
- Podstatně tišší interiér než dříve
- Dostatečné rozsahy nastavení sedadla řidiče a volantu
- Na poměry Dacie nebývale bohatá výbava
–
- Stále se najdou kompromisy pramenící z terénního zaměření vozu
- Některé díly nízkou cenu nezapřou
- Uvnitř není Duster 2018 kdovíjak prostorný
- Dynamika nejsilnějšího dieselu je průměrná
Příběh Dacie Duster připomíná pohádku o popelce. Původně to mělo být jakési levné „ošklivé káčátko“, určené do nepříznivého provozu východní Evropy. Jenže pak si ho vydupaly západní trhy a posléze se z tohoto offroadu převlečeného za SUV stal celosvětově oblíbený model, byť někde se prodává pod značkou Renault. Vyjádřeno řečí čísel: Dusterů už bylo vyrobeno více než dva miliony exemplářů. Na českém trhu jich od roku 2010 skončilo zhruba 23 tisíc. Dá se očekávat, že se tohle číslo ještě bude dále navyšovat a tempo růstu se bude zrychlovat. Na trh totiž dorazila generace druhá.
I když, jak se to vezme. Generace druhá je v podstatě generace první, která prodělala důkladnější facelift. O tom, že faktické rozdíly mezi prvním a druhým Dusterem nejsou příliš podstatné, jsme psali už dříve. Vnější rozměry zůstaly de facto shodné, stejně jako design. Zajímavá je informace, že to byl právě design, čeho si zákazníci na Dusteru cenili nejvíc, nikoliv nadprůměrná prostupnost terénem. I proto se designéři museli při návrhu nástupce držet zpátky.
Doporučujeme: Dacia Duster 2018 opět bohatým bere a chudým dává (první jízdní dojmy)
Že je něco jinak, to prozradí až podrobnější prohlídka. Blatníky jsou výraznější, světla jsou umístěna výše, objevily se diody denního svícení a přední sloupky jsou posunuty o 10 cm vpřed. Díky tomu mohlo být použito více skloněné čelní sklo. Vzadu najdeme svítilny připomínající Jeep Renegade a nabídka barev byla rozšířena o nové odstíny. Ten zlatý (dámy prominou, schopnosti přesně definovat barvu jsou i v mém případě omezené), jaký si můžete prohlédnout na fotkách, je jedním z nich.
Duster 2018 v reálu vypadá pořád jako Duster, což není nějaký omyl, ale čistokrevný záměr. Přesto působí na pohled hodnotněji. Tedy pokud se nezaměříte na vyložené detaily, jako třeba díry vyříznuté do plastového obložení v místech, kde by překrývalo parkovací senzory. Co je ale nejdůležitější, to je fakt, že se i nový Duster líbí. Nejen mé maličkosti, ale široké veřejnosti. A to jsme se ještě nepodívali do interiéru.
Největší rozdíly najdete uvnitř
Protože Dacia Duster první generace vznikla jako cenově dostupné SUV schopné zdolat i náročnější terén, automobilka se příliš nezaobírala komfortem pro posádku. V tomto směru jste dříve museli dělat velké kompromisy, přestože se facelift z roku 2013 snažil některé vrozené neduhy odstranit. Například volant bylo možné nastavit pouze v jedné ose, interiér byl na poměry běžných crossoverů docela hlučný, ergonomie také nebyla zrovna vynikající a pokud jste si chtěli dopřát lepší výbavu, museli jste si pořídit nějaký model značky Renault. Právě tohle je aspekt, který nová generace naprosto zásadně mění. Dacia při přípravě na rozdíl od minulosti už počítala s tím, že Duster 2018 zamíří také do západní Evropy, kde s ním zákazníci budou většinu času trávit na normálních silnicích. Podle toho to uvnitř vypadá.
Začít můžeme od místa řidiče. Druhé vydání Dusteru už nabízí možnost seřídit volant výškově i podélně, sedadlo dostalo sedák delší o dva centimetry a rozsah výškového seřízení sedadla je teď šest centimetrů, což znamená opět nárůst o dva centimetry. V praxi si řidič najde přirozenou pozici relativně snadno.
Navíc i ergonomie ovládacích prvků prošla důkladnou revizí, takže i v tomto směru se Duster výrazně zlepšil. Dodatečně instalovaný displej multimediálního systému je minulostí. Nová generace má displej umístěný zhruba o sedm centimetrů výš, takže je mnohem lépe čitelný než u první generace. Automatická klimatizace (dodává se vždy za příplatek 8000 Kč) nabídne velké otočné ovladače s displeji umístěnými po vzoru Audi nebo omlazeného Outbacku přímo na nich (vypadá to opravdu dobře). A po ruce je vždy nějaký ten odkládací prostor. Přihrádky rozmístěné po interiéru dají dohromady objem přesně 27,2 litrů.
Doporučujeme: Lada vyvíjí novou Nivu. Bude po všech stránkách lepší a nebude to převlečený Duster
Použité materiály také působí daleko lepším dojmem, než si pamatuji z minulosti. Řeč je zejména o stříbrných detailech na řadicí páce nebo kolem výdechů klimatizace. Ale na druhou stranu v kabině pořád převládají tvrdé plasty a třeba také čalounění sedadel nebo zejména krycí plato zavazadelníku není nic, co byste si spletli s prémiovými modely. Ale to už je zkrátka součást hry. Jak dokazují prodejní statistiky, zákazníky takové drobnosti vůbec nezajímají. Hlavně to nemění nic na skutečnosti, že se uvnitř Duster 2018 výrazně zlepšil.
Větší interiér nečekejte
V dnešní době je naprostým pravidlem, že každá nová generace jakéhokoliv modelu přináší nárůst vnějších i vnitřních rozměrů. Na toto téma jsme v minulosti už také psali článek, protože pokud by to šlo podle zavedených trendů dále, pak třeba Octavia bude mít v roce 2030 na délku 4,8 metru a zavazadelník o velikosti 680 litrů. Jenže Duster 2018 je výjimka. Nejenže se mezigenerační nárůst nekonal, ale v některých ohledech došlo naopak ke zmenšení vnitřních rozměrů. Více podrobností najdete v dalším dříve zveřejněném článku:
Kompletní technická data ukazují, že příchod nové Dacie Duster je změnou k horšímu
Zmíněný článek vychází z oficiálních údajů. Protože vlastní naměřené vnitřní rozměry minulé generace tohoto modelu bohužel v archívu nemáme, nemůžeme s neochvějnou jistotou tvrdit, jak moc se nový Duster zmenšil. S jistotou ovšem víme, že prostornost není zrovna nejsilnější stránkou rumunské novinky. Přesvědčit se můžete v tradiční tabulce:
Prostor pro cestující (cm) | Dacia Duster |
---|---|
Šířka v úrovni loktů vpředu | 140 |
Šířka v úrovni loktů vzadu | 141 |
Prostor pro hlavu vpředu min/max. | 94/101 |
Prostor pro hlavu vzadu | 96 |
Délka sedáku vpředu | 50 |
Výška opěradla vpředu | 62 |
Délka sedáku vzadu | 48 |
Výška opěradla vzadu | 58 |
Minimální prostor pro nohy vzadu | 13 |
Maximální prostor pro nohy vzadu | 35 |
Prostor pro nohy za 178cm řidičem | 22 |
Prostor pro nohy za 190cm řidičem | 14 |
Rozsah podélného seřízení sedadla řidiče | 22 |
Rozsah výškového seřízení sedadla řidiče | 7 |
Třeba takový Seat Arona nabídne v úrovni loktů vpředu šířku větší o podstatných pět centimetrů a více prostoru pro hlavu vpředu i vzadu, přestože je to celkově menší automobil. Duster 2018 je zkrátka vzhledem ke své celkové velikosti uvnitř spíše průměrný, což platí také o zavazadelníku:
Prostor pro zavazadla (cm) | Dacia Duster |
---|---|
Šířka mezi bočnicemi | 99 |
Maximální šířka | 117 |
Výška po plato | 46 |
Délka ložné plochy | 92 |
Výška nakládací hrany | 77 |
Šířka vstupního otvoru | 96 |
Výška vstupního otvoru | 78 |
Maximální délka nákladu | 221 |
Výška otevření 5. dveří | 189 |
Zavazadelník má pravidelný tvar, ale je poměrně nízký a úzký. Verze s pohonem přední nápravy a jednoduchou vlečenou nápravou vzadu disponují základním objemem 445 litrů i tehdy, pokud mají rezervu. V případě testované čtyřkolky je základní objem snížen na 411 v kombinaci se sadou na lepení pneumatik, v kombinaci s rezervou to je pouze 376 litrů. Pro kontext, menší a již zmíněný Seat Arona nabízí objem zavazadlového prostoru 440 litrů.
Dynamikou neoslní, přesto je lepší
Do testu přijela nejdražší verze v nabídce, tedy dobře známý čtyřválec 1.5 dCi, kombinovaný se šestistupňovou manuální převodovkou a pohonem všech kol. Jeho maximální parametry jsou 80 kW (110 k) a 260 Nm. Tenhle motor je jednou z věcí, kterou si nová generace přímo vzala od té staré. Nese označení K9K a přestože své silné stránky bezesporu má, dechberoucí dynamika to nikdy nebyla a ani nový Duster na tom nic nemění. Dokazuje to další tabulka s naměřenými údaji:
Akcelerace | Dacia Duster 1.5 dCi |
---|---|
0-50 km/h (s) | 4,49 |
0-100 km/h (s) | 13,57 |
0-130 km/h (s) | 25,12 |
30-50 km/h (s) | 2,32 |
50-70 km/h (s) | 2,57 |
80-120 km/h (s) | 11,34 |
40-70 km/h / 3° (s) | 3,68 |
80-110 km/h / 4° (s) | 7,72 |
Oficiálně by mělo toto provedení zvládnout sprint z nuly na 100 km/h za 12,4 s, my jsme naměřili čas 13,6 s. Upřímně, mnoho pomalejších aut jsme zatím netestovali, nicméně zrovna v případě Dacie Duster na tom asi příliš nesejde. Podobně můžete nahlížet také na grafické vyjádření té stejné skutečnosti, kde pro porovnání najdete ještě Peugeot 2008 s motorem 1.6 BlueHDi, který má pouze o deset koní vyšší výkon, ale přesto je podstatně rychlejší:
Naměřené hodnoty dynamiky totiž nevystihují úplně přesně pocit, kterého se vám za volantem dostane. Dovedu si naprosto živě představit rozhořčené komentáře o tom, jak nemáme Duster rádi, že přece tak strašně pomalý není, a budu pro ně mít pochopení. Subjektivně naftové provedení rozhodně jako jedno z nejpomalejších aut, jaké jsme kdy měřili, nepůsobí. Je to dáno kombinací vysokého točivého momentu a krátkých převodů šestistupňového manuálu.
I to nakonec ukazuje graf, kde je dobře patrné, že jsme čtyřku museli řadit zhruba v rychlosti 75 km/h. Proto v tabulce naměřeného zrychlení nenajdete obvyklé pružné zrychlení na trojku a čtyřku (80-120 km/h a 80-140 km/h), ale rychlosti podstatně nižší. Krátké převody manuálu ale nejsou překvapením. I to si Duster 2018 přinesl z minulosti. S dieselem se klidně můžete rozjíždět na dvojku. V terénu krátké převody přijdou vhod.
Duster na jednotlivé převody zrychluje zcela samozřejmě a na tom má podíl ještě jedna důležitá změna. Auto je podstatně tišší. Exaktní čísla nabídnout nemůžeme, ale v tomto případě je rozdíl tak markantní, že snad ani nejsou potřeba. Ostatně oficiální materiály hovoří o padesátiprocentním nárůstu tlumicích materiálů. Osobně si myslím, že právě mezigenerační zmenšení vnitřního prostoru souvisí se snahou lépe utlumit interiér. Bylo by to logické, když uvážíme prakticky shodné vnější rozměry a větší obložení kabiny. Každopádně i při rychlostech kolem 130 km/h panuje v interiéru ticho na úrovni běžných evropských crossoverů. Tahle změna se bude běžným zákazníkům rozhodně velmi líbit.
Na silnici bez námahy, v terénu stále s jistotou
Protože je Duster pořád autem do terénu, nepřekvapí, že si dokáže poradit i s opravdu hodně rozbitou silnicí. I testovaná největší dostupná kola mají pořád rozumných 17" a poměrně vysokou pneumatiku, takže ani krátké ostré nerovnosti nejsou problémem. Svým způsobem je Duster vlastně velmi vhodným automobilem pro cesty do městských center plných dlažebních kostech a tramvajových kolejí. Celkově jde o velmi pohodlné auto, které také umí být úsporné. Duster bez nejmenšího omezování jezdil (většinou po dálnici) během testu za 7,5 l/100 km. Dosáhnout dlouhodobé spotřeby kolem šesti litrů by neměl být problém.
Doporučujeme: Retro — Dacia Duster není nic nového. Rumunský offroad stejného jména jezdil už v 80. letech
Výrazně se ale změnilo řízení. První generace Dusteru byla jedním z posledních aut na evropském trhu, v němž jste ještě našli klasický hydraulický posilovač. Ten samozřejmě s příchodem generace nové zamířil do propadliště dějin, i Duster teď používá elektromechanický posilovač. Na tuhle změnu se dá dívat dvěma způsoby. Klasický petrolhead by za to Dacii proklel na věky věků (stejně jako to v minulosti už udělal třeba u Porsche), protože řízení ztratilo na citu, jenže tohle vážně není auto pro petrolheady.
Je fakt, že nový posilovač je opravdu více odtažitý a posilový účinek je mnohem vyšší (údajně došlo ke snížení ovládací síly o 35 %), než si ho pamatuji, jenže v tomto případě to je spíše dobře. Při běžné jízdě se nebudete muset tolik namáhat a nakonec také v terénu vyšší účinek posilovače přijde vhod. Překvapením byla poměrně přesná manuální převodovka.
Jakkoliv je Duster aktuálně daleko civilizovanějším autem a na silnici si vede mnohem lépe, než dříve, ze svých terénních vlastností neztratil vůbec nic. Ba naopak, ještě něco získal. K dispozici je totiž také asistent pro sjíždění prudkých svahů, systém usnadňující rozjezd do prudkého kopce a na středové obrazovce si můžete prohlížet údaje o náklonech nebo kompas. Nebo také obraz z jedné ze čtyř kamery, přestože pohled z ptačí perspektivy vám Duster nesloží. Také kamery teoreticky pomohou v terénu, ale velmi snadno se zašpiní, takže stejně více přijdou ke slovu při parkování.
Tolik výbavy tu ještě nebylo
Dacia má být levná značka nabízející levná auta, a to úplně nekoresponduje s nekonečnou výbavou. Pod heslem „zákazníci Dacie to nechtějí“ jste si dříve nemohli pořídit ani tempomat, nicméně i tohle je minulostí. Nový Duster může mít všechno možné. Nejen tempomat a automatickou klimatizaci, ale i vyhřívaná sedadla, kožené čalounění nebo dokonce bezklíčkový přístup a startování tlačítkem.
Dacia zvolila oproti zažitým zvyklostem jiné řešení, kdy se vůz sám odemkne, jakmile se s klíčkem přiblížíte na méně než jeden metr k autu, a znovu zamkne, pokud odejdete do vzdálenosti více než dva metry. Nikam a na nic sahat nemusíte. Zdánlivě praktické a jednoduché provedení tohoto systému má ale také své zvláštnosti. Třeba když si klíček zapomenete v bundě a budete na dvorku před domem něco nosit z jednoho místa na druhé. Duster se vždy poslušně odemkne a znovu uzamkne tolikrát, kolikrát půjdete kolem.
Celkově je nová Dacia Duster velmi povedená. Automobilka vzala starou generaci a většinu vrozených nevýhod pramenících z původního zaměření vozu opravila. Vše nakonec podtrhuje zajímavá cena. Nejlevnější verze 1.6 SCe stojí 259 900 Kč, zatímco plně vybavené testované provedení s dieselem a pohonem všech kol se pořád vejde pod půl milionu.
Cena včetně příplatkové výbavy: 487 600 Kč
Technické údaje | Dacia Duster 1.5 dCi 4x4 |
---|---|
MOTOR | |
Konstrukce: | řadový přeplňovaný vznětový čtyřválec K9K, uložený vpředu napříč |
Plnění: | přeplňování výfukovým turbodmychadlem |
Zdvihový objem válců (cm3): | 1461 |
Vrtání x zdvih (mm): | 76,0 x 80,5 |
Kompresní poměr: | 15,5 : 1 |
Ventilový rozvod: | SOHC, 2 ventily na válec |
Nejvyšší výkon (kW/min-1) | 80 / 4000 |
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): | 260 / 1750 |
Převodovka: | šestistupňová manuální |
Poháněná kola: | všechna čtyři |
JÍZDNÍ VÝKONY | |
Akcelerace 0-100 km/h (s): | 12,4 |
Nejvyšší rychlost (km/h): | 169 |
Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná (l/100 km) | 4,7 / 4,8 / 4,7 |
ROZMĚRY A HMOTNOSTI | |
Délka (mm): | 4341 |
Šířka (mm): | 1804 |
Výška (mm): | 1682 |
Rozvor náprav (mm): | 2676 |
Rozchod kol vpředu (mm): | 1563 |
Rozchod kol vzadu (mm): | 1580 |
Poloměr otáčení (m): | 5,1 |
Provozní hmotnost DIN (kg): | 1320 |
Nejvyšší přípustná hmotnost (kg): | 1899 |
Objem zavazadlového prostoru (l): | 411 (376) / 1444 (1409) |
Objem palivové nádrže (l): | 50 |
PODVOZEK A PNEUMATIKY | |
Podvozek vpředu: | zavěšení McPherson, spodní příčná ramena |
Podvozek vzadu: | víceprvkové zavěšení |
Řízení: | hřebenové s elektromechanickým posilovačem |
Brzdy vpředu: | kotouče 280 x 24 mm s vnitřním chlazením |
Brzdy vzadu: | kotouče 228 mm |
Standardní rozměr pneumatik vpředu: | 215/60 R17 |
Standardní rozměr pneumatik vzadu: | 215/60 R17 |
Foto: Lukáš Dittrich
[su_hello-bank-calculator]