- Nejprestižnější SUV na trhu
- Vznětový osmiválec 4.0 TDI je i zde stejně fantastický jako v SQ7
- Nejvyšší standard materiálů v interiéru i jejich zpracování
- Vzhledem k hmotnosti velice solidní ovladatelnost
–
- Neoplývá krásou
- Komfort odpružení rozhodně není příkladný
- Dynamika v přímce zaostává za výrazně levnějším příbuzným
- Mohla by inspirovat vaše
poddanézaměstnance k revoluci proletariátu. Nebo alespoň k účasti v odborech
Bentayga Diesel je vůbec první dieselový model v historii britské značky Bentley. A údajně nejrychlejší dieselové SUV na dnešním trhu. (K tomu se ještě dostaneme.) Určitě je to ale nejdražší SUV na dnešním trhu. A také nejdražší auto, jaké jsme testovali v krátké historii našeho webu a určitě jedno z nejdražších, za jejichž volant jsem se já osobně dostal za celou svoji kariéru motoristického publicisty. Vždyť v testované specifikaci by i s daní vyšlo na sedm milionů! Klíčovou otázkou této recenze tedy bude, kdo a proč by měl chtít dát tolik peněz za SUV, které sdílí hnací agregát a podstatnou část elektroinstalace i podvozku s něčím tak „obyčejným“, jako je Audi SQ7 za poloviční cenu.
Než se ale zahloubáme nad tím, co a proč Bentayga Diesel je, řekněme si, čím není. Tedy podle našeho skromného názoru. Bentley Bentayga Diesel není svatokrádež. Vždyť značka se historicky vždy zaměřovala na sice velmi silná, ale těžkotonážní, opulentní auta. Bentley není Lamborghini, SUV do jeho tradice vlastně dobře zapadá. Stejně jako, troufáme si odvážně tvrdit, dieselový motor. Když necháme stranou koncernovou W12 v modelech „pro fotbalisty“ z posledních patnácti let, definičním znakem Bentley byly po dlouhá desetiletí pomaluběžné přeplňované osmiválce s hutným středním rozsahem – přesně takové, jaké jsou dnešní víceválcové diesely. Jestli je nějaká tradiční superluxusní značka, pro kterou se rozšíření nabídky o dieselové SUV jeví jako zcela logický krok, je to právě Bentley.
Možná víte, že Bentayga stojí na koncernové platformě MLB, kterou kromě zmíněného Audi Q7 využívá také nejnovější Porsche Cayenne, zatím tajný nový VW Touareg i připravované novinky Audi Q8 a Lamborghini Urus. Karoserie Bentaygy se zpočátku vyráběly v Bratislavě spolu s příbuznými modely, ale na konci roku 2016 byla jejich výroba přesunuta do závodu v saském Cvikově. Finální montáž probíhá „doma“, v Crewe.
Doporučujeme Test Audi SQ7: Superdiesel
Designem aut se v rámci našich redakčních testů obšírněji zabýváme jen ve zcela specifických případech. Ale první SUV v historii značky Bentley takovým případem zcela určitě je. Jak moudře konstatoval už Shakespeare, krása tkví v oku pozorovatele. Těžko se ovšem dokážeme vcítit do takového potenciálního pozorovatele, který by popatřil na Bentaygu dejme tomu z předního ¾ pohledu a blaženě vydechl „Bože, jaká to krása!“ Domníváme se, že pokud by už náš pozorovatel komentoval vzhled Bentaygy nějakým artikulovaným zvukem, neslo by jeho sdělení zásadně odlišný význam.
Pojďme však spravedlivě přiznat, že se najdou i úhly, ze kterých to britskému mastodontovi docela sluší. Jsou to víceméně všechny, ze kterých není vidět na přední partie. A když je světlo zrovna tak laskavé, že lichotivě nasvítí rozšířené zadní blatníky, náš hypotetický pozorovatel by mohl ve slabé chvilce dokonce říci, že Bentayga vypadá k světu.
A téměř jistě by se mu líbilo v interiéru, kde se více než v technice zhmotňuje cenový odstup Bentley od sociálních Audi Q7 a Mercedesů GLS, kterými jezdí do práce řadoví generální ředitelé vašich firem. Samozřejmě, ne každému se musí zamlouvat tradicionalistický, přehnaně zdobný styl s oblými křivkami, táhly na ovládání ventilačních otvorů (pozoruhodné je, že stejný detail zachovává i BMW ve vozech značky Rolls-Royce, která sdílela s Bentley velkou část své historie) a nepříliš decentními hodinkami Breitling za příplatek 3025 € bez DPH čili 93 000 Kč s daní. Zákazník toužící po „uklizené“ moderně ale zkrátka do showroomu Bentley ani nezavítá. A ti, kteří přijdou, budou nepochybně spokojeni. Běžný automobilový plast aby v této kabině člověk pohledal. Větší plochy jsou potaženy kůží nebo lakované hlubokým lesklým lakem, jednotlivé funkční „ostrůvky“ na palubní desce, středovém panelu i konzole lemují chromované lišty, opulentní sedadla jsou bohatě prošívaná ozdobnými švy. Tu a tam nějaký drobný detail koncernového původu objevíte, ale dá to práci. A sklopné stolečky na zadních stranách předních opěradel jsou prosím pěkně ze dřeva. (Jiná věc je, že řada takových okrasných prvků se dodává až za příplatek, ale o tom později.) Dojem exkluzivity zvyšuje i originální provedení některých detailů. Třeba sdružení voliče jízdních režimů a startovacího tlačítka do jednoho celku.
Prostor pro cestující (cm) | Bentley Bentayga (4místná) |
---|---|
Šířka v úrovni loktů vpředu | 158 |
Šířka v úrovni loktů vzadu | 157 |
Prostor pro hlavu vpředu min/max. | 99/90 |
Prostor pro hlavu vzadu | 94 |
Délka sedáku vpředu | 47-51 |
Výška opěradla vpředu | 63 |
Délka sedáku vzadu | 48 |
Výška opěradla vzadu | 66 |
Šířka prostředního sedáku vzadu | - |
Minimální prostor pro nohy vzadu | 23 |
Maximální prostor pro nohy vzadu | 47 |
Prostor pro nohy za 178cm řidičem | 30 |
Prostor pro nohy za 190cm řidičem | 25 |
Rozsah podélného seřízení sedadla řidiče | 24 |
Rozsah výškového seřízení sedadla řidiče | 9 |
Rozsah podélného seřízení zadních sedadel | 13 |
Prostor pro zavazadla (cm) | Bentley Bentayga (4místná) |
---|---|
Šířka mezi bočnicemi | 109 |
Výška po roletu | 46 |
Délka ložné plochy | 104 |
Výška nakládací hrany | 78 |
Šířka vstupního otvoru | 110 |
Výška vstupního otvoru | 103 |
Teoretický minimální kvádr (dm3) | 516 |
Průřez nakládacího otvoru (m2) | 1,13 |
Pokud jde o materiály, dílenské zpracování a možnosti individualizace, je Bentayga mezi dnešními luxusními SUV opravdu třída sama pro sebe. Potíž nastane, pokud očekáváte, že vaše výjimečné SUV za výjimečnou cenu bude také výjimečně jezdit. Čistě po stránce dynamiky a jízdních vlastností totiž Bentayga Diesel nenabízí nic, co byste jinde nepořídili o dost výhodněji.
V Audi SQ7 na nás motor 4.0 TDI udělal fantastický dojem, a to i při měření výkonu na brzdě. Dvěma turbodmychadlům zde pomáhá elektrický kompresor, který vykrývá prodlevu v reakci výfukových turbín. Napájí ho 48V instalace, kterou využívají i příplatkové aktivní stabilizátory. Bentley označuje Bentaygu Diesel za nejrychlejší dieselové SUV na trhu. Patrně tím naráží na nejvyšší rychlost 270 km/h, protože Britové na rozdíl od Němců nepoužívají obligátní omezovač na 250 km/h. Udávané zrychlení 0-100 km/h za 4,8 sekundy je ale shodné s Audi SQ7. A při našem měření Bentayga za svým neurozeným příbuzným docela výrazně zaostala:
Akcelerace | Audi SQ7 | Bentley Bentayga Diesel |
---|---|---|
0-50 km/h (s) | 1,75 | 2,38 |
0-100 km/h (s) | 4,84 | 5,75 |
0-130 km/h (s) | 7,65 | 8,81 |
0-150 km/h (s) | 10,14 | 11,61 |
0-170 km/h (s) | 13,19 | 14,85 |
30-50 km/h (s) | 0,86 | 1,01 |
50-70 km/h (s) | 1,03 | 1,08 |
80-120 km/h (s) | 3,19 | 3,50 |
130-150 km/h (s) | 2,49 | 2,81 |
Odchylka rychloměru | Bentley Bentayga Diesel |
---|---|
Zobrazovaná rychlost | Skutečná rychlost |
50 km/h | 48 |
90 km/h | 86 |
130 km/h | 127 |
Pokud ale nelpíte zrovna na tom titulu nejrychlejšího dieselového SUV (Koneckonců, je podstatné, zda zrovna SUV, a ještě k tomu se vznětovým motorem, je o chlup rychlejší či pomalejší než podobné modely?), předvádí se i zde skvělý motor německých konstruktérů v nejlepším světle. Je ještě lépe odhlučněný než v SQ7, takže k uším cestujících skutečně nedolehne nic jiného než tlumené, uchu lahodící vrčení, které by zrovna tak dobře mohlo patřit benzinovému motoru. Odezva na plyn je pohotová, ale vždy vzorně plynulá, a sladění s notoricky známým osmistupňovým automatem ZF přinejmenším stejně bezproblémové jako v nejlepších německých autech. I ta dynamika je vlastně zcela adekvátní, pokud nečekáte bouři ve stylu Cayenne Turbo S. Tenhle motor se k charakteru značky Bentley i k tomuto konkrétnímu autu bezesporu hodí a očekávání zákazníků splní.
Nejsme si ovšem tak docela jistí, zda budou jejich očekáváním odpovídat i jízdní vlastnosti. Protože pokud mají nějakou zkušenost s mohutnými sedany a kupé Bentley z předvolkswagenovské éry, možná budou čekat, že auto bude těžkopádné, nedotáčivé a v ostřejším tempu nepříliš vyrovnané. Což Bentayga není ani trochu. Kromě pneumatického odpružení a adaptivních tlumičů, což je dnes faktický standard ve světě luxusních aut, těží také z rozsáhlého znalostního zázemí mamutího koncernu a už zmíněných aktivních stabilizátorů. Princip jejich fungování jsme vysvětlovali v již několikrát odkazovaném testu Audi SQ7, ale klidně na něj odkážeme ještě jednou.
Výsledkem je klidný, ale velice suverénní jízdní projev. Bentayga Diesel se nesnaží být „sportovním autem na chůdách“ jako některá jiná SUV. Zatáčí však poslušně, přesně a předvídatelně. Rychlá jízda po klikaté silnici není v jejím podání ustavičný boj s nedotáčivostí. Překvapivě slabý, přesněji řečeno nevyrovnaný, je ovšem komfort odpružení. Což nás vzhledem k hmotnosti a zaměření auta opravdu překvapilo. Větší terénní nerovnosti překonává Bentayga s očekávanou grácií, izolované ostré zlomy však často nachytají adaptivní podvozek na švestkách a z podběhu přijde nepříjemně silná rána. Mezi přepínatelnými jízdními režimy najdete i režim „Bentley“, který by měl představovat optimální kombinaci nastavení podle ladičů automobilky, ale na českých silnicích jsme jezdili raději na komfort. A stejně to nebylo ono. Myslím, že nejsem jediný, kdo od značky Bentley intuitivně očekává především plavné a důstojné pohodlí, ale Bentayga v jízdním komfortu žádný náskok oproti levnějším SUV nemá.
Doporučujeme Souboj nejrychlejších dieselů na trhu: BMW 750Ld vs. Porsche Panamera vs. Audi SQ7
Což nutně nemusí být až tak na závadu, jak to možná vypadá. Bentley si minimálně v posledních dekádách určitě nikdo soudný nekupoval s tím, že bude jezdit lépe než podobně velký Mercedes za poloviční cenu. Podobně jako v případě Rolls-Royce tady jde o exkluzivitu, individualizaci a tradici, nikoliv o jízdní nebo dokonce technický náskok. Nemusí vás to pobuřovat. Nejdražší Harleye si lidé také nepořizují v očekávání, že budou dynamičtější nebo snad technicky vyspělejší než nějaký bavorák. A od ručně vyráběných hodinek v ceně Bentley nebo Rolls-Royce se neočekává, že budou mít aspoň tolik funkcí co obyčejná Casia za cenu lepší večeře. Luxus není otázkou racionality.
Bentayga však není technicky nijak zaostalá, což třeba o bentleyích z přelomu milénia tak úplně neplatilo. Špičkový motor a aktivní stabilizátory jsme už zmiňovali. Díky příslušnosti do koncernu Volkswagen si můžete objednat také všechny moderní asistenční systémy od automatického parkování přes adaptivní tempomat včetně vedení v pruhu, noční vidění či rozpoznávání dopravních značek až po head-up displej. A mezi analogovými přístroji je multifunkční barevný displej, který dokáže zobrazovat třeba mapu navigace.
Doporučujeme „Bentley Bentayga je jen převlečené Audi Q7,“ říká šéf značky Rolls-Royce
Snad jen infotainment jako by tu byl spíš z povinnosti. Nepřesvědčila nás ani chaotická, špatně čitelná grafika středového displeje, ani odezva na dotyk (zkuste si odscrollovat stránku, aniž byste nechtěně rozklikli některou z položek na zobrazeném seznamu) a už vůbec ne překlad do češtiny. Není nesrozumitelný, ale postrádá vytříbenost. Bezplatná dobrá rada Autobible všem automobilkám: Když už se rozhodnete lokalizovat palubní systém do češtiny, postarejte se, aby alespoň ten, kdo bude lokalizaci kontrolovat, a) mohl vidět veškeré texty přesně v tom kontextu, v jakém se budou zobrazovat (což předpokládá přístup k emulaci uživatelského rozhraní) b) měl cit pro češtinu. Jinak bude výsledek vždycky rozpačitý.
A v autě za sedm milionů nechcete rozpačitou ještě češtinu, když už se musíte smířit s rozpačitým komfortem odpružení. Základní cena Bentaygy Diesel činí 146 500 eur neboli 3,7 milionu. Což je překvapivá láce, která se rychle vysvětlí tím, že je to cena bez DPH. Po dopočítání daně jsme na 4,5 milionu. Audi SQ7 sice stojí v sériovém provedení 2,5 milionu a Mercedes-Benz GLS 350 d (jediný nabízený diesel) 1,9, ale Range Rover SDV8, který bychom mohli považovat za nejbližší konkurenci Bentaygy Diesel, má cenovku 3,2 milionu. Což snad už není takový rozdíl. Jiná věc je, že RR SDV8 se zastaví na pěti milionech, i když v nabídce příplatků zaškrtnete úplně všechny položky včetně zábavního systému za 210 tisíc a perleťového laku za 225. To Bentley ponechává zákazníkům podstatně širší prostor, jak vyjádřit svoji individualitu. Z mnoha položek výbavy testovaného kusu nás zaujalo třeba:
- Lakování spodních partií karoserie, 32 700 Kč
- Kontrastní švy, 48 300 Kč
- Mulliner Driving Specification (speciální kola a lak dle výběru, ozdobné prošití sedadel a dveřních výplní, hliníkové sportovní pedály, vyražené emblémy Bentley, ozdobná víčka palivové nádrže a otvoru na doplňování oleje), 363 800 Kč
- Koberce s hlubokým vlasem, 12 100 Kč
- Piknikové stolky vykládané dřevem, 50 800 Kč
- Touring Specification (adaptivní tempomat, detekce srážky, head-up displej, asistent jízdy v pruzích, noční vidění, rozpoznávání značek), 192 100 Kč
- Aktivní stabilizátory Bentley Dynamic Ride, 120 400 Kč
K tomu komfortní samostatná zadní sedadla, akustická skla, 360° kamery, zdvojené sluneční clony… Ono se to naskládá. Až na konečných 6,9 milionu. Z pohledu lidí, kteří na ni nemají, se pak taková Bentayga Diesel samozřejmě jeví nesmyslně drahá. Jenže – a uznávám, že není snadné si to představit – ve světě její cílové skupiny je vysoká cena raison d'être Bentaygy, její důvod bytí. Vznikla právě pro lidi, kteří chtějí a mohou utratit za SUV víc než oněch pět milionů za plně „naložený“ Range Rover, ale dosud neměli kde. Vlastně je téměř lhostejné, jak funguje a jezdí. Určitá velmi drahá a exkluzivní auta, nikoliv náhodou často britská, se zkrátka kupují právě proto, že jsou velmi drahá a exkluzivní. Příslušníci chudiny se tedy mohou utěšovat tím, že tohle předražené, nepříliš pohledné auto není rychlejší, komfortnější ani technicky vyspělejší než jejich nuzácká SQ7. A zákazníky Bentley to naopak nemusí trápit, protože oni tuhle otázku zkrátka vůbec řešit nebudou.
Cena testovaného vozu (orientační přepočet z €): 4 486 000 Kč
Cena včetně příplatkové výbavy (orientační přepočet z €): 6 920 000 Kč
Technické údaje | Bentley Bentayga Diesel |
---|---|
MOTOR | |
Konstrukce: | vidlicový osmiválec, uložený vpředu podélně |
Plnění: | přeplňování dvěma sekvenčními výfukovými turbodmychadly a jedním elektricky poháněným kompresorem |
Zdvihový objem válců (cm3): | 3956 |
Vrtání x zdvih (mm): | 83,0 x 91,4 |
Kompresní poměr: | 16,0:1 |
Ventilový rozvod: | DOHC, 4 ventily na válec |
Nejvyšší výkon (kW/min-1) | 320/3750-5000 |
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): | 900/1000-3250 |
Převodovka: | osmistupňová samočinná ZF |
Poháněná kola: | stálý pohon všech kol s mezinápravovým diferenciálem Torsen a otevřeným zadním diferenciálem s elektronickou uzávěrkou |
JÍZDNÍ VÝKONY | |
Akcelerace 0-100 km/h (s): | 4,8 |
Nejvyšší rychlost (km/h): | 270 |
Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná (l/100 km) | 9,4/7,2/8,0 |
ROZMĚRY A HMOTNOSTI | |
Délka (mm): | 5140 |
Šířka (mm): | 1998 (2224 vč. zrcátek) |
Výška (mm): | 1742 |
Rozvor náprav (mm): | 2995 |
Rozchod kol vpředu (mm): | 1689 |
Rozchod kol vzadu (mm): | 1693 |
Poloměr otáčení (m): | 5,2 |
Provozní hmotnost (kg): | 2505 |
Nejvyšší přípustná hmotnost (kg): | 3250 |
Rozdělení hmotnosti mezi nápravy (%): | 57,5:42,5 |
Objem zavazadlového prostoru (l): | 431 |
Objem palivové nádrže (l): | 85 |
PODVOZEK A PNEUMATIKY | |
Podvozek vpředu: | Trojúhelníková ramena, pneumatické odpružení, adaptivní tlumiče pérování, na přání aktivní stabilizátor |
Podvozek vzadu: | Multi-link, pneumatické odpružení, adaptivní tlumiče pérování, na přání aktivní stabilizátor |
Řízení: | hřebenové s proměnným převodem, elektrický posilovač s proměnným účinkem |
Brzdy vpředu: | chlazené kotoučové, 400 mm, šestipístkové třmeny |
Brzdy vzadu: | chlazené kotoučové, 380 mm |
Standardní rozměr pneumatik: | 275/50 R 20 |
[su_hello-bank-calculator]