Kulturní šok
Zatímco do Audi usedáte téměř jako do normálního auta (a nemusíte ani snižovat vzduchové pérování do nejnižší polohy), na výstup do kabiny Mercedesu aby si jeden vzal kyslíkovou masku. A v té výšce vás čeká menší kulturní šok. Třída GL je sice od roku 2012 na trhu ve druhé generaci a má čerstvě po faceliftu, ale interiéru se zatím vyhnula revoluce, kterou Mercedes udělal v kabinách tříd S, C a E (v tomto pořadí). Vzhled, logika ovládání i volba materiálů odpovídají poměrům, které u značky převládaly před deseti lety – ať už se bavíme o přístrojích před řidičem nebo středovém panelu s ovladači klimatizace a systému Comand.


Kabina Audi je nesrovnatelně modernější, úhlednější a subjektivně hodnotněji zpracovaná. Manipulovat s přesně aretovanými páčkami i otočnými knoflíky je učiněná haptická rozkoš a třebaže infotainment MMI Touch se co do funkčnosti víceméně shoduje s Comandem, dojem z grafického rozhraní i ovládání (za pomoci vícesměrového otočného ovladače a dotykové plošky pro psaní prstem) vytváří mezi oběma auty propast o velikosti dekády. A chování na silnici rozhodně nepomůže tuto roklinu zúžit.
Sporťák versus náklaďák
Přestože oba třílitrové diesely dosahují v zásadě srovnatelných parametrů, výrazně lehčí Audi je pocitově i reálně daleko rychlejší. A v zatáčkách působí oproti Mercedesu div ne jako sportovní auto, o tolik je preciznější a mrštnější. Mimo jiné díky natáčení zadních kol, které oceníte třeba i při manévrování v úzkých nájezdech a sjezdech podlažních parkovišť.
Řidič třídy GLS si musí daleko víc hlídat nájezdovou rychlost do zatáček a přistupovat k jízdě rozvážněji. Pneumatické pérování sice karoserii v rozhodující chvíli podrží, ale stejně vždycky trvá, než se všechna ta vysoko položená hmota uráčí vychýlit z oběžné dráhy do nového směru.


Nová devítistupňová převodovka Mercedesu nefunguje špatně. V některých situacích sice párkrát zkusmo přeřadí, než najde z mnoha rychlostních stupňů ten nejvhodnější, ale většinu času o ní vůbec nevíte. Osmistupňový automat v Audi je nicméně přinejmenším stejně hladký a většinou pohotovější. Celkové zpřevodování na nejvyšší stupeň je stejné, v rychlosti 130 km/h točí oba motory asi 1750 otáček za minutu.
Je jasné, že podobně velký a silný motor se v rozložitější třídě GLS nadře víc. Zatímco s Q7 lze bez přemáhání dlouhodobě jezdit za méně než devět litrů, Mercedes si žádá přibližně o dva a půl litru víc.
Do obou aut si můžete objednat vyspělý adaptivní tempomat a systém udržování v pruhu s funkcí automatického popojíždění v koloně. Ve městě pomoc k nezaplacení. Třída GLS nás ale opakovaně znervózňovala tím, že při jízdě na tempomat nezaznamenala auto stojící na semaforech, Audi zase někdy bez zjevného důvodu „nevidělo“ bílé čáry na silnici a nedokázalo se tak v koloně samo vést.
Takže žádné plusové body pro Mercedes? Ne tak zhurta, ještě jsme neskončili.
Komfortnější tahoun
Předně je tu otázka užitných vlastností. Zatímco Q7 nemá navzdory nastavitelné výšce vážnější terénní ambice, do třídy GLS si můžete objednat sadu „offroad technik“ s redukční převodovkou, uzávěrkou středového diferenciálu a přídavnou ochranou spodních partií. Takové vybavení už stačí i na náročnější terén, než jsou obrubníky v podzemním parkovišti nákupního centra.
Q7 zaostávala také v komfortu. Z minulé zkušenosti s jinak specifikovanými exempláři víme, že to umí i lépe, ale testovaný kus se sportovním paketem „S line“ a 21palcovými koly se projevoval nepříjemnými rázy na ostrých nerovnostech a překvapivě výrazným valivým hlukem. Ostré hrany výmolů a kanálových vík nezvládal dobře ani Mercedes (vzduchové podvozky jsou v této disciplíně z principu horší než konvenční), celkovým komfortem jízdy i vnímanou kultivovaností však soupeře jasně předčil.


A když si někdo pořizuje sedmimístné SUV, asi je pro něj docela důležité pohodlí cestujících na druhé a třetí řadě sedadel. Kabina Q7 je o něco širší a nabízí výrazně lepší prostor pro nohy na druhé řadě – o osm centimetrů za průměrně vzrostlým řidičem. Jenže Audi si zde pomohlo podobným trikem, jaký tuze ráda používá škodovka, totiž zkrácením sedáku na podměrečných 43 cm. Na tom nesejde, pokud máte vzadu jen dětské sedačky, ale dospělý se bez ohledu na čísla usadí komfortněji v Mercedesu.
Podobná situace se opakuje i na třetí řadě. Audi sice poslalo do našeho srovnání pětidveřovou verzi Q7, ale z minulosti máme změřené prostorové poměry v sedmimístné verzi. Proto můžeme s jistotou tvrdit, že díky dramaticky delším sedákům (47 vs. 35 cm) a přirozenějšímu úhlu v kolenou je třetí řada v Mercedesu opravdu použitelná i pro odrostlejší děti nebo dospělé – na rozdíl od Audi. V kufru je to remíza. Q7 vyniká šířkou mezi podběhy (109 vs. 103 cm), Mercedes má delší ložnou plochu při sklopené třetí řadě (117 vs. 125 cm).
Verdikt
Audi Q7 je v řadě konkrétních aspektů dokonalejším produktem. Jeho klíčová přednost, totiž že vedle kolosálního Mercedesu GLS působí při jízdě jako normální auto, je ale zároveň největší slabinou. Čím více času jsme s oběma rivaly strávili, tím bylo zjevnější, že víc než dynamická suverenita Audi nás oslovuje neuspěchaná důstojnost majestátního Mercedesu.
Foto: Tomáš Novák, EURO
Technické údaje | Audi Q7 3.0 TDI quattro (7 míst) | Mercedes-Benz GLS 350d 4Matic |
---|---|---|
MOTOR | ||
Konstrukce: | turbodmychadlem přeplňovaný vznětový vidlicový šestiválec | turbodmychadlem přeplňovaný vznětový vidlicový šestiválec |
Zdvihový objem válců (cm3): | 2967 | 2987 |
Ventilový rozvod: | DOHC, 24 ventilů | DOHC, 24 ventilů |
Vrtání x zdvih (mm): | 83,0 x 91,4 | - |
Kompresní poměr: | 16,0:1 | 15,5:1 |
Nejvyšší výkon (kW/min-1) | 200/3250-4250 | 190/3400 |
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): | 600/1500-3000 | 620/1600-2400 |
Příprava směsi: | přímé vstřikování common-rail, vstřikovací tlak 2000 barů | přímé vstřikování common-rail |
Převodovka: | automatická 8stupňová | automatická 9stupňová |
Poháněná kola: | všechna čtyři, samosvorný mezinápravový diferenciál s asymetrickým rozdělením hnací síly | všechna čtyři |
JÍZDNÍ VÝKONY | ||
Akcelerace 0-100 km/h (s): | 6,5 | 7,8 |
Nejvyšší rychlost (km/h): | 234 | 222 |
Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná (l/100 km) | 6,4/5,6/5,9 | 8,2/7,2/7,6 |
ROZMĚRY A HMOTNOSTI | ||
Délka (mm): | 5052 | 5130 |
Šířka bez zrcátek (mm): | 1968 | 1934 |
Výška (mm): | 1741 | 1850 |
Rozvor náprav (mm): | 2994 | 3075 |
Rozchod kol vpředu/vzadu (m): | 1679/1691 | 1655/1675 |
Provozní hmotnost (kg): | 2060 | 2455 |
Nejvyšší přípustná hmotnost (kg): | 2940 | 3250 |
Nejvyšší přípustná hmotnost brzděného přívěsu (kg): | 3500 (s pneumatickým odpružením) | 3500 |
Objem zavazadlového prostoru (l): | 770/1955 | 680-2300 |
Objem palivové nádrže (l): | 75 | 100 |
PODVOZEK A PNEUMATIKY | ||
Zavěšení vpředu: | pětiprvkové | dvojice trojúhelníkových ramen |
Zavěšení vzadu: | pětiprvkové | multi-link |
Řízení: | hřebenové s elektromechanickým posilovačem | hřebenové s elektromechanickým posilovačem |
Pneumatiky vpředu: | 255/60 R18 | 265/60 R 18 |
Pneumatiky vzadu: | 255/60 R18 | 265/60 R 18 |
[su_hello-bank-calculator]