Srovnávací test BMW M135i xDrive vs. Mini JCW Clubman: Bez šesti tři sta

přidejte názor

Kdybyste se mě zeptali, jako další z mnoha, které auto bych si koupil, byla by to vrcholná verze staré generace BMW 1. Můj rozlučkový test proběhl v roce 2018 s motorizací M140i, osazenou manuá­lem a samosvorem na zadní nápravě. Řadový šestiválec, 250 kW (340 k), dokonalá ovladatelnost, jadrný zvuk… Prostě generace F20 v nejlepší formě. Přesto už tehdy bylo jasné, že se plnohodnotného nástupce nedočká. Místo kompaktní zadokolky se generace třetí označená jako F40 změnila na předokolku. Lidé nahlížející na původní provedení podobně jako já to nevidí rádi. Tím spíš, když BMW už vlastně dříve ve svém portfoliu v podstatě podobný vůz mělo. Jen nesl značku Mini.

Faktických odlišností je daleko méně, než se na první pohled zdá

Síla značky BMW je ale mnohem větší než síla značky Mini. A v daném segmentu unikátní klasická koncepce byla dražší na výrobu, byla prostorově náročnější a hlavně zákazníky nedoceněná. Vždyť už někdy před deseti lety v Mnichově podle průzkumu zjistili, že 80 % majitelů řady 1 považuje svůj vůz za předokolku. Přechod na běžné příčné uspořádání byl prostě nevyhnutelný. Výsledkem jsou dvě velmi podobná auta, která ale na pohled vypadají dramaticky odlišně. Naším dnešním úkolem je zjistit, které z nich je lepší.

Rozdíl hlavně v designu

Faktických odlišností je daleko méně, než se na první pohled zdá. Mini JCW Clubman kombinuje tradiční design odkazující na autíčko pana Beana se současnými rozměry. Takže je všechno, jenom ne mini. Výsledek má svůj půvab. Jen při pohledu z profilu vypadá tak trochu jak natažený jezevčík. BMW 1 třetí generace s kódovou přezdívkou F40 (která bohužel s legendárním Ferrari nemá společného vůbec nic) naopak sází na současný mírně kontroverzní styl značky s poměrně velkými ledvinami. A s výplní masky designem už hodně vzdálené od tradic svých předků. Kvůli změně koncepce je pryč typická silueta připomínající botu. Prostě běžný hatchback. Ten sice vedle netypického kombi působí kompaktnějším dojmem, ale čísla vypráví docela jiný příběh. Obě auta totiž stojí na identické platformě UKL. Právě tu v rámci mezigenerační obměny dostala také aktuál­ní jednička. Rozvor náprav 2650 mm je tudíž identický, stejně jako šířka karoserie. Na délku pak BMW svého sourozence dokonce překonává, což na pohled vidět vážně není.

Mini Clubman je oproti BMW řady 1 podstatně starší a nejvíce je to poznat v interiéru. Ten je plný různých roztomilých detailů, ale přehledností zrovna nevyniká
Palubní deska BMW řady 1 navazuje na ostatní modely značky z poslední doby. Pokud jde o ergonomii a zpracování, nelze vytknout vůbec nic

Hlavním rozdílem je zde zkrátka design. Ještě více než na vnější karoserii je to vidět uvnitř. Současný Clubman (F54) se prodává od roku 2015 a pět let znamená u automobilů celou věčnost. Přesto je sympatické, jak se Mini stále drží roztomilých tlačítek a nejrůznějších „leteckých“ páček nebo svítících lišt. Ergonomicky je to spíše horší, ale nudné takové uspořádání určitě není. Hotovým unikátem dnešní doby je pak motocyklový přístrojový štít na sloupku volantu.

V pořád ještě zcela novém BMW takové věci nehledejte. Zde vládnou displeje, dokonale vyladěný multimediální systém iDrive a prvotřídní ergonomie. I výhled ven je v BMW lepší. Kromě jiného proto, že vám směrem vzad nebrání rozdělené okno křídlových dveří.

https://autobible.euro.cz/alfa-romeo-stelvio-qv-vs-giulia-qv-si-definitivne-zamiloval-klasicky-sedan/

Přechod na pohon předních kol s motorem napříč byl ospravedlňován kromě jiného větším vnitřním prostorem. Oproti generaci F20 by ho novější BMW 1 (F40) mělo mít více. Popravdě je místa v interiéru zhruba stejně, ale i to je úspěch. Stará jednička totiž nabízela o nemalé čtyři centimetry delší rozvor náprav.

Sportovně tvarovaná sedadla jsou u verze JCW samozřejmostí. Za volantem se budete přesto cítit lépe v novějším BMW
Ani v M135i samozřejmě nesmí chybět výrazně tvarovaná sedadla. Oproti Mini JCW Clubman mají lepší boční vedení

Clubman se sice tváří jako prostorné kombi, jenže i zde hovoří čísla, tentokrát ta námi naměřená, trochu jinak. Na svého novějšího bráchu ztrácí šířkou v úrovni loktů vpředu (142 vs. 146 cm) a překvapivě také délkou zavazadelníku (69 vs. 71 cm). Naopak v podélném směru je ve druhé řadě o 2 cm místa více. Zavazadelník Mini je širší (až 124 cm vs. 115 cm) a všeobecně vám Clubman dopřeje více prostoru pro hlavu. Přesto, pokud jde o praktičnost, skoro by se chtělo říci, že nula od nuly pojde.

Čtyřválec výměnou za platformu

Nová jednička udělala s Mini férový obchod. Výměnou za výrobně výhodnější platformu dopřála ostrým verzím Countrymanu a Clubmanu zhruba v polovině loňského roku nový dvoulitrový čtyřválec. Motor sice vychází ze starší jednotky použité dříve také u JCW Clubmanu, jenže prošel dost výraznou proměnou. Jiná je kliková hřídel, písty, ojnice, vstřikovače, chlazení, vstřikovací tlak je vyšší a tak dále. Ve stručnosti, sportovní varianta JCW si výkonově polepšila o zhruba 30 %. Aktuální parametry jsou 225 kW (306 k) a 450 Nm. Určitě vás nepřekvapí, že BMW 1 v zatím nejostřejší verzi M135i xDrive nabízí to samé. Jen při detailním zkoumání tabulky technických údajů zjistíte, že se mírně liší pásmo otáček, kde jsou nejvyšší hodnoty k dispozici. BMW ho má o 500 ot./min širší.

Ostrý stylový kombík dostal v rámci loňského faceliftu silnější čtyřválec a čtyřkolku se samosvorem vpředu. V praxi jezdí výborně

Osmistupňový automat je standardem. Bohužel, chce se při vzpomínce na šestiválcovou M140i minulé generace dodat. Jenže manuál si nikdo nekupoval, takže se nemůžeme BMW divit. Standardem je také pohon všech kol s mezinápravovou spojkou. Ovšem pozor! JCW Clubman i BMW M135i ho mají doplněný o samosvor na přední nápravě. Víc už je jen zcela nový GR Yaris se samosvorem vpředu i vzadu. Jistě, pořád bychom raději hlavně v BMW 1 viděli radši ten šestiválec. Ale upřímně... Čtyřkolka, samosvor vpředu, stovka oficiálně pod pět sekund, nejvyšší rychlost 250 km/h navíc daná omezovačem. To by přece mohlo zafungovat také na ortodoxní fanoušky. Nebo?

Dynamika opravdu problémem není

Je jedno, jestli vás víc osloví JCW Clubman, nebo M135i. V každém případě dostanete hatchback nabízející neskutečný elán. Přičemž ten je v obou případech v podstatě identický, jak se o tom můžete přesvědčit v tabulce naměřených hodnot akcelerace. Pocitově ale působilo jako výbušnější Mini. BMW, ačkoliv systém pohonu všech kol je stejný, se nechtělo odpíchnout z místa takovým tím ostrým čtyřkolkovým stylem. Museli jsme ho přemlouvat, ale nakonec se povedlo. Kvůli trochu nižší hmotnosti by ostrá jednička měla být přece jen rychlejší než Clubman, jenže to se nepotvrdilo. Něco nám říká, že zde svou roli sehrály zimní pneumatiky. Ty se také dost podepsaly na dojmu z jízdy.

Nová ostrá jednička dělá přesně to, co od ní zákazníci očekávají
5,0 sekundy potřebovala obě auta k dosažení 100 km/h

S Mini JCW Clubman jsem jezdil minulé léto na mezinárodní prezentaci. A to auto fungovalo dokonale. Samosvor vpředu vás samozřejmě netahá do oblouku tak zuřivě, jak to známe třeba z Leonu Cupra. Není to přece předokolka. Přesto při jízdě v oblouku pod plynem se nedotáčivost nekonala. Jedinou nevýhodou tehdy byl fakt, že Mini informaci o té strašidelné rychlosti, kterou zrovna proletělo už asi dvacátou pátou zatáčku, spíše tají. Kaž­dopádně na český test jsem se kvůli této letní zkušenosti těšil. Jenže počasí a pneumatiky byly proti.

Vlastně jsem si toho s Clubmanem tolik neužil. Lednové oslizlo se s plášti značky GoodYear nekamarádilo. Trakce se nedostávalo, Mini ztrácelo jistotu a najednou se ukázalo, že spojení člověka s automobilem není úplně dokonalé. Což je mimochodem přesně ten důvod, proč z pozice řidiče rychlost moc nevnímáte.

Zatím nejostřejší verze nové jedničky zvládá okresky možná ještě o malinko lépe než Clubman. Předchozí M140i nám ale stejně bude chybět

M135i se i na mokru projevovalo lépe. Teď je otázkou, zda za to mohly lepší pneumatiky Bridgestone, o 25 kg nižší hmotnost, případně kombinace obojího. Jsem si ale zcela jistý tím, že v létě na letních pláštích bude i tohle auto projíždět zatáčky v tempu daleko přesahujícím limity dané zákonem. Třeba i proto, že osmistupňový automat funguje skvěle. Stejně jako brzdy a podvozek zvládající u obou těchto hot hatchů také větší nerovnosti. BMW stavět auta umí. I ty s pohonem předních kol.

Která „předokolka“ je lepší?

Odpověď na tuto otázku není úplně jednoduchá. V rámci milionových hatch­backů funguje nové BMW i omlazené Mini výborně. Kdybych ale měl z dnešní dvojice vybrat jen jedno auto, bylo by to Mini.

Technicky vzato je na tom sice stejně, ale pořád nabízí jistý punc originality. Ostrá jednička dělá do posledního puntíku přesně to, co od ní zákazníci očekávají, jenže trochu splývá s Golfy R, AMG A35 a Leony Cupra R. Bohužel. Kromě toho je také o 130 tisíc dražší než stylové britské kombi.

https://autobible.euro.cz/ford-focus-rs-mercedes-a45-amg-subaru-wrx-sti-volkswagen-golf-r/

Jestli se vám BMW M135i (F40) líbí, směle do něj. Nebudete zklamáni. Jestli se ale chcete trochu odlišit, Mini bude lepší volbou. A jestli hledáte něco opravdu extra, kupte si mírně jetou M140i předchozí generace. Ta novější je fakt dobrá, možná ještě rychlejší, ale minimálně v téhle sportovní verzi mé vzpomínky na onen rozlučkový test s jedničkovou zadokolkou z roku 2018 jaksi nerozptýlila. Škoda...

Verdikt

1. Mini JCW Clubman
Technika nové řady 1 zabalená do starší a stylovější karoserie má o něco větší kouzlo. Pokud to ale vidíte jinak, hádat se nebudeme.

2. BMW M135i xDrive
M135i je fakticky neskutečně rychlý a výborně fungující hatchback. Stejně jako Mini. Nemá ale takový styl a je o zhruba 130 tisíc dražší.

Foto: David M. Bodlák


Cena testovaného vozu: 1 201 200 Kč (BMW); 1 069 900 Kč (Mini)
Cena testovaného vozu včetně příplatkové výbavy: 1 489 986 Kč (BMW); 1 370 594 Kč (Mini)

[wpsm_comparison_table id="1193" class=""]
  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?