Škodověnko, má lásko! Od Tudora po Škodu 1000 MB aneb čím se jezdilo před rokem 1989

12.07.2024
přidejte názor

Hlavním autem, kterým se jezdilo před rokem 1989 v socialistickém Československu, byly logicky Škodovky. Ty se ale poměrně úspěšně vyvážely i do dalších zemí východního bloku. Prošli jsme proto archiv maďarského projektu Fortepan a hledali, jak si Maďaři škodovek užívali.

Ve sbírkách skvělého maďarského fotografického projektu jsme hledali značku Škoda v rozmezí let 1945 až 1989. Našli jsme proto víceméně veškerou produkci AZNP (Automobilové závody národní podnik), což byl název, který v uvedeném období mladoboleslavská firma nesla. A je to vskutku parádní podívaná. 

Kolik přesně vozů do Maďarska bylo vyvezeno, to se nám najít bohužel nepodařilo. Evidentně se ale k tehdy východním sousedům dostaly víceméně všechny typy od Škody 1101 přes Škodu Octavia až po oblíbené „embéčko“. 

Slušovický Bastard s ruským srdcem slaví. Před čtyřiceti lety vznikla nádherná i nenáviděná Škoda 160 RS MTX
Přečtěte si také:

Slušovický Bastard s ruským srdcem slaví. Před čtyřiceti lety vznikla nádherná i nenáviděná Škoda 160 RS MTX

Ale alespoň pro představu: Škoda vyrobila mezi lety 1964 až 1969 přes 440 tisíc sedanů typu 1000 MB, přičemž za hranice byla vyvezena nemalá část z toho počtu, protože Škoda tehdy vyvážela auta do desítek zemí světa. Jak uvádí samotná automobilka na svých stránkách, třeba v roce 1965 šlo na export plných 70 % produkce. 

Jestli chcete nasát dobovou atmosféru, naše galerie je vám plně k dispozici. Jak je vidět, hlavně v padesátých a šedesátých letech se lidé se svými plechovými „miláčky“ rádi fotografovali. Dnes jsou z toho opravdu pěkné vzpomínky. 

Zdroj: Škoda Auto

Která škodovka z let 1945 až 1989 se vám líbí nejvíc?

FOTOGALERIE: Miluji tě, Škodo!

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?