-
Škoda Slavia je v pořadí už sedmý projekt studentů Středního odborného učiliště Škoda Auto
-
Vůz postavený na základě modelu Scala Monte Carlo vzešel ze zhruba čtyř desítek návrhů
-
Jedním z nich bylo také kupé odvozené od plug-in hybridního Superbu, vedení automobilky ale tento nápad neschválilo
-
Pro studenty bylo největší výzvou vyztužení karoserie a kompletní předělání zadní části
-
Slavii se podařilo dokončit v termínu, i když kvůli koronaviru byly práce zhruba na dva měsíce přerušeny
-
Škoda Slavia se studentům povedla
Už od roku 2013 staví studenti Středního odborného učiliště Škoda Auto různé koncepty. Za ta léta jsme mohli vidět dvě speciality vycházející modelu Citigo, Fabii upravenou na pick-up, Rapid přestavěný na kupé, otevřený Karoq a minulý rok do těžkého terénu připravený Kodiaq. V pořadí sedmý podobný vůz byl představen začátkem tohoto týdne. Novináři už měli možnost si ho v klidu prohlédnout i se s ním krátce svézt.
Protože základní informace byly zveřejněny dříve, patrně už víte, o čem je řeč. Studenti tentokrát vsadili na model Scala, který předělali na dvoumístný roadster. Oficiálně byla inspirací Škoda 1100 OHC. Jméno Slavia pak připomíná jízdní kola z dílny společnosti Laurin & Klement. Jinak řečeno, více než kdy dříve odkazuje letošní studentský koncept do dávné historie automobilky. Náhoda to samozřejmě není. Letos Škoda slaví 125. výročí a také Slavia je jednou z mnoha akcí připomínajících tuto skutečnost.
Jak to funguje?
Projekt studentského automobilu oficiálně začíná v září, fakticky ale startuje už na konci předešlého školního roku výběrem studentů. Cílem je, aby celý tým obsahoval vždy alespoň dva zástupce určitého oboru. Co přesně se bude stavět, o tom se rozhoduje později. Vybraní studenti (někteří se účastní projektu opakovaně) mohou přes prázdniny chystat své první návrhy. To znamená, že zatímco se aktuálně představuje Slavia novinářům, někteří studenti už přemýšlí o automobilu pro rok 2021. První říjnové setkání pak z návrhů vyloučí ty řekněme nejvíce kreativní. Studenti mají teoreticky zcela volné pole působnosti, ale minimálně pro model Slavia to tak docela neplatilo. Právě odkaz na výročí automobilky byl jednou z podmínek.
Pro studenty jde o volnočasovou aktivitu, není to povinný předmět. Celá skupina, která letos čítala 31 členů (fakticky jich začínalo více, ale někteří postupně odpadli třeba kvůli tomu, že neprošel jejich návrh), se setkává jednou týdně. Do konce roku se v podstatě řeší pouze to, jak bude konkrétně vůz vypadat. O finální podobě se rozhodne v prosinci a fyzicky se začíná stavět v lednu.
Pro sedmý koncept studenti nakonec postupně zúžili svůj výběr na modely Superb, Scala a Kamiq. Jde o dosud nevyužité typy v rámci tohoto projektu. Jedním z návrhů byl například Superb s karoserií kupé a plug-in hybridním pohonem. Ačkoliv by se to mohlo zdát jako skvělý nápad, vzhledem k nástupu elektrifikace, tento návrh nakonec neprošel. Realizaci totiž musí schválit vedení automobilky a to zvolilo Slavii odvozenou od modelu Scala. Údajně kvůli relativnímu stáří Superbu.
Víko kufru jako největší výzva
Automobilka poskytne studentům dvě auta jako „dárce orgánů“ a dvě karoserie. Jedna karoserie je testovací, kdy se zkouší, co vlastně vydrží a co je možné. Na té druhé se pak postaví výsledný automobil. Studenti během práce na Slavii odřízli střechu a vyztužili karoserii v oblasti prahů a v místech, kde u běžné Scaly najdete zadní sedadla. Prostor za přední řadou sedadel je zakryt zcela nově tvarovanou částí karoserie. Některé návrhy pracovaly se zakulacenými kapkami navazujícími na opěrky hlavy, což měl být jeden z odkazů na model 1100 OHC. Nakonec zvítězilo hranaté provedení, které lépe zapadá do celkového designu Scaly.
Na rozdíl od některých jiných studentských modelů nejsou původní páté dveře (nebo jejich zbytek) zavařeny do karoserie. Slavia si je ponechala. Podle studentů to byl jeden z těch větších problémů, protože bylo potřeba sestavit tento díl tak, aby do upravené karoserie zapadal. V zavazadlovém prostoru najdete dvě elektrické koloběžky. Celá karoserie pak dostala speciální třívrstvý bílý lak.
https://autobible.euro.cz/retro-skoda-100-vs-skoda-scala/
V rámci proměny ze Scaly na Slavii se do interiéru nastěhovala sportovní sedadla, bílé detaily a druhý displej před volič automatické převodovky. Přes něj je ovládáno diodové osvětlení prahů nebo kol. Pokud jde o podvozek, ten má nové tlumiče, je o 28 mm nižší, využívá brzdy z Octavie RS a dvacetipalcové disky z Kodiaqu RS. Motor 1.5 TSI (110 kW/150 k) i automatická převodovka zůstaly nezměněny. Úprav doznal pouze výfuk. Kvůli výraznějšímu zvuku nenajdete za katalyzátorem nic jiného než rouru.
Slavia se povedla
V Motorlandu v Bělé pod Bezdězem jsme se mohli se Škodou Slavia projet. Hodnocení ve stylu „první jízdní dojmy“ ale není na místě. Jedná se přece o ručně vyrobený koncept stavený z omezených zdrojů a v omezeném čase. Jistě, karoserie se na nerovnostech kroutí, přitvrzený podvozek mnoho komfortu nenabídne a poměrně široké sportovní sedačky si nastavíte pouze tehdy, pokud máte otevřené dveře. Jinak se k ovladačům nedostanete. Navíc ve chvíli, kdy vůz nastartujete, naskáče na displeji takové množství hlášek, že vám z toho půjde hlava kolem. Jenže takové věci nejsou u studentského konceptu důležité. Hlavní je, jak vůz vypadá.
A on vypadá velmi dobře. V realitě denního světla dokonce lépe, než na fotkách. Studentům se podařilo připravit elegantní a dynamickou karoserii, která přitom působí velmi realisticky. To se o některých předchozích konceptech tak úplně říci nedá. Zákazníci by se určitě nenašli. Jen by možná vyžadovali dodělání nějaké střechy. S tou se u Slavie nepočítá.
Po odhalení Škody Slavia a prezentaci na různých akcích bude i tento koncept následovat osud těch předchozích. Zamíří do budovy školy, případně do muzea. Nebo do depozitáře, protože jde o již sedmý takový automobil a škola začíná pomalu řešit nedostatek místa.
Ať se vám výsledek líbí, nebo ne, pro studenty to je zajímavá možnost, jak nahlédnout do reálné práce profesionálů, případně jak si vyzkoušet i jiné obory než ty, které zrovna studují. Některé pak na základě práce na konceptu přímo osloví určité oddělení automobilky. Cennou zkušeností je rovněž kromě realizace samotné i prezentace výsledku nadřízeným, a to včetně dnes už bývalého šéfa automobilky Bernharda Maiera.