Sbohem a šáteček. Měl to být ekologický pohon budoucnosti, od loňského července se neprodal ani kus

29.01.2025
2 nové názory
Autor: Uli_Sonntag

Auta poháněná stlačeným zemním plynem byla jednu dobu brána za zajímavou a hlavně ekologickou alternativu k běžným pohonům. Tahle éra ale definitivně skončila. Poslední takové auto se u nás prodalo loni v červenci a další už nepřijdou. 

Ještě pár let nazpět se zdálo, že auta využívající pohon na CNG mají zajímavou budoucnost i v případě osobních vozů. Minimálně koncern Volkswagen této technologii velmi věřil a konkrétně značka Seat si plánovala dlouhé prodeje této alternativy, protože se vědělo, že s elektrifikací se u ní nepočítá. Jenže tohle všechno je už minulost a osobní auta na CNG z českého trhu definitivně zmizela. 

Důvodem je především to, že výrobci (tedy koncern VW) tyto modely stáhli z nabídky. Se zájmem zákazníků pak hodně zamávala také krize po vypuknutí války na Ukrajině, kdy kilo CNG najednou násobně zdražilo na hodnoty kolem 100 Kč. 

Poslední byla Octavia G-Tec

Dnes už je sice situace víceméně v normálu, ale prodej těchto vozů skončil. Podle statistik portálu Čistá doprava bylo poslední auto na CNG nově registrováno v červenci minulého roku a od té doby žádná další registrace v této kategorii nepřibyla. Posledním autem tohoto typu byla samozřejmě Octavia G-Tec. 

Hon za emisemi zabije auta na CNG. Přitom jsou klimaticky šetrnější než elektromobily
Přečtěte si také:

Hon za emisemi zabije auta na CNG. Přitom jsou klimaticky šetrnější než elektromobily

„Nejvyšší popularitě se tato vozidla těšila v roce 2017, kdy jich nových bylo registrováno 2890, i tak se jednalo jen o procentní tržní podíl. Od té doby počet registrací každoročně klesal až na loňských 216 vozidel. V Česku je registrováno na 30 tisíc CNG vozidel, nejvíce, 23 tisíc v kategorii osobních vozidel M1, necelých 5 tisíc v kategorii lehkých užitkových vozidel N1, téměř 2 tisíce v kategorii autobusů (M3), zbytek připadá na ostatní vozidla,“ uvádí Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu. 

Prodej vozů na CNG výrazně klesá i v jiných kategorií a jejich prodejní podíl je naprosto zanedbatelný. Lehkých užitkových aut s pohonem na CNG se v roce 2024 u nás prodalo 29, nákladních vozů sedm a autobusů 68. 

Pohon na CNG přitom má velmi zajímavé výhody. U modelů jako Octavia G-Tec nebo Seat Leon TGI zákazníci dostali velmi solidní dynamiku kombinovanou s nízkou spotřebou. Nevýhodou, zejména u posledních verzí, naopak byla už jen symbolická nádrž na benzin, která razantně zmenšila dojezd bez použití CNG. Další nevýhodou pak byla také vyšší pořizovací cena. 

Zejména značka Dacia ale ukazuje, že zákazníci o plyn pořád mají zájem. V tomto případě ale jde o klasické LPG, které se stále i na našem trhu prodává velmi dobře. 

Zdroj: Čistá doprava

Jaká byla jejich cena?-to není uvedeno-a to je důvod proč se neprodal ani jeden!-a taky že jsou tři čerpací stanice vodíku v republice!
Jestli bude kde tankovat a cena by byla menší než nejlevnější model-není problém-prodalo by se jich milióny!
Lidi nejsou hloupé-to jen menžery obchodů jsou a dělají je i z lidí!

30. 1. 2025, 16:55 editováno autorem komentáře

Vodíkové čerpací stanice nemají s auty na cng opravdu nic společného.... EU a koncern VW se zaměřil na elektro a cng vozy se už nevyrábí - proto žádná registrace.... Síť cng stanic je celkem velká, navíc existuje aplikace, kde je jejich dobrý přehled po celé Evropě. Autobusy na cng se stále vyrábí a je spousta dopravních podniků, které je používají a navíc mají i svoji vlastní čerpací stanici na plnění těchto vozů.
Někdo rozhodl elektro, tak prostě ELEKTRO. Kam jde díky tomu evropský automotive vidíme všichni.....

  • Našli jste v článku chybu?