Retro: Osmikolová Tatra 813 CAS 55 dodnes vozí hasiče. A svezla i nás

37 nových názorů
Autor: Redakce
  • Ve flotile bratislavského Slovnaftu sloužily v minulosti čtyři Tatry 813

  • Firma Rosenbauer dodnes patří k tomu nejlepšímu, co si na poli požární techniky může současný trh dopřát

  • V nádržích Tatry je 6000 litrů pěnidla a 12 000 litrů vody

  • Vozidlo pohání dvanáctiválcový vidlicový motor o objemu 17 640 cm3 s největším výkonem 189 kW 

  • Mechanická převodovka umožní řadit dva stupně vzad a deset vpřed/půlených

  • Tatra dokáže leccos, jenom ne jet s větrem o závod

Hasiči ze JSDH Praha-Libuš se svým nadšením zasloužili o to, aby se do dnešních dnů v dobré kondici dochovala Tatra 813 CAS 55.

Dodnes v činné službě

Ve flotile bratislavského Slovnaftu sloužily v minulosti čtyři Tatry 813, z nichž tři měly identickou nástavbu od firmy Rosenbauer. Hovoří se o tom, že na osmikolovém podvozku Tatry 813 byly u Rosenbauera vyrobeny další čtyři kusy, které měly skončit někde v Německu. Nicméně dnes se z této původní flotily dochovaly pouze dva kusy. Jeden z nich je velmi pečlivě do detailu zrestaurován a nachází se v soukromé sbírce nedaleko Kolína. Druhý, s nímž jsme v rámci naší reportáže vyjeli (nikoliv do akce), je v láskyplné péči JSDH Praha-Libuš (JSDH – jednotka sboru dobrovolných hasičů). Jde jednoznačně o jediný kus, který je zatím nasazován do běžné služby, a není vzácností, že vyjíždí k zásahům.

Flotila Slovnaftu patřila k tomu nejmodernějšímu, co tehdejší požární technika nabízela Flotila Slovnaftu patřila k tomu nejmodernějšímu, co tehdejší požární technika nabízela
Profesionální hasičské sbory si výjezd této Tatry vyžádají zejména proto, že má na území celé Prahy největší nádrže. K zásahu s sebou přiveze 12 000 litrů vody a 6000 litrů pěnového hasicího prostředku K zásahu s sebou Tatra přiveze 12 000 litrů vody a 6000 litrů pěnového hasicího prostředku

Dlužno říci, že flotila Slovnaftu patřila k tomu nejmodernějšímu, co tehdejší požární technika nabízela. A společnost Rosenbauer, z jejíchž dílen nástavba pochází, dodnes patří k tomu nejlepšímu a nejdražšímu, co si na poli požární techniky může současný trh dopřát. Profesionální hasičské sbory si výjezd této Tatry vyžádají zejména proto, že má na území celé Prahy největší nádrže. K zásahu s sebou přiveze 12 000 litrů vody a 6000 litrů pěnového hasicího prostředku. Tatra tedy veze celkem 18 000 litrů hasicí hmoty, zatímco maximum současných automobilů představuje 11 000 litrů. Také výkon vodního čerpadla patří k tomu, co současná technika nenabízí. Ale to je složitější problematika a samotné údaje o výkonu čerpadla nelze brát jen jako jediná hodnoticí kritéria, vyjadřující hasicí schopnosti vozidla. Nicméně pouze pro zajímavost: čerpadlo nástavby na Tatře 813 má výkon 4500–5500 litrů za minutu. Proti tomu je u současně používané techniky standardem 2500–3200 l/min.

Vejtřaska, Mates, Fňukna a další legendární náklaďáky, které jezdí dodnes
Přečtěte si také:

Vejtřaska, Mates, Fňukna a další legendární náklaďáky, které jezdí dodnes

Neustálý vývoj hasičské techniky a stále nové poznatky vedou k tomu, aby hasicí technika principiálně brala hořícím plynům okysličovadla. Tedy nejčastěji vzdušný kyslík. Požár tedy úspěšně uhasíte, když ho čímkoliv přikryjete, aby se do ohniště nedostával kyslík. A to nemusí být vždy nutně co největší množství vody, která z hořících předmětů vzápětí steče. K této malé odbočce bychom ještě mohli doplnit, že současný trend hasicí techniky je takový, že nejde o množství vody, nýbrž také o její tlak. Dokážeme-li totiž menší množství vody pod vysokým tlakem doslova rozprášit nad požářiště, omezíme tím přívod kyslíku do ohně stejně tak, jako bychom ho polili množstvím vody.

Hasí se přes spojku

Tatra 813 je s nástavbou rakouské firmy Rosenbauer také označována jako SLF 18000 Foamatic. Jedná se o pěnový hasicí automobil, který si veze ve svých nádržích celkem 6000 litrů pěnidla a 12 000 litrů vody. Jako čerpací zařízení slouží typ R 480 o výkonu až 5500 l/min při tlaku 10 barů. Spouští se mechanicky přes spojku a čtvrtý rychlostní stupeň. Přiměšovací zařízení RVMA 230 Foamatic dovoluje přimísit pěnidlo v poměru 3, 5 a 8 % při průtoku vody 230 l/min. Hasební látka, ať už voda, či pěna, se z vozidla dostává na požářiště několika způsoby. Hlavním z nich je monitor RM50 s maximálním průtokem 4500 l/min a dostřikem 50–60 metrů. Monitor je umístěn na kabině Tatry, ze které je také dálkově ovládán, aretace a pohyb klapek na něm jsou pneumatické. V době naší návštěvy však byl kvůli rekonstrukci z kabiny vozidla odstraněn. Pro provedení prvotního zásahu jsou v zadní části na obou stranách dva hadicové navijáky s vlastním pohonem. Délka gumové hadice je u každého 30 metrů a zakončena je proudnicí na těžkou pěnu S4. V případě potřeby lze z vozu natáhnout klasické hadicové vedení. Úložný prostor pro hadice a ostatní vybavení je na levém boku. Nově byl vyroben úložný výsuvný prostor na hadice na pravé straně za kabinou.

Tatra představila nový speciál. Má 700 koní, čtyři nápravy a dvě děla
Přečtěte si také:

Tatra představila nový speciál. Má 700 koní, čtyři nápravy a dvě děla

Prodloužený podvozek, který byl konstrukčně určený pro čtyřnápravové sklápěče 8×8, byl vyroben v roce 1974, zatímco nástavba společnosti Rosenbauer byla na podvozek podle štítků v kabině instalována až v roce 1976. Kabina byla původně určena pro řidiče a tři spolucestující, nicméně dvě zadní sedadla, umístěná zády ke krytu motoru, byla tak nepohodlná a nabízela tak málo prostoru, že pro hasiče ustrojeného k zásahu bylo téměř nemožné se na toto místo dostat. Z tohoto důvodu, protože vozidlo stále vyjíždí k zásahům, byla dvě zadní sedadla demontována a k zásahu jede v kabině tatrovky pouze řidič-strojník a velitel.

Vozidlo pohání dvanáctiválcový vidlicový motor Tatra T930–35 E o objemu 17 640 cm3 s největším výkonem 189 kW při otáčkách 2000 1/min. Mechanická převodovka umožní řadit dva stupně vzad a deset vpřed/půlených. Maximální rychlost tatrovky je potom 85 km/h.

Tatra 813 CAS 55 tedy zahájila své životní poslání ve Slovnaftu a odtamtud se už jako vysloužilá dostala do filmových studií Barrandov. Tam pomalu chátrala, až se před sedmi roky dostala do rukou SDH Praha-Libuš, kde hned v počátku, aby se s ní dalo vůbec bezpečně jezdit, spolkla investici ve výši přibližně 300 000 korun. Na podvalníku byla dopravena do společnosti Komet Pečky, která se specializuje na opravy hasičské automobilové techniky. Zde byla sundána nástavba a byly opraveny jak brzdy, tak i všechna soustrojí podvozku, včetně rozvodů vzduchu a spojky.

Délka Tatry je 10 570 mm. Opravdu tedy nejde o žádného drobečka! Délka Tatry je 10 570 mm. Opravdu tedy nejde o žádného drobečka!
Tatra 813 je s nástavbou rakouské firmy Rosenbauer také označována jako SLF 18000 Foamatic Tatra 813 je s nástavbou rakouské firmy Rosenbauer také označována jako SLF 18000 Foamatic

Ondřej Stašek může dobře srovnávat i s jinými vozidly a podle jeho zkušeností je tato Tatra za jízdy velmi stabilní. Je to dáno nejen čtyřmi nápravami, které zajišťují dobré směrové vedení, ale především tím, že nádrž na vodu je široká a nízká a její těžiště není tolik vzdálené od podvozku. V podstatě boky, které vidíte na obrázcích, nejsou krycími plechy, ale jde přímo o stěnu nádrže. Uvnitř ve velké vodní nádrži je potom v prostoru nad oběma zadními nápravami umístněná nádrž na hasicí pěnu, čímž jsou všechny hmotnosti bez ohledu na zaplnění nádrží vždy rovnoměrně rozmístěné. Nádrže jsou samozřejmě v pohotovostním režimu vždy plné, ale výrobce nástavby musí zaručit takovou konstrukci nádrží, aby ani při částečném zaplnění negativně neovlivnily jízdní vlastnosti vozidla. Kompletní naplnění nádrže Tatry vodou trvá od 15 do 30 minut, podle tlaku vody v přívodním potrubí.

Libušský mastodont

Zapomeňte na dobrodružné představy o tom, že hasičské auto letí městem jako vítr, majáky blikají, siréna řve na celé kolo, auta uhýbají a hasiči v kabině připomínají Karla Lopraise a jeho partu na rallye Paříž–Dakar. Tatra 813 CAS 55 a její osádka jdou na vše s námořnickou rozvahou, protože „Libušský mastodont“, jak autu ve sboru přezdívají, dokáže leccos, jenom ne jet s větrem o závod. Ondřej Stašek nám předvedl, jak je možné se s takovou muzejní technikou sžít, a ukázal, že má auto skutečně v ruce. Málokdo z jeho vrstevníků, kteří usedají za volanty moderních hasičských automobilů, vybavených výkonnými motory, dokonalým podvozkem a samočinnou převodovkou, by se dokázal tak pěkně poprat s technikou sedmdesátých let.

Na řadicí páce je otočný element, kterým se u pětistupňové převodovky řadí mezi malou a velkou řadou tím způsobem, že se rozjedete např. na malou jedničku a se sešlápnutím spojky pouze touto páčkou přepnete na velkou jedničku Na řadicí páce je otočný element, kterým se u pětistupňové převodovky řadí mezi malou a velkou řadou tím způsobem, že se rozjedete např. na malou jedničku a se sešlápnutím spojky pouze touto páčkou přepnete na velkou jedničku

Po nastartování máte kvůli vnitřnímu hluku, kterému jsme už dávno odvykli, pocit, že je kryt motoru otevřený. Zvuk dvanáctiválce je však fascinující. Na řadicí páce je otočný element, kterým se u pětistupňové převodovky řadí mezi malou a velkou řadou tím způsobem, že se rozjedete např. na malou jedničku a se sešlápnutím spojky pouze touto páčkou přepnete na velkou jedničku. Z velké jedničky jdete na malou dvojku, takže kromě pohybu řadicí pákou musíte ještě v neutrálu přepnout z velké na malou. Není určitě na škodu, když i při řazení nahoru šlapete dvakrát spojku. Při řazení dolů o tom vůbec nehovořím, protože to je samozřejmostí.

Galerie: Tatra 815 ze Šíleného Maxe a jiná filmová monstra na kolech
Přečtěte si také:

Galerie: Tatra 815 ze Šíleného Maxe a jiná filmová monstra na kolech

Vyjeli jsme tedy z prostoru hasičské zbrojnice na relativně frekventovanou Libušskou ulici. Provoz se zastavil, ale nikdo nebyl nervózní, protože všichni fascinovaně sledovali „Mastodonta“, jak rozvážně a budící úctu svými rozměry vplouvá do normálního provozu. Zasloužily se o to nejen velikost a stáří auta, ale především to, že všichni normálně myslící lidé dají vyjíždějícímu hasičskému autu přednost.

Tatra 813 Tatra 813 SLF 18000 Rosenbauer je postavená na podvozku Tatra 813 8×8, model 350.1 pro civilní provoz

Ondřej řadil nahoru každé dvě až tři sekundy, celá Libuš musela ten výkon slyšet a také na ulici se lidé při tom řevu motoru otáčeli, a my už letěli k blížící se křižovatce rychlostí minimálně 40 km/h. Skočila nám tam červená a my jsme museli zastavit. Bylo mi to až líto, když už se podařilo Tatru tak rozdivočit. A bylo to tu znovu, od jedné k druhé světelné křižovatce je to tady minimálně 200 metrů a Ondřejovi se podařilo zařadit nahoru skoro všechny rychlostní stupně. Skoro všechny, možná kromě těch dvou nejvyšších. Tím výkonem jsme ujistili nejen Libušské, ale i celý zbytek Prahy 4, že Tatra dnes zase vyjela.

Tatra 813

K dalšímu kruháku se Ondřejovi podařilo dostat se až k malé pětce, která se už při plné provozní hmotnosti vozidla rozbíhala s velkými rozpaky. Nicméně po několika sekundách jízdy bez řevu motoru a výraznějšího tahu bylo potřeba řadit dolů a intenzivně brzdit, aby se tato „babička“ svižně protáhla přes polovinu kruháku. Ondřej se naklonil nad volant jako Loprais, aby po nájezdu na kruhák dokázal překývnout na sekundu či dvě doleva a vzápětí doprava na výjezd k Modřanům. To, řekl bych, byl pěkný hasičský výkon tak, jak si ho my všichni zvenčí představujeme, když dáváme červeným mastodontům přednost. Musím upřímně říci, že jsem i na sedadle spolujezdce cítil tu obrovskou hmotnost plné cisterny, která chtěla udělat cokoliv jiného, jenom ne zatočit. A zatočila.

Tatra 813 SLF 18000 Rosenbauer
Podvozek: Tatra 813 8×8/ČSSR
Rok výroby: 1974
Model: 350.1 pro civilní provoz
Motor: T930–35 E
Objem: 17 640 cm3
Výkon: 189 kW/260 k
Nejvyší rychlost: 85 km/h
Délka × šířka × výška: 10 570 x 2500 x 3450 mm
Celková hmotnost: 35 540 kg
Jožin (neregistrovaný)
Čo sa týka radenia rýchlostí, Tatry 148, 813, 815 mali základnú päťstupňovú prevodovku ktorá sa radila rýchlostnou pákou v kulise ako pri osobných automobiloch, táto bola doplnená o dvojstupňovú redukčnú prevodovku, ktorej stupne, tzv. polky sa radili elektropneumaticky pomocou otočného prepínače na rýchlostnej páke s možnosťou predvolania nasledujúceho stupňa prepnutím prepínače, k samotnému prezradeniu došlo až po stlačení spojky, takže bolo možné používať desať stupňov pre jazde dopredu a dva pre jazdu do zadu, táto redukčná prevodovka sa používala počas jazdy. Vojenské verzie ako 813 kolos alebo 815 VVN, VT, mali k tomu ešte jednu redukčnú dvojstupňovú prevodovku, ktorej prevodové stupne sa preraďovali otočným prepínačom na prístrojovej doske a mohli sa preraďovať len pokiaľ vozidlo stálo.
Jožin (neregistrovaný)
Čo sa týka radenia rýchlostí, Tatry 148, 813, 815 mali základnú päťstupňovú prevodovku ktorá sa radila rýchlostnou pákou v kulise ako pri osobných automobiloch, táto bola doplnená o dvojstupňovú redukčnú prevodovku, ktorej stupne, tzv. polky sa radili elektropneumaticky pomocou otočného prepínače na rýchlostnej páke s možnosťou predvolania nasledujúceho stupňa prepnutím prepínače, k samotnému prezradeniu došlo až po stlačení spojky, takže bolo možné používať desať stupňov pre jazde dopredu a dva pre jazdu do zadu, táto redukčná prevodovka sa používala počas jazdy. Vojenské verzie ako 813 kolos alebo 815 VVN, VT, mali k tomu ešte jednu redukčnú dvojstupňovú prevodovku, ktorej prevodové stupne sa preraďovali otočným prepínačom na prístrojovej doske a mohli sa preraďovať len pokiaľ vozidlo stálo.
Jožin (neregistrovaný)
Čo sa týka radenia rýchlostí, Tatry 148, 813, 815 mali základnú päťstupňovú prevodovku ktorá sa radila rýchlostnou pákou v kulise ako pri osobných automobiloch, táto bola doplnená o dvojstupňovú redukčnú prevodovku, ktorej stupne, tzv. polky sa radili elektropneumaticky pomocou otočného prepínače na rýchlostnej páke s možnosťou predvolania nasledujúceho stupňa prepnutím prepínače, k samotnému prezradeniu došlo až po stlačení spojky, takže bolo možné používať desať stupňov pre jazde dopredu a dva pre jazdu do zadu, táto redukčná prevodovka sa používala počas jazdy. Vojenské verzie ako 813 kolos alebo 815 VVN, VT, mali k tomu ešte jednu redukčnú dvojstupňovú prevodovku, ktorej prevodové stupne sa preraďovali otočným prepínačom na prístrojovej doske a mohli sa preraďovať len pokiaľ vozidlo stálo.
Jožin (neregistrovaný)
Čo sa týka radenia rýchlostí, Tatry 148, 813, 815 mali základnú päťstupňovú prevodovku ktorá sa radila rýchlostnou pákou v kulise ako pri osobných automobiloch, táto bola doplnená o dvojstupňovú redukčnú prevodovku, ktorej stupne, tzv. polky sa radili elektropneumaticky pomocou otočného prepínače na rýchlostnej páke s možnosťou predvolania nasledujúceho stupňa prepnutím prepínače, k samotnému prezradeniu došlo až po stlačení spojky, takže bolo možné používať desať stupňov pre jazde dopredu a dva pre jazdu do zadu, táto redukčná prevodovka sa používala počas jazdy. Vojenské verzie ako 813 kolos alebo 815 VVN, VT, mali k tomu ešte jednu redukčnú dvojstupňovú prevodovku, ktorej prevodové stupne sa preraďovali otočným prepínačom na prístrojovej doske a mohli sa preraďovať len pokiaľ vozidlo stálo.
Antonín Trejbal (neregistrovaný)
Velká poklona hasičúm ...to auto je nádherný...je vidět, že se o něj moc pěkné starají. Já jezdím s 815 _6/6 z roku 1986 a nedám na ni dopustit... V 12 a obsah 19000 cm to je prostě adrenalín ... ať jim ten skvost dlouho vydrží. Díky ..
(neregistrovaný)
chtěl bych vidět autora článku, který ironicky píše o 40ti kiometrové rychlosti, jestli si dokáže představit, že s 20ti tunama za prdelí letí zatáčku 40cet ..... jednou by to udělal a celej zbytek života by seděl na hajzlíku a sral, sral a sral. přál bych mu, aby jednou musel ten volant ve 40seti do té zatáčky otočil a chtěl vidět ten nechápající výraz v očích,když to prostě nezatočí "na hned" jako tunová fabie, ale hrne ho před sebou 20tun......pochcal bych se smíchy :-D :-D :-D :-D
Jirka (neregistrovaný)
Zkuste si to přečíst ještě jednou, ironicky to skutečně psané nebylo...40 je poměrně rychlost na takovou váhu a až jsme se divili, že to s námi hasiči tak rozjeli a klobouk dolů před hasicem Ondrou, který měl 813 skutečně v ruce...
Ozzy (neregistrovaný)
Je to presne podle pouzite prevodovky , tatry mely vetsinou jen puleni rychlosti, ale temer shodna vojenska 813 kolos mela i redukci takze mela vlastne 20 rychlosti dopredu, ale i v beznych tahacich byly prevodovky mala ,velka rada i pulene rychlosti, nebo liaz 9 kvalt pouze velka mala rada, bez synchronu, razeni bez pouziti spojky , pouze meziplyn a brala kvalty z ruky sama, to by se dnesni hosici co maji samej automat uz vubec neumeli ani rozjet.
Hynek Obroučka (neregistrovaný)
Novinářský řemeslo braň se, takovou snůšku blábolů jsem už dlouho nečetl, pokuid vám tohle nakukali libušský hasiči, tak si příště prosím ty informace, které vydáváte za fakta někde ověřte... 1. Hned v úvodu chyba - ve Slovnaftu sloužilo pět T813 8x8 a ne čtyři (AZ 44 Titan, 2x PHA-55 Rosenbauer, 1x KHA-55 Rosenbauer, 1x PRHA 10000 Total) 2. Ve slovnaftu služily pouze dvě totožné PHA 55, nikoli tři. Třetí, podle článku totožné, bylo úplně jiné KHAčko s 3000 kg prášku a nádržemi na 10000 l hasiv. 3. Pro německou rafinérii PCK Schwedt an Oder bylo vyrobeno jenom jedno a navíc mírně odlišné auto, žádné jiné v Německu nejezdilo. Další, se stejným objemem hasiv, ale úplně jinou, modernější nástavbou, vzniklo pro bulharskou rafinerii Neftochim Burgas, kde sloužilo ještě i jedno KHAčko, ovšem taky s modernější nástavbou než to ve Slovnaftu. Tato fakta mohu doložit referenčními listinami všech hasičských vozidel vyrobených na podvozku Tatra firmou Rosenbauier. 4. Naprostým nesmyslem je, že druhý pěňák je někde u Kolína, je kousek opd Liberce a vedle něj v hale navíc stojí i práškový speciál T813 8x8 PRHA 10000 Total ze Slovnaftu, v Hrádku nad Nisou je pak i žebřík T813 8x8 AZ-44 Titan ze Slovnaftu... KHA Rosenbauer ze Slovnaftu bylo bohužel sešrotováno. 5. Odstavec o hašení požárů je natolik velká pí.ovina, že by se za ní nemuselo stydět ani pětiletý dítě, potěš koště... 6. Podvozek není sklopkový z S1 zvané drtikol, ale pod jeřáb AD-350, tedy zase nesmysl... 7. Jestli na tom autě řaděj tak jak píšou, tedy půlky malá -> velká bez vyřazení a zařazení celého kvaltu, tak je převodovka je brzy opustí do věčných lovišť, chudák auto, to to při tom řazení neslyšej?
Jiří Krupička (neregistrovaný)
Dobrý den, pane Obroučko, děkujeme za připomínky a rádi článek opravíme. Prosím napíšete mi na email krupicka@mf.cz připomínky? Bohužel pokud se připravuje časopis, tak není tolik času na ověření fakt a musíme kolikrát věřit majitelům strojů. Za nás mají i tak hasiči v Libuši poklonu za udržování takové stroje a bylo vysloveně vidět, jak máti Tatru rádi.
Jirka M. (neregistrovaný)
Jezdil jsem s Tatrou 2 roky a v návodu výrobce se píše že " půlka" se může řadit do rychlosti max. 40 km/h. Praxe je ovšem jiná, s plně naloženou Tatrou s vlekem se běžně používá tato půlka i ve vyšších rychlostech. Samozřejmě záleží na zručnosti řidiče, když neubere včas plyn a předvolbu tam vrazí pod plynem, tak se ozve rána jak z kovárny. Já jsem ty půlky používal i ve vyšších rychlostech a Tatra to bez problémů vydržela i když tam ty rychlosti řadil vzduchový posilovač ovládaný elektromagnetem. Výhoda té 1/2 byla že se rychlost předvolila a buď se přeřadilo o stupeň níž nebo výš.
Michal (neregistrovaný)
Žádné řazení velké a malé řady tady u Tatry není. Tatra, a to ať už 138/148, nebo 813/815 má pouze jednu řadu ale s půlenými rychlostmi. Takže tím otočným elementem se nepřepíná žádná řada, ale jen se tím půlí daná rychlost. Píšu to jenom pro pořádek, protože u náklaďáků existují právě i velké/malé řady, ovšem he to něco trochu jiného než-li půlení rychlostí.
Hynek Obroučka (neregistrovaný)
U tohohle auta to tak je, ale věděl jste, že třegba Drtikolka se vyráběla jak s takovouhle převodovkou, tak právě s malou a velkou řadou, tzv. rychloběhem? Evidentně nevěděl, poidle roku výroby byla obě provedení...
Pavel (neregistrovaný)
Jezdím s T 815 8x8 ještě dnes mám na ní cisternu o objemu 18000 litrů, klasický fekální vůz. Je to již stará bábinka,ale oproti traktoru na ni nedám dopustit. Motor V 12 dvě turba a stále jede.
Jan Peška (neregistrovaný)
Je to nádhernej vůz díky dobrákům z Prahy Libuše,vůbec sem netušil,že Pražáci mají dobrovolný hasiče a už vůbec ,že používají takovej klenot.Jo svezení je zážitek,to věřím,jen doufám,že s tím kluci nejezdí tak jak autor článku popisuje,rozjíždět na malou 1 a vzápětí řadit velkou 1 tak ti spolujezdci vyletí čelním sklem,ale to pochopí jen kluci co tatry řídili několik let.Ale to není důležitý,je krásná a ať vám dlouho slou-ží. Jan z Moravy
Ozzy (neregistrovaný)
Uzasne auto ve sve dobe , navic pro Slovnaft, ktery je na rovine, takze i ten vykon v tehdejsi dobe dostacujici, takze pan L netusi o cem tady pise. Mel jsem tu cest se v 8 kolce T813 svezt, kdo tvrdi ze nema vykon at se podiva jakou mela v dobe uvedeni do provozu konkurenci. Psal se rok 1967, byl jste pane L v te dobe vubec na svete? Prujezdnost tohoto vozu neuveritelna, pokud si vzpomenete na manevry prazskych hasicu kteri nedokazali vytahnout z rozbahnene polni cesty cisterny , jen proto ze jim zkolaboval vyprostovaci tank, ktery tam privezla T 815 , fraska ,misto aby T 815 pouzili na vyprosteni cisteren a odtah nepojizdneho tanku , dovezli dalsi T 815 druhy tank, uvizle cisterny jim nakonec traktorem vyprostil mistni farmar ktery se na to uz nedokazal koukat.
Hynek Obroučka (neregistrovaný)
Víte pane nebyl jste na místě, tak laskavě nerozumujte, tohle auto by tam zůstalo stát taky a navíc zakopaný hloubš než ty naše. KAždej je koukám odborník, miluju tyhle slinty.
Ozzy (neregistrovaný)
A co tedy ten farmar s tim traktorem co je nakonec vytahl? Navic Tatra urcena pro tazeni podvalniku ma navijak, ci pouzit ten? Poucujete nekoho kdo tohle delal kazdou zimu kdyz jeste padal snih a problemy zacaly tak od 0,5 metru snehu , ne jako dnes pri 0,5 cm, navic jsem tyhle zkusenisti nasbiral jiz na vojne za ktere jsem s temito kralovnami trenu najel bezmala 60 tisic km, stale tvrdim ze to byla fraska a resili to diletanti. Nebo mi ten traktor vyvratite co to nakonec resil?
Ozzy (neregistrovaný)
Evidentne pane Obroucka netusite vy o cem tu pisete, ja netvrdim ze to mela jet vytahovat tahle cisterna, podval s tankem tam pritahla 815 8×8, vybavena navijakem, podhustovanim pneu podle potreby s ohledem na teren ktery projizdi, kdyz tam byly schopne dotahnout obe dve tanky na podvalniku, chcete mi tvrdit ze by nedokazaly vytahnout z trochy blata mnohem lehci cisterny? Jen a pouze i z vetsi dalky navijakem, vy budete opravdu odbornik, proto to asi takhle dopadlo pri teto akci, perfektne zvladnute prirucky , teorie je ovsem jina nez praxe.
L (neregistrovaný)
me fakt udivuje co tu je chytraku, zavzpominejte kdyz horelo v lesich co tam jezdilo,813 max po mestech ci k pozarum az po dlouhe dobe,jen jako podpora s vodou, chce to i zazit,v jizerkach standardne jezdili zcela jine stroje,813 se tam dodrapala z Liberce nekolikrate po ohni
Ozzy (neregistrovaný)
Pane popleto, Tatry 813 se jako specialy pro hasice nedelaly , nebo alespon v takovem rozsahu aby se dostaly do bezne pouzivane techniky,v te dobe to byly 148, po nich az 815, takze jste mohl videt se do toho lesa drapat mozna tu 815,
Karel (neregistrovaný)
Každý kdo někdy řídil podobné auto tak se určitě nerozjíždí na malou jedničku a následně přeřadit na velkou jedničku, jak uvádí autor. To je nesmysl, malá/velká řada se střídá až u čtyřky a pětky - u nižších přev. stupňů to nemá smysl. Tato popisovaná Tatrovka (resp. její motor V-12) má drtící krouťák (kroutivý moment) již od nejnižších otáček, takže i s plnou vahou je radost s ní jezdit . . . .
Hynek Obroučka (neregistrovaný)
Nesmysl, tohle auto má 36 tun a motor nemá takovu sílu, aby to dal, maximálně u té jedničky ne, od dvojky nahoru už ano. Řídil jste to někdy? Já jo, sestru tohoto auta...
L (neregistrovaný)
Váha jak tank a výkon nikde :-) miluji zvuk 813, ale toto se fakt moc nepovedlo na rychlý zásah, jako podpora s vodou, kde není je to ale super
Mates (neregistrovaný)
Výkon je, pane chytrej jen rychlost na zpevněným povrchu je OPRAVDU mizerná.Ovšem to se dá od teréního speciálu očekávat a výrobce na to potencionální zákazníky upozornuje.
L (neregistrovaný)
pane trubko,zanechte sve chytrosti tam,kde vam ji zerou na 35tun je vykon proste o nicem a jeste z toho udelat vozidlo IZS, v te dobe byly i o dost vykonnejsi motory,kdyby byl terreni special tak jezdil po horach,kde sem jej v zivote nevidel zaparkovany u hasicu,max na velkych plochach mest
Ozzy (neregistrovaný)
A neda si ricta a neda, tatra 813 kolos, byla urcena pro prepravu az 100 tun, uz jsem zde zduraznoval v kterem roku byla uvedena do provozu, takze jeste jednou zvlast pro odbornika jako jste vy pane L je to rok 1967 !!!!! V terenu dosud neprekonana, otazka hospodarnosti provozu mozna vysvetluje proc nebyla masivne vyuzivana v kdejakem malem meste ,kde pro potreby hasicu plne vyhovavaly Tatry 148, vyrabene v soubehu z T 813, az po skonceni vyroby T 148, zacala s vyrobou 815 i pro hasice jen ne s V12, ale vetsinou pouze V 10, to uz zaviselo primo na danem typu .
Miroslav (neregistrovaný)
Taky se mi ten řadovej 12ti vál nějak nezdá. Tam je přece Véčko jako v každé Tatře.
V.B. (neregistrovaný)
Dobrý den pane krupičko, my také vlastníme tento typ Tatry, ne cisternu ale vyprošťovací automobil. Libušskou sestru ta naše odtáhne či vyprostí i bez vypuštění nádrže. Máme také náhradní motor, takže pokud byste měl zájem, můžete ho vidět.
bat (neregistrovaný)
děkuji za takový článek na bibli bez zbytečných politických žvástů, jen tak dál.
  • Našli jste v článku chybu?