Čínské automobilky byly dlouhou dobu brány jako méněcenné společnosti snažící se napodobit známé evropské výrobce. Různé kopie se objevují stále, ale některá čínská jména si už vydobyla jistou prestiž. Jednou takovou automobilkou je Geely, u nás známá hlavně díky tomu, že před lety koupila Volvo. V tomto kontextu je vyloženě zábavné ohlédnout se za tím, jak vlastně Geely vzniklo. Ano, ten divný vůz na úvodní fotce je Geely Yi Hao, neboli Geely Number One. První vůz této značky.
Doporučujeme: Tradiční britská značka Lotus míří do rukou Číňanů. Ti slibují velké investice
Za automobilkou Geely stojí jistý Li Shufu, který začal z nuly (podobně jako třeba Chung Ju-Yang, který z ničeho vybudoval Hyundai). Li si po studiích pořídil kvalitní fotoaparát s tím, že bude fotit turisty a tak vydělá peníze. Nedlouho poté si otevřel vlastní obchod s fotoaparáty, což mu přineslo zajímavé zisky. Jak píší kolegové z ChinaCarHistory, začátkem osmdesátých let se Li vrhl na byznys s ledničkami. Nejprve coby dodavatel dílů, posléze přímo jako výrobce. Nápad na výrobu aut se zrodil začátkem devadesátých let, ale kvůli vládním omezením nakonec Li Shufu vyráběl skútry. Svého snu stavět luxusní automobily, ideálně čínské Mercedesy, se ovšem nevzdal.
Protože neměl licenci na výrobu aut, musel jako základ použít něco, co se v Číně už vyrábělo. Přesně takovým výrobcem byla společnost Hongqi vlastněná společností FAW, která pro čínský trh vyráběla Audi 100 a mohla tento vůz prodávat také s vlastní značkou. Zakladatel automobilky Geely si tedy jeden takový Hongqi pořídil, kompletně ho odstrojil a protože měl rád Mercedesy, vyrobil karoserii (některé díly byl údajně karbonové) kopírující třídu E W210.
Doporučujeme: Lynk & Co 01 — První „čínská Dacia“ s technikou Volvo už jezdí po českých silnicích
Tak vzniklo úplně první Geely s označením Number One – vzhledově okopírovaný Mercedes postavený na modelu značky Hongqi a ten byl pro změnu postavený na Audi 100. Bohužel není jisté, jaký motor tento prototyp využíval. Společnost Hongqi montovala do své Audi 100 původní motory, ale také motory Nissan nebo Chrysler.
Geely Number One se do výroby nikdy nedostalo, jakkoliv údajně Li Shufu při svých cestách budil značnou pozornost a vůz samotný prý vzbuzoval pozitivní reakce, přestože z našeho pohledu jde spíše o komickou kreaci. Každopádně Li se nevzdal a později opravdu auta začal vyrábět.
Doporučujeme: Čínské Volvo představilo sériovou verzi konceptu Lynk & Co 01 a novou studii 03
Celý příběh má jednu zajímavou souvislost. Geely dnes vlastní tříprocentní podíl Daimleru, takže pokud se teoreticky podaří získat dalších 48 %, sen o čínském Mercedesu pana Li Shufu by se jednou mohl naplnit. Že je to naprostá utopie? Patrně ano, nicméně za pozornost stojí fakt, že člověk, který až v devadesátých letech začal s napodobeninou třídy E, má na svědomí společnost vlastnící nejen tradiční automobilku Volvo, ale také Lotus, London Taxi nebo novou značku Lynk&Co.
A kdeže skončilo Geely Number One? To se neví. Naposledy bylo viděno v roce 2009 v továrně v polorozpadlém stavu, kdy vůz neměl masku ani dveře. Podle některých zdrojů měl být prototyp sešrotován, jiní ale tvrdí, že stále existuje.
Foto: ChinaCarHistory