Očekávejme zdražení dopravních služeb

1 nový názor
Autor: Redakce

S 1. lednem 2020 se rozšířila povinnost platit mýtné u nákladních aut s hmotností nad 3,5 t a autobusů na dalších 868 km silnic I. třídy. Stalo se tak přes několikaletý odpor krajů, obcí i samotných autodopravců.

Hrubý výnos z tohoto rozšíření ministerstvo dopravy odhaduje na 1 až 1,5 miliardy korun. Je zákonité, že tyto peníze budou muset zaplatit zákazníci silničních dopravců.

Pro ilustraci, kamion druhé nejekologičtější kategorie Euro V zaplatí na silnicích 1. třídy 2,15 Kč/km. To v případě trasy Plzeň - České Budějovice, která měří 112,5 km, znamená 242 Kč, na trase Brno – Svitavy zaplatí dopravce za stejný kamion 96 Kč, za cestu z Prahy do Kolína 70 Kč. Toto zvýšení daňové zátěže (a mýto není nic jiného než daň) se pochopitelně musí objevit na faktuře pro konečného zákazníka.

V této souvislosti generální tajemník Sdružení ČESMAD Bohemia Vojtěch Hromíř upozorňuje: „V souvislosti s podstatným rozšířením výkonového zpoplatnění naší silniční sítě je třeba otevřít debatu o výši silniční daně pro vozidla platící mýto. Aktuální sazba daně ztrácí pro tato vozidla své opodstatnění. I tato agenda bude v lednu součástí našeho jednání s ministryní financí Alenou Schillerovou.“

Jaroslav (neregistrovaný)
Vážený autor, by měl článek krapet rozšířit. Distribuční vozidla (rozvozová), než z Plzně do Českých Budějovic dojedou, tak chtě nechtě musí párkrát najet na placené úseky. Tzn, že neujede 112km, ale i 150km placených (322,50Kč) Co se týče pátečních příplatků od 15h do 20h tak cena vzroste na krásných 460,50Kč. A to se jedná o vozidla euro V. Takže v praxi to bude vypadat tak, že tranzitní přeprava z Plzně do ČB bude uhýbat za Nepomukem na Horažďovice, Strakonice, Vodňany. Kilometrově to vychází stejně. Kdo tohle odnese víme všichni (dotčené obce a není jich málo). A když si dopravce spočítá, když mu auto z Plzně do ČB pojede přes Klatovy, nebo Plzeň, Přeštice, Nepomuk a dále na Horažďovice, tak prostě ušetří. Akorát mu přeprava zabere o 15min víc. Je to jen o prioritách dopravce.
  • Našli jste v článku chybu?