-
Hyundai NEXO zesiluje úsilí společnosti Hyundai Motor o čistější budoucnost
-
S modelem ix35 Fuel Cell byl Hyundai Motor prvním výrobcem automobilů, který uvedl na trh sériově vyráběný model s pohonem na vodík; na evropských silnicích jezdí více vozů Hyundai s palivovými články než od všech ostatních značek dohromady
-
Hyundai Motor upevňuje své vedoucí postavení v oblasti elektromobilů s palivovými články nabídkou nejvyspělejší techniky na trhu s funkcemi autonomní jízdy a nejvýkonnějším poháněcím ústrojím v segmentu
-
Nová generace vozidel s palivovými články ukazuje, jak bude vypadat budoucnost cestování automobily, a umožní zákazníkům tuto budoucnost již prožívat díky inovativním prvkům komfortní výbavy, jakými jsou dálkové parkování, kamerové sledování slepého úhlu a funkce autonomní jízdy
-
NEXO poskytne zákazníkům výhodu nejdelšího dojezdu mezi vozidly s pohonem na vodík. Odhadovaný dojezd až 800 km (v souladu s aktuálním kombinovaným jízdním cyklem EU) je porovnatelný s automobily poháněnými spalovacím motorem
Hyundai upevňuje své vedoucí postavení zcela novým modelem Hyundai NEXO, prvním SUV konstruovaným výhradně pro pohon na vodík, své vedoucí postavení v oblasti elektromobilů s palivovými články. NEXO kombinuje praktičnost SUV s vyspělým know-how v oblasti palivových článků. Nová generace vozidla s palivovými články nabízí nejvyspělejší techniku na trhu také díky funkcím autonomní jízdy, chytrým vyspělým asistenčním systémům a nejvýkonnějšímu poháněcímu ústrojí ve svém segmentu.
NEXO je po technické stránce vlajkovou lodí neustále rozšiřované nabídky ekologických automobilů značky Hyundai. Jeho základem je nově vyvinutá speciální platforma. Hyundai Motor pro ni používá označení FUV – Future Utility Vehicle (vozidlo budoucnosti s mimořádnou úrovní užitných vlastností) – kombinující praktičnost SUV/crossoveru s vyspělou technikou elektrického pohonu, komplexní nabídkou asistenčních funkcí a inovativními, velmi přitažlivými stylistickými prvky. Nové NEXO má nejdelší dojezd v segmentu elektromobilů s akumulátory, resp. palivovými články. Jeho přibližná hodnota 800 km (v souladu s aktuálním kombinovaným jízdním cyklem EU) je porovnatelná s vozidly poháněnými spalovacím motorem a umožňuje řidičům cestování na dlouhé vzdálenosti. „Hyundai Motor je již lídrem na evropském trhu vozidel s palivovými články. Více než sedmdesát procent všech vozů s palivovými články, provozovaných v Evropě, vyrobil Hyundai,“ říká Thomas A. Schmid, provozní ředitel společnosti Hyundai Motor Europe. „Zcela nový NEXO je zásadním krokem v naší strategii zaměřené na ekologické automobily. V jejím rámci uvedeme na globální trh 15 nových ekologických automobilů do roku 2020. Z toho je patrné naše intenzivní úsilí o realizaci čisté budoucí mobility.“
Zcela nový NEXO upevňuje vedoucí postavení společnosti Hyundai Motor v oblasti techniky palivových článků
NEXO je druhou generací sériově vyráběného elektromobilu s palivovými články společnosti Hyundai Motor. Na evropský trh bude tento model uveden v polovině roku 2018. Hyundai Motor intenzivně investuje do budoucí mobility s nulovými emisemi a v současnosti se může pochlubit nejširší nabídkou alternativních pohonů v automobilovém průmyslu.
Hyundai Motor zdokonalil v novém systému palivových článků komplexní techniku předchozího modelu. Společnost nyní představuje nejvyspělejší ekologické poháněcí ústrojí, jehož technika palivových článků zabírá ještě menší prostor, je lehčí a výkonnější. Nová generace vozidla s palivovými články vylepšuje systém přívodu vzduchu a zkracuje již tak krátkou dobu potřebnou k doplnění palivových nádrží. NEXO hraje svou celkovou účinností a spotřebou paliva vlastní ligu.
Hyundai Motor byl s modelem ix35 Fuel Cell prvním výrobcem automobilů, který zahájil velkosériovou výrobu vozidel s palivovými články. Zcela nový NEXO je dalším modelem na evropském trhu, který je součástí ekologické strategie společnosti Hyundai Motor. V jejím rámci bude do roku 2020 na celém světě představeno celkem 15 ekologických vozidel ve snaze urychlit rozvoj automobilové dopravy s nízkými až nulovými emisemi.
Inovativní vzhled s čistým designem
Zcela nové NEXO charakterizuje čistý a klidný design s důrazem na aerodynamickou siluetu a „plovoucí“ střechu. Čisté tvary jsou aerodynamicky efektivní, zároveň však krásné a odrážejí styl SUV.
Souvislá příď s horizontálními světly LED pro denní svícení je široká a jasně definovaná. Světla jsou propojena nepřerušovanou tenkou světelnou linií, která umocňuje elegantní horizontální uspořádání přídě. Trojúhelníkové světlomety pod světly zvýrazňují progresivní charakter vozu. Širší kaskádovitá maska chladiče umožňuje přívod většího množství vzduchu a zároveň završuje silný vizuální dojem při pohledu zepředu.
Jednolitý design pokračuje přes boky až k zádi. Tenká linie „plovoucí“ střechy je umocněna velkým střešním oknem a štíhlými střešními sloupky D, za nimiž střecha přechází do zadního spoileru. Rozměrné zadní okno zasahuje široko do stran a dlouhý dominantní spoiler s integrovaným zadním stěračem vytváří osobitý vzhled. Trojúhelníkový design zadních svítilen v kombinaci s horizontálním uspořádáním zádě poskytuje vozu již na první pohled stabilitu.
NEXO je prvním vozidlem Hyundai s integrovanými zapuštěnými klikami dveří. Jejich speciální konstrukce přispívá k čistému designu boční partie vozu a optimalizuje proudění vzduchu. Řidiči mohou dát povel k automatickému vysunutí klik buď pouze u svých dveří, nebo u všech čtyř. Mechanismus se automaticky zasune po pěti sekundách od spuštění vozidla. Kliky se samy zasunou, jakmile rychlost vozidla přesáhne 3 km/h.
Interiér přebírá motiv horizontálního uspořádání vozu například u přístrojové desky. Nejnápadnějším prvkem vnitřního prostoru je široká černá přístrojová deska se dvěma velkými displeji LCD. Navigačnímu systému slouží 12,3“ displej, 7“ displej LCD pak poskytuje řidiči provozní informace. Levý displej s digitálním panelem přístrojů ukazuje rychlost jízdy, množství paliva a hospodárnost provozu. Pravý displej disponuje novou funkcí děleného zobrazení a novou hlavní nabídkou pro funkce navigace, konektivity a informačních a zábavních systémů.
Elektronické propojení voliče provozních režimů poháněcího ústrojí modelu NEXO umožnilo integrovat volně „plovoucí“ středovou konzolu. Toto řešení ponechává více odkládacího prostoru pod konzolou pro osobní předměty. Fyzickými tlačítky se aktivují provozní režimy poháněcího ústrojí, jízdní režimy a mění se nastavení klimatizace. Fyzické ovládací tlačítko zpřístupňuje i navigační funkce. Ve větší spodní přihrádce jsou k dispozici bezkabelová nabíječka a dva vstupy USB.
První systém tří propojených nádrží na světě umožňuje díky svým kompaktním rozměrům ještě lepší využití obestavěného prostoru. V porovnání s modelem ix35 Fuel Cell byl navíc prodloužen rozvor o 150 mm. Výsledkem je největší celkový vnitřní prostor ze všech aktuálních elektromobilů s palivovými články a zcela rovná podlaha zavazadlového prostoru, který má v základním uspořádání objem 461 litrů (VDA).
Optimalizovaný design zcela nového modelu NEXO snižuje součinitel aerodynamického odporu vzduchu. Rozmanité aerodynamické prvky jsou nenápadně integrovány do přídě, boků a zádě. Aerodynamiku vylepšují vzduchové kanály v předním blatníku, které optimalizují obtékání kol vzduchem, zapuštěné kliky dveří, kompletní zakrytí spodní části vozidla a velké vzduchové kanály, které jsou součástí střešních sloupků D. Celkový součinitel aerodynamického odporu vzduchu je pouhých 0,329.
Přívod kyslíku do palivových článků zajišťuje velký otvor v kaskádovité masce chladiče na přídi a malé otvory pro přívod vzduchu na zádi vozu.
Nejvyspělejší poháněcí ústrojí s palivovými články s nejdelším dojezdem
Hyundai NEXO byl zkonstruován na nové automobilové platformě, která přináší tomuto automobilu mnoho různých výhod, od nižší hmotnosti přes přemístění akumulátoru pod podlahu zavazadlového prostoru až po zdokonalené uspořádání systému palivových článků.
NEXO je dokonalým automobilem s nulovými emisemi pro každodenní provoz, čímž naplňuje vývojovou strategii společnosti Hyundai Motor optimalizovat hospodárnost bez jakýchkoli kompromisů z hlediska provozních vlastností. Poháněcí ústrojí s palivovými články je lehčí a kompaktnější. Dosahuje nejvyššího výkonu 120 kW (163 k) a maximálního točivého momentu 395 N.m. NEXO zrychlí z 0 na 100 km/h za 9,2 sekundy a dosahuje nejvyšší rychlosti 179 km/h, což je opět nejlepší hodnota v této třídě.
Ekologické poháněcí ústrojí s palivovými články ještě efektivněji využívá vodík a může se pochlubit vyšší účinností komponentů. Výsledkem je nejvyšší účinnost celého systému na světě ve výši 60 procent a spotřeba 3,9 litru vodíku na 100 km. Zcela nové NEXO má přibližný dojezd 800 km (v aktuálním kombinovaném cyklu EU), což je lepší hodnota než u jakéhokoli jiného elektromobilu s akumulátory, resp. palivovými články. Tento dojezd je porovnatelný s dojezdem vozu poháněného spalovacím motorem a umožňuje řidičům cestovat na dlouhé vzdálenosti.
Nově vyvinutá platforma vozidla integruje tři identické nádrže, každou o objemu 52,2 litru vodíku. Výsledkem je prvotřídní hodnota hustoty uloženého paliva a větší zásoba paliva. Navzdory většímu objemu trvá doplnění nádrží zcela nového modelu NEXO pouhých pět minut.
NEXO si poradí i s extrémními teplotami a nepříznivými podmínkami. NEXO lze spustit i při poklesu venkovních teplot na minus 30 stupňů Celsia během 30 sekund, tedy nejrychleji ze všech vozidel s palivovými články.
Velmi odolný katalyzátor membránových elektrod a nová technologie řízení poháněcího ústrojí poskytuje modelu NEXO výjimečnou a nebývalou životnost, která je porovnatelná s vozidly poháněnými spalovacím motorem: minimálně 10 let a 160 000 kilometrů.
Autonomní jízda testována při nejdelší jízdě bez řidiče v Koreji
Elektricky poháněné NEXO s palivovými články se nedávno zúčastnilo autonomní jízdy ze Soulu do Pchjongčchangu a úspěšně absolvovalo v režimu autonomní jízdy úrovně 4 dosud nejdelší trasu 190 kilometrů. Poprvé ujely autonomní automobily tuto vzdálenost rychlostí 100 až 110 km/h. Na dálnici se vozidla zařadila do běžného provozu a v závislosti na jízdní situaci přejížděla z jednoho jízdního pruhu do druhého a předjížděla pomalejší vozidla. Kromě toho také projížděla mýtnými bránami.
Jízdu absolvovala tři vozidla na základě modelu NEXO, vybavená technikou autonomní jízdy úrovně 4, definované mezinárodními normami SAE, a technologií mobilních sítí 5G. Rozšíření výbavy sériově vyráběných vozidel o nezbytný počet senzorů umožnilo realizovat funkci zcela autonomní jízdy, čímž se Hyundai o další krok přiblížil k cíli zavést tuto techniku do své obchodní nabídky.
Všechna demonstrační vozidla ztělesňují tři pilíře vize značky Hyundai pro budoucí mobilitu: síťové propojení, svobodu a čistotu.
Vozidla s palivovými články čistí za jízdy vzduch
Elektromobily s palivovými články, stejně jako elektromobily s akumulátory, neemitují žádné pevné částice. Jejich mimořádným přínosem je mimo jiné i skutečnost, že filtrují a čistí za jízdy vzduch. NEXO zbavuje vzduch jemného prachu v množství, které vypustí při ujetí stejné vzdálenosti dva automobily se vznětovým motorem.
Mimořádně účinný čistič vzduchu s dlouhou životností dokáže zachytit mikročástice menší než pevné částice velikosti 2,5 (PM). Jinými slovy při průchodu vzduchu vozem NEXO je vzduch zbaven 99,9 procenta pevných částic a panel přístrojů zobrazuje, jak uživatel přispěl k vyčištění okolního životního prostředí.
Nejmodernější komfortní a inovativní asistenční systémy
Nové vyspělé asistenční systémy ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) společnosti Hyundai Motor ve výbavě modelu NEXO rozšiřují nabídku funkcí vedoucích k autonomní jízdě. Tato moderní prémiová produktová vylepšení se zaměřují na propojení budoucí techniky s vyvíjejícími se výzvami v oblasti mobility.
Kamerový asistent pro sledování slepého úhlu BVM (Blind-spot View Monitor)
Hyundai přichází jako první v automobilovém průmyslu s funkcí kamerového asistenta pro sledování slepého úhlu BVM (Blind-spot View Monitor). Při změně jízdního pruhu ukazuje funkce řidiči na centrálním displeji přístrojové desky kamerové záběry situace za vozidlem vpravo a vlevo i po stranách modelu NEXO. Systém používá na každé straně vozidla širokoúhlé prostorové kamerové snímání SVM (Surround View Monitors) pro sledování oblastí, které nelze vidět v konvenčních zpětných zrcátkách. Tato technika vylepšuje viditelnost v nepřehledných jízdních situacích, například za tmy nebo deštivého počasí. Hyundai je prvním výrobcem automobilů, který poskytuje řidiči kamerové snímání situace po obou stranách vozidla.
Asistent řízení v jízdním pruhu LFA (Lane Following Assist) a asistent pro jízdu na dálnici HDA (Highway Driving Assist)
Asistent řízení v jízdním pruhu LFA (Lane Following Assist) je pro Hyundai zcela novým systémem, který slaví debut v modelu NEXO. LFA automaticky zasahuje do řízení, aby vůz zůstal uprostřed jízdního pruhu. Systém pracuje při rychlostech od 0 do 145 km/h na dálnicích i silnicích mimo město. V kombinaci s asistentem pro jízdu na dálnici HDA (Highway Driving Assist) značky Hyundai, který používá senzory a mapové podklady k realizaci funkce autonomní jízdy na dálnicích, budou moci řidiči cestovat na dlouhé vzdálenosti s vyšší úrovní komfortu a bezpečnosti.
Autonomní technika: Dálkový chytrý parkovací asistent RSPA (Remote Smart Parking Assist)
Dálkový chytrý parkovací asistent RSPA (Remote Smart Parking Assist) umožňuje modelu NEXO autonomně zaparkovat nebo vyjet z parkovacího místa bez ohledu na to, zda řidič je nebo není uvnitř vozu. Systém RSPA dokáže zaparkovat vozidlo na příčná i podélná parkovací místa – stačí stisknout tlačítko. Systém, koncipovaný zejména pro náročné parkovací situace nebo velmi úzké mezery pro zaparkování, umožní řidičům zaparkovat vozidlo s naprostou jistotou a precizností.
Hyundai SmartSense: Nejvyšší úroveň aktivní bezpečnosti
LFA, HDA a RSPA jsou tři z devíti různých systémů ADAS ve výbavě modelu NEXO. Future Utility Vehicle disponuje nejnovějšími prvky aktivní bezpečnosti Hyundai SmartSense a asistenčními funkcemi, a splňuje tak nejvyšší evropské požadavky v oblasti bezpečnosti. Mezi tyto systémy patří upozorňování na kolizi vpředu FCW (Forward Collision Warning), asistent pro odvrácení kolize s překážkou vpředu FCA (Forward Collision-Avoidance Assist) s detekcí chodců, asistent pro jízdu v jízdním pruhu LKA (Lane Keeping Assist; standardní výbava), asistent dálkových světel HBA (High Beam Assist) s asistentem statických tlumených světel SLBA (Static Low Beam Assist), asistent pro rozpoznávání únavy řidiče DAW (Driver Attention Warning; standardní výbava), asistent pro sledování slepého úhlu BSCW (Blind-Spot Collision Warning) a na přání dodávané upozorňování na vozidla přijíždějící ze stran při couvání RCCW (Rear Cross-Traffic Collision Warning).
Poháněcí ústrojí / elektromotor / akumulátory
Poháněcí ústrojí | |
Druh elektromotoru | indukční elektromotor uložený vpředu |
Nejvyšší výkon | 120 kW / 163 k |
Nejvyšší točivý moment | 395 N.m |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 9,2 s |
Zrychlení z 80 na 120 km/h | 7,4 s |
Nejnižší teplota pro zaručené spuštění v mrazu | -30 °C |
Akumulátory | |
Celkový výkon systému (kW) | 135 kW |
Výkon akumulátorů (kW) | 40 kW |
Výkon sady palivových článků (kW) | 95 kW |
Výkonová hustota palivových článků (kW/l) | 3,1 |
Provozní vlastnosti | |
Nejvyšší rychlost | 179 km/h |
Spotřeba vodíku (l/100 km) | 3,9 |
Kombinované emise CO2 (g/km) | 0 g/km |
Dojezd | cca 800 km (aktuální kombinovaný jízdní cyklus EU) |
Aerodynamika | |
Součinitel aerodynamického odporu vzduchu | 0,329 |
Vnější rozměry (mm)
Celková délka | 4670 |
Celková šířka | 1860 |
Celková výška | 1630 |
Rozvor | 2790 |
Světlá výška | 140 |
Převis vpředu | 960 |
Převis vzadu | 920 |
Vnitřní rozměry (mm)
První řada | Druhá řada | |
Výška stropu nad sedákem | 1001 | 965 |
Prostor pro nohy | 1047 | 936 |
Objemy (litry)
Palivová nádrž | 52,2 |
Zavazadlový prostor (l VDA) | 461 |
[POZNÁMKA – Specifikace se mohou lišit v závislosti na trhu/regionu]