„Příchod prvního BMW řady 4 znamenal pro BMW začátek
nové éry. Varianty Coupé, Cabrio a později Gran Coupé
ztělesňovaly svým označením „extra porci“ dynamiky,
elegance a výjimečnosti oproti BMW řady 3. V nové generaci
jsou vozy řady 4 ještě jasněji odlišitelné od svých
sesterských modelů a ona „extra porce“ je tak jasně patrná
zevnitř i zvenčí.
Karim Habib
Šéfdesignér BMW Automobiles
Tři verze, jedna rodina: BMW řady 4 Coupé, BMW řady 4 Cabrio a BMW
řady 4 Gran Coupé kombinují výkonnost s výjimečností a elegancí. Zároveň
však má každý ze tří modelů svůj vlastní, zcela výjimečný charakter.
BMW řady 4 Coupé: dynamicky tvarovaný sportovec.
Příběh úspěchu BMW řady 4 začal v červnu 2013, kdy bylo na trh uvedeno
původní BMW řady 4 Coupé. Vyrábí se v továrně BMW Group v Mnichově
a i když je technicky spřízněno s BMW řady 3, přidává k dynamickým
kvalitám svého základu své vlastní pojetí estetické přitažlivosti a výkonů.
Díky citelně širšímu rozchodu a delšímu rozvoru oproti svému předchůdci
má karoserie BMW řady 4 Coupé nízkou siluetu se sportovními,
protaženými liniemi. S krátkými převisy, které jsou pro značku BMW typické,
dlouhou kapotou, prostorem pro cestující posunutým výrazně dozadu
a působivě elegantní, plynule se svažující linií střechy se BMW řady 4 Coupé
vyznačuje dokonale vyváženými proporcemi. Přitom v každodenním životě
stále nabízí vysokou úroveň praktičnosti.
BMW řady 4 Cabrio: Ztělesnění čiré svobody.
Šest měsíců po představení BMW řady 4 Coupé přišlo na trh se svou
dynamikou a elegancí také BMW řady 4 Cabrio, jež k této kombinaci přidalo
potěšení z jízdy v otevřeném voze. Protažená střecha zdůrazňuje elegantní
a sportovní siluetu, kterou podtrhuje dlouhé víko zavazadlového prostoru.
Provedení Cabrio se vyrábí v továrně BMW Group v Regensburgu.
BMW řady 4 Gran Coupé: Funkčnost a elegance.
V květnu 2014 byla rodina BMW řady 4 završena příchodem třetího
a nejnovějšího člena. BMW řady 4 Gran Coupé je v nabídce BMW druhým
čtyřdveřovým Coupé po BMW řady 6 Gran Coupé. Dynamický a štíhlý
design přispěl k tomu, že se podařilo spojit funkčnost sedanu se sportovní
elegancí Coupé. Vyrábí se v továrně BMW Group v Dingolfingu a díky páru
zadních dveří navíc má BMW řady 4 Gran Coupé ještě protáhlejší vzhled.
BMW řady 4: Příběh globálního úspěchu.
Od jejího debutu v roce 2014 dodalo BMW zákazníkům po celém světě
téměř 400 000 kusů BMW řady 4. Největším trhem, na němž se prodá
přibližně třetina všech vyrobených BMW řady 4, je USA, následované
Velkou Británií a Německem. Zhruba polovina všech vyrobených modelů
BMW řady 4 se prodá v Evropě. Gran Coupé představuje přibližně 50
procent z globálních prodejů BMW řady 4, zatímco verzím Coupé a Cabrio
patří po 25 procentech.
Design exteriéru a osvětlení.
„Hlavním cílem při vývoji inovovaného BMW řady 4 bylo
'držet se osvědčeného postupu, ale dodat vozům na síle
charakteru'. Proto z dynamických a elegantních kvalit rodiny
BMW řady 4 nejvíce září design exteriéru.“
Domagoj Dukec
Šéfdesignér exteriéru u BMW Automobiles
V designu nového BMW řady 4 jsou jasně patrné designové prvky
vypůjčené z ohromujícího BMW Concept 4 Series Coupé z roku 2012.
Nové modely v sobě zahrnují prvky jako šestiúhelníkové LED světlomety,
velké nasávací otvory s působivým žebrováním a LED zadní světlomety.
Přepracovaná příď BMW řady 4 skvěle vyjadřuje dynamickou osobnost
celého vozu. Čisté kontury se střídají s velkými povrchy a společně vytvářejí
širokou, ostře řezanou příď, jejíž trojrozměrné a svalnaté tvary vypadají na
silnici dokonale sportovně. Definujícím prvkem nového BMW řady 4 je
jednodílný, centrálně umístěný nasávací otvor ve spodní části předního
nárazníku, jehož výška se zvětšuje směrem k vnějším okrajům. Právě tento
prvek dává celé přídi působivější charakter a opticky ji účinně rozšiřuje.
U verzí Sport Line a Luxury Line je celý nasávací otvor ohraničen výrazným
lemem zdůrazňujícím šířku a dynamický charakter. U provedení Sport Line
je tento lem v leskle černém provedení, zatímco Luxury Line dává přednost
elegantnímu chromu.
Působivé LED světlomety s „ostřejším“ pohledem.
Dvojité světlomety pomáhají zajistit, že se příď BMW řady 4 drží tradičního
uspořádání BMW. BMW řady 4 Coupé, BMW řady 4 Cabrio i BMW řady 4
Gran Coupé jsou nyní standardně vybaveny novými bi-LED světlomety.
Světlomety vytvářejí povědomou siluetu: světelná optika se zploštělou
spodní částí je obklopena světelnými rámečky pro denní svícení,
charakteristické „obočí“ vytváří dynamicky přimhouřený vzhled. Tmavé
úchyty optiky světlometů dávají vnitřní části světlometů jasný a přitažlivý
vzhled s technicistní elegancí. Součástí standardní výbavy jsou LED přední
mlhovky.
Všechny modely nového BMW řady 4 teď mohou být na přání vybaveny
výjimečným prvkem v podobě adaptivních LED světlometů, jejichž vysoce
působivé uspořádání zdůrazňuje dynamický a technicistní vzhled přední
části vozu. Povědomé uspořádání s párem dvojitých světlometů bylo
navrženo v šestiúhelníkové formě, která vytváří ještě ntenzivnější dojem
preciznosti a sofistikovanosti než standardní verze. Světlomety byly
záměrně navrženy tak, aby byla prostor šetřící technologie v jejich optice
jasně patrná. Světlomety jsou v horní části mírně „oříznuty“ LED blikači,
které tvoří jejich „obočí“. Díky tomu působí celé jednotky světel jako ještě
o něco širší, což dává modelům BMW řady 4 mnohem výraznější charakter.
Nové designové detaily udávají tón zadní části.
Záď ového BMW řady 4 má nízký a sportovní vzhled, který replikuje
principy použité na přední části. Výrazné horizontální linie a protažené zadní
světlomety pomáhají vyniknout svalnatým blatníkům. Karoserie BMW řady 4
je nejširší ve výšce zadních kol. Nově pojatá zadní část podtrhuje celkovou
dynamiku.
Odrazky jsou nyní umístěné výše, což celou zadní část opticky snižuje. Nový
je také tvar lišty spojující odrazky provedení Sport Line a Luxury Line. Pod ní
je ostrá linie, která reflektuje tvar nasávacího otvoru na přídi, a tím pádem
úhledně integruje zadní část do celkového designového jazyka.
Přepracované zadní světlomety dávají novému BMW řady 4 svěží
a technicky propracovaný vzhled i při pohledu zezadu. Jejich typický tvar ve
tvaru písmene L byl zachován, ale jejich provedení je zcela nové. Světlomety
tvořené výhradně LED technologií již nejsou rozděleny do jednotlivých
světelných pásů a plynulá křivka ve vnější části světelných sestav jim dává
dokonale homogenní vzhled. LED pásy, které se zužují směrem ke středu
vozidla, se inspirují prvky designu na přání dodávaných LED předních
světlometů. Směrovky nyní zabírají větší část plochy světel a poprvé tato
světla zasahují i do vnitřní části každého zadního světlometu. Směrovky tak
zdůrazňují dojem šířky zadní části a celkově sportovní charakter.
Interiér a výbava.
„Interiér BMW řady 4 potěší svým jedinečným spojením
sportovnosti a elegance. Prostor řidiče má svůj typicky
sportovní charakter a zároveň v něm jsou použity pouze
špičkové materiály a dlouhé, elegantní linie, které zaujmou
cestující vpředu i vzadu.“
Oliver Heilmer
Šéfdesignér interiérůBMW Automobiles
Po nasednutí do BMW řady 4 je zřejmá celá řada zdokonalení, jež přispívají
k dojmu výjimečnosti a vysoké kvality. Například ohraničení výdechů
ventilace a ovládacích panelů ve dveřích je teď doplněno o elektrolyticky
pokovené detaily. Stejný pokovený povrch má i tlačítko ovládání pevné
skládací střechy u BMW řady 4 Cabrio a integrované vodiče pásů pro přední
sedadla.
Ovládání klimatizace a audiosystému v BMW řady 4 je nyní ohraničeno
chromovanými aplikacemi. Celý středovýpanel působí ještě elegantnějším
dojmem díky leskle černému provedení. Dvojité prošívání na palubní desce
zdůrazňuje na řidiče orientovanou geometrii interiéru. Sportovní volant
montovaný do BMW řady 4 jako součást standardního vybavení má nový
věnec čalouněný vysoce kvalitní kůží, který nabízí ještě lepší úchop.
Na výběr je nyní mnohem více provedení vnitřního prostoru. Do nabídky
interiérů BMW přibyla kůže Dakota v barvě modrá Midnight, Cognac a bílá
Ivory. To znamená, že je nyní možné objednat celkem tři nové, velmi
elegantní barvy čalounění se sladěným kontrastním prošíváním. Nové
varianty obložení interiéru pak zahrnují Carbon Aluminium, dřevo Light
Fineline a lesklou černou s výraznými akcentními linkami Pearl Chrome.
Kromě provedení Advantage je BMW řady 4 možné objednat také ve
variantách Sport Line, Luxury Line a M Sport. Zákazníci mají mnohem více
možností, jak si nakonfigurovat vůz podle osobního vkusu. Jednotlivé
výbavové prvky se dají navzájem kombinovat, a to volněji než dříve.
Nová kola z lehkých slitin a působivé laky.
BMW pro novou řadu 4 nabízí širší paletu kol z lehkých slitin o průměru
18 či 19 palců: se čtyřmi zcela novými variacemi je tu ještě větší prostor pro
přizpůsobení sportovního a elegantního exteriéru BMW řady 4. Po jednom
novém designu je k dispozici pro varianty Advantage, Luxury Line, Sport
Line i M Sport a tato nová kola z lehkých slitin jsou vyhrazena pro modely
BMW řady 4.
Do nabídky přibyly také exkluzivní nové laky. Modrá Snapper Rocks je nový
odstín tyrkysové, který vytváří auru mladistvého nadšení a intenzivní
sportovnosti. Novinkou je také oranžová Sunset – výrazná oranžovo-červená
barva. Dramatická hra odstínů oranžové a červené dává BMW řady 4
extrémně propracovanýa sportovní charakter. Tyto dvě barvy jsou
k dispozici výhradně pro modely BMW řady 4.
Jízdní dynamika.
Řidičský charakter všech modelů BMW řady 4 je zakotven v precizní
kombinaci sportovního charakteru a výjimečného komfortu jízdy. BMW řady
4 má nižšítěžištěnež BMW řady 3 (Coupé: -40 mm, Gran Coupé: -30 mm,
Cabrio: -20 mm), širší rozchod vpředu (+14 mm) a vzadu (+22 mm), plus
speciálně nastavenou kinematiku náprav. Díky tomu má všechny
ingredience nezbytné pro ještě agilnější ovladatelnost.
Tužší podvozek a vylepšené řízení.
Úpravami podvozku BMW řady 4 se inženýrům BMW podařilo výrazně
zlepšit dynamické jízdní vlastnosti vozu, aniž by došlo ke kompromisu na
straně jízdního komfortu.
Nová BMW řady 4 Coupé a BMW řady 4 Gran Coupé přicházejí s tužším
podvozkem, který využívá pokročilejší technologii tlumičů a vylepšené řízení.
Tyto prvky vyústily v citelné zlepšení v příčné i podélné ovladatelnosti, bez
ohledu na zátěž na palubě.Přínosem je menší naklánění karoserie,
neutrálnější reakce v limitních situacích, ještě lepší stabilita v přímém směru
a mimořádné precizní řízení, což jsou vlastnosti typické pro BMW. To platí
pro standardní podvozek, stejně jako pro podvozek M Sport a adaptivní
podvozek.
Nové BMW řady 4 Cabrio nyní nabízí také špičkovou stabilitu v přímém
směru a precizní řízení. Harmonický a extrémně agilní charakter podvozku
předchozího provedení znamenal, že nebylo nutné provádět výrazné
modifikace směrem k lepším výkonům.
Všechny modelové varianty od BMW 430d a 430i výše je možné vybavit
sportovními pneumatikami. Ty byly speciálně navrženy tak, aby uspokojily
potřeby řidičů se sportovními sklony.
BMW EfficientDynamics.
Všechny zážehové a čtyřválcové vznětové motory montované do BMW
řady 4 patří do rodiny motorů BMW EfficientDynamics a jsou vybaveny
technologiemi BMW TwinPower Turbo.
Všechny modely nového BMW řady 4 jsou k dispozici s trojicí zážehových
motorů v následujících provedeních: 420i s výkonem 135 kW/184 k, 430i se
185 kW/252 k a ve vrcholném 440i s 240 kW/326 k (kombinovaná spotřeba
paliva: 7,9–5,5 l/100 km; kombinované emise CO2: 185–127 g/km).
K dispozici je také paleta tří vznětových motorů: 420d o výkonu
140 kW/190 k, 430d s výkonem 190 kW/258 k a 435d xDrive poskytující
230 kW/313 k (kombinovaná spotřeba paliva: 5,9–4,0 l/100 km;
kombinované emise CO2: 155–106 g/km).
BMW řady 4 Gran Coupé je k dispozici také s dalším motorem – 418d,
jehož čtyřválcový řadový motor má výkon 110 kW/150 k (kombinovaná
spotřeba paliva 4,5–4,1 l/100 km; kombinované emise CO2: 118–107 g/km).
V závislosti na konkrétním modelu mohou být BMW řady 4 Coupé, BMW
řady 4 Cabrio a BMW řady 4 Gran Coupé objednány se šestistupňovou
manuální převodovkou nebo osmistupňovou samočinnou převodovkou
Steptronic, která se standardně montuje do variant BMW 430i xDrive, BMW
430d/BMW 430d xDrive, BMW 435d xDrive, BMW 440i Cabrio/BMW 440i
xDrive Cabrio a BMW 440i Gran Coupé/BMW 440i xDrive Gran Coupé.
Inteligentní pohon všech kol pro optimální přenos výkonu.
Všechny zážehové modely nového BMW řady 4 (s výjimkou BMW 420i
Cabrio), plus vznětové modely BMW 420d Coupé/BMW 420d Gran Coupé
a BMW 430d Coupé/BMW 430d Gran Coupé, mohou být na přání
objednány s pohonem všech kol BMW xDrive namísto klasického pohonu
zadních kol. Technologie BMW xDrive je standardně dodávána do BMW
řady 4 Coupé, BMW řady 4 Cabrio a BMW řady 4 Gran Coupé ve verzi
435d.
Kromě vrozených předností pohonu všech kol – jako je optimální přenos
výkonu, výjimečně bezpečná ovladatelnost a nepřekonatelná trakce
například v zimních podmínkách – pomáhá BMW xDrive také omezit
nedotáčivost č ipřetáčivost v zatáčkách. Výsledkem tak jsou dynamičtější
jízdní vlastnosti.
Navigace, telefonování a uživatelské rozhraní
BMW obohatilo výbavu nového BMW řady 4 o celou řadu vylepšených,
komfort posilujících funkcí navigačních systémů a telefonování o novou
grafiku, koncept a ovládání.
Nové rozložení menu pro kontrolní displej.
Na přání dodávaný navigační systém Professional pro BMW řady 4 zahrnuje
nové uživatelské rozhraní se šesti velkými ikonami ve stylu dlaždic,
rozdělenými na dvě stránky zobrazení po třech. Řidič si může dlaždice
uspořádat podle svých požadavků,a přesunout si tak nejpoužívanější
funkce do hlavního menu. Tyto ovládací prvky nabízejí přístup k relevantním
funkcím, stejně jako živé zobrazení daného obsahu. Například dlaždice pro
zábavní programy zobrazuje aktuálně hrající skladbu spolu s přebalem alba,
zatímco na navigační dlaždici se zobrazuje trasa, po které automobil právě
jede. Uvnitř menu je následující ovládací krok zobrazen jako náhled. To vše
dodává obsluze více zábavy a intuitivnosti.
Multifunkční displej v přístrojovém panelu s grafikou, která se
mění podle jízdního režimu.
BMW jako výbavu na přání pro řadu 4 nabízí multifunkční přístrojový panel,
který dává řidiči možnost výběru mezi různými variantami zobrazení
v závislosti na zvoleném jízdním režimu.
Režim COMFORT přináší klasické rozvržení inspirované tradičními
analogovými přístroji. Standardní zobrazení tedy zahrnuje rychlost, otáčky
motoru, palivoměr, teplotu motorového oleje, aktuální spotřebu paliva
a zvolený převodový stupeň.
V super-hospodárném režimu ECO-PRO jsou středem pozornosti
technologie BMW EfficientDynamics. To znamená, že je řidič informován
například o aktuálním „bonusovém dojezdu“ a účinnosti rekuperace energie
při brzdění. To mu pomáhá vytvořit si extrémně úsporný styl jízdy.
Když je prostřednictvím voliče jízdních režimů Driving Experience Control
navolen režim SPORT, zaměří se multifunkční přístrojový panel na
informace spojené se sportovní jízdou, jako je rychlost jízdy, otáčky motoru
nebo jeho aktuální výkon.
Indukční dobíjení telefonu a WiFi hotspot.
Kompatibilní chytré telefony mohou být na palubě BMW řady 4 dobíjeny
bez nutnosti používat kabely díky na přání montovanému indukčnímu
nabíjení. Přihrádka je umístěna ve středové loketní opěrce a vytváří
bezdrátové spojení mezi telefonem a vnější anténou vozidla pro zlepšený
příjem signálu. Součástí volitelně dodávaného paketu ConnectedDrive pro
navigační systém je také WiFi hotspot – který ve vozidle zajišťuje
vysokorychlostní přístup k internetu až pro deset mobilních zařízení – plus
dva USB porty ve středovém panelu. Díky tomu, že každý z USB portů
nabízí proud až 2 ampéry, jsou také oba vhodné pro dobíjení tabletů.
Na přání je k dispozici komunikační rozhraní Apple CarPlay, umožňující
optimální integraci telefonu Apple iPhone do nových modelů BMW řady 4.
BMW Connected: personalizovaný digitální asistent mobility.
Konektivita mezi řidiči, jejich vozy a vnějším světem je čím dál pokročilejší.
Při představení BMW Connected v březnu 2016 BMW uvedlo rovněž
komplexní digitální koncept pokrývající všechny aspekty osobní mobility.
Aplikace BMW Connected je navržena jako asistent a kombinuje všechny
funkce každodenní individuální mobility. BMW Connected lze využívat ve
vozech BMW, do nichž byla objednána výbava ConnectedDrive Services.
Teto prvek je standardem u všech nových modelů BMW řady 4.
BMW řady 4 ve své nejrychlejší podobě.
BMW M4 Coupé a BMW M4 Cabrio jsou ztělesněním vysoce výkonného
sportovního vozu, kterýzároveňnabízí ničím neomezenou praktičnost
v každodenním životě. Šestiválcovýmotor s technologií M TwinPower
Turbo, kterýje standardnědodáván pro oběverze BMW M4, poskytuje
mimořádný výkon 317 kW/431 k, a dává tak oběma vozům výjimečnou
jízdní dynamiku (kombinovaná spotřeba paliva: 9,1–8,3 l/100 km;
kombinované emise CO2: 213–194 g/km).
Nejsportovnější členové rodiny BMW řady 4 se nyní mohou chlubit také
novým vzhledem. BMW M4 Coupé a BMW M4 Cabrio jsou nyní standardně
dodávány s LED předními světlomety s šestiúhelníkovou grafikou. Nové
LED zadní světlomety také osvěžují design a dodávají technicistní styl.
Elegantní a sofistikované detaily uvnitř.
Oba modely BMW M4 mají osvětlená loga M v předních sedadlech,
ztvárněné v novém designu. Dalšími propracovanými detaily jsou
chromované aplikace, elektrolyticky pokovené detaily a dvojité prošívání
přístrojové desky. Seznam výbavy na přání pro BMW M4 Coupé a BMW
M4 Cabrio zahrnuje také navigační systém Professional s novým
uživatelským rozhraním, paket ConnectedDrive pro navigaci i s indukčním
nabíjením mobilních telefonů, WiFi hotspot a rozhraní Apple CarPlay. Stejně
tak jsou i modely BMW M4 obohaceny o hlavní menu s nově navrženou
grafikou displeje a velkými konfigurovatelnými dlaždicemi.
Paket Competition posouvá sportovní talent na další úroveň.
Od jara 2016 nabízí BMW M GmbH pro oběkarosářské varianty BMW M4
paket Competition, kterýposouvá jejich dynamickýcharakter na ještěvyšší
úroveň. Kroměúprav směřujících ke zlepšení ovladatelnosti a celé řady
exkluzivních prvkůvýbavy zahrnuje tento paket také nárůst výkonu
o 14 kW/19 k na 331 kW/450 k (BMW M4 Coupé: kombinovaná spotřeba
paliva: 8,8–8,3 l/100 km; kombinované emise CO2: 204–194 g/km, BMW
M4 Cabrio: kombinovaná spotřeba paliva: 9,1–8,7 l/100 km; kombinované
emise CO2: 213–203 g/km).
S vyšším výkonem přichází ještěostřejší dynamika. Pokud je zvolena na
přání dodávaná sedmistupňová dvouspojková převodovka M DCT, rozjede
se BMW M4 Coupé z nuly na 100 km/h za pouhé 4,0 sekundy (standard: 4,1 s), zatímco BMW M4 Cabrio potřebuje ke stejné akceleraci 4,3 sekundy (standard: 4,4 s). Modelové varianty se šestistupňovou manuální převodovkou mají akceleraci taktéž o 0,1 s rychlejší, než stejnýmodel bez paketu Competition.
Jako součást aktualizace modelu je nyní paket Competition k dispozici
s novými kovanými 20“ koly z lehké slitiny.