Znáte nizozemskou automobilku Spyker? Pokud patříte mezi fanoušky výstředních aut pro milionáře, pak možná ano. Značka, která vznikla v roce 1999, stavěla rychlá auta inspirovaná klasickými letadly. Za 15 let své existence vyrobila jen 265 kusů, pak zkrachovala. Nyní se ale zřejmě vrátí zpět.
Do firmy totiž investovali dva ruští podnikatelé, kteří sami mají v garáži hned několik Spykerů. A navíc jsou i z automobilového hlediska poměrně zkušení. Boris Rotenberg je spoluzakladatelem závodního týmu SMP Racing a konstruktérského studia BR Engineering. Michail Pressis vlastní hned několik designových studí a také německého úpravce R-Company, který je zaměřen na výrobu dílů z uhlíkového vlákna.
Investoři se rozhodli ve firmě ponechat zakladatele značky Victora Mullera na pozici ředitele. Spolu s ním chtějí vrátit na silnice modely, které měla značka před svým krachem v rukávu jako koncepty. Už příští rok se tak v německé manufaktuře Spykeru začne stavět model C8 Preliator, osmiválcový supersport s výkonem 525 koní. Objevil se jako prototyp v roce 2017 při pokusu o první vzkříšení firmy.
O něco později by se mohl začít vyrábět i další model - Spyker B6 Venator, jenž se poprvé objevil v podobě konceptu už před sedmi lety. Měl být poháněn vidlicovým šestiválcem o výkonu 375 koní. Nakonec se plánuje SUV. To Spyker navrhl daleko předtím, než se vozy této kategorie staly populárními u výrobců sportovních aut. Model Peking-to-Paris vznikl v roce 2006 a měl být poháněný motorem W12 koncernu Volkswagen.
Že to dva bohatí Rusové myslí se Spykerem vážně, dokládá i fakt, že by měla tato značka otevřít svůj první a hlavní showroom v Monaku. Stane se tak už příští rok. Objevit by se mohla i v závodech a to právě díky napojení na tým SMP Racing. Zda se to opravdu povede zjistíme zřejmě poměrně brzy.