Silniční nákladní doprava je páteří ekonomiky. Prozatím se ještě nikomu nepodařilo vymyslet efektivnější způsob dopravy zboží z místa A na místo B. Ne, železnice to skutečně není, jinak by dopravci na koleje už dávno přešli. I když si důležitou funkci kamionové dopravy lidé obecně uvědomují, mnohdy nedokážou (aspoň z pohledu řidiče osobního auta) s řidiči kamionů na silnicích vyjít. Dělají jim často i zbytečné naschvály, které někdy plynou z neznalosti, jindy jen z nepochopení toho, co a proč zrovna „kamioňák“ dělá.
Dali jsme dohromady několik bodů, které vám snad pomohou lépe se vžít do kůže řidičů nákladních souprav. Třeba k nim pak budete trochu shovívavější.
1. Kamiony nejezdí na výlet, ale proto, že musí
Nikdo se s naloženým kamionem nejezdí projet. Řidiči nákladních aut si nejedou stoupnout do kolony na pražském okruhu proto, že je to baví, ale proto, že musí někam odvézt zboží a jiná, komfortnější a rychlejší cesta k dispozici není. Pokud vám vadí kamionová doprava kolem Prahy, ptejte se hlavně svého voleného zástupce, proč už dávno nestojí severní a východní část obchvatu Prahy, ačkoli plány na ně existují už několik desítek let.
Velké firmy dnes fungují na logistickém systému „just-in-time“. Provozovat obrovské sklady totiž stojí spoustu peněz, proto se skladování vlastně přesunulo na silnice. Kamiony přivezou díly a zboží přímo na výrobní linku, případně přímo do regálů v obchodech v nákupních centrech.
Doporučujeme: Pět hrubých řidičských chyb, které vás mohou na silnici stát život
I kdyby byla nákladní auta stoprocentně autonomní, stejně ze silnici nezmizí. Bohužel současná česká silniční síť odpovídá objemu dopravy zhruba z poloviny 90. let, proto máme pocit, že kamionů je na silnicích příliš mnoho. Kapacita a stav silniční sítě nedrží krok s potřebami ekonomiky. Paradoxně zákaz jízdy kamionů v určitých dnech a hodinách tomu nepomáhá, protože dopravci pak musí vměstnat přepravní výkon do volného časového „okna“.
Můžeme diskutovat o tom, zda třeba nevhodně nastavené mýto nezpůsobuje to, že se někteří spořiví dopravci snaží dálnicím za každou cenu vyhnout a jezdí po silnicích nižšího řádu, které nejsou pro kamionovou dopravu uzpůsobené už vůbec. To je ale už jiný příběh.
2. Kamion jede jen tak rychle, jak může
Spoustě řidičů vadí, když kamion jede pomalu. Ve skutečnosti ale rychlost kamionu neomezuje výkon vozidla, nýbrž zákon. Podle vyhlášky smí jet vozidlo o hmotnosti přes 3500 kg nejvýše 80 km/h. Moderní kamiony naštěstí mívají již dostatečně velký výkon a rychlost spolehlivě udržují i v dálničním stoupání.
Někdy dochází ke kuriózním situacím, kdy dojedete nákladní auto jedoucí třeba šedesát a když ho začnete předjíždět, zjistíte, že před ním jede pomalu osobní auto a řidiče kamionu zdržuje. Ten se ale do předjíždění jen tak pustit nemůže. Mimo jiné i proto, že nemá možnost krátkodobého zvýšení rychlosti, aby předjížděcí manévr dokončil včas.
Doporučujeme: Sedm dopravních značek, které řidiči nejčastěji ignorují nebo chápou špatně
Na dálnici se tak setkáváme s tím, kdy se kamiony předjíždí velmi dlouho malým rozdílem rychlosti. Problém je v kalibraci tachografu a také v tom, o kolik si řidič nákladního auta dovolí překročit zákonem stanovený limit. Většinou to upravuje dopravce, který některým řidičům striktně zakazuje překročení o jediný kilometr za hodinu, jiní tolerují překročení třeba o 3 km/h a podobně. Také je otázka, co je horší. Dva předjíždějící se kamiony, nebo někdo, kdo jede pořád v prostředním nebo levém dálničním pruhu hluboko pod rychlostním limitem a není schopný využívat volný pravý pruh?
Největším nešvarem řidičů osobáků je to, že například v tunelech nebo na dálnicích, kde je dočasné omezení na 80 km/h, jedou výrazně pomaleji než nákladní auto. Když vám tachometr ukazuje 80 km/h, vězte, že ve skutečnosti by vám policie změřila zhruba 70 km/h. Pokud tedy máte pocit, že kamion jede přes 90 km/h, je to jen tím, že váš rychloměr přeměřuje. Nákladní auto ho má přesně kalibrovaný a zdržovat za sebou kamion konkrétně ve stoupání je to nejhorší, co můžete udělat.
Nedivte se proto, když se pak na vás kamioňák nervózně nalepí. Neměl by to dělat, ale také je to jenom člověk a vy ho zbytečně připravujete o drahocenně získanou kinetickou energii i o skóre spotřeby, které jeho zaměstnavatel pravděpodobně sleduje. Pokud zkrátka jedete bez konkrétního a pádného důvodu tak pomalu, že vás dojíždějí kamiony, je něco špatně s vámi, nikoliv s nimi. Mimochodem, zákon dokonce praví, že pokud nemůžete udržovat rychlost jízdy vyšší než 80 km/h, musíte z dálnice sjet. Věděli jste to?
3. Kamion nebrzdí tak dobře, jak si myslíte
Řidiči osobních aut mají tendenci řidičům kamionů sdělovat vlastní představu o bezpečnosti a plynulosti provozu tím, že se zařadí těsně před ně a šlápnou na brzdu. Některé moderní kamiony již disponují bezpečnostním systémem, který začne sám brzdit, ale zase nemůžete brzdový systém kamionu přeceňovat. Naložený kolos má hmotnost 40 tun a ani přes mnohanásobně vyšší styčnou plochu s vozovkou (díky většímu počtu širokých kol) nemůže zastavit tak dobře jako osobní auto.
Doporučujeme: Zimní vs. letní pneumatiky – Jak se liší brzdění z rychlosti 200 km/h na suchu u Porsche 911?
Tohle „školení vybržďováním“ je jedna z nejhorších věcí, kterých se můžete na silnici dopustit. Dobře se rozmyslete, jestli to máte zapotřebí. Spousta řidičů kamionů má navíc palubní kamery, které sledují provoz okolo, takže pokud to před ním bezdůvodně „zašlápnete“, spíše to celé půjde na vaše triko.
4. Kamion často nemůže jet u krajnice
Na úzkých silnicích mívají řidiči často pocit, že kamion jede prostředkem a úmyslně brání v předjetí. Problém je v tom, že ze stromů kolem silnice sahají větve do vozovky a vysoké nákladní auto by do nich naráželo. Nebojte se, jakmile bude místo, řidič kamionu vás pustí. Nebo snad chcete, aby na vás shodil obrovskou větev?
Doporučujeme: 5 druhů nejhorších a nejotravnějších řidičů: Jste jedním z nich?
Kamiony také někdy jezdí dále od krajnice kvůli obavě z nestabilního podloží okraje silnice. Případy, kdy se pod naloženým nákladním autem propadne vozovka u krajnice, nejsou vůbec vzácné.
5. Kamion si musí do ostrých zatáček najet
Zejména v obci, ale i v úzkých „vracečkách“ si musí řidič kamionu nezřídka najet do protisměru, aby úsekem projel. Pro některé řidiče je nepochopitelné, proč kamion bliká doprava, ale najíždí si doleva. Někteří kamioňáci také raději řidiče osobních aut pustí, protože potřebují prostor. Pokud tedy kamion s právem přednosti v jízdě zastaví a bliká na vás, pravděpodobně to znamená, že vás pouští, protože potřebuje v křižovatce víc volného prostoru.
Na tohle si dejte velký pozor na víceproudé silnici. Pod blikající kamion nikdy nevjíždějte! Může totiž náhle začít ostře zatáčet a celým návěsem by do vás narazil. Za tyhle naprosto zbytečné nehody si mohou řidiči osobních aut sami tím, že se snaží kolem kamionu za každou cenu procpat. S tím souvisí další bod:
6. Řidič kamionu vás nemusí vidět
Pro řidiče kamionu je velmi těžké mít stoprocentní přehled o tom, co se děje v bezprostřední blízkosti jeho auta. Některá moderní nákladní auta už mají couvací kamery, ale na to se nemůžete spoléhat. Nejvíce omezený výhled má řidič nákladního auta přímo před kabinou a také pod pravými dveřmi spolujezdce (pokud se bavíme o nákladním autě s volantem vlevo).
Nákladní auta mají sice velká zrcátka, ale třeba v horším počasí mohou mít jejich řidiči značně zhoršený výhled. Pokud tedy jedete okolo kamionu, snažte se dodržovat větší odstup a manévr zbytečně neprotahujte. To platí zejména v situaci, kdy se rozhodnete na víceproudé silnici kamion podjet zprava nebo se vedle něj postavíte na křižovatce.
Doporučujeme: Na dálnici D1 bylo spuštěno další úsekové měření. Je totiž potřeba vybrat více peněz
Snažte se počínat si tak, aby vás mohl řidič kamionu vždycky vidět, pokud se pohybujete v jeho blízkosti. Nejjednodušší poučkou je, že když vidíte v zrcátku obličej řidiče nákladního auta, vidí i on vás.
My chápeme, že vám vadí dva předjíždějící se polské kamiony, protože kvůli nim musíte zpomalit a následně zase akcelerovat na cestovní rychlost. Je ale potřeba si uvědomit, že i nákladní auto je právoplatný účastník silničního provozu, jehož provozovatel platí daně, mýto a povinné ručení (doufejme). A především se bez nich neobejdeme. Na kole nebo elektrickou dodávkou se všechen ten materiál do továren a zboží do obchodů vážně nedoveze.
Dalibor Žák