Během karantény, která prozatím platí na celém území české republiky až do úterý 24. března, přestávají fungovat modré zóny. Lidé tak mohou pro cesty do práce využít místo rizikové hromadné dopravy osobní auto. Rozhodla o tom vláda na svém nedělním mimořádném jednání. Pražský magistrát přesto tuto možnost ještě během víkendu nechtěl podpořit.
„Včera jsme to už řešili. Momentálně se o zrušení modrých zón neuvažuje. Dokud bude zajištěn provoz MHD, tak modré zóny zrušeny nebudou. Výjimkou budou místa u zdravotnických zařízení, jejichž pracovníkům bude umožněno parkování v jejich blízkosti,“ dopověděl na dotaz redaktora Autobible.cz pražský primátor Zdeněk Hřib na svém Facebooku.
Většina diskutujících ale byla opačného názoru. „V MHD se neustále střídají desítky lidí a to se opravdu dezinfikovat nestíhá. Ráda bych jela zítra do práce autem, abych riziko eliminovala – nemůžu, žiju na Praze 5 a pracuji na Praze 2 – tudíž nemám kde zaparkovat,“ napsala Lucie Majerová. „Pro tuto dobu, která je, by se to snad nezbláznilo. Bydlím v centru, tak vím,“ dodala Alena Valentová. Objevil se ale i opačný názor: „Naopak, je potřeba posílit MHD, aby jezdily volnější vagóny a lidé se víc rozptýlili,“ napsal Petr Laun. Hřib ale už nereagoval.
„Chci velmi apelovat na všechny Pražany, aby auto přesto využívali jen v nejnutnějších případech - parkovacích míst je v Praze výrazně méně než aut a hrozí, že nezaparkují zdravotníci, nemocní mířící na odběry, pečovatelé pomáhající seniorům či příslušníci armády. Zítra začneme pro tyto skupiny mobilními značkami vyhrazovat zvláštní parkovací místa, ale základem je zodpovědný přístup každého z nás,“ napsal po rozhodnutí vlády na svůj Facebook náměstek primátora Adam Scheinherr.
Vláda zatím nerozhodla o posílení MHD, její provoz tedy bude standardní. Koronavirus se přenáší kapénkami, které vznikají kašlem, kýcháním nebo jen mluvením. Proto je žádoucí, aby lidé od sebe byli co nejdále a chránili si obličej. Navíc je důležité, aby se neshlukovali ve větším počtu. To se ale děje v MHD, kde je spolu hodně lidí po dlouhou dobou v malém prostoru. Cesta do práce autem by tedy měla být bezpečnější než jízda hromadnou dopravou.