Ještě před nedávnem to vypadalo, že vozy na stlačený zemní plyn (CNG) před sebou mají v koncernu Volkswagen zářivou budoucnost. Na začátku loňského roku firma oznámila, že do modelového portfolia přidá řadu nových aut schopných konzumovat tento druh paliva. Automobilka Seat dokonce dostala za úkol kompletní vývoj technologie CNG pro celý koncern. Výsledkem byl i nový motor. Teď se ale situace mění.
Volkswagen s vývojem aut na CNG končí. „Pokud chceme dosáhnout cílů v oblasti životního prostředí a ekologické mobility, pak se musíme zaměřit jen na elektromobily. Ostatní odvětví by byla pouze plýtvání časem,“ nechal se slyšet šéf vývoje koncernu Frank Welsch v rozhovoru, který poskytl německým novinám Handelsblatt.
Koncern spoléhal na CNG s tím, že mu pomůže snížit emise. Prodal ale málo aut, loni to bylo jen 110 tisíc kusů na celém světě. A to má v nabídce celkem 19 takových modelů! Plyn navíc není ani populární napříč evropskými zeměmi. Výjimkou je Itálie. Tam se loni prodalo 38 615 aut z celkových 65 581 v celé unii, píše server Autonomitve News Europe. Na českém trhu to bylo podle statistik jen 1768 kusů.
Záleží i na energetickém mixu
Nízké prodeje tak nestačí k tomu, aby s emisním průměrem celé automobilky dostatečně pohnuly dolů. EU aktuálně vyžaduje, aby vozy měly v průměru méně než 95 gramů CO2 na ujetý kilometr. Jinak už bude automobilky pokutovat. Problémem ale je, že se evropské normy zaměřují jen na lokální výfukové emise CO2, které daný automobil vypouští. Emisní problematika je přitom složitější a CNG z celkového pohledu vychází lépe, než se může zdát.
Podle studie společnosti Joanneum Research, kterou si nechala zpracovat automobilová federace FIA a ADAC ji zveřejnil, jsou z hlediska produkce skleníkových plynů za celý svůj životní cyklus elektromobily méně šetrné než auta na plyn. Kromě emisí vznikajících při provozu započítávali autoři analýzy také emise z výroby a recyklace vozu, stejně jako z výroby pohonných hmot. Zohlednili rovněž produkci metanu u plynných paliv a oxidu dusného u biomasy. Za modelový automobil posloužil kompaktní model „ve třídě Golfu“.
Pokud jde o energetický mix, studie pracovala s daty z Německa, které v roce 2018 dosáhlo podílu obnovitelných zdrojů 34,9 procent. Výsledkem bylo, že elektromobil nebude nikdy šetrnější ke klimatu než obdobné auto na CNG s 15procentním podílem biometanu. Pokud by veškerá elektřina byla z obnovitelných zdrojů, pak by byl elektromobil šetrnější k přírodě po ujetí jen 48 tisíc kilometrů. Tato situace ale zatím neexistuje.
Škoda naopak nabídku CNG modelů rozšiřuje
Paradoxní je, že i když se Volkswagen rozhodl dál auta na stlačený zemní plyn nevyvíjet, domácí Škoda se nyní naopak pustila do jeho propagace. Ve středu oznámila, že její modely Scala a Kamiq na CNG doplní i Octavia čtvrté generace. „CNG je čistší než běžné spalovací motory a při spalování plynu nevznikají téměř žádné částice. Navíc je tato technologie okamžitě k dispozici a je účinná,“ vyzdvihl přednosti aut na stlačený zemní plyn Philip Paul, kterého Škoda prezentuje jako svého odborníka na CNG.
Na první pohled se tedy zdá, že by strategie Škody se neshoduje s koncernovou. To ale Paul vyvrací: „Aktuální nabídka modelů na CNG a vyjádření ohledně dlouhodobého vývoje si vzájemně neodporují. Plánovací horizonty v automobilovém průmyslu jsou velmi dlouhé. Strategické plánování se provádí pro období až deseti let. Pohon CNG proto zůstane v nabídce i v příštích letech.“
Octavii na plyn jsme testovali loni ještě v minulé generaci:
Škoda ale bude mít prodej svých plynových mobilů ještě těžší než dřív. Uživatele lákají spíš než emise také nižší náklady na provoz, které se při menším cenovém rozdílu mezi auty na CNG a na benzin rychle smazávají. Aktuální situace na trhu s ropou a nástup koronavirové pandemie ale stojí za prudkým snižováním ceny konvenčních paliv.
CNG je stále výhodnější, ale za dlouho
Na rozdíl od benzinu, nafty a LPG cena CNG neklesá, protože na něj pokles ceny ropy nemá vliv. Od ledna jeho cena poskočila i kvůli vyšší dani. Aktuálně v průměru vyjde na 26,73 korun za kilogram. Benzin nyní stojí 29,85 Kč za litr, nafta pak 29,64 Kč. Na nejlevnějších benzinkách v Česku je to ale ještě méně, třeba síť diskontních čerpacích stanic Tank Ono už nabízí litr Naturalu 95 za 23,60 Kč. Nejlevnější cena CNG v Česku je 23,50 na stanici Bonett v pražských Stodůlkách. Rozdíl se tedy téměř smazal.
Faktem ale je, že i tak se auto na stlačený zemní plyn stále cenově vyplatí. Jen za delší dobu. Například Škoda Scala s motorem 1.0 TSI G-Tec vyjde na 462 900 korun ve výbavě Style, s motorem 1.0 TSI na 432 900 korun. CNG je tedy o 30 tisíc dražší, ale zase má nižší spotřebu 3,5 Kg na 100 km proti 5,0 litrům benzinu. Auto na plyn by se při tankování za aktuální cenu u nejlevnějších stanic vyplatilo ale až za téměř 84 tisíc ujetých kilometrů.
Proti CNG ale hovoří i další problémy. Pokud Evropská unie pozitivně vyhodnotí svůj boj proti emisím CO2, bude ještě přitvrzovat. „V roce 2023 dojde k přezkumu celého systému. Pokud se vyhodnotí pozitivně, měl by platit cíl 80,8 gramů CO2 pro rok 2025 a 59,4 gramů pro rok 2030,“ řekl v únoru Autobibli Radek Novák, autor analýzy České spořitelny, která zkoumala vliv emisních opatření na automobilový průmysl.
V takovém případě je zřejmé, že CNG i přes svou nižší produkci emisí přestane dávat smysl a automobilky se budou muset věnovat pouze elektrickým autům, které mají nulové výfukové emise CO2. To je už ostatně jasná strategie koncernu Volkswagen, který do jejich vývoje investoval 50 miliard eur, tedy asi 1,37 bilionu korun. Výsledkem této investice má být 70 nových elektrických modelů.