Hon za emisemi zabije auta na CNG. Přitom jsou klimaticky šetrnější než elektromobily

26.03.2020
16 nových názorů
Autor: Archif MF
  • Koncern Volkswagen, největší producent vozů na CNG, oznámil, že skončí s vývojem tohoto pohonu

  • Vozy na stlačený zemní plyn jsou přitom podle studie šetrnější k přírodě než elektromobily

  • Navrch mají při výrobě a recyklaci, EU ale zatím počítá pouze s emisemi CO2, které auta vypouští

  • CNG má také další problémy. Nepomůže mu ani rapidní snížení ceny benzinu

  • Škoda jde zatím proti koncernu, na stlačený zemní plyn bude jezdit i nová Octavia

Ještě před nedávnem to vypadalo, že vozy na stlačený zemní plyn (CNG) před sebou mají v koncernu Volkswagen zářivou budoucnost. Na začátku loňského roku firma oznámila, že do modelového portfolia přidá řadu nových aut schopných konzumovat tento druh paliva. Automobilka Seat dokonce dostala za úkol kompletní vývoj technologie CNG pro celý koncern. Výsledkem byl i nový motor. Teď se ale situace mění.

Volkswagen s vývojem aut na CNG končí. „Pokud chceme dosáhnout cílů v oblasti životního prostředí a ekologické mobility, pak se musíme zaměřit jen na elektromobily. Ostatní odvětví by byla pouze plýtvání časem,“ nechal se slyšet šéf vývoje koncernu Frank Welsch v rozhovoru, který poskytl německým novinám Handelsblatt.

Emise z pneumatik nikdo neřeší. Přitom jsou tisíckrát horší než výfukové, tvrdí analýza
Přečtěte si také:

Emise z pneumatik nikdo neřeší. Přitom jsou tisíckrát horší než výfukové, tvrdí analýza

Koncern spoléhal na CNG s tím, že mu pomůže snížit emise. Prodal ale málo aut, loni to bylo jen 110 tisíc kusů na celém světě. A to má v nabídce celkem 19 takových modelů! Plyn navíc není ani populární napříč evropskými zeměmi. Výjimkou je Itálie. Tam se loni prodalo 38 615 aut z celkových 65 581 v celé unii, píše server Autonomitve News Europe. Na českém trhu to bylo podle statistik jen 1768 kusů.

Záleží i na energetickém mixu

Nízké prodeje tak nestačí k tomu, aby s emisním průměrem celé automobilky dostatečně pohnuly dolů. EU aktuálně vyžaduje, aby vozy měly v průměru méně než 95 gramů CO2 na ujetý kilometr. Jinak už bude automobilky pokutovat. Problémem ale je, že se evropské normy zaměřují jen na lokální výfukové emise CO2, které daný automobil vypouští. Emisní problematika je přitom složitější a CNG z celkového pohledu vychází lépe, než se může zdát.

Podle studie společnosti Joanneum Research, kterou si nechala zpracovat automobilová federace FIA a ADAC ji zveřejnil, jsou z hlediska produkce skleníkových plynů za celý svůj životní cyklus elektromobily méně šetrné než auta na plyn. Kromě emisí vznikajících při provozu započítávali autoři analýzy také emise z výroby a recyklace vozu, stejně jako z výroby pohonných hmot. Zohlednili rovněž produkci metanu u plynných paliv a oxidu dusného u biomasy. Za modelový automobil posloužil kompaktní model „ve třídě Golfu“.

Polovina aut v Česku zdražila. Může za to i strach z pokut za emise, tvrdí analýza
Přečtěte si také:

Polovina aut v Česku zdražila. Může za to i strach z pokut za emise, tvrdí analýza

Pokud jde o energetický mix, studie pracovala s daty z Německa, které v roce 2018 dosáhlo podílu obnovitelných zdrojů 34,9 procent. Výsledkem bylo, že elektromobil nebude nikdy šetrnější ke klimatu než obdobné auto na CNG s 15procentním podílem biometanu. Pokud by veškerá elektřina byla z obnovitelných zdrojů, pak by byl elektromobil šetrnější k přírodě po ujetí jen 48 tisíc kilometrů. Tato situace ale zatím neexistuje.

Škoda naopak nabídku CNG modelů rozšiřuje

Paradoxní je, že i když se Volkswagen rozhodl dál auta na stlačený zemní plyn nevyvíjet, domácí Škoda se nyní naopak pustila do jeho propagace. Ve středu oznámila, že její modely Scala a Kamiq na CNG doplní i Octavia čtvrté generace. „CNG je čistší než běžné spalovací motory a při spalování plynu nevznikají téměř žádné částice. Navíc je tato technologie okamžitě k dispozici a je účinná,“ vyzdvihl přednosti aut na stlačený zemní plyn Philip Paul, kterého Škoda prezentuje jako svého odborníka na CNG.

Na první pohled se tedy zdá, že by strategie Škody se neshoduje s koncernovou. To ale Paul vyvrací: „Aktuální nabídka modelů na CNG a vyjádření ohledně dlouhodobého vývoje si vzájemně neodporují. Plánovací horizonty v automobilovém průmyslu jsou velmi dlouhé. Strategické plánování se provádí pro období až deseti let. Pohon CNG proto zůstane v nabídce i v příštích letech.“

Octavii na plyn jsme testovali loni ještě v minulé generaci:

Test Škoda Octavia Combi G-Tec: Velmi příjemná, nikoliv dokonalá náhrada za diesel
Přečtěte si také:

Test Škoda Octavia Combi G-Tec: Velmi příjemná, nikoliv dokonalá náhrada za diesel

Škoda ale bude mít prodej svých plynových mobilů ještě těžší než dřív. Uživatele lákají spíš než emise také nižší náklady na provoz, které se při menším cenovém rozdílu mezi auty na CNG a na benzin rychle smazávají. Aktuální situace na trhu s ropou a nástup koronavirové pandemie ale stojí za prudkým snižováním ceny konvenčních paliv.

CNG je stále výhodnější, ale za dlouho

Na rozdíl od benzinu, nafty a LPG cena CNG neklesá, protože na něj pokles ceny ropy nemá vliv. Od ledna jeho cena poskočila i kvůli vyšší dani. Aktuálně v průměru vyjde na 26,73 korun za kilogram. Benzin nyní stojí 29,85 Kč za litr, nafta pak 29,64 Kč. Na nejlevnějších benzinkách v Česku je to ale ještě méně, třeba síť diskontních čerpacích stanic Tank Ono už nabízí litr Naturalu 95 za 23,60 Kč. Nejlevnější cena CNG v Česku je 23,50 na stanici Bonett v pražských Stodůlkách. Rozdíl se tedy téměř smazal.

Faktem ale je, že i tak se auto na stlačený zemní plyn stále cenově vyplatí. Jen za delší dobu. Například Škoda Scala s motorem 1.0 TSI G-Tec vyjde na 462 900 korun ve výbavě Style, s motorem 1.0 TSI na 432 900 korun. CNG je tedy o 30 tisíc dražší, ale zase má nižší spotřebu 3,5 Kg na 100 km proti 5,0 litrům benzinu. Auto na plyn by se při tankování za aktuální cenu u nejlevnějších stanic vyplatilo ale až za téměř 84 tisíc ujetých kilometrů.

V Česku už koupíte benzin i pod 25 korun za litr. Může za to ropa a koronavirus
Přečtěte si také:

V Česku už koupíte benzin i pod 25 korun za litr. Může za to ropa a koronavirus

Proti CNG ale hovoří i další problémy. Pokud Evropská unie pozitivně vyhodnotí svůj boj proti emisím CO2, bude ještě přitvrzovat. „V roce 2023 dojde k přezkumu celého systému. Pokud se vyhodnotí pozitivně, měl by platit cíl 80,8 gramů CO2 pro rok 2025 a 59,4 gramů pro rok 2030,“ řekl v únoru Autobibli Radek Novák, autor analýzy České spořitelny, která zkoumala vliv emisních opatření na automobilový průmysl.

V takovém případě je zřejmé, že CNG i přes svou nižší produkci emisí přestane dávat smysl a automobilky se budou muset věnovat pouze elektrickým autům, které mají nulové výfukové emise CO2. To je už ostatně jasná strategie koncernu Volkswagen, který do jejich vývoje investoval 50 miliard eur, tedy asi 1,37 bilionu korun. Výsledkem této investice má být 70 nových elektrických modelů.

KarelF (neregistrovaný)
Autor si toho moc o CNG nenastudoval. CNG VW Touran, Fiat Doblo Panorama CNG. roční nájezd můj 60000 km drahá polovička 30000 km. Úplně zaprvé 1 kg zemního plynu NENÍ A NIKDY NEBUDE 1 litr Benzínu nebo nafty. Takže cenu si vydělíme 1,4 to je koeficient přepočtu 1 kg cng na 1 litr. Tedy pokud stojí u mé nejbližší plničky 1kg 25,6 Kč v přepočtu na 1 litr je to 18,28 Kč. Navíc neplatím silniční daň - osvobozeno, budu platit polovic za dálniční známku i to se počítá. Elektromobil jen když se pokazí baterka je to finanční nesmysl. Pro šetřílky můžete si koupit domácí plničku CNG 3 roky jedete na ceně jako u venkovní plničky, ale potom 0,3-0,5 Kč/1km podle toho jak máte nasmlouvanou přípojku plynu a cenu. To nemá ani na elektromobil. Z praxe jednoduché v autech vozíme stále hlavně nářadí a materiál s tím bohužel normování spotřeby aut nikdy nepočítá. (řeči že se můžu vrátit na firmu nebo koupit je blbost vracení se zabere čas který mne bude stát víc než benzín nebo cng) Tedy papírová spotřeba 6 litrů/100 km při naloženém autě reálných 9 litrů/100km x 23,5 =2,115 kč/1km . To samé naložené auto CNG 6 kg/100km = 6*25,6/100=1,536 kč/1km. Rozdíl máme tedy 0,58 Kč/1km * průměrných 50000 km u nás doma je úspora 28950 Kč / rok. Pokud ovšem budeme počítat s tím, že ceny benzínu jsou nyní extrém který dlouho nevydrží tak cena je obvykle tak 31 Kč. 9*31=279/100=2,79 Kč/1km. Rozdíl je pak 2,79-1,536=1,254 Kč/1 km při našich rodinných průměrných 50000 km je to pak za 1 rok 49998,464 Kč když to vezmete za 4 roky 199994 a za to mám třebas znovu to Doblo s nájezdem okolo 130000 km z bazaru. Takže pro pravověrné LPGčkaře CNG má oktanové číslo někde nad 100 udává to například Benzina. LPG je někde okolo 75 oktanů. Jednoduše spočítáno. Takže LPG se promítne minimálně do spotřeby. Jel jsem v různých předváděčkách a na rovinu na komfort jízdy CNG, prostě LPG nikdy mít nebude. On i benzín je v CNG autě nutné zlo, vždyť má jen 95 oktanů :) . Takže pane autore příště nastudujte více a lépe. CNG pro pracující lidi jezdící k klientům má určitě smysl a pro obyčejné lidi s nájezdem okolo 80-100 km denně dávají zase smysl menší auta kde se to pořád vyplatí také. To by si měl, ale každý spočítat sám návod tu koneckonců ode mne máte. Jinak pokud by vám to nevyšlo tak za to fakt neručím moje spotřeba je moje spotřeba a tento přípěvek je jen informativní tak bych byl nerad za nějaké kamenování jste dospělí tak rozhodovat se musíte sami já se rozhodl a nelituji toho už 6 let.
Jiří Morávek (neregistrovaný)
Nevím jak u vás, ale já mám zkušenost s VW Touran TDi se spotřebou 4,5 - 5 nafty na sto. Teď mám VW Touran EcoFuel CNG, který má spotřebu 6,5 - 7kg cng. Takže když vezmu cenu 26 kč za plyn a 28 za naftu, tak to vychází 6,5 x 26 / 100 = 1,69/km u CNG a u TDi na 1,26/km. Výsledek tedy ukazuje 21500 kč ušetřených s TDi na nikoli s CNG na 50 000km. Porovnávám dvě stejná auta, podobný rok výroby, podobný styl jízdy a poměr městské a mimoměstské jízdy. Navíc jsem musel měnit karalizátor u cng to je oprava za pěkných 60 000, protože žádný díl není stejný jako na ostatních Touranech. Stále si myslím, že z pohledu ekologie, je CNG do města nejlepší volbou, ale díky politice to bude nejspíše stále dražší koníček.
kuk (neregistrovaný)
"Podle studie společnosti Joanneum Research, kterou si nechala zpracovat automobilová federace FIA a ADAC ji zveřejnil." Lol. Z toho jsem si cvrknul do trenek. :)))))
St (neregistrovaný)
Snad EU na pozadí toho co se děje ve světě dá pohov se svou rádoby ekologickou politikou. Myslím, že všichni budeme mít v nejbližší době jiné problémy než honba za snižováním více méně neškodného CO2.
Von Lubeck (neregistrovaný)
Nu což, WV není jediná značka. Elektromobil, protože mám přírodu rád, si prostě nekoupím. Pá, pá, WV.
Zub (neregistrovaný)
Nevím jak CNG, ale u obou Renultů spadly emise na STK po přepnutí na LPG na 0. U VW je s LPG problém, ve vyšších otáčkách se vybodne řj na lambdu a dostává zabrat kat a hlava (proto to tak jede :) ) Můj kat má 360t a výsledek na benzín je 12x lepší, než dolní limit z měření STK.
Pavel (neregistrovaný)
Chcete, aby se lidi někam posunuli s nízkoemisními vozy? Tak slevte na Euro 5 a začněte prodávat modely určené pro východní trhy za nižší ceny př. nový Rapid s 1,5Mpi určený pro Rusko, nebo nové MPV od Renaultu za 150tKč pro Indii, atd.... Za tu cenu po tom mnoho lidí skočí a obnoví se tu vozový park určitě rychleji. Dát Čechovi plat 18tKč a nutit ho ekopokutami aby si koupil nízkoemisní auto je sprosté...
Maty (neregistrovaný)
Vzhledem k narůstající krizi díky pandemii nevěřím, že Brusel vydrží spřísňovat limity a nutit platit automobilky likvidační pokuty. Jinak podpora našeho státu ekologických aut je k smíchu nebo spíš k pláči - mínus 500 za dálniční známku auta na CNG a zdarma u elektro a slevy na parkování. Ve vyspělých zemích, kde jim jde alespoň trochu o ekologii se jedná o slevu při koupi v řádu desítek až stovek tisíc Kč. Jinak k pořízení aut nafta, benzín nebo cng lze přihlížet s ohledem na ceny dlouhodobě a ne v aktuální době, kdy se neví jak dlouho vydrží. Je tu ještě další měřítko - jak dlouhé vzdálenosti se s autem jezdí. Dnes už nemají filtry pevných částic jen naftové, ale i benzínové motory. Motory na CNG ne....
Viktor Havel (neregistrovaný)
A jako vždy se ignoruje fakt, že pohon LPG je jednodušší, levnější, čerpačky všude, ekologický stejně.......A jinak se smiřte s tím, že zelenej skok nevyjde.
KarelF (neregistrovaný)
Pohon na LPG je vždy dodatečná zástavba a to i u továrních LPG. U továrních CNG je to konfigurace jako motor na naftu nebo benzín. Ekologii bych u LPG nechal na pokoji je to jen jiný stupeň frakce ropy. Čerpačky na LPG není to co to bývalo, hodně jich zmizelo. Čerpačky na CNG hodně moc jich přibylo aktuálně 206 k 3.6.2020 takže taky všude.
kuk (neregistrovaný)
Nadpis je dobrej blábol https://images03-www.oeamtc.at/Pressegrafik%2BLife%2BCycle%2BAnalyse.jpg/oeamtc-press-oneitem-slider/32.520.306
Zvoník (neregistrovaný)
Vochcávat ceny s palivy jde jen do určité hranice. Pak se všechno zhroutí vždycky, protože lidé jsou jako stádo.
Vencl (neregistrovaný)
Ono, pokud máte tankovat za kilo plynu CNG kolem 28 - 29 korun, tak ať se na mě nikdo nezlobí, ale takové auto bych si v životě nekoupil. Zůstal bych u benzínu či nafty nadále. Tady je evidentní, že o ekologii vůbec nejde. Pokud budeme přemýšlet jako normální lidi, tak se musíte podivit nad tím, proč všechno co je ekologické stojí randály peněz a je nevýhodné pro lidi. Nemělo by to být opačně ? V tom okamžiku se to rozmůže a bude to všude.
Petr (neregistrovaný)
CNG zavrhl sám Brusel,který nařídil stáům v EU skončit s dobou hájení CNG a začít každoročně navyšovat daň na zemní plyn do aut.Tento rok to dělá 2,8 kč/kg a příští rok 2,4 kč/kg.Naše ČR využila této možnsoti vybrat prašule a dala na CNG tu nejvyšší dań,kterou EU nařídila.Provoz na naftu je v současnosti levnější než na CNG,které ztrácí díky každoročnímu zdražování na atraktivitě.
BMW (neregistrovaný)
Je to jen strašení obyčejných lidí a vydělávání na bla bla bla článcích.....Kdyby to bylo tak hrozné, tak by kamionová doprava mela zrovna jezdit na CNG...... já se budu držet svích 3,0d V6 ;o)
Jan (neregistrovaný)
A zatím co CBG bude v osobních automobilech tabu, Němci zavřou bezemistní jaderky a budou vyrábět elektřinu pálením ruského plynu hromadně. Tam CO2 a NOx nevadí.
  • Našli jste v článku chybu?