Koronavirus vs. automobilky: Fiat zavřel továrny, Němci se připravují na výpadky

11.03.2020
přidejte názor
Autor: Archiv
  • Italská automobilka ve středu oznámila, že přeruší výrobu ve svých továrnách

  • Šéf producenta brzd Brembo varuje před zákazem vývozu z Itálie

  • Německé firmy se chystají na výpadek dodávek z Číny, přijde se zpožděním

Článek jsme aktualizovali o aktuální vývoj událostí: Italský koncern FCA ve středu oznámil, že kvůli epidemii koronaviru dočasně uzavře své továrny v zemi a to na dva až tři dny s tím, že plný provoz zahájí opět v pondělí. Uzavřeny budou továrny Pomigliao d'Arco, Melfi, Atessa a Cassino.

Itálie je v podstatě odstřihnutá od okolního světa. Sousední Rakousku zakázalo jejím občanům vstup do země, postupně se přidávají i další státy. V Itálii je aktuálně přes 10 tisíc případů koronaviru a 631 mrtvých.

Největší výrobce aut v zemi, koncern FCA, ještě v úterý nehlásil, že by měl problémy s dodávkami dílů. „Sledujeme situaci a pokud by bylo potřeba, udělali bychom nutná opatření,“ odpověděl nejmenovaný zástupce koncernu na dotaz serveru Automotive News Europe. Už ve středu se ale situace natolik změnila, že koncern přistoupil k uzavření čtyř továren v zemi. Přestala fungovat i dealerství Autotorino, který je největším prodejcem aut v Itálii.

Zrušené prezentace a dezinfikovaná auta. Koronavirus už ovlivňuje i práci auto novinářů
Přečtěte si také:

Zrušené prezentace a dezinfikovaná auta. Koronavirus už ovlivňuje i práci auto novinářů

Známý výrobce brzd Brembo sídlí ve městě Stezzano v jednom z nejhůře postižených italských regionů Lombardii. I tato firma ale funguje dál podle plánu. „Problém by nastal, pokud by se zavedla další opatření. Napadá mě zákaz vývozu zboží nebo zákaz docházení zaměstnanců do práce. V takovém případě bychom museli produkci zastavit,“ řekl zástupce ředitele značky Matteo Tiraboschi.

Varoval, že by byl dopad na automobilový průmysl obrovský, protože díly vyráběné v severní části Itálie používá polovina výrobců aut. Podle Tiraboschiho by měly evropské země lépe koordinovat svá opatření, aby se vyvarovaly kolapsu. „Teď je zavřená Itálie, pak může být řada na Francii a nakonec třeba na Německu. Tím riskujeme hlubokou krizi. Lepší je zavřít vše najednou,“ prohlásil manažer.

Díly dojdou za pár týdnů

Třeba Němci mají ale strach z nedostatku dílů z jiné země než z Itálie. Do státu, který má aktuálně přes 1200 nakažených koronavirem a dva mrtvé, proudí velké množství zásob z Číny. Jejich dodávky někdy trvají i šest týdnů, proto může přijít jejich výpadek až se zpožděním.

„Očekáváme, že koronavirus bude mít dopad na řetězec dodávek dílů, zejména pak v industriálním sektoru. Celý problém ale bude kompletně vidět až v následujících týdnech,“ řekl ministr hospodářství Peter Altmaier. Německá vláda proto připravuje finance, které případný výpadek pokryjí. Mělo by jít o miliardy eur.

Emise z pneumatik nikdo neřeší. Přitom jsou tisíckrát horší než výfukové, tvrdí analýza
Přečtěte si také:

Emise z pneumatik nikdo neřeší. Přitom jsou tisíckrát horší než výfukové, tvrdí analýza

Téměř jedenáctimilionový Wu-Chan, který je považován za epicentrum nákazy, patří mezi důležitá centra automobilového průmyslu. V jeho fabrikách vzniká 10 procent aut vyrobených v Číně. Třeba japonská automobilka Honda zde produkuje pětinu své kompletní výroby vozů. Továrny ve Wu-Chanu by se měly během tohoto týdne, nebo počátkem příštího pomalu vrátit k plnému provozu.

Podle odhadu ekonomických expertů může být výpadek výroby v Číně pro menší dodavatele dílů fatální. Až 60 procent z nich by mohlo do tří měsíců zkrachovat. Evropské i asijské automobilky pak budou nuceny najít nové dodavatele, což by mohlo znamenat také problém pro jejich produkci.

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?