Když se řekne „unikátní veterán“, patrně se vám vybaví něco z toho, co se nedávno nabízelo v rámci dražby aukční síně Coys na Techno Classica. Rozhodně to nebude auto typu VAZ 2103, kterého bylo v letech 1972 až 1984 vyrobeno víc než 1,3 milionu exemplářů. Jenže i takový vůz v dnešní době unikátní být může.
Problémem podobných aut je totiž skutečnost, že je všichni dobře znají, všichni s nimi jezdili a nikoho v podstatě nezajímají. Což v kombinaci s ne zrovna dokonalou protikorozní ochranou znamená, že se jich naprostá většina rozpadla a najednou je velký problém najít pěkný zachovalý kus. Nedávno se v jedné moldavské garáži ale přesně takový „žigulík“ našel. Nečinně zde strávil více než 40 let. Když ho jeho současný majitel objevil pod silnou vrstvou prachu, vůz měl údajně najeto pouze 148 kilometrů.
Doporučujeme: Wartburg slaví třicáté výročí. Nikoliv ten dvoutakní, ale čtyřtaktní verze 1.3
Příběh unikátně zachovalého exempláře VAZ 2103 přinesli kolegové petrolicious.com. Samozřejmě, výměna celého přístrojového štítu s počítadlem kilometrů je u těchto aut jednoduchou záležitostí, nicméně z fotek a z videa je zřejmé, že jde opravdu o téměř nový automobil. Svědčí o tom třeba nádherně zachovalý interiér. Další podrobnosti o tomto exempláři najdete v úvodním videu.
VAZ 2103 byl v podstatě licenčně vyráběný Fiat 124 Special. O pohon se staral benzinový čtyřválec o objemu 1452 cm3 nabízející výkon 55 kW (75 k) a točivý moment 106 Nm. Oproti starším Žiguli se tato verze vyznačovala lepší výbavou, větším množstvím chromu a především zdvojenými světlomety.
Foto: Petrolicious